Vad ska jag bli när jag blir stor? (OBS: utvikningstråd deluxe)

Campus Telge i Södertälje kommer starta upp logistikutbildning i höst om du är intresserad att gå åt det hållet :)

Annars tror jag att du skulle vara klippt och skuren som projektledare eller någon form av verksamhetsutvecklare/verksamhetanalytiker :)

Södertälje känns lite långt bort. Går en på Södertörn jag varit sugen på ett par år, det känns lite närmare. :) men då är det ju vanlig logistiker jag blir, inte trafikingenjör, som det talades om. Vet inte vad det är och vad skillnaden är dock. :p

Verksamhetsutveckling, vad krävs för typ av utbildning då, är det olika beroende på verksamheten ifråga? :)
 
Krav: Ska ge jobb. Vara roligt eller iaf uthärdligt. Tips?
Hur känner du för att jobba med ex flygledning eller tågledning? Jag tänker att där blir det logistik och jag tror att du skulle vara fenomenal på att jobba med det då det handlar om problemlösning, att förhålla sig till en del stressade människor och mycket logistik?

Visst, du kanske inte har så mycket nytta av det du redan pluggat men jag tror att det är ett intressant och roligt jobb även i längden :)

Sen funderar jag även på om SOS-alarm eller liknande skulle kunna vara av intresse för dig? Då kommer ju säkerligen mycket av det du lärt dig på nuvarande/tidigare jobb till användning :)
 
beror lite på vilken typ av verksamhet, men när jag jobbade med centrumutveckling hade jag faktiskt ingen riktig utbildning i bakgrunden (förutom att jag pluggat turism med en del ekonomi). Fanns iaf förr en typ 15p kurs i centrumutveckling i Karlstad tror jag det var.

Men jag skulle säga en ekonom-examen är inte fel m fördjupning åt ledarskap / projektledning.
Sedan beroende på om man vill åt IT-hållet kan man ju läsa systemvetaren m fördjupning åt projektledning etc. Eller kanske någon ingenjörsutbildning. Sedan om man är mer inne på organisationsutveckling så är ju inte HR-spåret helt fel heller :)
 
Jag är socionom med vidareutbildning till terapeut. Jobbar på ett hvb hem för ungdomar 15-19 år. Efter 15 år är det fortfarande roligt att gå till jobbet. Det är tufft ibland men framför allt är det roligt och utvecklande. Att få ta del av människors sätt att se på och hantera sitt liv och tillsammans hitta nya vägar som leder till bättre mående och ofta ett laglydigt liv är något som också tillför mitt liv utmaningar, problemlösning och glädje. Jag kan bli lite lessen när det allt för ofta bara lyfts fram att det är tungt, slitigt och lågbetalt. Visst finns de sakerna också men på ett välfungerande hvb hem jobbar man ofta i team väldigt tajt med stöd av kollegor. Vi skrattar def mer än vi gråter! En arbetsdag för mig kan innebära förutom samtal, ART och fobiträning, skjutsar till skola, gymträning, fiske, skidåkning, ridning, bowling och div annan fritidsaktivitet. Nätverksmöten, socialtjänstmöten mfl samt allt praktiskt som måste göras i ett hem, städ, handling, matlagning.
 
Hur känner du för att jobba med ex flygledning eller tågledning? Jag tänker att där blir det logistik och jag tror att du skulle vara fenomenal på att jobba med det då det handlar om problemlösning, att förhålla sig till en del stressade människor och mycket logistik?

Visst, du kanske inte har så mycket nytta av det du redan pluggat men jag tror att det är ett intressant och roligt jobb även i längden :)

Sen funderar jag även på om SOS-alarm eller liknande skulle kunna vara av intresse för dig? Då kommer ju säkerligen mycket av det du lärt dig på nuvarande/tidigare jobb till användning :)

Har på tok för långt till flygplatser, så det går bort, men tåg kanske. Då är det ju logistik jag får läsa, och då finns ju många alternativ efteråt. :)

Sos alarm, typ som operatör då? Vet inte om mina stressnivåer fixar en sådan konstant stress det skulle innebära.
 
beror lite på vilken typ av verksamhet, men när jag jobbade med centrumutveckling hade jag faktiskt ingen riktig utbildning i bakgrunden (förutom att jag pluggat turism med en del ekonomi). Fanns iaf förr en typ 15p kurs i centrumutveckling i Karlstad tror jag det var.

Men jag skulle säga en ekonom-examen är inte fel m fördjupning åt ledarskap / projektledning.
Sedan beroende på om man vill åt IT-hållet kan man ju läsa systemvetaren m fördjupning åt projektledning etc. Eller kanske någon ingenjörsutbildning. Sedan om man är mer inne på organisationsutveckling så är ju inte HR-spåret helt fel heller :)

Ekonomi som.huvudämne är inte jättelockande, det liksom hr känns lite som "trolla med de dåliga förutsättningar vi ger dig, ingen riktig förbättringspotential", men kanske bara jag som varit på kassa företag? Är inte Ingenjörsutbildningar rätt långa? :)
 
Jag är socionom med vidareutbildning till terapeut. Jobbar på ett hvb hem för ungdomar 15-19 år. Efter 15 år är det fortfarande roligt att gå till jobbet. Det är tufft ibland men framför allt är det roligt och utvecklande. Att få ta del av människors sätt att se på och hantera sitt liv och tillsammans hitta nya vägar som leder till bättre mående och ofta ett laglydigt liv är något som också tillför mitt liv utmaningar, problemlösning och glädje. Jag kan bli lite lessen när det allt för ofta bara lyfts fram att det är tungt, slitigt och lågbetalt. Visst finns de sakerna också men på ett välfungerande hvb hem jobbar man ofta i team väldigt tajt med stöd av kollegor. Vi skrattar def mer än vi gråter! En arbetsdag för mig kan innebära förutom samtal, ART och fobiträning, skjutsar till skola, gymträning, fiske, skidåkning, ridning, bowling och div annan fritidsaktivitet. Nätverksmöten, socialtjänstmöten mfl samt allt praktiskt som måste göras i ett hem, städ, handling, matlagning.

Det låter roligt men jag vet inte riktigt om jag är rätt person att jobba med människor hela dagarna faktiskt.

Jag har funderat lite på det sedan igår efter råden här och tyckte att just den biten var lite tungt när jag jobbade inom vården. Det var ju inte alltid kasst, och visst trivdes jag men just det var lite påfrestande tyckte jag. Just det här att vara "på" hela tiden, om ni hänger med på hur jag menar?
 
@Mammas Senast jag såg en annons hos SOS stod det att de satt i typ Upplands Väsby och att man skulle jobba såväl dag- som nattpass.
 
Ja. Jag kikade nu och de verkar ha kontor mer centralt också. De har annonser ute nu men det står klart och tydligt: du ska jobba dag, kväll och natt :down:.

Kollade också på den precis. Funderade på att ringa och kolla om det går att jobba enbart dag och kväll eller om en måste jobba natt. Tänker att det kan ha att göra med att de främst vill ha in folk som jobbar natt men att det i praktiken är flexibelt. Men med mina besvär är nattarbete uteslutet. Båda senaste nätterna har jag vaknat vid fyra, efter lite drygt fem timmars sömn, så det är ju inte som att det inte gett men redan att jobba natt.
 
Om du vill jobba med ungdomar/yngre vuxna (och för all del äldre vuxna) på ett oftast positivt sätt skulle jag tänka studie- och yrkesvägledare. Du kan jobba från högstadiet och uppåt, eller som handläggare (AF), med personer som av olika skäl vill/behöver en nystart i arbetslivet.
Jag vet inget om arbetsmarknad och lön dock. Men utbildning finns (fanns?) på SU, bpde som campusutbildning och distans.
 
Är inte Ingenjörsutbildningar rätt långa?
Det går att läsa både högskoleingenjörer (3 år) och ky-ingenjör (2 år). Och om du inte ska forska eller är extremt smak i din kompetens så för det väldigt liten skillnad i jobberbjudanden och lön (iaf om jag ser till min sambos arbetsplatser och bekantskapskrets som bara är ingenjörer)
 
Då är det ju logistik jag får läsa, och då finns ju många alternativ efteråt. :)
Jag ropar på @Cattis_E som har erfarenhet av branschen och kanske kan ge vettig input också så inte jag tänker tokigt.

Och jag tänkte som larmoperatör, men det verkar ju inte helt vettigt då :)

Hur känner du för att jobba med ex bygglovshandläggning eller miljöskydd?
 
Jag ropar på @Cattis_E som har erfarenhet av branschen och kanske kan ge vettig input också så inte jag tänker tokigt.

Och jag tänkte som larmoperatör, men det verkar ju inte helt vettigt då :)

Hur känner du för att jobba med ex bygglovshandläggning eller miljöskydd?
Vilken bransch?
Logistik som lastbil jobbar jag inte i.
Däremot tågtrafik, men av min skumläsning av tråden hittade jag inget om vad ni sökte. Järnväg är brett.
Många har läst flygingenjör, men numera kommer det mer och mer utbildningar inom järnväg.
Själv är jag och många med mig endast internutbildad.
Elutbildningar är meriterande.
http://www.jarnvagsjobb.se/ finns en del matnyttig information om utbildningar och arbeten som finns.
Utbildningar kan även ses här:
http://www.yrkesutbildningar.se/utbildning/tag/c1128
 
Det låter roligt men jag vet inte riktigt om jag är rätt person att jobba med människor hela dagarna faktiskt.

Jag har funderat lite på det sedan igår efter råden här och tyckte att just den biten var lite tungt när jag jobbade inom vården. Det var ju inte alltid kasst, och visst trivdes jag men just det var lite påfrestande tyckte jag. Just det här att vara "på" hela tiden, om ni hänger med på hur jag menar?
Jag förstår precis vad du menar med "på". Förmågan att vara på och av, för att få vila, tycker jag är en av förutsättningarna för att bli en bra behandlare så har du sådana tveksamheter är det nog inte rätt med hvb. Men jag har ett tips till :)

Som socionom kan man jobba på IVO. Du utreder och kontrollerar tex hvb hem, finns fler tillsynsområden, gör besiktningar både föranmälda och flygande. Superviktigt jobb så kvalitén hålls och höjs. Vi använder dessutom IVO ibland för att rådfråga och få hjälp i diskussioner när vi känner att det är etiskt eller juridiskt svårt. Jag upplever dem som kunniga, tillmötesgående och intresserade av sitt jobb. Föreställer mig därför att det är en bra arbetsplats. Där skulle du kunna göra ett toppenjobb som påverkar många människors liv utan att ha direktkontakt varje dag.
 
@niphredil @Mammas
Slår ihop svaren till er. Jag vet inte var utbildningarna finns idag. Jag gick en KY-utbildning, numera heter det väl YH (yrkeshögskola). Jag gick på riskhanteringsakademien i Mölnlycke, kollade där och där finns en utbildning på distans till säkerhetssamordnare nu (http://www.yhim.se/vara-utbildningar/riskhanteringsakademien/sakerhetssamordnare). Min var heltid, 2 år. Läste allt från säkerhet till lite juridik, ekonomi (väldigt basic, typ gymnsie), brandskydd, krisberedskap/katastrofplanering, risk management, informationssäkerhet osv. Det var en bra utbildning, stor bredd och 27 veckors praktik.
En kompis till mig gick en distansutbildning i Eskilstuna för några år sen på academia eller nåt sånt. Vet inte om den finns kvar, hette säkerhetsingenjör.

De i min klass fick jobb ganska omgående. Jag valde att inte ta något jobb (blev headhuntad men nej), åkte utomlands, pluggade utomlands och sen kom jag tillbaka och hoppade in som gruppledare på ett bevakningsbolag för att sedan börja jobba i en kommun. Bytte sedan kommun efter ett tag.

Jag skulle säga att det finns jobb, på privat, som konsult, i kommun och i stat. Speciellt som läget ser ut i världen så tror jag inte det kommer minska. Nu när det ska bli mer arbete mot civilt försvar så kommer det bli en ganska hög arbetsbelastning, kommuner ligger lite efter generellt.
Det jag gör är att planera för kriser, jag gör risk och sårbarhetsanalyser, hittar åtgärder och försöker få igenom de ;-) , jobbar just nu mycket med skydd av samhällsviktig verksamhet, jag uppdaterar oljeskyddsplaner, krisplaner, nödvattenplaner, planerar övningar och utbidningar, diskuterar mycket med frivillig org. Ofta kommer inte bara krisberedskap in i jobbet utan övrig säkerhet också, som hot och våld, passagesystem, larm, trygghet på arbetsplatser (då allt från kontor till HVB-hem, skolor osv) och i mitt fall är jag också kontaktperson och sekreterare i brottsförebyggande råd där vi jobbar med trygghet för medborgarna, mot våldsbejakande extremism, drogförebyggande osv.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
842
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 962
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag känner mig less och låst. Jag vill göra något annat med mitt liv men vet inte var jag ska börja. Helst hade jag velat jobba inom...
2
Svar
30
· Visningar
2 947
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Såhär nåt år efter att jag fyllt 30 så verkar jag ha hamnat i den berömda trettioårskrisen och funderar mycket över vad jag vill göra...
Svar
18
· Visningar
1 867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp