Sv: Vad kostar.....
Vad kostar det att köpa en isis familjehäst nu ?
Beror på. Är den OK att hästen har exem? Utläkt spatt? Importerad med eksemrisk? Då kan du få en med bra lynne för 30 000. Ska den ha bra lynne, rena gångarter, svenskfödd och vara helt frisk så får du betala minst det dubbla om du ens kan hitta en sådan till salu... :smirk:
Vad kosta ca en isis tävlingshäst?
Beror på hur gammal den är och om det är en hingst, sto eller valack som avses. Hingst med SM-kapacitet - minst 150 000, Sto med SM-kapacitet från 100 000 och uppåt, valack något billigare. (med SM-kapacitet avser jag här ungdomsklasser, pratar vi vuxenklasser så är det dyrare) Åldern är en faktor också. Min valack kostade som 10-åring 120 000, 5 år senare köpte jag honom för 80 000 vid båda tillfällena var han regerande Svensk mästare i en gren i ungdomsklass.
Klubbtävling ska vilken häst som helst klara av att delta i. Vill man vinna så ligger väl priset mellan det ovan och "familjehästen", men en "familjehäst" med rena gångarter som rids i trevlig form kan komma ganska långt i lätt klass. Så det beror ju också på vad man menar med "tävling". Motståndet på klubbtävling kan ju också variera ganska rejält...
Hur mycket betala ni i månaden ca för att ha häst?
Som alla andra svar så beror det på. Jag betalar 2600 i stallhyra. Då ingår 3-4 fodringar/dag, mockning vardagar, in- och utsläpp samt lindor, täcken etc av och på. Det är strax norr om Sthlm. Förmodligen är det billigare utanför storstadsregionerna. Sedan kan man då lägga till veterinärkostnader, avmaskning, hovslagare, utrustning, bensin till och från stall, tävlingskostnader, lektioner, kurser, transporthyra osv osv. Det slutar sällan på mindre än 4000/mån för mig, men det är klart - jag har inte haft honom så länge och det blir ju mer prylar i början än senare...
Vad kosta det när man ska sko en häst?
Mellan 800 och 1250 kostar det för mig. Det beror på om han bara ska få gamla skorna omlagda eller om det är nya skor + fyra broddar/hov + snösulor som gäller för just den gången.