Vad kostar era hästar i månaden

Sv: Vad kostar era hästar i månaden

*kl*

Snart kommer min äta hösilage för typ 1700kr/månaden! :crazy:

Men jag slipper ju müslikostnaden på typ 1000kr/mån så det känns helt ok ändå!

KL
Min unghäst får just nu Krafft muskel (+olja). SÅ billigt. Inte.

IronWill kanske betalar för ett hösilage som är av mycket god kvalitet, med analys och dessutom moms?:)

Det gör jag, jag betalar ca 3,5 kr/kg, då mina delar på ca 12 kg/dag kostar det alltså ca 1 300 kr/mån. Ger man runt 20 kg/dag blir det runt 2 000 kr/mån.

Så vadå påstår du att jag skulle ge skitdåligt hö bara för det inte kostar 5 kronor kilo med moms???:confused:

Kan säga att jag betalade också MED moms:p

Nej, jag pratade om hösilage. :) Men det är tydligen väldigt dyrt där jag bor! :D Fast jag tror det kan bero på att jag köper små mängder, och i småbalar. Köper man många ton åt gången och i storbal är säkert hösilaget billigt här uppe också, trots moms och analys. ;)

Och i Ironwills fall antar jag att hon tvingats leta efter det perfekta fodret med tanke på fånghäst med föl vid sidan.

Jag har eget stall så jag slipper betala stallhyra. Jag har en Islandshäst och en minishettis. Det är två lättfödda hästar som är relativt billiga när det kommer till foderkostnader.

Hösilage: cirka 400 kronor i månaden
Kraftfoder: cirka 200 kronor, Hippo Harmoni Müsli
Hovslagare: 600 kronor var 8:e vecka för verkning
Spån: cirka 200 kronor
Försäkring: cirka 300 kronor (A1-försäkrade, Islandshästen med livvärde på 20 000 kronor)

Totalt: 1 700 kronor i månaden den månaden hovslagaren kommer annars 1 100 kronor i månaden. ;)

*kl*

Snart kommer min äta hösilage för typ 1700kr/månaden! :crazy:

Men jag slipper ju müslikostnaden på typ 1000kr/mån så det känns helt ok ändå!

Här nere i Småland (vet inte vad ni bor) så köper jag hösilage av toppkvalité för 300 kronor och det är kanske 400 kilos balar.. :D

Vad gäller priset på hösilage, så ser jag ju att ni alla betalar väldigt olika mycket. Och det är ju också svårt att göra en prisjämförelse om man inte vet storleken på balarna och ev hemtransport. För att kunna göra en riktig prisjämförelse så måste man veta vattenhalten, och sedan beräkna priset per kilo TS. Då bör priset ligga på ungefär samma som hö i din region. Sen bör storbal vara billigare än småbal (små hösilagebalar om 20-30 kg är de dyraste). Och så tillkommer ju geografiska skillnader.

Jag har eget stall så jag slipper betala stallhyra.

Det här är ett resonemang jag bara älskar. Tråd? El? Stolp? Färg? osv.

Samt att de flesta har lån på sina fastigheter som självklart inte varit lika stora om det inte varit mark och stall till...

Ja, att ha gård är definitivt dyrare än att ha hästen inackorderad. Dock så blir kostnaden mindre per häst om man har flera hästar. Då pratar jag givetvis om kostnader som är lika oavsett om man har 5 eller 15 hästar, såsom staket, renoveringar, vattenkoppar, el och gud och hans moster. Det här är med andra ord en bra anledning till att ha många hästar :angel:

Nä, men bara för att man har hästen hemma och inte betalar stallhyra så är det långt ifrån gratis, men det är lättare att blunda för de utgifterna.

Stall - 0 (sambons gård och jag betalar inget för gården/boende)
Hö - 16kg*2kr*30dgr = 960kr
Halm - 200kr (en rundbal varannan månad)
Kraftfoder - 200kr
Hovslagaren - 300kr

Försäkring - 1776kr/år = 150kr/månad (den ena är lånad = ägaren betalar försäkringen på den).

Totalt drygt 1600kr/månad för två hästar (connemaror).

Men sen tillkommer ju veterinär och prylar och så småningom transport, träningar osv.

Till sommaren kommer det finnas ridbana (dränerad etc så den fungerar året runt, sambo tycker ridhus men jag tycker det är fånigt, finns ett 3 mil härifrån och åka transport är bara nyttigt!).

Senast ändrad:

Jag får allt mycket billigt, dock är det ett stall som inte används av någon annan just nu, ett par kilometer utanför ett samhälle där jag bor:
-Kallhyra plus morgonfodring 5 dagar/vecka: 700kr
för två hästar/ponnyer på lösdrift
-Foder Egetskördat hö av stallägaren för 1.50 kr/kilot Det enda kraftfodret är den enas betfor, en 25 kilos säck för en eller ett par hundralappar, räcker säkrt hela vintern!
-Hovslagare: Gratis!! Har dem bara på foder så ägaren har erbjudit sig att sko dem , dock måste jag köpa skorna, men det är inget attt tala om, de håller ofta två säsonger (de är barfota hela sommerhalvåret när det inte är halka)
-Strö(spån).: 160 kr för 2 balar tror jag att det var, räcker i två-tre månader (dock mer för en uppstallad häst)

Lycka till med hästköp! :D

Glömde en avgift för ridbanan på endast 100 kr/häst och termin. Superfin ridbana med hindermaterial och allt!

Tja, alldeles för mycket :p
Men här är mina utgifter varje månad.

Stallhyra: 1500 kr
Spån: ca 400 kr
Skoning: ca 650 kr/mån (räknar då med snösulor, vinterskor och skoning var 7:e vecka á 950kr).
Foder: ca 50 kr/mån. Har klarat mig bra hittills på mineraler och lite soja, vilket inte blir så dyrt.
Försäkring: 500 kr
Vård (tandläkarbesök ca 1 gång om året för att underhålla hakar pga överbett, vaccination, träckprover etc.) 300 kr/mån

Till detta kommer såklart en massa kostnader. Släpet kostar några hundralappar i månaden, utrustning behöver bytas ut och sen är det ju en massa träningar såklart. Och nu har vi även fått ett ridhus så nu blir det några hundralappar där varje månad under vintern. Så allt som allt brukar det hamna runt 4000-4500 i månaden.

Normalt så har jag hästen hemma och då betalar jag endast försäkring, skoning, spån (halm är gratis om jag vill ha det, men han äter alldeles för mycket om han står på halm...) och kraftfoder, allt annat ingår i arbetet. Så jag betalar ungefär 900 i månaden för en häst.

Men nu har jag honom uppstallad på en anläggning med lite bättre träningsmöjligheter. Med båda tränare, hovslagare, ridhus, ovalbana och fina ridvägar så betalar jag 1250 i månaden inkl in- och utsläpp, alla utfodringar, mockning, täckesbyte om man har behov för det, ensilage och havre. Så jag betalar fortfarande för kraftfoder. Dessutom får man en viss procent avdrag på träningar och hovslagare om man är uppstallad där :) Det är riktigt billig, tycker jag :)

Inser att mitt inlägg kan misstolkas :) på anläggningen finns både tränare och hovslagare, det ingår alltså inte i priset :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar