Vad ska jag bli när jag blir stor? (OBS: utvikningstråd deluxe)

Ett yrke som jag tror kan vara kul är Logoped - du har kanske inte så mkt användning av dina gamla pluggmeriter - men du får jobba med människor (om jag kan tänka mig passar dig) men inte de som du "kommer ta med hem" tror jag.

Eller en samordnare på SL - jag har länge efterlyst en sån som dessutom har en hjärna - tänk att få komma på listiga lösningar på busstrafiken så att den ska klaffa? Det borde väl lite logistikkunskaper kunna bidra med.

Tullen tror jag har egna utbildningar till stor del - det kan nog också vara kul - men slitigt med skiftjobb - å andra sidan är du säkert van vid det

Ja, jag har funderat på logoped tidigare, får kolla upp hur stor efterfrågan det är på det. :)

Jag tror att jag skulle trivas inom det mesta inom logistik, jag tycker att sånt är roligt. Sedan om det är SL, något annat privat företag eller offentligt spelar inte så stor roll, jobbet verkar roligt. :) Det finns ju även YH/KY (heter det så?) inom logistik, men lägger nog hellre till ett år och får en högskoleexamen isf. Det känns som att det ger bättre meriter, om inte i verkligheten så iaf på pappret. :p

Jo, jag hade tänkt hålla ögonen öppna efter lediga tjänster där, men många verkar kräva en högskoleutbildning innan. Men det står ju i respektive annons så kanske bara är de som varit uppe när jag kollat som krävt det. Alltså hittar jag ett bra och roligt jobb behöver jag ju nödvändigtvis inte plugga, men det känns lite som att det krävs för att få ett roligt och stimulerande jobb idag. Skift funkar så länge det inte är natt, det går tyvärr inte. Men helger och kvällar, det fixar jag. :)
 
Jag tycker inte du verkar neggo alls. Snarare klarsynt och realistisk! :up: Jag har inte en susning om hur arbetsmarknaden ser ut för kuratorer men det borde ju gå att kolla upp. Samtidigt så är jag helt med dig om att det måste kännas helt rätt för att det ska vara värt satsningen. Har du provat att helt enkelt sträckläsa närmaste högskola/universitets programkatalog? Ibland hittar man utbildningar man aldrig tänkt på innan.

Det har jag faktiskt inte gjort, kanske skulle ge mig på att göra det! :) Bra råd!

Förut har jag kollat rätt mycket olika utbildningar på antagning.se, var så jag hittade idéhistorian. Så är i efterhand kan jag lite banna mig själv för att jag inte gav mig på något som kan ge jobb medan jag hade möjlighet att plugga på jobbet, men well, lätt att vara efterklok. :) Och jag har ju lärt mig mycket och blivit mer allmänbildad av idéhistorian så det är ju inget dåligt ämne att ha pluggat. Mest att det inte ger jobb och ingen vet vad det är. :p
 
Men med ett undantag: kuratorer! Och då inte varianten med psykoterapeututbildning, utan den rena spindeln i nätet varianten. Det är om inte annat en arbetsgrupp som är extremt behövda, speciellt inom vården men jag kan även tänka mig andra instanser.

Men kurator är väl oftast ganska "tungt"? Som socionom kan en ju jobba inom landstinget dock, utan att arbeta som kurator. Men det verkar ganska svårt att få sådana jobb.
 
Ja, jag har funderat på logoped tidigare, får kolla upp hur stor efterfrågan det är på det. :)

Det är en ok arbetsmarknad. Tyvärr kastar de inte jobb efter oss längre men de flesta har jobb rätt omgående efter examen, dock ofta vik och projekt som första anställning.
 
Men kurator är väl oftast ganska "tungt"? Som socionom kan en ju jobba inom landstinget dock, utan att arbeta som kurator. Men det verkar ganska svårt att få sådana jobb.

Jag har ärligt talat ingen aning mer än att arbetsuppgifterna, som jag förstått det, är mer åt det administrativa hållet än det rent omhändertagande/stöttande. Men jag kan ha helt fel :)
 
Den stora frågan, är det inte? ;)

Jag jobbar idag inom bevakningsbranchen och står inför att jag kommer vilja göra något annat inom något år eller så. Det finns med andra ord tid att fundera på vad jag vill göra.

Jag har funderat på något inom Tullen, MSB, brandskydd, logistikrelaterat, statsvetare, någon form av handläggare kanske? Rätt brett med andra ord. Det jag egentligen vill ha är ett roligt jobb, som jag vill gå till, som inte bara kan ersättas av en annan kropp över dagen liksom. Har inget emot att räkna eller hålla på med matematik. Huvudsaken är att det är givande och roligt. Det behöver inte vara skrivbordsarbete.

Högskoleprovet till våren känns givet att jag ska göra, så jag har valmöjligheter att söka något även om det är populärt.

Jag har idag 30 p i sociologi och 37,5 p i Idéhistoria, går dessa att binda ihop med andra ämnen och få en examen som gör mig eftertraktad, eller är det bättre att skippa dessa och läsa ett helt program inom något annat? Inget av ämnena är något jag vill ha som huvudämne, utan som biämnen. Kan också läsa upp B-kursen i Idéhistoria det närmaste året (samtidigt som jag jobbar) och då ha 60 p i Idéhistoria, men det kanske inte ger något iom att jag inte vill ha det som huvudämne?

Har kollat lite på Statsvetarprogrammet på Försvarshögskolan, men även Logistik och Ekonomi på Södertörns Högskola eller bara vanlig statsvetare på Stockholms Universitet. Har även kollat på Internationella Relationer på Södertörns högskola. Men jag kanske inte ska läsa statvetenskap, jag kanske ska satsa på något annat? Har ni förslag?

Krav: Ska ge jobb. Vara roligt eller iaf uthärdligt. Tips?
Plättlätt. Trafikingenjör!
 
Plättlätt. Trafikingenjör!

Den enda jag hittade låg i Lund. Hittade några logistikingenjör men ingen i Stockholm. Visst är det tekniskt basår och sedan tre år på det? Finns det något annat att sökord för det?

Är bunden till Stockholm pga barn, är inte beredd att vara ifrån ungen flera år under utbildning.
 
Om en jobbar med integration, en kommer inte i kontakt med folk som sedan inte får vara kvar? För det skulle vara en sådan sak jag inte fixar känner jag, annars låter det riktigt kul!

Nej du kan jobba enbart med människor som redan har fått uppehållstillstånd och behöver stöd med att integreras i det svenska samhället. Jobb, utbildning, förståelse för kultur och samhälle osv. En bekants bekant tex jobbar med kvinnoprojekt i Tensta (tror jag det är) där man stöder nysvenska kvinnor att starta egna företag men också saker som kurser och möten för att nätverka och stärka kvinnornas ställning eftersom de ofta kommer från en ganska patriarkaliska tradition och kultur.

Mycket skratt och när kvinnorna kommit över blygheten (vet ej om du är man eller kvinna?) många, många frågor om hur det fungerar i Sverige. En jätteviktig sak som inte tas upp i någon introduktion till Sverige, bindor/tamponger! Var köper du det, spola inte ner bindor i toaletten då blir det stopp osv. När kvinnorna känner sig bekväma kan det bli ganska uh frispråkigt! :D

Bara att förstå FK och AF är en djungel. Du kan säkert hitta jobb på båda de myndigheterna om du vill det (även om just det inte är världens roligaste eller välbetalda jobb).
 
@Mammas Jag gick från bevakningsbranschen in i "kris"branschen. Min utbildning var 2 år det var en KY-utbildning. Det kanske vore något om du vill jobba med säkerhet och/eller krisberedskap?
 
@Mammas Jag gick från bevakningsbranschen in i "kris"branschen. Min utbildning var 2 år det var en KY-utbildning. Det kanske vore något om du vill jobba med säkerhet och/eller krisberedskap?
Jag försöker få en vän att gå nån sån utbildning. Hur ser jobbmöjligheter ut? Var kan man läsa det?
 
Nej du kan jobba enbart med människor som redan har fått uppehållstillstånd och behöver stöd med att integreras i det svenska samhället. Jobb, utbildning, förståelse för kultur och samhälle osv. En bekants bekant tex jobbar med kvinnoprojekt i Tensta (tror jag det är) där man stöder nysvenska kvinnor att starta egna företag men också saker som kurser och möten för att nätverka och stärka kvinnornas ställning eftersom de ofta kommer från en ganska patriarkaliska tradition och kultur.

Mycket skratt och när kvinnorna kommit över blygheten (vet ej om du är man eller kvinna?) många, många frågor om hur det fungerar i Sverige. En jätteviktig sak som inte tas upp i någon introduktion till Sverige, bindor/tamponger! Var köper du det, spola inte ner bindor i toaletten då blir det stopp osv. När kvinnorna känner sig bekväma kan det bli ganska uh frispråkigt! :D

Bara att förstå FK och AF är en djungel. Du kan säkert hitta jobb på båda de myndigheterna om du vill det (även om just det inte är världens roligaste eller välbetalda jobb).

Jag är kvinna, och det du beskriver låter jätteroligt! Definitivt något jag kan trivas med (och för att använda @niphredil s uttryck: vara grym på!).
Dock är jag lite orolig över hur många liknande jobb som finns, för som sagt vore det drygt att utbilda sig och sedan inte kunna jobba med den nisch som är rolig av jobbet, om de flesta är sådana jag inte skulle trivas med.
 
@Mammas Jag gick från bevakningsbranschen in i "kris"branschen. Min utbildning var 2 år det var en KY-utbildning. Det kanske vore något om du vill jobba med säkerhet och/eller krisberedskap?

Det låter jätteintressant! Alltså säkerhet är ju det jag "kan" sas, så att få använda de kunskaper jag faktiskt har vore kul, men på ett annat sätt än idag. Hur ser läget ut med tillgång på jobb osv, och vilka utbildningar finns det (det räcker med ett tips om någon sida med KY-utbildningar och lite tips om sökord, just nu har jag ingen aning om vad jag ska söka på :p)? Om du vill och får, får du gärna säga vad för utbildning du gick och vad du fick för typ av jobb, här eller på PM. Men förstår om du inte kan. :)
 
Jag är kvinna, och det du beskriver låter jätteroligt! Definitivt något jag kan trivas med (och för att använda @niphredil s uttryck: vara grym på!).
Dock är jag lite orolig över hur många liknande jobb som finns, för som sagt vore det drygt att utbilda sig och sedan inte kunna jobba med den nisch som är rolig av jobbet, om de flesta är sådana jag inte skulle trivas med.

Tja, de flesta liknande jobb kommer från mindre NGOs som 'skapar' projekt och sedan söker pengar från kommun/stadsdel/landsting. Roligt men lite osäkert och kanske inte så välbetalt.

Ett annat intressant jobb är på medborgarkontoren. Återigen mycket stödja och hjälpa men kanske lite tyngre eftersom det ofta är personer som behöver stöd, dvs inte alltid mår så bra och vars familjesituation är svår.
 
Ett annat intressant jobb är på medborgarkontoren. Återigen mycket stödja och hjälpa men kanske lite tyngre eftersom det ofta är personer som behöver stöd, dvs inte alltid mår så bra och vars familjesituation är svår.
Och då säger jag att nej, det där tror jag absolut inte är för @Mammas . Det är ett tufft jobb och man får ta en del skit.
 
Tja, de flesta liknande jobb kommer från mindre NGOs som 'skapar' projekt och sedan söker pengar från kommun/stadsdel/landsting. Roligt men lite osäkert och kanske inte så välbetalt.

Ett annat intressant jobb är på medborgarkontoren. Återigen mycket stödja och hjälpa men kanske lite tyngre eftersom det ofta är personer som behöver stöd, dvs inte alltid mår så bra och vars familjesituation är svår.

Iom att jag är ensamstående med barn känns konstant osäkert inte jättelockande, även om jobbet låter bra.

Medborgarkontor är definitivt inte min grej.
 
Jag är snart färdig socionom. Jag jobbar redan som biståndshandläggare, inriktning äldre. Jag träffar äldre personer, utreder, bedömer och fattar beslut om diverse; hemtjänst, särskilt boende etc. Ett trevligt jobb eftersom jag upplever det oftast som att öppna en chokladask för personen, fyllt av möjligheter att hjälpa. Ibland är det förstås tungt, som när man måste göra avslag, men då kan man motivera varför (och kan man inte det har man ju fattat fel beslut). Visst kommer andra tunga punkter, i detta område försvinner ju klienter av naturliga skäl och det kan vara tungt ibland.
 
Den enda jag hittade låg i Lund. Hittade några logistikingenjör men ingen i Stockholm. Visst är det tekniskt basår och sedan tre år på det? Finns det något annat att sökord för det?
Campus Telge i Södertälje kommer starta upp logistikutbildning i höst om du är intresserad att gå åt det hållet :)

Annars tror jag att du skulle vara klippt och skuren som projektledare eller någon form av verksamhetsutvecklare/verksamhetanalytiker :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp