Vad kostar.....

I

islandia

Vad kostar det att köpa en isis familjehäst nu ?
Vad kosta ca en isis tävlingshäst?

Hur mycket betala ni i månaden ca för att ha häst?

Vad kosta det när man ska sko en häst?

Jag har en vän som undra, jag hoppas jag kan få svar
av någon av er isis.
(Flytta inte detta medelande jag är bara ute efter
islandshästfolk åsikter.)

Om det finns någon som hyr,? vad ligger stallhyran på cirka.?

Den viktigaste frågan är vad kostar en familjehäst ???

Sv: Vad kostar.....

Vad en familje häst kostar beror väl på vilka förutsättningar hästen har, men mellan 35-45.000 skulle jag tro.

Jag betalar runt 1500 i månaden.
Det kostar mellan 500-1000 kr att sko en häst.

Hoppas att det kan hjälpa din kompis lite :)

Nuförtiden får man räkna med att betala 50 000 om man ens ska ha en inriden islandshäst, ska den sedan vara en familjehäst krävs ju att den är mer stabil oxå än nyss inridna hästar så det kan kosta allt från 45-60 000.
Det är väl vad en häst som kan tävla lätta klasser till FIPO klass kostar oxå.
En BRA tävlingshäst kan gå på 100 000-150 000, säkert dyrareoxå, men jag antar att det inte är elit tävlingshästar du tänkte på i första hand.

jättebra svar av de andra ju.

men som sagt en familjehäst går på 45-60 tusen. min precis nyinridna häst kosta 35 och DET var billigt för honom.

man kan ju förstås hitta billiga hästar som har EKSEM men det är verkligen inte att rekomendera att köpa för dom blir dyra i drift + plågas.

min häst kostar ca 600-700kr att sko

glömde o svara på lite:

-från 80 tusen och uppåt.......

-med allt.....hm kanske 1500 nåt sånt.

- ca 600-700kr (billigt)

- stallhyra i mitt stall 700kr men tex. i stockholm kan de gå på bortåt 5000kr

nu vet du ju vad hästarna kostar däremot är kostnaden av att ha häst enormt blandat så det kan jag också svara på. :)
jag betalar för allt dvs. stall, träning, vacc./avmask., tävling, försäkr och skoning ca 2800/månad. (räknat ut snittet av årskostnaden).

jag betalar ca 800 för en sommarskoning. blir ca 900 på vintern.

islandia skrev:

Jag har en vän som undra, jag hoppas jag kan få svar
av någon av er isis.
(Flytta inte detta medelande jag är bara ute efter
islandshästfolk åsikter.)

Den viktigaste frågan är vad kostar en familjehäst ???

En familehäst skall ju vara stabil, välhanterad och väl inriden. De kostar från 45 och uppåt. Har den dessutom bra gångarter och kan vara en kombinerad tävlings- och familjehäst, en sådan häst som skiljer på vilken ryttare den har på ryggen och är väldigt godmodig, och då pratar jag inte om en tävinghäst som det går att leda nybörjare på, utan en häst som kan ridas ut på tur av nybörjare, ja då får man räkna med ca 60.

En "färdig" tävlingshäst med bra kapacitet kostar från 75 och uppåt. En duktig ryttare och hästkännare kan däremot köpa en ung , lovande tävlingshäst med bra kapacitet och färdig för inridning från ca 45 och uppåt och göra arbetet själv med hästen. Visst är det en chansning och det gäller att man kan själv samt har "hästöga", dvs förmåga att se unghästens möjligheter och kapacitet. Bara för att en häst ser snygg ut exteriört, har bra stam och blup och/eller ett hett temperament, behöver den inte bli bra. Man måste rörelser och beteende. Det viktigaste är att man känner klicket att den här hästen gillar jag. För det är endast när kemin stämmer som man kan komma långt med sin häst.

Jag är förvånad att folk betalar dyra pengar för en knappt inriden unghäst pga av dess stam och blup! Gå på individen! Man kan om man har blicken hitta en tom bättre häst billigare med "sämre" stam. Det är enormt fånigt men blup och stam bestämmer ofta priset istället för individens egenskaper.

Mitt råd är välj en individ UTAN att veta stammen och välj den med hjärtat. Ekipaget presterar bättre med rätt kemi än om ryttaren har en aldrig så bra, välstammad häst med hög blup där kemin inte stämmer. Det gäller antingen man skall ha en familjehäst eller en tävlingshäst. Och det är väl det vi är ute efter i första hand, en positiv, kärleksfull och givande samvaro med vår egen häst, vare sig vi nu är fritidsryttare eller tävlingsryttare eller både och, eller hur? För mig är eventuell tävling bara en bisak. Det viktiga är kamratskapet och känslan av samspel med min häst.

När det gäller inackoredering så beror det helt på var man bor och på om man skall ha box- eller lösdriftsplats. Allt från 500 inkl grovfoder i lösdriftstall på landet till 3000 helinackorderad i box inkl foder och strö, i storstan, är de summor jag hört.

Anette

*Knapplån*

Vad mycket en familjehäst ska kosta :eek:
Jag betalade 36 för min och han är sån så att alla kan rida på honom. Inga vidare olater osv.. Kanske hade jag tur när jag hittade honom så billigt ;)
Jag tror ändå man kan hitta en bra familjehäst för under 45.000

_moa_ skrev:
*Knapplån*

Vad mycket en familjehäst ska kosta :eek:
Jag betalade 36 för min och han är sån så att alla kan rida på honom. Inga vidare olater osv.. Kanske hade jag tur när jag hittade honom så billigt ;)
Jag tror ändå man kan hitta en bra familjehäst för under 45.000

Visst, om man har tur. Men familjehästarna är mycket eftertraktade och de är mer lättsålda än de individer som är för framåt för att kallas lugn familjehäst och har viss tä'vlingskapacitet. En turridningsfirma betalar hellre 45000 för en stabil grisepassare som alla kan rida än för en häst med rena gångarter men som kräver viss erfarenhet. Det är många ggr lättare och går snabbare i regel att träna fram ren tölt på en griepassare än att få en het häst att lugna sig så mycket att den blir pålitlig och kan ridas på tur av nybörjare.

Till det krävs i regel ett medfött godmodigt sinnelg OCH rätt uppfostran/hantering. En häst häst kan ofta lära sig att bli lugn genom att lära sig lita till en erfaren och stabil ryttare, men med en nybörjare på ryggen så tappar den kvickt tilliten med risk för obehagliga följder. Genom åren har jag ridit till hästar som varit heta och gemensamt för dem är oftast att de behöver känna tryggheten av en lugn, stabil och erfaren ryttare för att hålla sig lugna men sätter man upp någon med mindre vana så blir de nervösa, otrygga och gör saker de inte skulle kommit på att göra med den stabile ryttaren med lång erfarehet. Därför fungerar sällan tillridning av sådana hästar mer än en kort tid, kanske inte ensa det, om man inte lyckas förändra andra halvan av ekipaget.

Anette

Beror på. Är den OK att hästen har exem? Utläkt spatt? Importerad med eksemrisk? Då kan du få en med bra lynne för 30 000. Ska den ha bra lynne, rena gångarter, svenskfödd och vara helt frisk så får du betala minst det dubbla om du ens kan hitta en sådan till salu... :smirk:

Beror på hur gammal den är och om det är en hingst, sto eller valack som avses. Hingst med SM-kapacitet - minst 150 000, Sto med SM-kapacitet från 100 000 och uppåt, valack något billigare. (med SM-kapacitet avser jag här ungdomsklasser, pratar vi vuxenklasser så är det dyrare) Åldern är en faktor också. Min valack kostade som 10-åring 120 000, 5 år senare köpte jag honom för 80 000 vid båda tillfällena var han regerande Svensk mästare i en gren i ungdomsklass.

Klubbtävling ska vilken häst som helst klara av att delta i. Vill man vinna så ligger väl priset mellan det ovan och "familjehästen", men en "familjehäst" med rena gångarter som rids i trevlig form kan komma ganska långt i lätt klass. Så det beror ju också på vad man menar med "tävling". Motståndet på klubbtävling kan ju också variera ganska rejält... ;)

Som alla andra svar så beror det på. Jag betalar 2600 i stallhyra. Då ingår 3-4 fodringar/dag, mockning vardagar, in- och utsläpp samt lindor, täcken etc av och på. Det är strax norr om Sthlm. Förmodligen är det billigare utanför storstadsregionerna. Sedan kan man då lägga till veterinärkostnader, avmaskning, hovslagare, utrustning, bensin till och från stall, tävlingskostnader, lektioner, kurser, transporthyra osv osv. Det slutar sällan på mindre än 4000/mån för mig, men det är klart - jag har inte haft honom så länge och det blir ju mer prylar i början än senare... ;)

Mellan 800 och 1250 kostar det för mig. Det beror på om han bara ska få gamla skorna omlagda eller om det är nya skor + fyra broddar/hov + snösulor som gäller för just den gången.

Som jämförelse, och då beror det på vilka krav man har. Men fn vet jag ändå en häst som visserligen har eksem och även spatt, men ett hjärta av guld och vem som helst kan rida på honom. Denna häst har inte haft svårt att få spekulanter, tyvärr även sådana som inte skall söka sig till denna typ av häst. Men ägaren är nogrann och väljer ordentligt, för priset på denna häst är 20000 kr inklusive all hans utrustning och det kommer inte bli vem som helst som får köpa honom. :bow:

Men var 17 hittar du alla såna hästar egentligen? ;)

sambaengi skrev:
Till det krävs i regel ett medfött godmodigt sinnelg OCH rätt uppfostran/hantering. En häst häst kan ofta lära sig att bli lugn genom att lära sig lita till en erfaren och stabil ryttare, men med en nybörjare på ryggen så tappar den kvickt tilliten med risk för obehagliga följder. Genom åren har jag ridit till hästar som varit heta och gemensamt för dem är oftast att de behöver känna tryggheten av en lugn, stabil och erfaren ryttare för att hålla sig lugna men sätter man upp någon med mindre vana så blir de nervösa, otrygga och gör saker de inte skulle kommit på att göra med den stabile ryttaren med lång erfarehet. Därför fungerar sällan tillridning av sådana hästar mer än en kort tid, kanske inte ensa det, om man inte lyckas förändra andra halvan av ekipaget.

Anette

:rofl: :rofl: :rofl:
Oj vad jag skrattade när jag läste detta. Min häst är PRECIS TVÄRTOM! När jag inte krävde någonting alls, så lullade han lugnt runt med mig i grisepass. Ju mer jag lär mig desto mer vilja och nerver blir det. :D

Båbbe skrev:
:rofl: :rofl: :rofl:
Oj vad jag skrattade när jag läste detta. Min häst är PRECIS TVÄRTOM! När jag inte krävde någonting alls, så lullade han lugnt runt med mig i grisepass. Ju mer jag lär mig desto mer vilja och nerver blir det. :D

Jag har en likadan häst! Jag vet när min nervösa och orutinerade kompis red min häst var han jätte snäll och traskade på i lagom tempo, förbi alla saker som han när jag rider tycker är jätte farliga osv :D
Likadan är han när pappa rider.
När jag rider så gör han som han vill, är rädd för allt och stegrar och grejar :crazy:

_moa_ skrev:
Jag har en likadan häst! Jag vet när min nervösa och orutinerade kompis red min häst var han jätte snäll och traskade på i lagom tempo, förbi alla saker som han när jag rider tycker är jätte farliga osv :D
Likadan är han när pappa rider.
När jag rider så gör han som han vill, är rädd för allt och stegrar och grejar :crazy:

Det är just den här typen av hästar som ni två har som jag verkligen efterlyser! De är kloka och kan ridas av alla samt anpassar sig till olika ryttares krav och nivåer. tyvärr är de inte så vanliga. Samtidigt visar det ni skriver på en annan sak: man kan rida en häst het men det brukar var mycket svårare att få dem lugnare sedan igen... De flesta hästar kan man öka viljan på genom rätt ridning och träning, men det är svårare att göra tvärtom. Eller som min granne som är en duktig självlärd hästkarl som kör in hästar åt andra, brukar säga; "Det är lätt att få en häst att springa men svårare att lära den gå" Därför är temperamentet så enormt viktigt i vår avel om vi skall behålla den godmodiga islandshästen. Men det låter som om ni har riktiga pärlor vad gäller lynnet, eller?

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med dig! Har själv ridit min häst till den viljan han har idag.

Vad jag inte förstår är varför men avlar mer på hästar med ett bra lynne, än att avla mer på tävlingshästar.

sambaengi skrev:
Men det låter som om ni har riktiga pärlor vad gäller lynnet, eller?

Anette

Visst är han en pärla. Känns skönt att kunna slänga upp vem som helst på ryggen och bara ge sig ut i alla gångarter för är det en oerfaren skulle han aldrig drömma om att göra något bus eller så. Sen om han är en pärla när jag rider det vet jag inte. (varför är alltid hästar jobbigast att rida när man är trött)

Tja just min var ju väldigt het med förra ägaren, men tog det lugnt med mig så han anpassar sig efter vad han får på ryggen. Omställningen tar inte längre tid än det tar att sitta upp. ;) Fast det är klart har han en gång ökat tempot så är det förstås svårt att få honom lugn igen med samma ryttare. :D

Han är en pärla på alla sätt och vis! Superenkel vid all hantering (lastning, skoning, fånga i hage osv) men kanske inte helt lätt att rida i ren tölt. :angel: Professionella ryttare har faktiskt misslyckats (enligt min tränare som ridit in honom och följt honom hela livet)... :smirk: :angel:

Men min häst är avlad på ganska extrem "tävlingsavel" och har själv flera SM-guld på meritlistan i ungdomsklasser. Jag tycker därför inte att man ska avla på sämre hästar bara för att få bra lynne. Jag ser ingen poäng i det eftersom jag själv sett att de bästa hingstarna kan ge utmärkt lynne. Min häst är e:Svalur fra Glaesibae och ue:Atli fra Sydra-Skördugili. Hans mamma är inte inriden och nog den sista man skulle välja att avla på för att få bra lynne... :angel:

Men visst han har ju haft det väl förspänt i livet och jag misstänker att med mindre kunniga personer runt sig hade han nog blivit lite annorlunda. Han är väldigt ranghög (sätter lätt nykastrerade 6-åringar på plats!) och med mycket vilja så han hade nog kunnat "ta över" när han var ung om mindre kunniga hade försökt rida in honom. Sedan skulle man ju kunna önska lite mer tölt i honom också förstås.

Min pålle är likadan... Lugnet själv med andra på och en het typ när jag är på om han känner för det :D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 723
Senast: Reville
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V