Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh är så inne i Six of Crows ! Typ sitter på jobbet och bara längtar tills jag får läsa ikväll, längesen jag var så hooked på en bok. Har redan ångest för att läsa ut den, uppföljaren kommer tydligen i september :nailbiting:

SVJ är underbar! Jättebra som högläsning med barn, om man har sådana! Båda mina älskade den.

Själv kämpar jag på med Will Grayson, Will Grayson. Jag tyckte den var kul först, men nu med kanske 1/4 kvar har jag tröttnat på både karaktärerna, historien och inte minst dialogerna..! Som andra påpekat är dessa ungdomar otroligt välformulerade allihop, och uttrycker sig nästan alltid med en one-liner. Zzzz...
Jag hade inget emot deras oneliners, tvärtom. Det jag reagerade på var när de bryter ut i längre dialoger om saker som Vänskap och Kärlek. Då blev jag lite trött på dem :D

Jag läser Den som vill ha hare till frukost måste jaga om natten, av Anna Hedlin. Intressant skrivsätt som jag inte riktigt kan sätta fingret på, historien är ganska så välbekant och tolkad så många gånger att jag nästan tappar intresset av den anledningen. ;)

Jag har på sistone läst:
Livläkarens besök, PO Enquist - Underbar! (Jag älskar ju POs prosa) Det är mer eller mindre historien som berättas i filmen En kongelig affære.

Jag ringer mina bröder, Jonas Hassen Khemiri. Den gillade jag också mycket - älskar när författare har en helt egen stil!

Omläsning av underbara Oscar Levertins vänner, Martina Montelius. Ah, jag älskar henne, jag älskar den här boken och jag älskar att den - precis som Främlingsleguanen - innehåller ungefär alla annars tragiskt bortglömda fina svenska ord och uttryck ("till båtnad" :love: ).

Och sist av alla, förmodligen, har jag även läst Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Frågan är om man ska läsa nästa del - orkar man med mer av Esther Nilsson?

Nu tror jag hur som helst att jag ska kasta mig över Carol/The price of salt, Patricia Highsmith - jag var inte sååå imponerad av filmatiseringen som resten av världen/min bekantskapskrets, men det kändes som om det borde finnas mer att hämta i den litterära förlagan.
Fast nu när jag läser här i tråden blir jag sugen på att läsa om lite Roald Dahl... Herr och Fru Slusk/The filths är min favorit :D

Har äntligen fastnat i The Hollows-serien. Tog nästan hela första boken för att jag skulle vilja lyssna mer. Sååå seeeg! Och tycker karaktärerna är rätt tråkiga, vill ha djupare karaktärbeskrivningar. Men snart är första boken slut och sen är det 10 kvar! Hurra! Typ 150h lyssning. Då har jag att göra denna veckan iaf. :D

Jag lyssnar just nu på Morden i Badgers Drift (första boken i Morden i Midsomer) av Caroline Graham. Och jag tycker riktigt bra om den. Samma lite långsamma tempo som i Tv-serien.

Gökens rop (Galbraith) är utläst och jag gillade den. Lite seg i början så det tog sin tid innan jag fastnade och tyckte att den var intressant. Men sista halvan har jag varit helt fast och i princip sträckläst. Så ja, bra bok ändå :up:

Har äntligen läst klart "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Gillade den, men läste den tyvärr lite för upphackat så sammanhangen i historien gick mig lite förbi.. Men spännande bok där det intressantaste för mig var hur ens sympatier inte hamnade på förväntade karaktärer!

Jag lyssnar just nu på Morden i Badgers Drift (första boken i Morden i Midsomer) av Caroline Graham. Och jag tycker riktigt bra om den. Samma lite långsamma tempo som i Tv-serien.

Jag gillade den också, fast jag läste på papper :) Älskar ju serien så var tvungen att prova böckerna också :) Det lär bli fler för mig!

Jag gillade den också, fast jag läste på papper :) Älskar ju serien så var tvungen att prova böckerna också :) Det lär bli fler för mig!
Ja, jag känner också att det kommer bli fler. Just nu finns en till att tillgå på Storytel, ytterligare två kommer under februari.

Hade jag haft mer tid att läsa pappersböcker hade jag gärna läst som så. Ljudböcker är min räddning för att kunna konsumera böcker alls.

Har äntligen läst klart "Den hemliga historien" av Donna Tartt. Gillade den, men läste den tyvärr lite för upphackat så sammanhangen i historien gick mig lite förbi.. Men spännande bok där det intressantaste för mig var hur ens sympatier inte hamnade på förväntade karaktärer!
Vem/vilka sympatiserade du med då? :)

Vem/vilka sympatiserade du med då? :)
Jag sympatiserade med huvudpersonen. En del med de andra "medskyldiga" rätt länge, men mindre ju längre i boken hag kom. Det jag menar med att det inte är som jag tänkt är att jag inte hade några sympatier för Bunny, trots att han var helt oskyldig och blev mördad...

Jag sympatiserade också med honom (Richard alltså), det kändes som att han mest blev indragen i en massa saker som han inte riktigt kunde kontrollera och kanske egentligen inte ville vara delaktig i. Bunny var ju så otrevlig som person att han nästan förtjänade sitt öde ;)
Jag sympatiserade med huvudpersonen. En del med de andra "medskyldiga" rätt länge, men mindre ju längre i boken hag kom. Det jag menar med att det inte är som jag tänkt är att jag inte hade några sympatier för Bunny, trots att han var helt oskyldig och blev mördad...
I övrigt tycker jag det var en rätt speciell bok, svårt att sätta fingret på vad som gjorde den bra. Men jag gillade den verkligen :)

Edit: nu kom mitt spoiler-svar före ditt - men det var alltså ett svar på din spoiler @Ceta

Jag sympatiserade också med honom (Richard alltså), det kändes som att han mest blev indragen i en massa saker som han inte riktigt kunde kontrollera och kanske egentligen inte ville vara delaktig i. Bunny var ju så otrevlig som person att han nästan förtjänade sitt öde ;)
I övrigt tycker jag det var en rätt speciell bok, svårt att sätta fingret på vad som gjorde den bra. Men jag gillade den verkligen :)

Edit: nu kom mitt spoiler-svar före ditt - men det var alltså ett svar på din spoiler @Ceta
Håller verkligen med :) Får nog läsa någon mer bok av henne framöver :)

Jag lyssnar nu på Svensk Maffia av Lasse Wierup och Matti Larsson, efter "tips" i Veckans brott förra veckan. Det är visst den mest utlånade boken på fängelsebibliotek och jag blev nyfiken.

Jag känner omväxlande: :eek: :mad: :confused: :( :crazy: :cry: :yuck: och :banghead:, för att inte tala om :rage: och :arghh: för det som berättas om Hells Angels (det är det som avhandlats hittills i boken, tror de kommer att ta upp andra grupper sedan också). Vad är det som driver människor (MÄN :grin:) till sådana brutala handlingar, och varför har de här pajasarna sådan hög status?

Jag håller helt med. Man kan ju omöjligt sympatisera med Bunny. Jag gillar det där "experimentet" - naturligtvis förtjänar man inte att bli mördad för att man är en riktigt obnoxious idiot, men jag tror inte att det är många som tycker synd om Bunny när de läser.

Jag håller helt med. Man kan ju omöjligt sympatisera med Bunny. Jag gillar det där "experimentet" - naturligtvis förtjänar man inte att bli mördad för att man är en riktigt obnoxious idiot, men jag tror inte att det är många som tycker synd om Bunny när de läser.
Preics! Seb förstår jag att det inte är "meningen" att en ska får sympatier för Bunny, men jag tycker ändå det är intressant just hur hon lyckas få till det!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 514
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar