Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste säga att jag är otroligt tacksam för att @Koltrast tipsade om Den bittra pajens sötma för den har verkligen varit en fantastisk bok att lyssna på :love: Så underhållande och bra och snyggt skriven liksom!

Jag håller även på med Anna-Lisas antik som faktiskt är bättre än vad jag hade väntat mig. Lite småmysig sådär (men kanske lite väl inspirerad av rosengädda?) och framförallt är det en perfekt bok att lyssna på i bilen eftersom den inte kräver något av mig som lyssnare :)

Läser även Jonathan bortom all kontroll och den är annorlunda och underhållande men ändå lite tragisk. Jag gillar verkligen hur relationen till hundarna beskrivs och får fokus.

Efter att knappt ha läst något alls på ett halvår har jag nu läst 17 böcker på två veckor. Fyra från hyllan, resten nyinköpta. Jag har inga böcker kvar som matchar mitt humör så jag måste helt enkelt köpa fler ;)

Jag tänker inte räkna upp alla men mina favoriter av dem blev Beautiful Broken Things (Sara Barnard) och Aristotle and Dante Discover the Secrets of the Universe (Benjamin Alire Sáenz).

Jag har gjort en stor synd, jag började läsa andra delen i "det lilla bageriet på strandpromenaden" utan att ha läst första. Men jag behövde något lättläst och den fanns tillgänglig på bokbussen men inte första delen . Den passade mig perfekt just nu, avkopplande om jag låter bli att störa mig på hur folk beteer sig. :angel:

Jag läser När djävulen kom till Bagarmossen av Anita Santesson och gillar den så himla mycket. Lite magisk realism i förorten har väl aldrig skadat någon? ;) Huvudpersonen, Ylva, är en före detta akrobat som nu är gymnasielärare. Hon kämpar hårt för ungdomarna i skolan såväl som för sina egna döttrar och för att ta kontroll över sitt ätande. En dag flyttar Djävulen in i lägenheten bredvid, förklädd som Jezebel Jones med de gnistrande gröna ögonen. Hon erbjuder sin hjälp - men det blir inte gratis...

En modern Faust helt enkelt. Underbar! Önskar bara att jag hade bättre koll på Stockholm, det hade gjort den ännu bättre för mig. Blir nog klar med den ikväll :)

Varvar med Känslan av död av Elly Griffiths och harvar vidare med Ett litet liv, fast den har jag inte ens öppnat på ett par veckor nu. Tänkte börjat på Övervintring av Kate Moses i helgen (i lördags var det Sylvia Plaths dödsdag och det brukar vara en liten grej att folk läser den med start då) men det blev inte av, har varit lite förkyld och hängig och inte orkat så mycket.

La Peregrina är avslutad och jag tyckte mycket bra om den från början till slut. Jag fick dock plocka fram Señor Peregrino ett par gånger för att påminna mig om vissa detaljer, för även om de är fristående böcker så tror jag att man har ännu mer behållning av dem ifall man minns lite av förlagan. Jag ska försöka få tag på trean nu snart innan jag glömmer för mycket även av La Peregrina!

Under tiden har jag börjat läsa Gustavs grabb av Leif GW Persson, som farmor tipsade om. Jag vet väldigt lite om GW och har inte läst något av honom tidigare, så det ska bli spännande!

Jonathan bortom all kontroll är utläst och första halvan var smart, underhållande och väldigt annorlunda.
dels kändes den rätt urspårad men framförallt kändes "skön snubbe" och "bröllopshetsande flickvän" inte så himla roligt alltså. Det är så trist när flickvännen beskrivs på ett totalt humorbefriat sätt medans snubben är cool och rolig i sin idioti.

Nu är jag klar med Harry Potter. Underbara böcker. Finns inte så mycket mer att säga... :heart

Frågan är vad jag ska fortsätta med nu?

Lyssnat klart på Harry Potter and the Half blood Prince. Och jag har redan grym separationsångest trots att det är en bok kvar. :arghh: Risken finns att jag kör igenom hela serien en gång till inom en snar framtid.

Innan jag tar sista ska jag lyssna på En kvinna i blått av Elly Griffiths samt ytterligare en bok om Isfolket.

Jag avslutade igår Salman Rushdies "Fury". Bra bok.
Funderar på att ge mig på den första av Ferrantes böcker i kväll.
Jag har inte varit jättesugen på de böckerna men har fått låna första och andra delen i trilogin av min mamma, och då kan jag ju se vad jag tycker.

Lyssnat på En kvinna i blått av Elly Griffiths. Inte lika bra som tidigare tyvärr :down:
Nu har jag börjat lyssna på Jussi Adler-Olsen, just nu fasanjägarna och innan dess kvinnan i rummet.
Kvinnan i rummet var obehaglig men spännande.

Jag läste ut Känslan av död av Elly Griffiths igår. Så bra!

Lyssnar på Den svarta löparen av Kristina Appelqvist - resten av serien har jag fyndat på bokrean men vill gärna börja från början och den finns inte som e-bok i någon av mina appar. Men det funkar, även om uppläsaren låter lite pårökt ;)

Snart klar med När djävulen kom till Bagarmossen också, mycket intressant och bra!

Började på Sommarleken av Ellen Mattson till en av mina bokcirklar imorse. Alltså dessa miljöbeskrivningar! Säkert oerhört vackra men för mig blir det smått skrattretande när flera rader går åt att beskriva typ en sten.

Just nu lyssnar jag på En välbevarad hemlighet av Kate Morton. Gillar den hittills! Bra avslappningslitteratur, med lite spänning och olika perspektiv.

Läste annars ut Naken i döden av J.D Robb (Nora Roberts) igår, den fick en tvåa på Goodreads. Sedan läste jag Chasing Brooklyn av Lisa Schroeder som fick en trea.

Nu läser jag Golden Boy av Abigail Tarttelin och
jag får riktiga RYSNINGAR av "undertiteln" Ljudet av något som spricker....:( Ni som vet, vet!

Det dröjde innan jag läste den, men nu har jag äntligen läst första boken i Arne Dahls nya serie: Utmarker.

Dahl levererar som vanligt, han är verkligen en superduktig författare och man köper hans invecklade intriger på grund av hans skicklighet. En verkligt spännande bok - men också bitvis ganska obehaglig; särskilt slutet.
Jag gillade den för jag gillar allt han gör - men jag tyckte möjligen att det var för mycket kammarspel i Utmarker. För få personer inblandade. Hans styrka brukar annars vara ett stort och intressant persongalleri.

Jag är sjuk så gör typ inget annat än att lyssna på ljudböcker på dagarna, mycket praktiskt även om det kanske blir liiite väl mycket ibland :angel:

Har iaf lyssnat på Tiden läker inga sår som var helt okej, men inte direkt något jag kommer lägga på minnet. Den kändes liksom lite för lång och för oengagerande och ändå gången jag blev riktigt engagerad var när jag blev arg på huvudkaraktärerna
seriöst, ge bort barn? Inte berätta något för dem på typ 40 år? Eller berätta för sin partner? så himla egoistiskt handlande i många fall i den här boken, vilket är sjukt irriterande :down:

Läser även Det gyllene garnet som är tredje delen av böckerna om Reckless och Spegelvärlden. Har lite svårt att komma in i den eftersom det var så länge sedan jag lästa de andra två, men den är ändå så bra. Jag gillar verkligen Cornelia Funke som författare :love:

Och så är jag en bit in i En nästan sann historia som hittills känns väldigt intressant! Gillar upplägget på boken med de växelvis kapitlen :) Dock tror jag ju att en vinner lite på att ha bättre koll på Lund än vad jag har (mest dör att verkligen kunna sen miljöerna), men det är ju ändå en småsak i sammanhanget :)

Jag gillade den för jag gillar allt han gör - men jag tyckte möjligen att det var för mycket kammarspel i Utmarker. För få personer inblandade. Hans styrka brukar annars vara ett stort och intressant persongalleri.

Ja, man får hoppas att han utvecklar det i kommande böcker.

Tyvärr tog han ju död på en intressant person i slutet.

Det har jag glömt, faktiskt, det är ett tag sedan jag läste den. Men jag vill minnas något sådant, även om jag inte minns vem.

Jag lyssnar på Malin Persson Giolitos Störst av allt(som jag för övrigt inte hade förstått var en deckare förrän jag läste om den någonstans nu när jag redan hunnit halvvägs). Uppläsningen av Lo Kauppi tilltalar mig inte riktigt och jag har i vanlig ordning svårt att hålla fokus när jag lyssnar, men ökat tempo gör det faktiskt lättare att inte sväva iväg och boken är rätt finurligt skriven. Vid sängen ligger tredje boken om Flavia, A red herring without mustard, och den njuter jag av ett litet stycke i taget om kvällarna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 418
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar