Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst tionde bocken om Hicke - How to seize a dragons jewel. Den var bra, men inte lika bra som de tidigare böckerna. Känns lite som om författaren fått lite J.k Rowling-komplex och fått för sig att alla böcker inte kan vara lättsamma och roliga. Denna boken (och gissningsvis de kvarvarande två) var mycket mörkare och inte lika underfundig tyvärr. Förstår varför de inte översatts till svenska...

Har även läst Jonathan Troppers Plan B. Ganska bra, lättläst och jag ville veta hur allt skulle sluta, men inget som gjorde något bestående intryck.

Nu ska jag på semester :D Har packat Lycka är en sällsam fågel av Anna Gavalda, De förklädda flickorna i Kabul, och Tre små lögner. Har massa ljudböcker så klart med, så vi får se vad som hinns med :)
Jag håller med om Hicke, har faktiskt inte ens läst ut den sista...

Har lyssnat på Vätten av Mikael Strömberg och gillade den jättemycket.
Har påbörjat Inmurad av samma författare.
Jag gillar det småputtriga i böckerna, beskrivningen av det vardagliga, spännande och intressant på en lagom nivå.

Har även lyssnat på Köld av Jakob Mjöbring och ansåg den lyssningsbar men inte mer, kul att det utspelas i norr.
Snö av samma författare fick jag nog av och stängde av då det var en timme kvar. Det blir bara för mycket ibland och vissa författare drar verkligen på med ALLT och sen lite till och så liiiite till bara för att öka en sista gång.
:down:

Jag har snubblat över en riktigt feministisk fantasyserie. Första boken har det usla namnet "Vampire Girl". Alltså, det måste vara ett förlag som bestämt den särdeles usla titelnför det handlar inte ens om en Vampyrflicka. Suck.Antar att de ville rida på nån Twilightvåg eller nåt. Hursomhelst är huvudpersonen en superfräsch tjej som inte blir räddad av prinsen utan är den som räddar honom. Finns dessutom en underbar konversation i början av boken som är (typ) som följande:

(Tjejen har varit drogad efter ett kidnappningsförsök, men the Prnce of Hell har tagit henne till sitt slott och nu vaknar hon med honom i rummet)
Tjejen: "Did you undress me?!"
PoH: "You dont have to worry about your virtue."
Tjejen: "Wich century do you live in? I dont care about my virtue, I care about consent!"

Finns flera andra underbara feminsitiska ställningstagande som är så härligt upplyftande för genren! Innan jag påbörjade denna lyssnade jag på en horribel tantsnuskish bok som hette "Roomhate". den var så läskigt familjenomativ och "barn är meningen med allt" att jag ville kasta ut telefonen i skogen.

Lyssnat på Störst av allt. Den tog inte alls tag i mig, inspelningen var seg så för första gången någonsin ökade jag hastigheten till 1.5x... Bitvis var det mer intressant med helheten nej tyvärr inte.

Var på väg att börja på "kommer aldrig mer igen" men uppläsaren Per Ragnar lät som rösten till Bamse... :wtf: Stängde av efter några minuter bara..

(Tjejen har varit drogad efter ett kidnappningsförsök, men the Prnce of Hell har tagit henne till sitt slott och nu vaknar hon med honom i rummet)
Tjejen: "Did you undress me?!"
PoH: "You dont have to worry about your virtue."
Tjejen: "Wich century do you live in? I dont care about my virtue, I care about consent!"

Yay! :up:

(Det tog bara 2000 år för världen att komma fram till det där ...)

Sommarboken av Tove Jansson! :D
Har även den stora biografin "Tove - Ord, bild, liv" skriven av Boel Westin, härnäst.

(Ja, jag älskar verkligen Tove Jansson, och då pratar jag givetvis inte enbart om Mumin....!)

Jag har precis läst ut de tre delarna av Ferrantes tetralogi.
Sådär, och var hjärtligt trött på det hela i slutet av tredje delen.

Igår kväll började jag i stället på Schulmans "Glöm mig".
Den är stark.

Jag har läst Vända hem av Yaa Gyasi och är helt tagen. Helt fantastisk! Fruktansvärt hemsk men helt strålande.

Nu läser jag Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland.

Jag har läst Vända hem av Yaa Gyasi och är helt tagen. Helt fantastisk! Fruktansvärt hemsk men helt strålande.

Nu läser jag Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland.

Vända hem funderar jag på att läsa. Den var med som månadens val i min bokklubb förra månaden; katalogen ligger kvar hemma på bordet för att jag ska komma ihåg den nästa gång jag beställer på bokus (fast nu har jag en massa intressanta böcker liggande i högar för att jag får låna från en massa människor).

Efter många om och men igår så började jag lyssna på Stjärnklart av Lars Wilderäng. Annorlunda mot vad jag brukar lyssna på men fascinerande! Gillar man typ serien Revolution så gillar man nog detta också :)

Och nu har jag lyssnat klart på Stjärnklart. Mycket intressant och fängslande! Jag hoppas innerligt att de andra två i serien också är lika bra. Jag har fått en del "aha-upplevelse" om det går åt skogen med vår jord och all teknologi försvinner :up: Nu ska man såklart inte lita på allt, men var en del saker som jag nog inte hade tänkt på innan. Gäller bara att komma ihåg det om det väl behövs :p

Och nu har jag lyssnat klart på Stjärnklart. Mycket intressant och fängslande! Jag hoppas innerligt att de andra två i serien också är lika bra. Jag har fått en del "aha-upplevelse" om det går åt skogen med vår jord och all teknologi försvinner :up: Nu ska man såklart inte lita på allt, men var en del saker som jag nog inte hade tänkt på innan. Gäller bara att komma ihåg det om det väl behövs :p
Jag tyckte helt klart första var bäst, sen spårade det ut lite och kändes väääääldigt långsökt. Men alla böcker är läsvärda :)

Jag har läst Yxmannen som var minst sagt intressant! Men inte helt trevlig läsning alltså. Men ja, rätt bra bok ändå.

Är även i slutet av Jag är en tjuv och tja, vad ska jag säga mer än att Jonas Karlsson är fantastisk :love: Den här var himla bra alltså!

Jag tyckte lika mycket om alla tre även om det blev väldigt urspårat. Men dom är sannerligen annorlunda.
Hm, jag tror nästan att jag måste höra om dom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 417
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia