Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag i stort sett sträckläst "Dead until dark" och måste hålla med @Anna : den var ganska underhållande :D Typisk young adult fantasybok; det händer mycket hela tiden och är sådär lagom spännande genom hela boken.

Åh, jag har precis kommit igång med att lösa igen efter ca ett års uppehåll (med några få undantag: har två böcker som jag läst ca 2/3 av för det är så långt jag hunnit innan livet kommit emellan igen).

Jag läser just nu Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Det är tredje boken av henne som jag läser och min kommentar till alla tre är bara... wow. De är så bra. Jag har några kapitel kvar och bävar inför att den ska ta slut. :cry:

Nu ska jag läsa resten av tråden!
Americanah :heart:heart:heart

Bland det bästa jag läst, när jag tänke efter.

Americanah :heart:heart:heart

Bland det bästa jag läst, när jag tänke efter.
Jag håller på med (ännu) ett hyggligt seriöst försök att efter åratal av förfall återuppta läsning (av skönlitteratur). Inför sommaren satsar jag på Tema Manshat, och har i det syftet hittills läst

1. Ebba Witt-Brattström, Århundradets kärlekskrig
2. Horace Engdahl, Den sista grisen
3. Martina Haag, Det är något som inte stämmer.

Nr 1 var väldigt mycket sämre än jag minns Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga (som jag dock inte vågar läsa om). 2 var direkt pinsamt dålig, hur kan Horace anses så kulturellt betydelsefull? 3 hade sina poänger, men någon större utmaning var den ju inte.

Jag har en radda böcker kvar på min lista, men undrar om Americanah enligt din mening skulle kunna kategoriseras som manshat?

Nu ska jag läsa den där italienska superbestsellern Min fantastiska väninna. Inte pga manshat, utan för att jag har läst recensioner som tyder på visst identifkationsvärde.

Jag läste ut "Kvinnan på tåget" väldigt snabbt. Den var bra, absolut, historien intresserade mig. Framför allt huvudpersonens historia och relationer. Men att den klassas som thriller - really? Lite småspännande, visst, men det var inte precis någon nagelbitare utan mer som en mjuk upptrappning fram till slutet. Helt okej!

Maken har varit min frukostläsning närmast overkligt länge, så när jag idag läste ut den infann sig en stark känsla av tomhet. Vad nu? Efter detta? Några förslag?

Alternativen som ges av bokhyllan är Margaret Atwood: Alias Grace, Björn Collarp: Palatsbarnen och Sofi Oksanen: När duvorna försvann(och såklart en massa annat). En del av mig tycker att en lämplig fortsättning vore något av Martina Montelius(Främlingsleguanen har jag ännu inte läst), eftersom jag före Maken(vars berättarjag ju heter just Martina) läste Det är något som inte stämmer:D.

Jag håller på med (ännu) ett hyggligt seriöst försök att efter åratal av förfall återuppta läsning (av skönlitteratur). Inför sommaren satsar jag på Tema Manshat, och har i det syftet hittills läst

1. Ebba Witt-Brattström, Århundradets kärlekskrig
2. Horace Engdahl, Den sista grisen
3. Martina Haag, Det är något som inte stämmer.

Nr 1 var väldigt mycket sämre än jag minns Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga (som jag dock inte vågar läsa om). 2 var direkt pinsamt dålig, hur kan Horace anses så kulturellt betydelsefull? 3 hade sina poänger, men någon större utmaning var den ju inte.

Jag har en radda böcker kvar på min lista, men undrar om Americanah enligt din mening skulle kunna kategoriseras som manshat?

Nu ska jag läsa den där italienska superbestsellern Min fantastiska väninna. Inte pga manshat, utan för att jag har läst recensioner som tyder på visst identifkationsvärde.
Fantastiska väninnan var fin, tyckte jag. Jag önskar dig god läsning!

Jag vill gärna tro att Århundradets kärlekssaga håller för omläsning. Om inte den, så kanske Rödluvan eller varför inte Män kan inte våldtas(båda Märta Tikkanen) kan passa in i temat? Hur god läsning de erbjuder kan jag dock inte lämna några garantier om, eftersom jag läste dem som bokslukande tonåring efter att ha trollbundits av Århundradets kärlekssaga.

Jag läser Ett helgon till varje pris av Ellis Peters. Den första i en serie mordgåtor som utspelar sig i ett medeltida kloster. Läste några av dom för ett gäng år sedan och har gör mig att jag tyckte dom var rätt ok. Hittade några på loppis för en krona styck för ett tag sedan och kände att det kunde vara lagom. Har lite svårt att hålla koncentrationen när jag läser en fysisk bok.

Vad har jag läst nu då. Jo, en massa bra grejer, faktiskt...!

100 hemskaste av Helena Dahlgren är en underbar bok av bloggaren bakom Dark Places, om hennes 100 bästa skräck- och spänningsupplevelser i kulturen. Så himla härlig, full av nostalgi och tips även för mig som inte är en skräckälskare. Och rolig!

Dumplin' av Julie Murphy var en helt fantastisk ungdomsbok om bland annat självkänsla och kroppsuppfattning. Jag älskade vartenda ord och hoppas att den når ut till många.

Flawless, andra boken i Pretty little liars-serien, var ungefär vad jag hade förväntat mig.

Den mörkaste hemligheten av Alex Marwood var helt annorlunda mot Onda flickor och Granne med döden men absolut lika bra. Hon är otroligt skicklig! Recensionsdatum är först senare i veckan så jag vlil inte säga för mycket, men ja, så himla bra.

Ceremonin av Kiera Cass hörde jag om i någon podcast och lyssnade på för skojs skull - Hungerspelen möter The Bachelor utan blod, ungefär. Den var helt okej tycker jag, om än ganska förutsägbar. Men det behöver ju inte betyda dåligt!

Har jag pratat om The Art of Asking av Amanda Palmer? Annars måste jag göra det, även om jag väl mest vill säga läs-läs-läs den. Fantastisk, nyutgiven på härliga lilla förlaget Bucket List Books.

Life moves pretty fast av Hadley Freeman handlar om amerikanska 80-talsfilmer och vad vi lärt oss av dem (och vad vi tack och lov inte längre lär oss av dem). Superhärlig lyssning.

Ibland bara måste man är David Levithans först och jag kommer väl alltid att älska allt Levithan skriver. Så himla bra.

Just det - förra helgen lyssnade jag äntligen på Stolthet och fördom! Det tog bara tjugo år! :D

Sankta Psyko av Johan Theorin - mycket annorlunda mot Ölandsböckerna men jag var förtjust.

Väninnan av Eva Franchell var i mångt och mycket intressant men jag stör mig på när spekulationer får ta en massa plats i "sanna" historier.

Vad ni hinner läsa/lyssna på många böcker! Jag är sådär lagom långsam känner jag ;)

Har precis läst klart Den röda pyramiden av Rick Riordan. Inte riktigt lika bra som hans andra böcker jag läst, men intressant historia ändå. Kommer nog att läsa följande bok/böcker i serien när de dyker upp! :)

Nästa bok blir Dagboken från imorgon av Cecelia Ahern.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 417
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar