Fast 2 till 3 km räknas inte ens som en promenad, det är otroligt kort faktiskt. Om hunden är nöjd med det vilket jag har otroligt svårt att se om den inte är sjuk på något vis så innebär det att det finns hundar som övht inte behöver promenad alls. Och jag tror extremt få hundar fungerar utan någon motionering alls, ren motionering kanske inte ersätter aktiviteter eller räcker men får dom flesta hundar välja så tror jag dom flesta hundar mår bättre av att röra på sig.
Inte ens dom mest sällskapligaste sällskapshundar häromkring med äldre tanter går så kort på promenad..
Och allting handlar ju inte om att trötta ut dom fysiskt, en hund måste även lära sig att slappna av. Om jag enbart en dag kampar med min hund eller lägger kortare spår osv en dag men inte går någon promenad så blir han bara stressad av att hetsa upp sig och kan ha svårt att sedan koppla av. Promenader är viktiga av väldigt många skäl.
Beror ju på vilken promenad man pratar om. Jag kan gå 2-3km på en timme ibland med min brukshund. Då vill han nosa och markera överallt i sin takt. Är det då inte en "riktig promenad" ?
Jag vet att massvis av hundar inte går mer än så. Du kan ju inte tro på allvar att alla små sällskapshundar får milen+ varje dag eller?
Självklart handlar inte allt eller ens majoriteten av att trötta ut dem fysiskt. Det är ju vad jag säger!
Min (bruks)hund blir absolut inte stressad de dagar jag enbart kampa/gå ett spår och utöver det bara gör korta kiss/bajsrundor. Tvärtom, han är nöjd och slappnar av. Går jag däremot enbart promenader en period (och inte bara korta alltså), då blir han inte "stressad", men han får överskottsenergi och vill leka loss, jobba, nått. Det visar sig när man är ute, inte när man är hemma.