Vad lägger ni i påskäggen?

Mirre

Trådstartare
Hur ger ni äggen?
Rakt i handen eller får barnen leta efter dem?

Isak har fått godis tidigare och ibland en liten leksak/klädesplagg.
Tänkte försöka variera lite i år och inte ha så mycket godis. De får ju av mor/farföräldrar också

Vi har kört både äggjakt och att ge direkt.
I år gömmer vi dem tror jag. :)

Sv: Vad lägger ni i påskäggen?

Vi gömmer, så får de leta :)

Jag försöker också ha lite mindre godis i och lägger gärna i en leksak också samt någon hårgrej (det tar plats från godiset ;)) Så inbillar jag mig att naturgodis är ett mycket bättre alternativ än "vanligt" godis, så jag blandar lite.

I år tror jag att de får varsitt litet troll (som penntroll, fast snäppet större) i ägget. Kanske lite ballonger också, det är alltid populärt!

Mina barn är 5 och nästan 3 år gamla.

Ja naturgodis är ju bra.
Svårt och hitta leksaker som får plats i ett ägg.
Beroende på storlek på ägg då. Småbilar funkar ju, men vad mer?

Barnen är 5 och 15 mån här

Finns inte Kinderägg kvar? Inte så mycket godis men tar mycket plats och dessutom en liten pryl att bygga ihop.

Till den lilla har jag ingen fantasi just nu...

Vi gav direkt förra året, men i år när sonen är lite äldre (nästan tre) får han nog leta, jag minns det som roligt när jag var liten. Vi har inte börjat ge godis än, så han får vindruvor och torkad frukt i.

Naturgodis, om det är sånt med yoghurt och choklad, är inte nyttigare än vanlig choklad. Den torkade frukten är oftast kanderad, så mitt tips är att kolla i hälsokosthyllan istället, där finns torkad frukt och nötter som inte är doppade i socker. Torkad mango t ex är jättegott!

Just ja, kinderägg tänkte jag inte på :)

Mabuse: torkad persika är gott också

De brukar få leta, jag stoppar gärna i lite lego och andra saker, godis blir det ju i mängder ändå, speciellt om de går påskkärring/påskgubbe...

Ludvig fick leta förra året, och han får godis i. Han äter ju ändå lödagsgodis varje lördag, så skillnaden är att det ligger i ett ägg på påskafton bara. Lilla Amanda, 15 mån, kanske borde få något oxå... Hmmm... Hon får nog lite russin o torkad frukt o kanske en liten, liten chokladbit kan jag tro.

Påskäggen är en av dom heliga traditionerna här.
Det ska vara godis i men inte i mängder, gärna ett kinderägg och så ett par strumpor eller en trisslott eller något annat i också.
Ibland får dom bara leta, men oftast gör jag en skattjakt av något slag. Dom ska gå till ett ställe där ledtråden finns till nästa ställe osv. Det kan ta ett bra tag innan dom får sina ägg.
Ungarna är 12,19,21 och 22 :p Men man är aldrig för stor för påskägg.:D

I år när barnet är 3 år blir det en liten kexchoklad bland duplot, playmobil och pixiböckerna. Förra året var det inget godis alls.

Torkad persika har jag aldrig sett, men det låter gott! Var hittar du det?

Vi stoppar i år i såpbubblor+studsboll och hårtofsar i det ena, i det andra blir det kyckling(mjukdjur), torkade blåbär+tranbär i liten påse och ett gäng tatueringar med insekter på, Samt några ballonger.

Barnet är 3,5, vi har inte börjat med godis annat än vid medicinförtärande, då det mutas med choklad eller geléhallon.

Godis är något vi undviker eftersom barnet är lika ohejdbart som mig, dt inns ingen botten vad gäller sötsaker. Hade intresset varit mindre så hade jag glatt slängt i några bitar.

Torkad persika hittar vi på ica btw, bland russinen. Finns både med och utan socker.

Vi ger ratt sma paskagg till vara 5-aringar med choklad, tatueringar, harsnoddar och sapbubblor som hittas genom skattjakt i tradgarden.

Sedan kommer de fa traditionella engelska ocksa, av skolan. Och fler svenska av mormor och moster. Vi kommer ha lordagsgodis sa det racker for resten av aret, ratt praktiskt!

Jag tänkte mest att det kanske inte är så mycket skumma tillsatser i naturgodis som i vanligt godis. Men jag är lite slarvig med att läsa innehållsförteckning :angel:

Min mamma brukar lägga i små plastdjur (typ ett lejon, gris etc).
Såpbubblor tar ju en del plats ;)

Kl

Dottern minns tydligt att jag för några v sedan sa att hon kan få ett par djurtofflor i påskägget istället för just då i butiken ;)

Så köper ett stooort ägg o lägger i tofflorna, ett ägg- kit (med äggkopp m prinsessor på o ett chokladägg o sked)och sedan ett paket "kinderägg" ( hon älskar dessa ägg! Men köper bara typ disneys egna där man får en figur i, de man bygger ihop är mest trista o skräp)

Kl

Jag gömmer äggen i trädgården så får de leta.

Har godis i dom.

Vi gömmer dem. I år ska vi ha en skattjakt. Jag målar upp en väldigt simpel karta som leder till något ställe på gården. När han fyllde år gömde jag ett paket i brevlådan.
Givetvis får jag ju hjälpa honom.
Jag ger inte så mycket godis. Min sambo har köpt några bilar som han ska få med i ägget ist. Han blir gladare för några leksaker än godis.

Dottern får inget godis men ett ägg ska hon såklart få med nåt roligt i. Hon är ju inte 1 år än så godis vet hon inte vad det är..

Liknande trådar

Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 349
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
2 133
Senast: Mois
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama