Vad räknas som vägran?

diabla

Trådstartare
Jag har funderat på det lite idag för jag ska nämligen på clearound imorrn och jag vill verkligen komma runt felfri! och min häst blir osäker när jag blir det och då vägrar hon, så jag tänkte, att om hon gör det, och om jag i såfall är på henne dirket, och får henne att hoppa från nästan stilla stående men inte riktigt, det är lite svårt att förklara men ni kanske förstår hur jag menar?

Liksom, att hon inte tvärnitar utan om hon bromsar in och itne hoppar, och om jag sen är på henne och får henne att hoppa från skritt, räknas det då som att vägra? Skulle jag kunna få göra så?

Jag ska alltså hoppa 60 eller 70 cm! och jag satsar ju inte på att göra så utan jag vill ju rida "normalt" men jag menar omd et skulle vara så att hon vägrar, skulle jag kunna göra så här då?

Jag menar nu inte att om hon tvärnitar och backar och kanske springer åt sidan, då är det klart att jag inte gör det, men om hon blir lite osäker och tvekar, och sen stannar, då kan jag ju fortfarande hoppa, det har jag gjort på träning hemma.

Sv: Vad räknas som vägran?

Jag tror det är så att hästen måste backa för att det ska räknas som vägran om det sker som du skriver: att hon bromsar och du får henne att hoppa från skritt. Måste du lägga en volt räknas det också som en vägran (samma straff poäng iaf).

Om jag nu minns rätt. ;)

När jag var på tävling så frågade jag en person för jag var osäker på när en vägring gällde och då sa hon att de räknades som en vägring när hästen backade eller stod stilla i 3 sekunder, men jag har svårt att tro att det är så.:confused:
Jag vill oxå ha ett svar! :bump:

:) backar hästen lr om man kossar sin väg vilket man gör om hästen springer vid sidan räknas det som vägran. du kan va lugn för de räknas inte som vägran....kämpa på:rofl:

ja haha, det blir nog en härlig syn imorrn! men jag bjuder på det!

Det är ju bara clearound dom är någ inte så hårda.
När min förra C ponny stannade framför hindret och hoppade från stillastående räknades det som ingen vägran,Men om hon hade gått åt sidan eller backat så hade det vart en vägran.

Lycka till!

Domaren kan döma vägran även om hästen inte backar eller står stilla 3 sekunder. Men om det är clear round brukar de vara snälla :)

Jag har iaf hört att det inte är vägran förrän man korsar sin egen väg, iaf inte på en clear round.

DEt är exakt samma regler på en CR för en vägran som i bilken klass som helst, stannar hästan så stannar den helt enekelt, den behöver inte backa eller stå stilla i tre sekunder eller vad ni skriver för dumheter här i i tråden, hur vore det om ni skaffade ett TR???

Domaren är den som bedömmer om det var en vägran eller inte och domarens beslut går inte att överklaga.

men om hästen stannar o sen hoppar stillastående blir det väl inte vägran??
Har varit med om att min häst har gjort så o vi har ej fått straff.

Då har du haft en snäll domare, jag hade förmodligen bedömt det som en vägring om hästen stannande först.
Men som jag skrev så är det upp till domaren att bedöma vad som är en vägring och vad som inte är det.

Choklad skrev:
stannar hästan så stannar den helt enekelt, den behöver inte backa eller stå stilla i tre sekunder eller vad ni skriver för dumheter här i i tråden, hur vore det om ni skaffade ett TR???/QUOTE]

Jag håller inte med.

Vad är det du inte håller med om, vad som är vägran eller inte eller att ni borde skaffa TR istället för skriva dumheter ni har hört av någon annan som inte heller har någon koll???

Det spelar iofs inte så stor roll vad du tycker eftersom det är domaren på plats som gör bedömningen. :smirk:

Vägran är när hästen stannar framför ett hinder som ska hoppas, och blir otvetydigt stående (även om det är ryttaren som gör halt), träder bakåt (även om det bara är ett enda steg), eller vänder.

Vägran är en typ av olydnad. andra olydnader är: fel väg som rätas i tid, utbrytning och istadighet.

Alla typer av olydnad bestraffas på samma sätt.

Domare på den nivån friar hellre än fäller, men det är ju fortfarande domaren som avgör.
Du får väl testa och se - lycka till:)

hej!

Om din häst stannar framför hindret och sen hoppar stillastående räknas det inte som någom vägran. men om din häst stannar och springer åt sidan och du gör en volt och sen hoppar , det är då det räknas som en vägran. :bump:

Men att en häst stannar behöver ju inte betyda stopp som i att den står bom stopp och sedan trycks över hindret.

Skriver jag att min häst stannade och sedan hoppade menar jag att hon stannade i en halv sekund och sedan tog språnget. Det får man absolut inte vägran för.

diabla skrev:
Jag har funderat på det lite idag för jag ska nämligen på clearound imorrn och jag vill verkligen komma runt felfri!

Så, hur gick det nu då?

Det kan man visst, få vad är det har ni för probelm emd att fatta, det är DOMAREN som BEDÖMER vad som är en vägran och inte ryttaren eller publiken.

Sen är det flesta domaren släpper igenom sånt här på små CR för att ni ska får er eftertraktade rosett är en annan sak.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 020
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar