Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är väl absolut sist på bollen, som vanligt, men jag sträckläste Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr igår. Åh, vad jag tyckte om den (till största delen i alla fall). Språket, relationen mellan pappa och dotter, kriget skildrat från barns perspektiv ... Fint och gripande.

Jag behöver lite lättläst må bra bok så håller just nu på med Lucy Dillons Tango för vilsna själar och hos mig går den hem rejält. Enkel och mysig och man kan lätt sätta sig in i hur personerna är och resonerar. Gillas skarpt :)

Nu är det min tur att lyssna på Den bittra pajens sötma, supertrevlig hittills! Mysig och rolig och lagom spännande.

Den går ju hand i hand med mitt vadande i det brittiska deckarträsket ;) Jag läser även En orolig grav av Elly Griffiths, och är nu klar med alla Roy Grace-böckerna som blivit översatta, den sista var Dödsmärkt. Nu är frågan om jag ska hava tålamod eller köpa nästa. En kompis förklarade för mig hur Kindle för iPad funkar igår och det är ju helt fantastiskt! Hittade genast Mhairi McFarlanes nya - gratis - på Amazon.

Annars har jag läst Sommarleken av Ellen Mattson som jag inte gillade alls, och Saker jag inte förstår och personer jag inte gillar av Lena Sundström. Och Zelda 1 och 2 av Lina Neidestam som hastigt och lustigt dök upp på Nextory!

Är precis klar med Hjort/Rosenfeldts Den stumma flickan (Storytel) och ska ta tag i sista boken strax
Har haft lite svårt för Niklas Falk som uppläsare, även om jag faktiskt upplever han blivit bättre bok för bok. Sen vet jag faktiskt inte vad jag ska hoppa på :confused:

Läser om en av mina favo serier, Mary Stewarts Arthur trilogi, fortfarande så bra, jag förtrollas av språket - stor rek att läsa den på engelska - stämningen hon manar fram. Helt fantastiskt och precis rätt nu. Läser parallellt Rune Pär Olofssons trilogi om Sverige under Gustav Vasa och hans söner och om de adliga släkter som slogs om makten. Gillar den verkligen skarpt. Orkar inte med allvarliga och nedstämda böcker just nu, även om trilogin avslutas med Lindköpings blodbad :angel:

Jag var inne på bokrean en sväng nu på morgonen men hittade faktiskt inget kul alls. Kom bara ut med två nya skrivböcker och nio reservstift till pennan (som det faktiskt var rea på :D).

Jag fick ett sista lass böcker med posten igår, dessa tio får vara de sista på länge, den här månaden har varit dyr på bokfronten. Jag ska börja med att läsa Beautiful Music for Ugly Children (Kirstin Cronn-Mills), sedan blir det nog Symptoms of Being Human (Jeff Garvin) eller Impulse (Ellen Hopkins), som jag såg var skriven på ett väldigt spännande sätt, den är skriven i versform (är det ett ord på svenska? :o) och inte som en vanlig bok.

Jag har insett att inläsningen av Den bittra pajens sötma inte funkar för mig, men jag vill gärna läsa boken så jag börjar om, som e-bok istället. Byter lyssningsbok till Hemma hos Bettan av Eli Åhman Owetz :)

Jag fick hem lite bokrea-böcker idag och jag är redan helt kär i Neil Gaimans Den sovande och sländan. Så vacker och detaljrik bok :love: Nu älskar jag typ alltid allt som Neil gör men ändå, den var så mycket finare än jag trodde när jag beställde den :)

Har precis börjat läsa Han Kangs The Vegetarian, som nyligen även kommit ut i svensk översättning. Har stundtals lite Kafkakänsla och verkar mycket lovande!

Jag är väl absolut sist på bollen, som vanligt, men jag sträckläste Ljuset vi inte ser av Anthony Doerr igår. Åh, vad jag tyckte om den (till största delen i alla fall). Språket, relationen mellan pappa och dotter, kriget skildrat från barns perspektiv ... Fint och gripande.
Så roligt att se! Jag köpte den i senaste laddningen men har inte börjat på ännu.

Läser just nu andra delen i Ferrantes trilogi. Hade trott att jag inte skulle gilla dem men första delen "min fantastiska väninna" var helt OK. Jag kanske tycker något sämre om "Hennes nya namn" men den funkar.

Jag läste två böcker nu ikväll. Först Beautiful Music for Ugly Children (Kirstin Cronn-Mills) som var bra, men jag trodde att den skulle vara bättre så jag kände mig lite besviken ändå. Sedan läste jag Love Letters to the Dead (Ava Dellaira) som jag inte hade några förväntningar på och den var helt okej. Skriven helt i brevform till olika kända, döda personer, och historien flöt på bra trots det. Lite tråkig stundtals, men vissa partier tyckte jag mer om.

Eftersom jag läser så lite nuförtiden är jag sist på alla bollar men: Störst av allt av Malin Persson Giolito. Har bara läst ett 20-tal sidor men är helt tagen av intensiteten i språket.
Det retar mig så att jag lyssnade på den istället för att läsa den! Jag tycks ha otroligt svårt att lyssna och uppskatta det jag lyssnar på och då i synnerhet att ta in språket(bortsett från när Lena Andersson läser Lena Andersson, då njuter jag av språket).

Det retar mig så att jag lyssnade på den istället för att läsa den! Jag tycks ha otroligt svårt att lyssna och uppskatta det jag lyssnar på och då i synnerhet att ta in språket(bortsett från när Lena Andersson läser Lena Andersson, då njuter jag av språket).
Vad synd! Det är verkligen ett knivskarpt språk (om inte lika knivskarpt som Lena A)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 417
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar