Viktnedgång för att bli gravid

Lisen82

Trådstartare
Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är överrens om att inte börja innan jag gått ner till 80 kg, pga risk till komplikationer osv om man är överviktig. Jag blir 35 i år och känner också lite stress iomed åldern. Jag hade egentligen velat börja försöka strax innan sommaren men jag känner själv att jag inte vill bli gravid i kroppen jag har nu.

Har pendlat upp och ned i vikt i hela mitt liv men har aldrig varit så stor som jag är nu och jag har sjuk ångest över de. Har gått med i viktväktarna och funderar på att köpa gymkort, men måste få motivationen att gå dit.

Har ni tips hur jag ska kunna gå ner dessa kilon på en sund nivå men vill helst också börja försöka bli gravid inom 6 mån? Fler här som varit lite rultiga när ni bar ett barn och gick allt bra?

Jag är 162 cm och vägde ungefär 88 kg innan jag blev gravid. Fick höra att jag vägde för mycket nästan varenda besök hos barnmorskan. Gick upp ca 20 kg under graviditeten. Alla kilo försvann på ca en vecka efter förlossningen.

Fick helt sjuk foglossning. Om det berodde på vikten vet jag inte. Sista månaderna kunde jag knappt röra mig.
Fick graviditetsdiabetes (referens på glukosbelastning var 8,5 och jag hamnade på 8,5. Alla andra prov var superfina).

Annars var det inget konstigt. Mådde skit överlag men det hade jag nog gjort ändå.

174cm lång med ca 110kg på vågen, fick en fullständig graviditet efter 3 år. Inga problem för bebisen, mitt HB rasade sista 2 månaderna. Fick äta järn och folsyra med täta blodprover, skulle ev inte fått använda lustgas, men de tog nytt prov på förlossningen och det gick bra. Fick nog en extra dos direkt efter förlossningen.
Men bebisen mådde jätte bra hela tiden vilket var det viktigaste, då låg jag ändå och kräktes/kunde inte äta på flera månader 😅 Rasade ca 15kg, var inne en sväng för att vätska upp mig, efter det kunde jag börja äta. Men ingen påverkan på bebis :)

Fler här som gjort denna resan? Jag är 165 och väger strax under 110 kg. Jag och min sambo vill börja försöka få barn men vi båda är överrens om att inte börja innan jag gått ner till 80 kg, pga risk till komplikationer osv om man är överviktig. Jag blir 35 i år och känner också lite stress iomed åldern. Jag hade egentligen velat börja försöka strax innan sommaren men jag känner själv att jag inte vill bli gravid i kroppen jag har nu.

Har pendlat upp och ned i vikt i hela mitt liv men har aldrig varit så stor som jag är nu och jag har sjuk ångest över de. Har gått med i viktväktarna och funderar på att köpa gymkort, men måste få motivationen att gå dit.

Har ni tips hur jag ska kunna gå ner dessa kilon på en sund nivå men vill helst också börja försöka bli gravid inom 6 mån? Fler här som varit lite rultiga när ni bar ett barn och gick allt bra?
Börja med att boka besök till vården för hjälp med viktminskning 😊

Har varit hos en dietist men de säger bara följ tallriksmodellen och räkna kalorier. Eller vill de sätta in viktminsknings sprutorna för diabetiker, vilket jag inte är så sugen att prova på.
Om du blivit erbjuden sprutorna hade jag starkt övervägt det. Nog snabbaste och ”enklaste” sättet att minska i vikt tillräckligt inför planerad graviditet.
Tråkigt att du inte fick mer hjälp från dietisten, jag har en bekant som gått ned över 20 kg med hjälp av dietist.

Tänk på att sprutorna är nya läkemedel och det mest är äldre diabetiker som tagit dem hittills. Dvs ingen vet om de påverkar ett foster på något sätt och de har lång halveringstid (flera veckor).
Jag jobbar med diabetiker och om en kvinna med typ-2-diabetes står på dessa så byts de till annan medicin om hon vill bli gravid.

Tänk på att sprutorna är nya läkemedel och det mest är äldre diabetiker som tagit dem hittills. Dvs ingen vet om de påverkar ett foster på något sätt och de har lång halveringstid (flera veckor).
Jag jobbar med diabetiker och om en kvinna med typ-2-diabetes står på dessa så byts de till annan medicin om hon vill bli gravid.
Finns det dessutom inte massa rön nu om att de även påverkar saker som skelettet? Alltså att patienter utvecklat benskörhet. Har dock inte kollat källor själv, men det känns inte som en lösning helt utan risker.

Finns det dessutom inte massa rön nu om att de även påverkar saker som skelettet? Alltså att patienter utvecklat benskörhet. Har dock inte kollat källor själv, men det känns inte som en lösning helt utan risker.
Det finns enstaka studier om allt möjligt. Inget som är klarlagt. För diabetiker är det en mycket bra medicin där fördelarna överväger riskerna.
Jag är inte insatt i hur man tänker vid behandling för enbart övervikt. Och vissa av de läkemedeln har lite annan sammansättning än de för diabetes.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela... 12 13 14
Svar
265
· Visningar
12 047
Senast: sardellen
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 107
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 062
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla... 2
Svar
24
· Visningar
1 942
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna