Vad lägger ni i påskäggen?

Sv: Vad lägger ni i påskäggen?

Jag skulle gärna vilja gömma våra i trädgården men den består av två meter snö så det är nog kört....sådana här stunder längtar jag verkligen söderut! för att svara på frågan så blir det nog bara godis. Min 4-åring äter så lite så det blir ändå nästan inget ätet. Men ballonger var ett superbra tips! det ska jag lägga ner. Till mina 15-månaders blir det nog ballonger och torkad frukt och lite kex.

Vi har oxå massor med snö. Men jag tänkte ändå försöka gömma den ute. Kanske i vedboden eller nåt liknande..

Jag tänkte mest att det kanske inte är så mycket skumma tillsatser i naturgodis som i vanligt godis. Men jag är lite slarvig med att läsa innehållsförteckning :angel:

Min mamma brukar lägga i små plastdjur (typ ett lejon, gris etc).
Såpbubblor tar ju en del plats ;)

Nja, det är snarare skummare tillsatser, eftersom det finns regler för vad som får kallas vit choklad, men inte för vad som får kallas yoghurtöverdrag, t ex. Ekologiskt godis brukar väl vara det som har minst skumma tillsatser, de brukar vara färgade med växtfärger (typ rödbeta) och sötade med fruktkoncentrat.

kl

Här i Österrike är paskharen en jättestor grej, haren kommer med cyklar, studsmattor och allt möjligt stort. Mycket godis och vanliga ägg ocksa,
Jag och barnen aker till Sverige över pask, det blir nog ett vanligt paskägg men lite godis i. Gömmer det i min pappas trädgard och sen far vi se vem som hittar först, barnen eller pappas hundar :)

Jaså, vad intressant! :)

Jag är ju lite slarvig med att ha "koll" och tog bara för givet att det skulle vara bättre med naturgodis. Men man lär ju sig något nytt varje dag.

Hittar jag ekologiskt godis i vanliga affärer? Jobbar visserligen på Ica, ,em kan inte påstå att jag vet vad vi har för godis :angel:

En liten leksak, typ lego creator el en bil och lite fint påskgodis som man kan köpa på ett konditori här i stan! Givetvis får man leta efter sitt ägg!

Jaså, vad intressant! :)

Jag är ju lite slarvig med att ha "koll" och tog bara för givet att det skulle vara bättre med naturgodis. Men man lär ju sig något nytt varje dag.

Hittar jag ekologiskt godis i vanliga affärer? Jobbar visserligen på Ica, ,em kan inte påstå att jag vet vad vi har för godis :angel:

Ja, ekologiskt godis säljs i vanliga affärer, det finns flera olika sorter. Det finns också godis som visserligen inte är ekologiskt, men bara innehåller naturliga smakämnen. Generellt så får man inte samma skarpa färger och tydliga smaker med sånt godis, men det är gott ändå tycker jag.

Dedär torkade persikorna det skrevs om tidigare i tråden har jag letat efter i flera välsorterade butiker, men jag hittar inga. Nån som vet vad det är för märke på dem?

Kan kolla när jag handlar nästa gång.

Här blev det lite leksaker, torkad frukt, en varsin kaka, mini fick tablettask och stora sonen kinderägg. Vi har så liten och tråkig tomt så dem fick leta inne.

Ja, aprikoser har vi alltid hemma, just därför verkade det roligt med persikor som omväxling.

I år var det första gången med påskägg för vår lillkille (nyss fyllda 3 år). Lillasyster (1 år) fick sig ett hon med av bara farten :)

Jag tog 8 foton på olika saker i trädgården (några av sonens uteleksaker, hängmattan, pallkragarna osv) och så berättade vi för honom att påskharen hade gömt ett ägg åt honom. Sedan fick han första bilden (på en av sina tramptraktorer) och han fattade vad han skulle göra med en gång! I skopan på tramptraktorn låg nästa bild osv. Som bonus så låg det vid några av bilderna ett litet chokladägg. Det gjorde att skattjakten blev lite mer utdragen och motivationen hos lillkillen var på topp kan jag säga :)

Högst upp i klätterborgen låg sedan påskäggen till sist. Det blev en leksaksbil och några chokladbitar till storebror, lillasyster fick några nonstop, ett par russin och en leksaksbåt. Båda fick dessutom lite påskpynt att hänga i påskriset.

Ungarnas kompis som fick ett påskägg av oss fick bl a några påsar med fröer (bönor, morötter etc), det blev uppskattat!

Senast ändrad:

Var son fick ett paskägg av oss med en visselpipa, en kastanjett och en liten burk med godis, dvs nagra kex, russin och lite av "pappas flingor" (ej sockerfria, hart ransonerade). Av mormor och morfar fick han en liten bil. Den ena ägget gömde vi i ugnen i hans kök och det andra inne i papplekstugan.

Nu är jag ju lite sent på bollen. Men. ;)

När jag var barn fick jag en lapp inne vid sängen där det fanns en gåta att lösa för att hitta nästa lapp och i slutet av "lappräckan" fanns givetvis påskägget. Eftersom jag älskade klurigheterna som barn så vill jag göra liknande för mitt barn och nu när han nästan är 4 år började vi med lappar med bilder på.

Första bilden, som vi hade vid sängen, var en sko. Lappen som sedan låg i skon visade en bild på en fotölj och lappen i fåtöljen föreställde en dusch där ägget låg. Sonen tyckte det var jätteroligt och vi (mamma och jag) ångrade lite att vi inte gjort fler lappar. Men men.

I ägget fanns lite godis, en poliströja och två traktorer.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 133
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama