Vad läser du just nu? Del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag håller på med (ännu) ett hyggligt seriöst försök att efter åratal av förfall återuppta läsning (av skönlitteratur). Inför sommaren satsar jag på Tema Manshat, och har i det syftet hittills läst

1. Ebba Witt-Brattström, Århundradets kärlekskrig
2. Horace Engdahl, Den sista grisen
3. Martina Haag, Det är något som inte stämmer.

Nr 1 var väldigt mycket sämre än jag minns Märta Tikkanens Århundradets kärlekssaga (som jag dock inte vågar läsa om). 2 var direkt pinsamt dålig, hur kan Horace anses så kulturellt betydelsefull? 3 hade sina poänger, men någon större utmaning var den ju inte.

Jag har en radda böcker kvar på min lista, men undrar om Americanah enligt din mening skulle kunna kategoriseras som manshat?

Nu ska jag läsa den där italienska superbestsellern Min fantastiska väninna. Inte pga manshat, utan för att jag har läst recensioner som tyder på visst identifkationsvärde.
Åh, svårt att säga, jag minns den inte helt klart. Men även om den inte handlar bara om klass och ras utan även kön så är jag tveksam till om den passar in på din lista. Som jag minns den blir man mer rasupprörd än manshatisk.

Apropå böcker och manshat: jag tvingades avfölja en vän på fb häromdagen. Han är över pensionsålder, intellektuell, kulturman på sitt sätt.

Nu hade han läst Utan personligt ansvar av Lena Andersson och i två långa, stillsamt formulerade inlägg tyckte han verkligen inte om den. Han LÄNGTADE efter böcker som inte framställde män så illa, han ville läsa om finare män, inte förtryckare och misshandlare, och han FÖRSTOD inte varför Andersson lät Ester ligga med någon som var upptagen. (Han sa inte ett knyst om den upptagnes vandel, däremot).

Jag var nära blodstörtning men efter hans första inlägg försökte jag lugnt och snällt förklara för honom vad #inteallamän går ut på. Han kommenterade aldrig det, utan kom tillbaka med en helt ny status på samma tema.

"Han vill läsa om bra män!" ylade jag till en kollega och hon kom med ett genialskt svar: "Säg till honom att han ska läsa Jack!" :laugh:

Men jag vågade aldrig det, jag avföljde istället. :(

Jag läser Ett helgon till varje pris av Ellis Peters. Den första i en serie mordgåtor som utspelar sig i ett medeltida kloster. Läste några av dom för ett gäng år sedan och har gör mig att jag tyckte dom var rätt ok. Hittade några på loppis för en krona styck för ett tag sedan och kände att det kunde vara lagom. Har lite svårt att hålla koncentrationen när jag läser en fysisk bok.
Åh de läste jag nog också för länge sedan, håller de idag också?

Jag läste Den glömda rosenträdgården av Marita Conlon-Mckenna under midsommarhelgen, rätt trevlig men utan något större djup och
men jag kan inte låta bli att bli störd över att ingen kan får vara lycklig utan att ha hittat sig en man... :yuck: Herregud, varför kan ingen bara få hitta lycka och trygghet i sig själv och sen träffa män för att det är trevligt?
Men lättläst sommarbok! :up:

Åh de läste jag nog också för länge sedan, håller de idag också?

Jag läste Den glömda rosenträdgården av Marita Conlon-Mckenna under midsommarhelgen, rätt trevlig men utan något större djup och
men jag kan inte låta bli att bli störd över att ingen kan får vara lycklig utan att ha hittat sig en man... :yuck: Herregud, varför kan ingen bara få hitta lycka och trygghet i sig själv och sen träffa män för att det är trevligt?
Men lättläst sommarbok! :up:
Jag har inte kommit så långt än. Jag återkommer om det. :D

Hittade ett par deckare som utspelar sig i Japan, The Salaryman's Wife och Zen Attitude som dubbelpocket för fem euro när jag handlade midsommarmat. Verkar inte finnas översatt till svenska men jag är nyfiken på om någon här läst dem (jag läser på finska)?

Sådär är samtliga hennes böcker :down: fruktansvärt frustrerande.

Jag är klar med Vattnet drar och jag blir verkligen inte klok på den boken. I ena stunden så himla intressant och svår att släppa, i andra helt obegriplig och jag sitter och ser ut ungefär såhär :meh: inför beskrivningarna. Jag är dock mycket tveksam till om jag kommer orka ta mig igenom fler böcker på temat när dessa väl kommer ut som ljudbok (eller vanlig bok för den delen). Eller ja, jag vill ju såklart veta vad som händer och hur det slutar men jag klarar nog inte av en bok som jag vill kasta i väggen med jämna mellanrum (det blir så dåligt när det är en ljudbok på mobilen :angel: ) och som är så frustrerande och hemsk på sina håll.

Är det någon som läst biografin om Astrid Lindgren? Jag fick den i julklapp och hoppas hinna/orka läsa den när jag byter jobb nu, helst bli klar innan vi åker på minisemester till Astrid Lindgrens näs också :)

Om jag var din tjej av Meredith Russo var helt fantastisk. Handlar om Amanda som flyttar till sin pappa i amerikanska södern för att börja om på nytt efter problem i skolan och i privatlivet. En typisk high school-skildring kan man tycka, med kompisar, killar och skolbaler... det är bara det att Amanda till ganska nyss hette Andrew och just har gått igenom en könskorrigering. Så otroligt bra skrivet av Meredith Russo, baserat på hennes egna erfarenheter av precis det som Amanda gått igenom.

Läste nyss Mossvikenfruar, Hmberg. Borde vetet bättre. Besviken ändå.Finns det något lättläst som inte gör mig illamående?

Jag har nu läst ut Arvet efter dig av Jojo Moyes, rätt trevlig ändå, jag hade inte så höga förväntningar, och så är jag i slutet av The yoga teacher av Alexadra Gray. Riktigt bra så här långt och jag bara hoppas att den inte slutar med att alla blir lyckliga i slutet utan att det faktiskt slutar som hela boken är, lycka, sorg, saknad och insikt att ibland får det helt enkelt duga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 354
Senast: LovingLife
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Min mormor dog i morse. För 6 veckor sedan dog min farmor. Två otroligt starka kvinnor som funnits där i hela mitt liv har försvunnit...
2
Svar
23
· Visningar
2 265
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Äldre Vi fortsätter väl diskutera vad vi läser just nu?! Jag tar mig friheten att ställa typ samma fråga i den här tråden som i förra...
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
109 417
Senast: Killaloe
·
  • Låst
Äldre Ännu en tråd som jag hoppas blir fylld av fantastiska böcker, några lite sämre böcker att undvika, bokprat och tips.
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
71 319
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar