Vad ska ni rösta på?

Sv: Vad ska ni rösta på?

Vad har du för belägg för att kvinnor inte är mindre preveligierade än män/att det inte existerar ett patriarkat? Har du några studier, nåt vetenskapligt underlag för dina egna teorier? Om du nu förkastar de oräkneliga studier och den statistik som visar på motsatsen.

Du resonerar bra kring mycket men jag hängde upp mig på en sak:

Hemspråk - absolut inte.

Hur tänker du här när det finns så mycket som säger att undervisning i hemspråk ger bättre resultat när eleven ska lära sig svenska.

För mig hade det betytt jättemycket att kunna få undervisning i svenska om jag som säg 8-åring kom till ett annat land och ska lära mig deras språk som kanske är helt olikt mitt eget.

Senast ändrad:

Hur definierar du själv "patriarkatet"? Räcker det med att vi pratar ett samhälle där män statistiskt belagt är överrepresenterade i och har den största offentliga och/eller ekonomiska makten? Om ja: Självklart kan jag erkänna existensen av definitionen, något annat vore ju märkligt, men jag ser det inte som problematiskt eller synonymt med ojämställdhet, eftersom min definition av detsamma är ett samhälle där rättigheterna mellan könen skiljer sig åt enligt lagstiftning. (Och här är jag naturligtvis fullt medveten om att du som förmodad feminist är av en radikalt annorlunda grundåsikt av vad jämställdhet innebär.)

Vad för horribla genusexperiment utsätts barnen för?
Utöver de (ännu förhållandevis få, hoppas jag) extremfall med skolor som i No1s exempel, och som bedriver uttalat aktiva genusarbeten med anlitade genuspedagoger, anger läroplanen att skolan redan från förskoleåldern bland annat ska "motverka traditionella könsmönster och könsroller" och forma barnens uppfattning om manligt och kvinnligt. Jag anser att när skolväsendet förespråkar ett perspektiv där man aktivt motverkar (köns)specifika beteenden för att istället påtvinga andra beteenden, och därtill sådana med en så stark och ofrånkomlig politiskt ideologisk grund (feminismen), så rör det sig om tvång och experiment, inte jämställdhet.

Med andra ord: nej, du har inga belägg för det utan anpassar definitionerna för att passa din agenda.

Det du säger är alltså att du tror att så länge någonting står på papper (i lagen) så är det automatiskt så att det speglas i samhället.
Om du vore lite mer intresserad av att se verkligheten som den är och lite mindre intresserad av din egen svartvita definition av densamma så skulle du se att män och kvinnor inte behandlas lika ens inför lagen. Till exempel alla domar gällande sexualbrott som kommer precis jämt.

Att samhället inte är jämställt är liksom ett faktum och att det inte passar in i dina och ditt partis avsikter gör det ju liksom inte mindre sant.

Du resonerar bra kring mycket men jag hängde upp mig på en sak:

Hur tänker du här när det finns så mycket som säger att undervisning i hemspråk ger bättre resultat när eleven ska lära sig svenska.

För mig hade det betytt jättemycket att kunna få undervisning i svenska om jag som säg 8-åring kom till ett annat land och ska lära mig deras språk som kanske är helt olikt mitt eget.

Värdet av modersmålsundervisning har under flera år diskuterats/kritiserats på flera håll och så även i andra länder.
Samtidigt som det påstås att modersmålsundervisningen är a och o i lärandet av svenska och även för skolresultatet i allmänhet så finns även forskare som hävdar att det på det stora hela saknar effekt.¨
Modersmålsundervisningen har delvis kritiserats för brister i upplägget/litteratur/lärandet och även för att det på vissa håll förlagts på skoltid och stulit viktig undervisningstid:
http://www.sundsvall.se/Utbildning-och-forskola/Modersmal-hemsprak/
- och inte på fritiden.

Ebba Witt-Brattström är en av våra forskare som är skarpt kritisk, och för detta har hon kritiserats men som skrivet, skepsisen och stödet från andra forskare saknas inte.

http://www.dn.se/kultur-noje/forskarna-ar-ju-ense/

Jag kan tänka mig att kvalitén på modersmålsundervisningen beror på var man bor och vilken bakgrund man har? Men faktum kvarstår, skolresultaten för invandrade elever (utomeuropeiska) lämnar mycket att önska - trots rätten till hemspråk.

Jag tänker som så att antingen ser man till att hemspråksundervisningen höjer skolresultaten som tänkt (och den ska definitivt inte stjäla annan viktig utbildningstid utan ligga på fritiden) eller så satsar man på förstärkt undervisning i svenska - eller engelska, eller något annat ämne.

OK, din uppfattning är helt enkelt små flickor ska leka med dockor i spishörnan på dagis, så att de är väl tränade för att stå vid spisen och föda barn, medan små pojkar ska leka med brum-brum bilar och klättra i träd, så att de kan fortsätta med det sedan de blivit vuxna...

Om du vore lite mer intresserad av att se verkligheten som den är och lite mindre intresserad av din egen svartvita definition av densamma så skulle du se att män och kvinnor inte behandlas lika ens inför lagen. Till exempel alla domar gällande sexualbrott som kommer precis jämt.

Att samhället inte är jämställt är liksom ett faktum och att det inte passar in i dina och ditt partis avsikter gör det ju liksom inte mindre sant.

Och att vårdnadstvister gynnar kvinnor, bla.

Det finns absolut jämställdhetsobalans bland könen i samhället men kvinnor och män är precis lika skyldiga till upprätthållandet och kvinnor och män är i precis lika stor utsträckning utsatta.

Där är min personliga anledning till att jag lämnat feminismen då intresset för att arbeta från bägge håll är noll.

Feminism handlar inte om att kvinnor ska ha det bättre än män. Feminism handlar om båda könens lika värde.

Om feminismen och all dess "genustrams" (kan inte tro på att jag just skrev det ordet) fick gro så skulle samhället inte längre stöpas till att tro att kvinnor automatiskt är bättre på att ta hand om barn än män, alltså skulle män och kvinnor behandlas lika inför lagen när det gäller vårdnadstvister som du tar upp som exempel.

Jag kommer rösta på alliansen. Förra valet stödröstade jag på ett parti i riksdagsvalet och på det parti jag ligger närmst i kommunalvalet. Får se om det blir lika i år. Viktigast för mig är en alliansröst.

Mvh Miks

Vad har du för belägg för att kvinnor inte är mindre preveligierade än män/att det inte existerar ett patriarkat? Har du några studier, nåt vetenskapligt underlag för dina egna teorier? Om du nu förkastar de oräkneliga studier och den statistik som visar på motsatsen.

Varje år i Sverige väljer över 1300 män att ta sina liv, motsvarande siffra är under 500 för kvinnor. Det handlar alltså om 700-800 människoliv om året om vi bara ser till männens överrepresentation. En fråga som knappt får någon uppmärksamhet överhuvudtaget. Män mår också generellt sett sämre än kvinnor i de flesta industrialiserade länderna och lever även kortare liv i genomsnitt (ett halvt decennium kortare i Sverige).

Är detta resultatet av ett ensidigt privilegium som män åtnjuter?

Eller kan det vara så att män och kvinnor värderas på olika sätt och är olika privilegierade i olika situationer utan att det finns enbart ett kön som är ensidigt förtryck och som behöver all jämställdhetsfokus på sig?

Feminism handlar inte om att kvinnor ska ha det bättre än män. Feminism handlar om båda könens lika värde.
.

Javisst men fokuset är obönhörligt ensidigt, samtalet är ensidigt -i media, i politiken, på forum, i fikarummet och i princip överallt.
De gånger jag träffat feminister som talar om bägge könens utsatthet händer...tja, jag har ju träffat mig själv innan jag officiellt tog avstånd.

Om feminismen och all dess "genustrams" (kan inte tro på att jag just skrev det ordet) fick gro så skulle samhället inte längre stöpas till att tro att kvinnor automatiskt är bättre på att ta hand om barn än män, alltså skulle män och kvinnor behandlas lika inför lagen när det gäller vårdnadstvister som du tar upp som exempel

Bara ordet feminism är ju en tydlig markering för ett kön och det är så uppenbart att problematiken diskuteras ur ett kvinnligt perspektiv, inte ett mänskligt utifrån de förutsättningar och problem som notars i Sverige.

Jag träffade Gudrun Schyman för några år sedan, som bara talade om kvinnors utsatthet och mäns överlägsenhet, och frågade om hon inte såg ett problem med att föra en jämställdhetskamp för könen ur enbart ett av könens perspektiv.
Då fick jag svaret att män fick organisera sig på egen hand, för sin sak, men de var givetvis välkomna att ansluta sig till Gudruns kollektiv för att stödja kvinnorna i sin kvinnosakskamp.

Fundamentalt tankefel och uppriktigt så misstänker jag att man inte är det minsta intresserad av att skapa någon som helst jämställdhet och dynamik mellan könen.

Hos mig ser det i alla fall ut som att det blir en himlans blandning av partier inför valet.
Riksdagsval:
Jag kommer att rösta på Vänsterpartiet då jag känner att de ligger mig närmast i många av mina hjärtefrågor, bland annat deras EU-motstånd (ser personligen mer negativa än positiva sidor med EU & euro som valuta).

Kommun och Landsting:
Här kommer jag (förutsatt att de kommer till val) eventuellt rösta på Landsbygdspartiet Oberoende. Är fortfarande inte till hundra insatt i deras politik, men jag brinner för många av deras frågor. Röstar jag inte på LpO här så blir det antingen Vänsterpartiet eller Socialdemokraterna.

Europaparlamentet:
Här är "kategorin" jag känner att jag måste läsa in mig allra mest på! Det känns lite bakvänt att rösta in någon till något man egentligen inte tycker ska existera, men jag måste helt enkelt hitta en person som "tycker som jag". Därför kan jag inte skriva ett exakt parti eller person ännu.

Det jag skrivit ovan är inte hundra procent skrivet i sten, utan jag försöker läsa på, kolla på partiers hemsidor, läsa debatter etc för att försöka bilda mig en så bra uppfattning som möjligt. Man kan ju nästan inte hitta ett parti som man stöttar till hundra procent på alla frågor, så det gäller att hitta det som känns bäst.
Jag känner att jag även måste uppdatera mig och sätta mig in i exakt vad det innebär med att rösta in någon i europaparlamentet och vad exakt kommun och landsting beslutar i för frågor, för om jag ska vara ärlig känner jag mig inte så insatt där heller :o

Glömde en punkt jag anser mycket viktig - Dubbla (minst) det statliga anslaget för forskning och se till att det verkligen placeras där det behövs:
http://www.regeringen.se/sb/d/2470/a/35318
http://campi.kth.se/nyheter/svenska-forskningsanslag-en-skandal-1.343810

Jag kommer rösta på det parti som i det närmaste resonerar som jag på följande punkter:

Misslyckade förvaringar av arbetslösa med syfte att mörka faktiska arbetslöshetssiffror måste upphöra. Bort med FAS 3 och osunda arbetslöshetaktiviteter.
Ta även bort lönebidragsanställningar för alla människor som inte har arbetshandikapp (den gruppen som lönebidrag från början var avsedda för) som förutom att mörka faktisk arbetslöshet även förstör marknaden med missgynnande konkurrens och föder oseriösa arbetsgivare som driver icke vinstdrivande företag.

Är mot all form av kvotering och särbehandling utom specifika och särskilt utsatta grupper ex arbetshandikappade.

Effektivare brottsbekämpning. Hur, vet jag ej men det ska finnas med på agendan. Det handlar inte om att ge hårdare straff utan att arbeta förebyggande. Fler poliser?

EU/EMU-kritiska.

Med tanke på blockpolitiken ser jag gärna fler folkomröstningar.

Skolan - jag gillar tanken på enhetlig kommunal skola. En skola där man erkänner skillnader i elevers kapacitet och verkligen tar tillvara på dem som visar särskild talang.
Ska det finnas friskolor ska de inte vara i religiös eller cirkusanda utan som behovskomplement till den kommunala, gärna med industriell/teknisk inriktning. Dvs skolor med utbildning som för landet framåt.
Gärna lite nytänk, jag tilltalas personligen av detta: http://www.dn.se/debatt/slapp-in-internationella-toppuniversitet-i-sverige/
Hemspråk - absolut inte.
Skolplikt till gymnasiets tredje år.

Jag vill att föräldraförsäkringen i största möjliga mån ska delas mellan föräldraparet. Detta för att stärka kvinnors roll på arbetsmarknaden. Alternativet med arbetsgivarinriktade insatser som lagstadgad kvotering etc är jag starkt emot.

Halverad arbetsgivaravgift för ungdomar gillar jag inte men tror det måste kvarstå för att ungdomar med sin ringa kompetens ska kunna hävda sig i konkurrens mot sökanden med mer kompetens/livserfarenhet - samt de bedrövliga lönebidragen som ersätter arbetsgivaren med upp till 80% av lönen (+ ev handledarstöd).
Ett annat alternativ är sk ungdomslön vilket är att jämföra med hantverkaryrkenas lärlingslön, men fackliga är inte helt med där.

Vi har en tuff arbetsmarknad och att inskränka på antal akassedagar för den som lyckas skaffa sig ett deltidsarbete när heltidsstjänster knappt existerar, ex genom bemanningsföretag, anser jag är FEL.
Deltidsarbete idag är att betrakta som kompetenshöjande möjlighet att nå en heltidsanställning, det bör uppmuntras - inte motarbetas. Det är vansinnigt att akassereglerna tvingar människor att tacka nej till arbete.

Arbetskraftsinvandringen ska vara behovsprövad utifrån arbetsmarknaden dvs vi tar in den kompetens som saknas. Detta för att bla undvika lönedumpningen som idag är ett reellt problem.
Det är akademiker vi behöver, inte lastbilschaufförer eller hantverkare men det är vad vi fått och effekterna har haft stor negativ påverkan.

Migration/flyktingpolitik, resurserna ska placeras i närområde.
Lobba och sanktionera för att påverka makthavare/politiker annars kommer flyktingströmmarna aldrig sina. Ambitionen ska vara att lösa roten, inte släcka bränder.
I Sverige: att ta bort kommunernas egenbestämmande är vansinne. Kommunerna ska snarare stå ansvariga för att se till att de klarar av att integrera sina flyktingar.
Klarar de inte detta så är inte lösningen att tvångsplacera fler flyktingar i de kommuner där migrationsarbetet havererat pga okunskap, brist på pengar och bostäder.
Lagen om illegala/papperslösa/utvisades förmåner och "skyddsbehov" är pinsamt rättshaveri. Polisen jagar i ena stund samtidigt som de motarbetas av skolpersonal och vårdinrättningar som i princip gömmer dem. Man talar tom om skyddade zoner där polisen inte får ingripa.
Grundligare bakgrundskontroll av dem som kommer till Sverige är önskvärt.
Medborgarskap ges inte till den som begått grövre kriminellare handling utan belönas med livstids utvisning, gärna med strafflättnad dvs ingen eller ringa fängelsevistelse, hellre ett rejält skadestånd till brottsoffret/brottsofferjouren.

Landsort/lantbruk - fri konkurrens i all ära men jag anser att iaf staten skall stödja våra lantbrukare. Ex anser jag det självklart att kommun/landsting utan profithungriga mellanhänder sneglar åt svenskt i sina inköp. Att svenska bönder har svårt att konkurrera i prissättningen beror delvis på att de har svenska lagar och regler att förhålla sig till i sin produktion.

För jämställdhet men ställer sig skeptisk till dagens form av överdriven feminism/genustänk.

Vill satsa på infrastruktur med miljöfokus.

Föreslår en likabehandlingsplan till svensk bidragspolitik.

Konsumtionshöjande åtgärder riktade mot pensionärer. Vi har drygt två miljoner pensionärer i landet, många med existensiellt minimala resurser. Det är en grupp som gissningsvis kommer nyttja varenda liten extra krona för att göra sin tillvaro lite trevligare.

Vård och omsorg - stora satsningar för att göra vården mer säker och tillgänglig.

Införa tandvård i den offentliga sjukvården inkl högkostnadsskydd.

Jag tror att Sveriges storhet bla ligger i att landet varit sekulariserat. En syn på att hålla landet sekulariserat även i framtiden är önskvärt. Religionsfrihet utan den samhälleliga anpassning som oroväckande nog börjat ge sig tillkänna de senaste åren.

Skatterna måste upp men prioriteringarna ska vara riktade mot välfärd - utbildning/vård/omsorg/bostadsmarknad/infrastruktur.

Apropå bostadsmarknad, vi har fått våra första kåkstäder. Ska vi ha det så och låta utvecklingen gå åt det hållet? Visst, det är väldigt praktiskt att alla ungdomar få bo kvar hemma, då har vi samtidigt löst omvårdnadsproblemen av de äldre. Förr ärvde man föräldragården och nu går vi åter mot att ärva föräldrabostaden.
Jag vill ha ett trovärdigt åtgärdspaket för att lösa dagens bostadsbrist på flera hundratusen bostäder sett till en tioårsperiod.

Kärnkraftsfrågan verkar ha dött ut men överlag saknar jag diskussionen och intresset för att skapa miljöskonande energialternativ.
Numer låter det som att lösningen är att vi ska konsumera mindre, köra mindre bil, använda mindre el - total resignation mao - i ett samhälle uppbyggt på konsumtion? Fram med lite innovation!

alltid lika skrämmande varje valår hur inkompetenta många av väljarna är :nailbiting:

jag kommer med rösta på Mp i riksdagsvalet, något annat alternativ existerar inte. såvida de inte gör något helgalet innan dess, i vilket fall det blir V.

Javisst men fokuset är obönhörligt ensidigt, samtalet är ensidigt -i media, i politiken, på forum, i fikarummet och i princip överallt.
De gånger jag träffat feminister som talar om bägge könens utsatthet händer...tja, jag har ju träffat mig själv innan jag officiellt tog avstånd.

Jag instämmer. Vill inflika att jag som student (inte inom genusvetenskap, ska tilläggas) fått stifta bekantskap med diverse genusvetenskapliga arketexter och de är sällan skrivna på ett sätt som är enkla att ta helt och fullt på allvar, då de ofta dryper av ilska och i och med detta saknar det sakliga man önskar av en sådan text.

Mitt hjärta är rött och som alltid röstar jag på socialdemokraterna!

Tycker att vi i sverige har det såpass bra att vi kan bry oss om alla oavsett kultur, läggning, utbildning och jobb mm
In med fler på arbetsmarknaden, vi som redan jobbar ska inte behöva slita ut oss, bättre löner till de som jobbar inom sjukvård och skola

Jag instämmer. Vill inflika att jag som student (inte inom genusvetenskap, ska tilläggas) fått stifta bekantskap med diverse genusvetenskapliga arketexter och de är sällan skrivna på ett sätt som är enkla att ta helt och fullt på allvar, då de ofta dryper av ilska och i och med detta saknar det sakliga man önskar av en sådan text.

Menar du att texterna inte uppfyller kraven för att vara vetenskapliga eller att det är ovetenskapligt (osakligt) att förmedla känslor i en vetenskaplig text?

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 469
Senast: bollen__
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat