Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är ju inte alla oförklarligt barnlösa som får IVF bekostat av landstinget, därav min fråga.
Det är ju inte alla oförklarligt barnlösa som får IVF bekostat av landstinget, därav min fråga.
Jag tycker du är modig som skriver om dina känslor, och jag håller helt med dig, barnsnack när det finns människor med som inte har barn är oförskämt och ohyffsat. Alla ska kunna delta och alla är inte intresserade av barn. Dessutom finns det faktiskt män och kvinnor som INTE vill ha barn, som inte ser som sin livsuppgift att skaffa "familj" utan prioriterar andra saker. Det är något som jag också retar mig på, varför anses man bli en familj bara för att man skaffar barn?? Jag och min man och våra två hundar ÄR redan en familj, även om vi nu faktiskt väntar barn. Jag kan inte förstå människor som bara ser sin livsuppgift som att skaffa barn, livet rymmer så oändligt mycket mer, och jag vill ha flera bitar i mitt liv.
Det var intressant, hur kommer det sig? Vilka medicinska skäl anger man då? Jag fick mitt hittintills enda IVF-försök betalt av landstinget och är nu gravid i snart v. 32. Är oändligt tacksam för att landstinget bekostade försöket och att det lyckades så bra.
Stämmer det verkligen? Så har inte jag förstått det.
Eftersom barnlöshet klassas som sjukdom (av WHO) så skall alla som inte kan få barn på naturlig väg få hjälp med IVF/inseminationer. Naturligtvis finns det undantag - om livmoder saknas etc. Men alla som inte blir gravida och har genomgått undersökning har rätt till IVF, vad jag förstått. Sen är det olika hur många försök man har - det beror på landstingets bestämmelser. Även åldern spelar in, i Skåne skall kvinnan inte ha fyllt 39 för att få påbörja försöken. Sen finns det ju andra regler som att mannen och kvinnan skall bo tillsammans, och ha gjort det minst två år, de får inte heller ha gemensamma barn, kvinnans BMI får inte överstiga 30. Om det är så att chansen att bli gravid bedöms som mycket liten (tex att man vid första försöket inte får ut några ägg) - då kanske man inte får fler försök, men det är nog inte så vanligt. Kanske några av dessa regler du tänkte på - för huvudregeln är att alla som försökt mer än ett år har rätt till hjälp, vilket jag är mycket tacksam för.
Detta gäller hetero-par - jag vet att andra regler gäller för homo-par.
Samkönade par får ingen hjälp av landstinget, fast de har genomgått 20-talet resultatlösa inseminationer och borde klassas som "oförklarligt barnlösa".
På vissa sjukhus kan man man få IVF, men måste betala själva (sådär 27000 kr).
Vidrig diskriminering! Det känns som stenåldern ibland med det här med IVF, inga surrogatmödrar är tillåtna, jag kan inte donera mina överblivna embryon om jag hade några i frysen, olika landsting har olika regler...Mycket märkligt. och ändå visar forskningen att IVF-behandlingar är samhällskekonomiskt mycket lönsamma!
I Umeå har de blivit anmälda till JO? tror jag för att de har OLIKA taxor för samma behandling om man är ett homsexuellt par eller hetrosexuellt par. Hur märkligt som helst och jag hoppas de åker dit på det.