Vad säger lagen?

fmjk

Trådstartare
Gör en lång historia kort.

Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal.
Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA människor, förutom en person. Hunden har aldrig visat aggressivitet mot någon annan person än Grannen. Och hunden träffar ofta barn/äldre/handikappade mm...

Följande.
Grannen har sedan hunden varit valp, provocerat hunden, grannen är alkis, och när denne dricker så skriker denne efter hunden när vi är ute, grannen har jagat hunden med skottkärra på våran tomt! Grannen har slagit efter hunden med olika föremål. Grannen är INTE välkommen på våran tomt. Tomten är inhägnad.
Då vi har inhägnad tomt så brukar hunden vara ensam ute. o Grannen passar då på o provocera hunden när vi inte "ser".
Har pratat med grannen flertalet ggr. Men grannen hävdar bara att hunden har fel i huvudet. Denne har minsann inte gjort hunden något
Detta har resulterat i att hunden blivit aggressiv mot Grannen, Hunden gör utfall mot Grannen när denne kommer in på VÅR tomt. Hunden är inte modig nog för att gå till bett. Men är rädd att hunden kanske tar mod till sig nån dag. (Jag går alltid fram o leder iväg hunden när grannen kommer, men kanske inte hinner fram en dag då grannen kommer)
Denne granne kan bara klampa in på gården eller in i vårt hus, jag har flertalet gånger sagt att kom INTE. Jag vill inte ha något med grannen att göra.

Vad säger Lagen om min hund biter Grannen inne i vårt hus eller på tomten? När grannen 1. provocerar hunden. 2. inte är välkommen på vår tomt eller in i huset.

Som jag förstått av lagen så är det strikt hundägaransvar ex. hunden biter någon på tomten, men när personen provocerar fram det?
Och de är väl hemfrids brott när en icke välkommen person tränger sig på i hemmet?

Och att ha hunden dygnet runt inne skulle inte fungera, då han har abnorm päls o vill ligga ute på gården, därför är gården inhängd.

Det är tyvärr ditt ansvar som ägare att i så fall hela tiden ha hunden under uppsikt så du kan hindra en olycka innan det sker.

Kan du inte på något sätt låsa grannen ute? Sätta lås på grinden?

Det beror väl på vad det är du egentligen undrar vad lagen säger något om... När det gäller just strikt ägaransvar så är det ansvaret ekonomiskt, du är alltså ekonomiskt skyldig för skada hunden orsakar. Då vi i Sverige - tack och lov - inte har särskilt stor skadeståndskultur är det ansvaret i stora drag begränsat till ersättning för förlust (veterinärkostnad för att ta den ganska vanliga situationen hund-hund tex) vilket i den teoretiska situationen där din hund biter grannen skulle kunna vara tex kostnad för förstörda kläder, kostnad för sjukvård och medicin och kanske kostnad för förlorad arbetstid, men ganska liten (eller ingen) ersättning av typen "sveda och värk". Om du tagit ditt ansvar som hundägare (tex genom att ha tomten inhägnad och grinden stängd) går det sannolikt på ansvarsförsäkringen i din hemförsäkring dessutom (men villkor varierar ju såklart). I tillägg så kan sådana skadestånd jämkas genom medvållande från den bitna parten (mao "hur dum får man vara och samtidigt anses oskyldig", typ), även om det inte är något att räkna med alltid.

Betydligt allvarligare - som jag ser det i alla fall - är väl risken att få sin hund bedömd som "farlig", och kanske därigenom begränsad eller i värsta fall avlivad... Där finns en betydligt större osäkerhet, men jag tror att i en situation där din granne varit avsiktligt provocerande (värdefullt att ha gjort anmälningar om att hen tex begått hemfridbrott!), upprepat och under lång tid, och din hund är specifikt aggressiv enbart mot grannen och inte i allmänhet, är risken väldigt liten att din hund skulle anses ha gjort något fel.

Med allt detta sagt håller jag dock med inläggen som skrivits innan: för allas skull är nog det bästa att du säkrar så inte grannen kan ta sig in över huvud taget. Tyvärr får du ta ansvar för en annan människas handlingar, men orättvist är tyvärr inte detsamma som "händer inte"...

OBS! Jag har ingen juridisk expertis över huvud taget, vad jag skrivit ovan är hur jag förstått det hela, vilket inte nödvändigtvis är detsamma som hur det faktiskt är. Inga garantier.

(Själv har jag problem med barn i området som tydligen tycker det är skitkul att reta min hund genom staketet, bland annat genom att sticka pinnar mot honom... Visst vore det finfint om de slutade med det, men det kan jag ju inte sitta och hoppas på. Istället har jag huggit ner häcken längs staketet så jag kan se när de kommer smygande, satt upp ett högre staket, och flyttat dörrklockan till trädgårdsgrinden där jag även satt handtaget på insidan så man inte når att öppna om man inte är vuxen (jag är 1.70 och får stå på tå). Jag tycker ärligt talat att i en perfekt värld kunde de små satarna gott få sig ett bett för att lära sig veta hut (ja, jag är less), men så funkar det ju inte. Plus att jag vill skydda min hund från mera obehag! Så då ligger det på mig, rättvist eller ej, att förändra förutsättningarna så eländet upphör...)

(Och bara för att vara tydlig: min hund har aldrig bitit några barn! Jag vill bara vara så säker jag kan på att det fortsätter så också.)

Lås på grinden/bättre staket?

Naturligtvis bör du inte ha hunden ute ensam under rådande omständigheter. Dels för risken att grannen råkar illa ut, men minst lika mycket för hundens skull. Det är din uppgift att se till att den inte ska behöva hantera sånt.

Du är alltid ansvarig för vad hunden hittar på. Även vid provokationer. Det kan ju dock vara ett alternativ att höra med polisen vad du kan göra åt att grannen kommer in på tomten.

Polisanmäl grannen varje gång han går in på er tomt. Ring 112 och säg att det är pågående brott. Du vet ju inte vilken dag grannen får för sig att slå eller sparka på hunden. Gå inte ut och säg något till grannen utan invänta polisen. Förhoppningsvis får han besöksförbud, men det fordras kanske några anmälningar först. Så här kan ni ju inte ha det.

@Monstermom: Samma sak med dig. Ring 112 när barnen är där och gå inte ut o säg till dem, förmodligen räcker det med att polisen kommer en gång, så slutar de.

Gör en lång historia kort.

Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal.
Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA människor, förutom en person. Hunden har aldrig visat aggressivitet mot någon annan person än Grannen. Och hunden träffar ofta barn/äldre/handikappade mm...

Följande.
Grannen har sedan hunden varit valp, provocerat hunden, grannen är alkis, och när denne dricker så skriker denne efter hunden när vi är ute, grannen har jagat hunden med skottkärra på våran tomt! Grannen har slagit efter hunden med olika föremål. Grannen är INTE välkommen på våran tomt. Tomten är inhägnad.
Då vi har inhägnad tomt så brukar hunden vara ensam ute. o Grannen passar då på o provocera hunden när vi inte "ser".
Har pratat med grannen flertalet ggr. Men grannen hävdar bara att hunden har fel i huvudet. Denne har minsann inte gjort hunden något
Detta har resulterat i att hunden blivit aggressiv mot Grannen, Hunden gör utfall mot Grannen när denne kommer in på VÅR tomt. Hunden är inte modig nog för att gå till bett. Men är rädd att hunden kanske tar mod till sig nån dag. (Jag går alltid fram o leder iväg hunden när grannen kommer, men kanske inte hinner fram en dag då grannen kommer)
Denne granne kan bara klampa in på gården eller in i vårt hus, jag har flertalet gånger sagt att kom INTE. Jag vill inte ha något med grannen att göra.

Vad säger Lagen om min hund biter Grannen inne i vårt hus eller på tomten? När grannen 1. provocerar hunden. 2. inte är välkommen på vår tomt eller in i huset.

Som jag förstått av lagen så är det strikt hundägaransvar ex. hunden biter någon på tomten, men när personen provocerar fram det?
Och de är väl hemfrids brott när en icke välkommen person tränger sig på i hemmet?

Och att ha hunden dygnet runt inne skulle inte fungera, då han har abnorm päls o vill ligga ute på gården, därför är gården inhängd.

Se BrB ang hemfridsbrott och anmäl därefter. Sätt upp en skylt att hunden finns på gården/tomten. Ingen allemansrätt gäller (brb) och grannen har inget skäl eller rätt att vistas på er tomt. Du har strikt ansvar för hunden om den är lös men inte på egen tomt med staket i detta fall.

Strikt ansvar är så vitt jag vet just strikt och gäller alltid? Om jag har fel skulle jag uppskatta referens så jag kan lära mig bättre! :)

Japp, strikt ansvar gäller naturligtvis även på den egna tomten men där kan det bli tal om jämkning precis som du skrivit ovan. Grannen kan s a s anses vara medvållande till att skadan uppstått i och med att han gått in på tomten oinbjuden och då jämkas skadeståndet - ofta till 0 kr.

Sätt lås på grinden! Vi har ingen som går in eller provocerar hos oss. Men har hört för många historier om personer som snott hundar från trädgårdar osv. Så jag vågar inte ha henne ute utan att hålla koll! Och ja, ring polisen varenda gång han kommer oinbjuden.

När det gäller barnen hade jag tagit dem i öronen och följt med dem hem och pratat med deras föräldrar, och sagt att blir det ej bättring ringer jag polisen. Onödigt att ringa ut polisen titt som tätt för barnrumpor som busar. Men gällande alkisen hade jag absolut polisanmält!

När det gäller barnen hade jag tagit dem i öronen och följt med dem hem och pratat med deras föräldrar, och sagt att blir det ej bättring ringer jag polisen. Onödigt att ringa ut polisen titt som tätt för barnrumpor som busar. Men gällande alkisen hade jag absolut polisanmält!
TS har inga problem med ungar som busar.

Två problem. Grannen klampar in hos er. Hunden gillar inte grannen som riskerar att bli biten.

Sätt upp skyltar att det finne lösgående hund, ingång sker på egen risk. Meddela grannen på ett mycket tydligt sätt att han kommer att bli biten om han kommer in på er tomt. Berätta att han inte är välkommen.

Nästa gång ni hittar honom inne på er tomt, ring polisen direkt så får de ta itu med honom.

Hade hunden bitit honom på er tomt kan jag inte tänka mig annat än att det blir jämkning. MEN se till att ha gjort allt rätt d v s avhys honom från er, berätta att han inte är välkommen och sätt upp skylt om lösgående hund.

Tack alla för svar! Hade varit lätt om de funnits ex en lag som förbjuder människor att komma in på andras tomtar och provocera djuren. sen får de helt enkelt skylla sig själva om de blir bitna. Karl min tyckte bara, om hunden biter får vi väl ta smällen, men jag vill ju inte att hunden går till bett, o jag vill ju verkligen inte ha grannen på tomten =(

Kameraattrapp samt en skylt om att området är TV bevakat. Samt en skylt med texten "Vi betalar gärna era sjukvårdskostnader om ni kommer in oinbjudna o blir skadade av hunden"

På det sättet vi bor, går ingen av misstag in hos oss. Om de är inne hos oss olovandes, är jag mer än glad om hundarna tar hand om problemet.

Rättsligt lär det bli en jämkning om det går så långt, men om man blir hundbiten hos oss har man nog större problem än blodvite...

Var noga med att tydligt upplysa om att det går lös vakthund på området. Så får var och en ta ställning till om de vill riskera skadas.

Liknande trådar

Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
3 016
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 117
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
874
Senast: cassiopeja
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 366
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar