Sv: Vad kostar era hästar i månaden
Ibland blir det ju svårt att jämföra bara siffror. För det skiljer ju åt vad man får för pengarna. Hur mycket service ingår, eller måste man åka dit flera gånger om dagen, för fodringar insläpp osv. Ingår det varm sadelkammare, täckestork, fikarum, parkering för trailer? Finns det ridbana, ridhus, ridvägar? Kommer det en tränare till stallet, eller måste man åka iväg för lektioner osv. För bensin och inte minst tid är ju också pengar.
Jag har två hästar som är inackorderade med helpension. Jag får all service, och kan jag inte komma själv (pga sjukdom eller annat) blir hästen longerad. Det finns sadelkammare, parkering, omklädningsrum, toaletter, ridhus, hoppbana med full hinderpark, ridvägar, servering. Ja, allt man kan önska. Det är en stor anläggning så där finns tränare, hovslagare, veterinärer, equiterapeut osv regelbundet. Allt foder ingår, och även hästens dagliga skötsel med rykt, täckesbyten etc. Även tvätt av täcken och schabrak ordnar dom. Och jag har hjälp av tränare fem dagar i veckan. Ja, det är lyx, men för mej enda sättet att hinna/orka två hästar. För detta betalar jag ungefär 13000 per månad (inkl hovslagaren). Tillkommer gör försäkring, veterinär ocho tävlingskostnader. Men det är skönt att ha hästarna så väl omhändertagna, jag behöver aldrig oroa mej. Personalen är super, hästarna har det bra, och jag kan fokusera på ridningen. Dom dagar jag har tid, så hinner jag pyssla med hästarna, som jag gillar. För trots att jag har total service så tar hästarna minst tre timmar om dagen. Visst hade jag kunnat tänka mej att ta några arbetspass på lediga dagar, för att komma ner i pris, men det finns inte som alternativ.