Vad ska jag göra....ta bort eller sälja? Jag mår så dåligt...

Sv: Vad ska jag göra....ta bort eller sälja? Jag mår så dåligt...

Och du..det kommer att stå en hel flock men Bukehästar och väntar på honom i Trapalanda ;)

mmmm....där är man iallafall säker på att de inte lider....
Hoppas att det ser ut som i Nangiala :love:

Om jag nu tar det svåra beslutet att släppa honom dit......

Sv: Vad ska jag göra....nu har jag bestämt mig..

Efter att forskat och forskat och tänkt och tänkt, samt sett hur min häst lever rövare som en unghäst i hagen - har jag nu bestämt mig.

Jag har fått reda på att det inte behöver vara så illa som jag trott...att hästar med mensikproblem GÅR att få bättre....han vänder runt fint i åttor, vilket hästar med svåra meniskskador inte KAN. Han är som en kalv på grönbete i hagen ...så jag har inte mage att ta bort honom, eller ge bort honom...
NÄ, jag tänker ta en dag i taget och kämpar mot oddsen och hoppas min gubbe blir BRA.....Han verkar inte HA ont, och med upprepade kortisonbeh. under läkningstiden så ska han slippa FÅ ont också....har studerat honom så länge nu så jag lärt mig tecknen....
20% chans och en 3a av 10, det ÄR inte så illa,,,,,och jag har fått höra att det FINNS hästar vars menisker faktiskt LÄKT, vilket inte ska kunna ske eg....
Men med träning så den stärks ska den kunna fungera bra!

Kosta vad det kost vill i både tid, ork och pengar....han ska få ett värdigt liv, och jag ska ge honom det! :love:

lycka till och skriv så vi får veta hur det går...

Vi människor är olika.
Jag operade min häst som 4åring och den fick 7 mån. konv.
Förvisso inte för samma åkomma, men fick bara 50/50 chans att tillfriskna.
DEn är idag 4 år senare ok och har varit så hela tiden. Startade MSV dressyr drygt 1 år efter konv. slut..
Hästens storasyster, som hade samma fel fick inte samma chans. Den togs bort som 7-åring för att ägaren hade småbarn och inte orkade med en konv. tid.

För 20 år sedan tyckte jag att folk var tokiga som hade kvar hästar som ej gick att tävla med.
Kort tid efter det köpte jag en häst som jag tog hem och vet. bes efter 14 dgr.
Då visade det sig att den hade en defekt som ej gick att bota.
Hade på denna korta tid fäst mig väldigt mkt. o bestämde mig för att behålla den och betalade slaktvärdet.
Jag hade den i 12år o har aldrig ångrat mig.
Jag köpte en fin fölunge efter 5 år (efter köpet av den andre)som jag sen kunde återuppta min träning/tävling med.

Jag tror att man måste ha hjärtat på det rätta stället o din häst var bara 5 år?
Ge den en chans till så har du gjort vad DU har kunnat
Lycka till. Hoppas på ett gott tillfrisknande.
MVH. Axel:love:

Senast ändrad:

Detta låter säkert hårt, men jag hade tagit bort honom. Nu vet jag ju inte hur han är, är det en livlig häst, kanske svårt att veta med tanke på att han har varit skadad och sånt, eller om man tror att det är en häst som skulle nöja sig med att gå och bete/sällskaps/promenad häst. Eftersom man inte vet vad hästen tänker, kan man ju inte heller veta om den har ont, eller om den tycker om att vila i ett halvår och först efter det endast få gå som promenad häst. Som i din situation som har tagit hand om honom är det förståligt att du vill ha honom kvar och se till att han bli frisk, men om man verkligen tänker efter. När han nu inte varit frisk på ganska långa så är ju frågan om han någonsin kommer att repa sig? För hästen skull så skulle jag tagit bort honom som sagt, men detta är ju bara lite tankar. Det är ju upp till dig, även om du skulle sälja honom så kanske köparen verkar jätte bra och kommer ta riktigt bra hand om din hästen, men tänk om, tänk om personen i fråga inte kommer att göra detta. Vad den då kommer att få gå igenom? Kan du inte erbjuda honom, sällskapshäst, eller dylikt i bra hagar så tycker jag inte att man skall chansa. Och när man heller inte riktit vet om han har ont eller inte.. Jag gick genom samma sak, med min första ponny, men jag vill inte utsätta henne för mer skada, efter hon stått halt april-dec, med den bästa vet vård man kan tänka sig och hon fortfarande inte var frisk. Så jag tog bort henne. Det var hårt, riktigt hårt. En häst, sätter verkligen sina spår, det är bara inte en sak utan en kompis. Tänk över det noga, vad är verkligen bäst för din häst? Lycka till, och hoppas att du tar rätt beslut.

Tack så mycket allihopa....

Axel, dumåste alltså oxå vara en sann hästälskare:love: Vad gör man inte för dem, när man väl fäst sig? Vad skönt att din häst blev så bra trots chansen, vad hade den för fel?
I min hästs fall så finns det ju en chans, om än mindre att till och med komma tillbaka som tävlingshäst....det där med menisk är ju ett ganska outforskat område och många åsikter som går isär finns....
Jag är så gott som säker på att han i dagsläget inte har ont, och med tanke på hans ålder, ja han är 5 år, så vill jag ge honom en chans. Han är en stridsvagn och jag tror hans vilja tar honom långt även i läkningen....
Vad tråkigt att din häst syster inte fick chansen, kanske hade den blivit lika bra....
Guld till dig som gav din/a hästar en sådan chans:love:

Efter lite forskning så har jag ju bestämt mig för att ge honom en chans och se vad som händer....det har visat sig att det faktiskt inte är så omöjligt för honom att bli frisk som jag från början trodde,,,,
Jag är 99% säker på att han inte har ont nu, det är när inflammationerna kommer som smärtan oxå kommer, och när han under uppträningen kan få hjälp av kortison så kan han ju även få chansen att jobba upp sig utan att HA ont....
Jag märker direkt om han blir överansträngd och får ont, han visar det väldigt väl vilket är skönt! Och så länge han inte blir sämre kommer jag jobba för att mot oddsen få honom bra :love:
men jag skulle aaaaaldrig plåga honom om han hade ständigt ont, aldrig nånsin....men somhan är nu, så sprallig och glad...vill jag ge honom chansen....

Jag tycker du gör helt rätt. =) Ge hästen en chans, fungerar det inte och du blir tvungen att ta bort honom kan du göra det med "gott" samvete. Det är aldrig lätt att ta sånna här beslut, men det är förhoppningsvis lättare om man vet att man gjort allt man kan.

Lycka till med hästen, håller tummarna för er =)

Ja, efter en lång vila har många hästar fått livsgnistan tillbaka. Beronde på vilket fel hästar har förstås.
Lycka till med din häst. Han kan vara lycklig att han har hamnat hos någon som tycker om honom och inte bara vill tjäna pengar på hästen.

KL

Så sant det ni säger....
Bara att han får kärlek kan göra mkt oxå :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 971
Senast: Bapelsin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 381
Senast: ameo
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 187
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar