Vad ska jag bli när jag blir stor? (OBS: utvikningstråd deluxe)

Som trafikledare inom tåg var det jag tänkte på :)
Antar att du menar på Trafikverket då. Finns andra typer av trafikledare hos trafikbolagen men det är andra arbetsuppgifter.
Kräver endast gymnasieutbildning.
http://www.jarnvagsjobb.se/yrke/administration-it-och-service/trafikledare/

Klicka runt på övriga saker inom administration också, för trafikklarerare är liknande uppgifter ;)

Edit: Hur stresstålig är du?
Det kan vara mycket på G samtidigt som trafikledare.
 
Kollade också på den precis. Funderade på att ringa och kolla om det går att jobba enbart dag och kväll eller om en måste jobba natt. Tänker att det kan ha att göra med att de främst vill ha in folk som jobbar natt men att det i praktiken är flexibelt. Men med mina besvär är nattarbete uteslutet. Båda senaste nätterna har jag vaknat vid fyra, efter lite drygt fem timmars sömn, så det är ju inte som att det inte gett men redan att jobba natt.
Jag kunde ju läst klart så hade jag inte behövt dela upp mina inlägg...

De kör 3-skift. Inte förhandlingsbart såvitt jag förstod (jag har varit på intervju där) även om man kunde byta sinsemellan men det är ju inte hållbart i längden om man absolut inte vill/kan jobba natt.
 
Har du kollat på process- eller produktionstekniker inom livsmedelsindustrin :)? Massa logistik, klurande, en del nördande, massor av optimering av processer och kontakt med människor (utan att behöv bära deras sorger och besvär förhoppningsvis). Överkomlig utbildning och du blir eftertraktad på arbetsmarknaden!
 
Jag kunde ju läst klart så hade jag inte behövt dela upp mina inlägg...

De kör 3-skift. Inte förhandlingsbart såvitt jag förstod (jag har varit på intervju där) även om man kunde byta sinsemellan men det är ju inte hållbart i längden om man absolut inte vill/kan jobba natt.
Samma på trafikledningen vad jag vet.
 
Hur känner du för att jobba med ex bygglovshandläggning eller miljöskydd?

Låter intressant, får kolla upp vad som krävs för utbildning för det, och hur arknaden för jobb ser ut. :)

@niphredil @Mammas
Slår ihop svaren till er. Jag vet inte var utbildningarna finns idag. Jag gick en KY-utbildning, numera heter det väl YH (yrkeshögskola). Jag gick på riskhanteringsakademien i Mölnlycke, kollade där och där finns en utbildning på distans till säkerhetssamordnare nu (http://www.yhim.se/vara-utbildningar/riskhanteringsakademien/sakerhetssamordnare). Min var heltid, 2 år. Läste allt från säkerhet till lite juridik, ekonomi (väldigt basic, typ gymnsie), brandskydd, krisberedskap/katastrofplanering, risk management, informationssäkerhet osv. Det var en bra utbildning, stor bredd och 27 veckors praktik.
En kompis till mig gick en distansutbildning i Eskilstuna för några år sen på academia eller nåt sånt. Vet inte om den finns kvar, hette säkerhetsingenjör.

De i min klass fick jobb ganska omgående. Jag valde att inte ta något jobb (blev headhuntad men nej), åkte utomlands, pluggade utomlands och sen kom jag tillbaka och hoppade in som gruppledare på ett bevakningsbolag för att sedan börja jobba i en kommun. Bytte sedan kommun efter ett tag.

Jag skulle säga att det finns jobb, på privat, som konsult, i kommun och i stat. Speciellt som läget ser ut i världen så tror jag inte det kommer minska. Nu när det ska bli mer arbete mot civilt försvar så kommer det bli en ganska hög arbetsbelastning, kommuner ligger lite efter generellt.
Det jag gör är att planera för kriser, jag gör risk och sårbarhetsanalyser, hittar åtgärder och försöker få igenom de ;-) , jobbar just nu mycket med skydd av samhällsviktig verksamhet, jag uppdaterar oljeskyddsplaner, krisplaner, nödvattenplaner, planerar övningar och utbidningar, diskuterar mycket med frivillig org. Ofta kommer inte bara krisberedskap in i jobbet utan övrig säkerhet också, som hot och våld, passagesystem, larm, trygghet på arbetsplatser (då allt från kontor till HVB-hem, skolor osv) och i mitt fall är jag också kontaktperson och sekreterare i brottsförebyggande råd där vi jobbar med trygghet för medborgarna, mot våldsbejakande extremism, drogförebyggande osv.

Jag känner två personer som gått utbildningar liknande säkerhetssaordnare, båda är kvar på samma jobb som tidigare. De har sökt andra jobb. Kanske ser aarbetssituationen annorlunda ut beroende på vart en bok, jag bor ju i Stokcholmsregionen, finns kanske fler sökande än jobb här? Men om de flesta av dina kollegor fått relaterade jobb efter utbildning kan det vara värt att kolla på, såklart. Har funderat på det tidigare men slog bort det iom att ingen av dem fick jobb.
 
Antar att du menar på Trafikverket då. Finns andra typer av trafikledare hos trafikbolagen men det är andra arbetsuppgifter.
Kräver endast gymnasieutbildning.
http://www.jarnvagsjobb.se/yrke/administration-it-och-service/trafikledare/

Klicka runt på övriga saker inom administration också, för trafikklarerare är liknande uppgifter ;)

Edit: Hur stresstålig är du?
Det kan vara mycket på G samtidigt som trafikledare.

Jag är hyfsat stresstålig när det kommer till vissa typer av stress. Alltså, en stressig reception går bra, men det är ju stressigt i perioder. Är det stressigt hela arbetsdagen varje dag är jag nog sämre med det. Och jag är kass på stress med detta att ta med mig jobbet hem, men det är ju inte aktuellt i detta fall, det är ju inte ett jobb en "tar med sig".
 
Jag kunde ju läst klart så hade jag inte behövt dela upp mina inlägg...

De kör 3-skift. Inte förhandlingsbart såvitt jag förstod (jag har varit på intervju där) även om man kunde byta sinsemellan men det är ju inte hållbart i längden om man absolut inte vill/kan jobba natt.

Ah. Nej jag kan verkligen inte jobba natt, har gjort det under flera år och förstört min sömncykel redan. :/
 
Har du kollat på process- eller produktionstekniker inom livsmedelsindustrin :)? Massa logistik, klurande, en del nördande, massor av optimering av processer och kontakt med människor (utan att behöv bära deras sorger och besvär förhoppningsvis). Överkomlig utbildning och du blir eftertraktad på arbetsmarknaden!

Nej, inte ens funderat på! Jag får kolla upp det! :) Tack! :)
 
Låter intressant, får kolla upp vad som krävs för utbildning för det, och hur arknaden för jobb ser ut. :)



Jag känner två personer som gått utbildningar liknande säkerhetssaordnare, båda är kvar på samma jobb som tidigare. De har sökt andra jobb. Kanske ser aarbetssituationen annorlunda ut beroende på vart en bok, jag bor ju i Stokcholmsregionen, finns kanske fler sökande än jobb här? Men om de flesta av dina kollegor fått relaterade jobb efter utbildning kan det vara värt att kolla på, såklart. Har funderat på det tidigare men slog bort det iom att ingen av dem fick jobb.
Ja det beror säkert på. Jag sökte jobb i hela Sverige. Se till att om du läser någon utbildning som har praktik, praktisera på sådana ställen du vill arbeta på.... Jag hade praktik på ett privat företag, länsstyrelse och kommun. Jag upplevde att kommun och länsstyrelse var roligare.
Jag har en vän som fick jobb på Stockholms Hamn. Hade jag velat bo kvar i Sthlm hade det varit ett ställe jag velat jobba på.
 
Ja det beror säkert på. Jag sökte jobb i hela Sverige. Se till att om du läser någon utbildning som har praktik, praktisera på sådana ställen du vill arbeta på.... Jag hade praktik på ett privat företag, länsstyrelse och kommun. Jag upplevde att kommun och länsstyrelse var roligare.
Jag har en vän som fick jobb på Stockholms Hamn. Hade jag velat bo kvar i Sthlm hade det varit ett ställe jag velat jobba på.

Ja, så är det ju såklart. :) Jag är tyvärr inte flyttbar, utan måste få jobb i Stockholmsområdet, iaf de närmaste tio-tolv åren.
 
Ja, så är det ju såklart. :) Jag är tyvärr inte flyttbar, utan måste få jobb i Stockholmsområdet, iaf de närmaste tio-tolv åren.
Detta då? Så har du tagit dig in lite i annat..http://www.offentligajobb.se/jobad/...-sverige_a687b52e-17a8-4447-b0ea-6f07e4a1e5f4
Finns ett till där http://www.offentligajobb.se/jobad/...-sverige_f19efc01-4432-4a39-87ea-c958e01ef0ea

Järfälla.... http://www.offentligajobb.se/jobad/...-sverige_74de6538-28ae-4541-89de-2534962b7b0c
 
Jag är hyfsat stresstålig när det kommer till vissa typer av stress. Alltså, en stressig reception går bra, men det är ju stressigt i perioder. Är det stressigt hela arbetsdagen varje dag är jag nog sämre med det. Och jag är kass på stress med detta att ta med mig jobbet hem, men det är ju inte aktuellt i detta fall, det är ju inte ett jobb en "tar med sig".
Vissa dagar är det tvärlugnt. Eller vissa delar av skiften. Det beror liksom på vad som händer ute på spåren..
Ville du ibland får höra på nyheterna i förväg ;)
 
Vissa dagar är det tvärlugnt. Eller vissa delar av skiften. Det beror liksom på vad som händer ute på spåren..
Ville du ibland får höra på nyheterna i förväg ;)

Ja, alltså att vissa dagar skiter sig fullständigt är ju sånt som händer, så länge det inte är varje dag är jag chill med det. :p
 
Väcker tråden till liv då jag fortfarande funderar. :p Är det någon som har erfarenhet av samhällsplanerare? :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp