Inte alls den enda möjliga aktiveringen, vilket jag inte har sagt heller. Däremot är uppletande en mycket bra aktivitet för att tidseffektivt och med minimal möda från ägarens sida aktivera två brukshundar, till exempel.Varför skulle just uppletande vara den enda möjliga aktiveringen? En del av att göra aktivering roligt för både hund och förare är att hitta vad båda två tycker är roligt. Rent krasst skulle min jakthund kunna göra sig mycket väl på en lydnadsplan med en förare som tycker att det är kul men för mig är det rena döden. Däremot tycker både han och jag att spår är kul, trickträning är kul, rallylydnad kan vara roligt, olika näsjobb är roligt osv. Han blir trött och nöjd och jag blir glad av en hund som är trött och nöjd.
Hundarna får röra sig i full galopp i fem-sex minuter samtidigt som de har näsan på och ska hitta och apportera små föremål med människodoft i en ruta på 50x50m. Tidsåtgång: Vallning av rutan och lägga ut saker 10 minuter. Första hund letar 5 minuter. Lägga ut föremålen igen till nästa hund, 1,5 minuter + leta 5 minuter. På 22 minuter har man en vardagkväll givit två arbetssugna hundar en intressant uppgift.
Min poäng har hela tiden varit att det kan vara enklare och gå snabbare att aktivera en brukshund än till exempel en jakthund, polarhund, schnauzer, vinthund eller sällskapshund med hög energinivå och spring i benen. För det första skulle den hunden dra iväg så fort jag släppte den, för det andra inte riktigt förstå det viktiga i att hitta ointressanta små föremål när det finns harar och rådjur att jaga.
Det finns många sätt att aktivera sin hund, men det här är perfekt på vardagarna med tidsbrist, särskilt om man har flera hundar som vill jobba.
Senast ändrad: