Vad läser du just nu? Del 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har just lyssnat slut på Robinson Crusoe. Jag läste den när jag gick på högstadiet och älskade den. Minns att jag sträckläste den på en dag. Nu kände jag mest att den skulle kunnat vara betydligt mer utförlig.

Imorgon ger jag mig på ytterligare barnböcker. Dels Gummitarzan och dels Gusten Grodslukaren. De ligger bara på ca en timma styck så det blir att leta rätt på ytterligare något att lyssna på också.

Jag undrar om du läste originalet, eftersom du säger att den inte var utförlig! Både Robinson Crusoe och Gullivers resor har ju kommit i barn/ungdomsversioner som är som äventyrsböcker. I själva verket är de vuxenböcker från tidigt 1700-tal med en hel del att säga om dåtidens samhälle.

Har lyssnat på uppföljaren till "Konsten att höra hjärtslag" av Jan-Philipp Sendker. Vet inte vad den heter så svenska, då jag lyssnade på den på engelska. Men på engelska heter den "a well tempered heart".
Samma stil som första boken, vacker och mycket personporträtt. Gillade den verkligen! Mycket trevligt inläst på engelska iaf :) Rekommenderas!

Nu har vi diskuterat Wolf Hall och alla tyckte att det var en riktigt surdegssmörgås att ta sig igenom. Jag hade verkligen förväntat mig att fastna totalt och älska den - det gjorde jag alltså inte. Dock har det inspirerat mig att läsa på mer om Tudortiden, så det är ju alltid något.

Tänkte läsa Just kids av Patti Smith härnäst.

Har just lyssnat slut på Robinson Crusoe. Jag läste den när jag gick på högstadiet och älskade den. Minns att jag sträckläste den på en dag. Nu kände jag mest att den skulle kunnat vara betydligt mer utförlig.

Imorgon ger jag mig på ytterligare barnböcker. Dels Gummitarzan och dels Gusten Grodslukaren. De ligger bara på ca en timma styck så det blir att leta rätt på ytterligare något att lyssna på också.
Tack för tipset om Hicke! Är ett par timmar in i första boken nu :) Dottern (snart fem år) tycker att de är lite läskiga än, men de kan nog bli bra böcker att önska sig till henne senare :)

Apropå barnböcker så var Kastrullresan en av mina favoriter som barn :)

Jag undrar om du läste originalet, eftersom du säger att den inte var utförlig! Både Robinson Crusoe och Gullivers resor har ju kommit i barn/ungdomsversioner som är som äventyrsböcker. I själva verket är de vuxenböcker från tidigt 1700-tal med en hel del att säga om dåtidens samhälle.
Jag tror det var originalet. Men efter att ha läst några böcker där de i detalj beskriver vad som hände hela tiden känns det lite annorlunda med en bok där det helt plötsligt går 15 år i ett andetag typ. :up:

Tack för tipset om Hicke! Är ett par timmar in i första boken nu :) Dottern (snart fem år) tycker att de är lite läskiga än, men de kan nog bli bra böcker att önska sig till henne senare :)

Apropå barnböcker så var Kastrullresan en av mina favoriter som barn :)
Jag har själv fått tipset om Hicke härifrån. :up: Båda mina barn älskar dom, men dom är ju lite äldre. Fem år är nog på gränsen. Men försök igen senare. :up:

Alla har ju knte ens kommit ut på svenska ännu, så du har ju tid på dig.

Otto har jag nog missat. Även som barn. Ska kika på den också.
Gör det! Helt fantastisk! :up:

Visst lyssnar du väl även på engelska böcker? Om så, så kan jag tipsa om att lyssna på Dahls BFG som dessutom kommer som film om ett tag :love:
Vet att @Ceta lyssnar på den (för första gången va?) nu :)

Gör det! Helt fantastisk! :up:

Visst lyssnar du väl även på engelska böcker? Om så, så kan jag tipsa om att lyssna på Dahls BFG som dessutom kommer som film om ett tag :love:
Vet att @Ceta lyssnar på den (för första gången va?) nu :)
Läsa på engelska är inget problem, men lyssna tror jag kräver för mycket koncentration för att det ska funka ihop med bilkörning. I alla fall till att börja med.

Nu har jag hunnit med båda Gusten och Gummitarzan, så till eftermiddagspasset kr jag Otto. :up:

Efter det ska jag testa att lyssna på första boken om Barnaby.

Tack @Killaloe för tipset om Otto. :up: Det är länge sedan jag skrattade så gott. Måste nog tvinga familjen att lyssna på den när vi ska åka en längre sträcka i bil på lördag. :D
Så kul att du gillade den :up: :D Och hoppas den håller för en omlyssning.

Jag lyssnar för övrigt på Ninja Timmy och de stulna skratten (Tamm). Inte den bästa barnboken jag läst/lyssnat på men ändå helt okej. Så ett halvt tips till er som lyssnar med era barn (@Ninnurur också kanske)

Helt rätt @Killaloe jag lyssnar på The BFG av Roald Dahl nu. Har inte läst den tidigare, men den är fantastisk! :love: Inläsningen (på engelska på storytel) är underbar. Kan vekrligen rekommendera den :D

Jag ska försöka läsa en "riktig" bok nu, Pinocchios näsa av Leif GW Persson. Alla verkar läsa böcker av honom, vi får se. Hittills inte så illa.

BFG, är det Den Stora Vänliga Jätten? Dem vill jag innan att jag läste som barn.
Ja precis, det är Stora vänliga jätten :) Helt fantastisk bok verkligen! Så om du har läst den som barn och kanske har ett vagt minne av den, kanske det kan vara en bra bok att testa att lyssna på på Engelska (om du vill alltså) för jag tänker att huvudet är bra på att fylla ut det vi inte aktivt tar till oss :)

Ja precis, det är Stora vänliga jätten :) Helt fantastisk bok verkligen! Så om du har läst den som barn och kanske har ett vagt minne av den, kanske det kan vara en bra bok att testa att lyssna på på Engelska (om du vill alltså) för jag tänker att huvudet är bra på att fylla ut det vi inte aktivt tar till oss :)
Jag får prova vid tillfälle. :up:

SVJ är underbar! Jättebra som högläsning med barn, om man har sådana! Båda mina älskade den.

Själv kämpar jag på med Will Grayson, Will Grayson. Jag tyckte den var kul först, men nu med kanske 1/4 kvar har jag tröttnat på både karaktärerna, historien och inte minst dialogerna..! Som andra påpekat är dessa ungdomar otroligt välformulerade allihop, och uttrycker sig nästan alltid med en one-liner. Zzzz...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
1 514
Senast: doppler
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 095
Senast: gammalek
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 762
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar