Vad ska jag göra????!!

L

Lucienne

Jag känner mig helt förtvivlad och hoppas nu att någon kan ge mig något råd..

För ett år sedan sålde jag mitt 16åriga sto till en tjej på landet.
Enligt kontraktet skulle min häst användas som sällskap/promenadridning. Jag tyckker att hon har jobbat nog i sitt liv och ska få en trevlig pension med skogsturer och lugn och ro.

Allt var frid och fröjd, den nya ägaren var mycket nöjd med allt och var endast intresserad av skogspromenader.

Jag har haft kontakt med henne, och hälsat på en gång efter att hon haft henne ca 2månader. Allt funkade så bra.
Sedan fick hon barn ( hon var gravid då hon köpte henne) och tiden fanns inte riktigt, hon pratde då om att betäcka stoet.
Jag erbjöd mig att låna henne tills att hon hade tid, hon skulle väl fundera.

Nu ringde jag för ett tag sedan och ville komma och hälsa på, hade inte hört något på ett tag, då visade det sig att hon är utlånad på foder. En mycket ung tjej har henne på ridskola och rider lektioner på henne.
Hon har stått i sådana stall förut och blivit väldigt deprimerad, samt haft ont i muskler av ensidig ridning samt för mjukt underlag.
Jag berättade detta, men hon sa att hon trivs så bra.
Tjejen ska antagligen få behålla henne på livstid.
Får hon göra så här??!!
Jag lider med mitt gamla sto, det tog mig ett år att få henne bra efter att en annan fodervärd red sönder henne i ridhus. Massor av massörer och naprapater blev resultatet av det.. :(
Snälla vad ska jag göra!??

Sv: Vad ska jag göra????!!

Tyvärr är det nog inte så mycket du kan göra... Den nya ägaren får ju göra som hon vill med sin häst, tror inte att det spelar någon roll vad som står i kontraktet... D

Du kan väl däremot prata med henne huruvida det är lämpligt att hästen tränas eller ej.

Tyvärr, när du väl sålt hästen så är det inget mer man kan göra. Tråkigt när det blir så är, men det är ju den risken man tar när man säljer sin älskling.

Det är trots allt den nya ägaren som bestämmer över hästen, även om ni kommit överens om en sak. Det är jättesvårt att få rätt även om det är inskrivet i kontraktet.

Det du kan göra är väl att hävda kontraktsbrott och erbjuda dig att köpa tillbaka hästen.

/Lizzie

Ni skrev ju i avtalet att användningsområdet var sällskap/promenadridning, så detta blir väl ett kontraktsbrott... Tycker du ska höra med en jurist vad du kan och får göra i detta fall.
Hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din hästs skull!
Tröstkram!!

Jag säger inte att du reagerar fel, själv är jag väldigt "pjåskig" med mina hästar :o Men om man inte tror att någon annan kan sköta hästen på det sätt man själv tycker är bäst, så ska man nog låta bli att sälja sina hästar (speciellt de som börjar bli till åren komna).

Du skulle väl kunna stämma henne för kontraktsbrott, men tyvärr tror jag att du skulle förlora det målet.

men va bra igentligen att hon rider lektion, då är det ju ändå under uppsikt av en instruktör. en gammal häst mår också bra av att arbeta (korrekt) för att hålla längre.
sen ska man ju givetsvis varera hästens arbete.
och bara för att denna står på en ridskola, behöver det ju inte betyda att tjejen bara rider i ridhuset.
16 är väl inte direkt ngn ålder heller, mitt förra sto tävlades aktivt och va då 20 år, jag vet en ponny som tävlades aktivt och 'ven gillade i en ålder av 26 år.

Har du träffat hästen sen dess? ser du om den mår dåligt.
tjejen kanske verkligen lägger ner all tid hon har för denna häst.
det kanske inte är så farligt som du tror. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jo, jag vet att det inte finns så mycket jag kan göra. Gå vidare till en jurist känns lite väl, kostar nog mer än det smakar. Jag är även medveten om riskerna med att sälja. Men då jag inte kunde erbjuda min häst ett ställe att gå i pension på så lät det hemmet hon hade väldigt bra, där skulle hon få stanna livet ut och promenadridas.
Vet att träning är bra, men hon ska nu inte tränas särskilt mycket pga hennes bakgrund. Och det skulle inte göra så mycket om hon gick någon gång ibland i ridhus, bara hon rids ut på oxå, vilket jag inte tror att hon gör, pga ryttaren är liten och nybörjare.

Ja, ja ska åka dit och kolla hur det är egentligen innan jag låter fantasin skena iväg för mycket, men då ägaren nu verkar ha tröttnat på hästen och vill skänka bort henne (livstidsfoder) borde hon väl kunna låta mig få träffa henne och ev ta tillbaka henne, än stå där hon "kanske" mår dåligt.

Får inte tag på henne, hon svarar inte när jag ringer och vill inte ge mig vägbeskrivninge eller namn på stället.
Varför bråka om hon inte vill längre??!!

Lucienne skrev:
J
Får inte tag på henne, hon svarar inte när jag ringer och vill inte ge mig vägbeskrivninge eller namn på stället.
Varför bråka om hon inte vill längre??!!

Hon kanske känner sig pressad av dig? Hon har ju bevisligen köpt din häst, och som ägare till den så har hon ju rätt att göra vad hon vill med den...

break_a_leg skrev:
Hon kanske känner sig pressad av dig? Hon har ju bevisligen köpt din häst, och som ägare till den så har hon ju rätt att göra vad hon vill med den...
Det är ju förstårligt, men borde man inte se ut efter hästens bästa, eller är det bara jag som tänker så. Jag tyckte ju att hon hade det så bra hos henne, men om hon inte kan ha kvar henne är det ju hennes ansvar att hitta ett lämpligt hem, även om det innebär att svälja sin stollthet.

Hon kanske tycker att hon ser till sin hästs bästa? Om hon lånar ut hästen på livstidsfoder så har hon ju i princip hittat ett nytt hem åt hästen. Och hästägaren kanske tycker att det är ett bra hem? (vilket är det mest troliga)

Vad var anledningen till att du sålde hästen?

Jag sålde henne pga många anledningar. Det var nog mest det att jag kände att jag vill ha en häst som man kan träna med osv. Och hon trivdes inte med det. Hon skulle få gå i pension och jag hade inte råd att ha henne inhyrd så. Om jag hade haft ett eget ställe på landet, då skulle allt vara annorlunda. Jag är väldigt fäst vid hästen, har haft henne i 10 år. Men det var strul i det stall hon stod, och jag funderade på att byta, och då kände jag att det var bättre hon kom till någon som kunde ha henna kvar för alltid, jag vill inte att hon ska flytta runt mer, hon har gjort det förut..
Hoppas bara att hon har det bra, det känns som ett svek mot henne..
Till djurpratren (vet ej om du tror på sånt) men då sa hon att "matte har alltid funnits där för mig" och så blev det såhär. Jag trodde verkligen att jag gjorde det bästa för henne.. :confused:

Men du vet ju faktiskt inte om hästen verkligen mår dåligt!? Hästar tänker inte på samma sätt som vi människor (tror inte jag iaf).

Jag tycker visst att man som säljare kan ha fortsatt kontakt med sin häst, men det får vara med måtta och vissa saker ska man helt enkelt inte lägga sig i! Hade man velat ha kvar bestämmanderätten skulle man aldrig ha sålt hästen...

Jag har inte lagt mig i förut. Ringt två gånger hälsat på 1, så jag tycker inte jag har varit jobbig, jag har ju trivts med henne som ägare, det säger jag inte emot.

Hej!
Jag tycker att du ska börja med att ringa den nya ägaren och fråga om det är OK att du hälsar på hästen. Om det är det, så åk dit och kolla om hästen verkligen mår dåligt. Kanske kan du prata med den nya ryttaren, berätta om "din" häst, tala om att du hade jättebesvär med hästen för att den ridits för mycket i ridhus. Om hästen verkligen mår dåligt tycker jag att du ska ringa upp nya ägaren och erbjuda dig att ta hand om hästen till ägaren har tid att ta hand om hästen själv.

Hon har sagt att det är ok att jag hälsar på, men "vet" inte adressen dit och svarar inte när jag ringer.
Jag ska försöka åka dit och hälsa på som du säger och kanske mår hon jättebra, annars vill jag nog låna hem henne igen..

När man säljer en häst så så måste man acceptera att det är andra som har ansvaret för den och man har inte någon som helst rätt att besöka den. Om fodervärlden inte svarar om man söker denne upprepade gånger så är det ett tydligt tecken på att man inte är välkommen.

Det är tråkigt om hästen far illa (vilket inte alls är säkert), men du har ingen som helst rätt till hästen på något sätt. Ska jag vara älig hade jag varit tveksam att låta dig komma och hälsa på om det varit jag som hade ansvaret, det låter som om du ångrade att du sålt hästen och vill hämta hem den. För fodervärlden käns det nog trist,

Måste bara inflika att jag aldrig skulle sälja min häst till nån som var gravid. Finns det nån i hela världen som orkar och vill hålla hästintresset uppe efter barnafödande?

Lucienne skrev:
Jag ska försöka åka dit och hälsa på som du säger och kanske mår hon jättebra, annars vill jag nog låna hem henne igen..

Vad tror du att den tjejen som rider hästen idag kommer att tycka om du kommer dit och hälsar på och antyder att du vill "låna hem" hästen?

Varför tror du att ägaren skulle vilja låna ut hästen till dig, du har ju faktiskt sålt hästen en gång, pga att du inte kunde ha henne kvar....

Varför gjorde du inte vad ägaren har gjort, lämnade bort hästen på livstidsfoder istället om den skulle leva som pensionär? :confused: Sålt är sålt och att sedan böra tjafsa för att den nya ägaren i sin tur lämnat ut hästen på foder är rätt meningslöst. Hon har faktiskt i mina ögon fattat ett bättre beslut, för hon har den lagliga makten att ta hem hästen igen om hon är missnöjd med skötseln, något som du aldrig kommer att kunna göra.

Nu är 16 år ingen ålder på en häst, men folk som säljer gamla hästar för att de själva inte klarar av att fatta beslut om avlivning är inte värda vatten i mina ögon. :mad: Nu är det här inte riktat till just dig så du behöver inte ta åt dig, men om man verkligen månar om sin häst att den ska få sluta sina dagar som pensionär så lämnar man ut den på livstidsfoder istället för säljer den. Jag skulle aldrig i livet låta någon av våra hästar säljas som 20-åring. :eek:

ok, inser nu att det var dumt att diskutera detta på nätet, då många saker ofta låter annorlunda i skriftspråk än i talspråk. Jag ångrar inte att jag sålde min häst, däremot är jag orolig över hur hon har det just nu..
Jag har inga planer på att åka och hälsa på för att sedan hämta hem henne, undrar bara om det finns något som jag kan göra ifall det visar sig att hon inte har det bra.
Anledningen till att jag sålde henne istället för foder var pga jag "kanske naivt" trodde att det var större chans att hon skulle få stanna kvar där. Det var många intresserade köpare och någon som var intresserad att låna på foder, men jag beslöt mig att efter några träffar att det var rätt hem.
Att hon var gravid skulle inte vara något problem och hon behövde ju sällskap till sin andra häst och min skulle få bo där för all tid..
Ok , kanske jag är för naiv..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 723
Senast: Liran
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?