Vad kostar era hästar i månaden

Sv: Vad kostar era hästar i månaden

"kl"

Har 2 valacker på lösdrift med fodring 4ggr/dag (hö), tillgång till belyst ridbana, stall och ridvägar. Inräknat sommarhyra (lösdrift m bete) ca 4-5 mån/år.
hyra: ca 13'500/år
hovis: ca 12'000/år (1000 :- var 8e vecka per häst)
försäkring: ca 11'000/år
vaccinationer: ca 1'200/år

= 37'700/år för 2 = ca 3'150/månad för 2, så ungefär 1600/månad per pålle.

Usch, jag tycker inte om att räkna på sånt här... :(

Nytt stall och nya kostnader

Stallhyra med fri tillgång på hösilage, havre och torv i grundhyran ingår utsläpp och insläpp vardagar och 1 täckesbyte. Helger är det stalljour som man för 500 kr månaden kan köpa bort.
I dessa 500 ingår då även följande
Fritt med tvättning av schabrak, benlindor, täcken mm
1 ytterligare täckesbyte
På och av med benskydd i hagen eller av med nattlindor.

Vilket jag har valt att betala så min stallhyra är 4150 från årskiftet höjs hyran med 150 kr så då blir det 4300.

Sedan har vi ridlektioner varannan vecka som blir 800 månaden

Sedan försäkring 250
Bensin ca 500
Övrigt typ pälsglans, schampoo osv har jag lagt undan 300 månaden för
Hovslagare 800 varannan månad men lägger av 400 månaden

Totala kostnaden med rubb och stubb är 6400:crazy:

Men de är hon värd:D

*kl*

Betalar kring 1000kr/mån för båda hästarna med hö, lucern, bitotin, mineraler och strö, tillkommer skoning ca 700/häst var åttonde vecka så i runda slängar 1500/månad för båda två :)

Sen att jag är lite väl förtjust i att köpa utrustning och annat är en helt annan grej.. Rullar lätt iväg tusenlappar på det :o

stallhyra 2200 , inklusive allt (strö, grovfoder, mineraler, lite fraftfoder, linfrökross, in/utsläpp, påklädning av täcke om det behövs)
skoning var 8 v= 1000 så 500 /månad
försäkring 200
bensin 500

tränare kostar här typ 300/gång , jag tränar inte just nu åtminstone

och sedan kommer ju avmaskning, vaccination, raspning, med jämna mellanrum ( ungefär 3000 i året) så ca 230 kr /månad

sedan behövs kanske nåt nytt, men jag shoppar sällan, eller bara då jag verkligen behöver nåt. och sedan då kostnader som ET och annat vilket jag inte räknat med här.

så i medeltal blir det ca 3600 i månaden.. har inte räknat så här tidigare, låter mycket för min fattiga plånbok, men det ger mycket också..fast det kan man inte räkna i pengar.

Jag får nya kostnader from nästa månad:
Kallhyra 500 per häst
Hö 500 per häst/mån
Skor 500 per häst/mån
Försäkring 200 per häst/mån
Övrigt 300 per häst/mån
Ridhusavgift 100/mån
Bensin: 300

Typ 4500, säkert 5000 i månaden i slutänden...

Kl.
2400kr / mån och då ingår allt. (Ridhus, ovalbana, rundcorall, paddock, grovfoder och kraftfoder, in och utsläpp, täckesbyten mm)
Sen skoning var 8e vecka 1100kr.
Försäkringen vet jag inte vad den kostar ..

kl.
uppdaterade uppgifter

En islandshäst och en "islandsponny" (korsning ;) ) Allt är för båda två

Stallhyra lösdrift plus morgonfodring vardagar: 700/mån

Spån inget på sommaren ca 50-100 kr/mån på vintern

Hö 1.50/kg så under vintern upp till ungefär 700 kr

Hovslagare ca 900, dyrare när han skos typ feb-maj.

Övrigt foder är vitaminer/foderjäst och pellets att blanda ut det med, ca 150 kr/mån

Försäkringen är inte mycket, har inget exakt typ nån hundralapp i månaden

Totalt från ca 1000 kr i månaden när de går på bete till runt 2000 mitt i vintern.

I dagsläget har jag det ultimata läget då jag bor i ett stall men inte betalar någon hyra åt ägaren, däremot har jag två inackorderingar. (Lång historia varför det har blivit så här men men)

Inack betalar 1500:- sept-april, då ingår box men inte strö, saltsten i box och i hage, fodringar med analyserat hösilage (som i år är så bra att ingen kraft behövs), maskkontroll på våren. Hagarna är ca 1,5-2 hektar. Vi har ca 2 km till upplyst ridbana.
De har möjlighet att sänka sin hyra till 1000:- om de tar 10 fodringar.
Maj-Aug betalar de 750:- för betet.

Jag betalar alltså ingen månadshyra i dagsläget men har huvudansvar för stallet, inköp av allt material till ex hagar, kontroll och inköp av vintermat, betalar elen, ser till att vattnet fungerar osv osv.

Då endast en av dem tar foderpass har jag i snitt 50 fodringar i månaden, vi fodrar morgon och em/kväll.
Jag betalar alltså med min tid :)

Sen tillkommer försäkring för min, á 450 sek, hovis var 8e vecka á 1000, EQT var 6e månad á 800 sek, vaccinering 1gg per år á 400 sek. Sen kurser, lektioner och tävlingar.....Där slutade jag räkna:nailbiting:

KL

Ser att många av er har väldigt låg försäkringskostnad.
Utan att ni behöver nämna bolag, hur ser er försäkring ut?

Min har vet vård till 120 000 samt livvärde 60 000. Hur ser era nivåer ut?

Reagerade också på att ni har så låg försäkring... Själv betalar jag 660 kr/månad..

Inget eller litet livvärde har jag. Har resonerat att risken vs kostnaden gör att det inte är värt det.

Antar att det är fler som tänker som du!

Själv tror jag inte att risken är så liten att det är värt att inte ha livförsäkring. Tyvärr. Fått gott fortsätta betala helt enkelt! :)

KL

Då jag inte vill låta min häst genomgå större operationer så som stora buköppningar eller brytna ben osv utan kommer då låta henne somna in.
Så har jag bara valt att ha 50000 i vetvård bara

Vill inte att hon ska behöva genomlida månader av boxvila ev hänga i hängmatta i månader och långa rehabliteringar.
Även om hon kan bli 100% återställd vill jag inte utsätta henne för denna tid.
Hon skulle må oerhört dåligt under denna tid tills att hon är bra.
Och det är själviskt av mig att låta henne genomlida månader upp till 1år av lidande bara för jag vill kunna rida henne.

Det är MITT tänk andra gör som dom vill och jag dömmer ingen lika bra att få de sagt så ingen tar åt sig:)

Vet vården jag har ska täcka lättare skador som en hältutredning, plåta lite rygg, haser, ytliga sårsyningar osv.

Livförsökringen har jag sänkt till 30000 så jag bara får tillbaks de jag köpte henne för , just för att hålla kostnaderna nere.

Stallhyra inkl. 6kg hö/dag: 1100:-
Försäkring, inkl rabatt: 200:-
Tilläggsfoder, lucern & vitaminer: ~100:-

Nästa år så skall hon även börjas skos.

Skoning var 8:e vecka: 500/1200:-
Beroende på vilken hovslagare jag väljer.

KL

Ingen livförsäkring och 10 000?? vet vård. Då jag bara är fodervärd och ändå betalar försäkring ville vi inte riskera att inte få ut livpengar, om ägaren själv eller försäkringsbolaget inte vill att vi ska ha pengarna för vi har ju inte köpt hästen. Sen är han 18 år och jag vill inte heller låta honom gå igenom en dyr och jobbig behandling så jag tycker att det är rimligt. om vi inte tagit över försäkringen (Vilket aldrig var överrenskommet) hade ägaren tagit bort den helt.

Ponnyn har ingen alls hon är 26 och ägaren valde att ta bort försäkringen när hon köpte henne. Alltså inget jag valt.

Senast ändrad:

KL

Har låg liv men hög vet vård eftersom det kostar att behandla numera. En sparksskada som gått in i leden gick på närmare 60 000:- och jag har 130 000:- och den som via If kallas veterinärextra. På Agria hade jag liknande, Agria plus och extra. Det kostar kring 1700 på båda bolagen. Tycker det är värt det eftersom hästen ofta blir återställd med rätt konvalescent vid dylika skador.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar