Vad kostar era hästar i månaden

Sv: Vad kostar era hästar i månaden

Månadsvis:

Stallhyra: 950:- (box, hage och utsläpp vardagar ingår)
Försäkring: 600:-
Skor: 1000:- var sjunde vecka, så 500:- i månaden.
Kraftfoder: 100:-
Hö: 500:-
Spån: 200:-

Så, 2850:- per månad, men då tillkommer utrustning, träning, tävling, bensinpengar, impulsköp och annat smått och gott... :angel:

Har ingen häst nu men då jag har häst är det nog billigaste möjligaste skulle jag tro. I runda slängar har det kosta mig ca 1000 kr i månaden. Då var vi fodervärd har eget stall och relativt billigt foder då vi har bra bönder runt omkring som förser oss till ett hyfsat pris på både Hö och höselage. Det vi betalade för de 1000 kr var grovfoder plus havre/korn. Strö ( hämtade spån direkt från sågen då kostar de 10 kr säcken), Hovslagre och myggmedel/exem medel. Ägaren stod sedan för försäkringar, exemtäcken, utrustning mm

kl

Hyra: 1350kr/månad förutom juni-aug då hyran är 750kr/månad.
Skoning var 7 vecka: 1000kr
Försäkring: ca 500kr i månaden (den betalar mamma och jag är tacksam!)
Torv: ca 120kr/månad

Utöver detta tillkommer grovfoder som jag inte riktigt har koll på vad det kostar i år (ca 2,20kr/kg tror jag, räknar på ca 7 kg/dygn) och lusern som går på någon hundralapp i månaden.

Jag brukar sätta in 2500kr på tyttes konto varje månad. Det har fungerat bra för att bygga upp en liten buffert också som man kan använda vid veterinärkostnader och kurser etc. Vi har haft mycket veterinärkostnader, en tråkig men stor utgift trots försäkring. Särksilt om det pågår länge och över flera försäkringsperioder...

//Julia

Hur lite hö äter din häst? :eek: Mina äter silage för över 2000 kr i månaden. :p

O jag ger hösilage för ca 700kr/mån till 8 hästar... :D En bal kostar mig ungefär 150-200kr o räcker i en vecka...

Fast iofs första vintern när vi köpte hösilage utifrån så kostade 8 hästar ca 4000kr/mån i bara hösilage...

Kan ju säga att jag är glad över att kunna ta eget hösilage numera, vilken skillnad!

Jag blir iofs bara mörkrädd när jag börjar räkna på vad mina hästar kostar mig... Jag har 5 egna o deras kostnader skiljer lite beroende på försäkring, kraftfoder/tillskott och hovvård. Jag har egen gård, men betalar ändå stallhyra för mina egna hästar, så skatteverket inte skall klaga!

Men som exempel:

Stallhyra inkl hö/strö: 400kr
Försäkring: 1350kr/mån/5 hästar, typ 230kr/mån/häst
Hovvård: Helskoning 1300kr, 400kr/verkning = 750kr/mån alt 200kr/mån
Kraftfoder: 250 kr /häst/mån
Tillskott: dyraste hästen 150kr/mån

Sen när man har eget stall kommer ju alla andra utgifter oxå, man måste ju köpa allt själv!

Mina inackorderingar betalar 1500kr inkl moms o får då hö/strö/fodringar och de har en arbetsdag/v då dom mockar/vattnar/packar höpåsar. Tycker dom har en ganska bra deal :)

Stallhyra grund: 1250kr/mån
Hösilage: Ca: 1000kr/mån
Torv: Ca 800kr/mån
Tillskott&Kraft: Ca 500kr/Mån
Försäkring: 600kr/Mån
Sparande: 500kr/Mån

4650kr/Mån + Utrustning som jag inte kan låta bli :angel:;) och träningar & hovis var 8:e vecka!

:crazy::love:

1 häst.

Går på lösdrift i flock (unghingst). 1100:-/ månad och då ingår verkning, foder, tillsyn etc.
Vaccinationer typ..enstaka tillfällen?
Försäkring 500:-

Totalt: 1600:-/ månad.

Ibland blir det ju svårt att jämföra bara siffror. För det skiljer ju åt vad man får för pengarna. Hur mycket service ingår, eller måste man åka dit flera gånger om dagen, för fodringar insläpp osv. Ingår det varm sadelkammare, täckestork, fikarum, parkering för trailer? Finns det ridbana, ridhus, ridvägar? Kommer det en tränare till stallet, eller måste man åka iväg för lektioner osv. För bensin och inte minst tid är ju också pengar.
Jag har två hästar som är inackorderade med helpension. Jag får all service, och kan jag inte komma själv (pga sjukdom eller annat) blir hästen longerad. Det finns sadelkammare, parkering, omklädningsrum, toaletter, ridhus, hoppbana med full hinderpark, ridvägar, servering. Ja, allt man kan önska. Det är en stor anläggning så där finns tränare, hovslagare, veterinärer, equiterapeut osv regelbundet. Allt foder ingår, och även hästens dagliga skötsel med rykt, täckesbyten etc. Även tvätt av täcken och schabrak ordnar dom. Och jag har hjälp av tränare fem dagar i veckan. Ja, det är lyx, men för mej enda sättet att hinna/orka två hästar. För detta betalar jag ungefär 13000 per månad (inkl hovslagaren). Tillkommer gör försäkring, veterinär ocho tävlingskostnader. Men det är skönt att ha hästarna så väl omhändertagna, jag behöver aldrig oroa mej. Personalen är super, hästarna har det bra, och jag kan fokusera på ridningen. Dom dagar jag har tid, så hinner jag pyssla med hästarna, som jag gillar. För trots att jag har total service så tar hästarna minst tre timmar om dagen. Visst hade jag kunnat tänka mej att ta några arbetspass på lediga dagar, för att komma ner i pris, men det finns inte som alternativ.

KL.
Jag vet inte riktigt hur mycket var och en kostar.

Men jag får leverans av foder och strö ungefär varannan månad, och fakturan brukar landa runt 23000kr varje gång. Denna gången 21, förra gången 26.
Så säg 12000kr/månad i foder plus strö. För 16 hästar.
Jag har ingen koll på elen men har en total elräkning runt 400kr/mån på sommaren och där ingår alltså hushållsel, el till stängsel för mina hästar och separat aggregat för grannens tjurar som ligger på min elräkning.
Hovslagare 14000kr/år sammanlagt dvs ca 1200kr/mån sammanlagt och alltså knappt 100kr/häst och månad (jag sköter huvudsakligen hovvården själv som ni förstår).
Ingen försäkring.
Blandat med vaccinationer där några är vaccinerade och andra inte gällande influensa.
Avmaskning, tror det kostade 500kr för allihop nu senast eftersom jag har små hästar/ponnyer och de flesta behöver bara en halv spruta. Så 500kr/år.

Om jag nu försöker räkna ihop årskostnaden:
12000krx12 månader =144000.
Hovslageri 14000kr = 158000kr.
Avmaskning 500kr= 158500kr
Vaccinationer högst ungefärligt 1500kr = 160000kr
Lite el, men det är så lite så jag faktiskt inte räknar.
Stängeslmaterial - dyrt men svårt att räkna in då det är olika hur mycket som behöver bytas.

Så i stort sett 160000kr per 16 hästar och år, blir 10000kr per häst och år, alltså lite knappt 1000kr per häst och månad.

Sedan lägger jag ut vansinniga summor på ridkurser, bensin för att köra dem till kurser och tävlingar, kostnader för tävlingar.
Ridkurserna är nog ca 5000kr/månad tror jag.

"Alla" mina pengar läggs på hobbyn...

Hur lite hö äter din häst? :eek: Mina äter silage för över 2000 kr i månaden. :p

Då måste jag fråga dig: Hur mycket äter dina hästar?!?

Sista gången jag betalade för hösilage för ett år gav jag 2 800:- och då fodrade vi från okt-maj och då gick alla på 10 kg per dag och vi hade bra värden på det.

2000:- per månad är snordyrt! Ger du dom guld?

Har två:
2300 på lösdrift
vaccinationer 700 för båda
Tänder några hundringar om året.
Skor 900/mån (för två då)
Kraft ingår i dagsläget men kommer tillkomma framöver. Men det blir max en tusenlapp om året för båda, de får mest hö/silage som de klrar sig på
Försäkringar ca 500 mån (ingen liv)

Tillägg: Just nu går den ena hos en kompis, käkar hö för ca 500 i månaden, typ 10-12 kilo för 1,60. Sen morötter just nu, nån hunka i månaden. Halmbal, nån varannan månad, typ en hundring (halm till lösdriften) och några kronor på krubbskrammel. Nån spånbal om de står inne, vilket de gjorde när det var som blötast ute, 75 kr.

Betalar bara exakt vad hästen kostar eftersom hon behöver pålle som sällis.

IronWill kanske betalar för ett hösilage som är av mycket god kvalitet, med analys och dessutom moms?:)

Det gör jag, jag betalar ca 3,5 kr/kg, då mina delar på ca 12 kg/dag kostar det alltså ca 1 300 kr/mån. Ger man runt 20 kg/dag blir det runt 2 000 kr/mån.

Visst varierar foderpriserna över landet!
Jag köper momsat analyserat med god kvalitet av en värenommerad leverantör som är bland de dyraste i trakten. Det är dock värt det eftersom det är bra foder och leveranserna fungerar väldigt bra.
Jag bestämmer inför varje leverans hur fördelningen ska vara: havre, silage, strö.
Och så kommer de med traktor och lastbilsflak och hjälper till att placera allting snyggt och prydligt på logen här hemma (trots att det är månadens gympass innan allt är klart).
Å andra sidan blev inte min hästhållning så dyr ändå som ni såg av min uträkning. Det jag sparar på är dock att halva gänget går på utedrift vilket innebär väldigt liten åtgång på strö till dem, och alla går ute dygnet runt på sommaren och kostar då ingenting i strö. Dock fodrar jag dem i stort sett året runt pga fd fånghäst och för lite mark för bete till alla. Har bete för hela sommaren till fem stycken, som jag fått låna av grannen.

två hästar a 10000 kr i månaden , vilken lön du måste ha !!! :)
Min stallhyra är 600 kr i månaden , hösilage 500 kr , strö 300-400 kr skoning 325 i månaden , försäkring 150kr i månaden,träning 900kr i månaden . jaha ca 3000 kr.

Sen kan ju stora mängder ge rabatt. Så du kanske har den turen :) Har fö räknat vad mina bör äta nästa år i hö. 350 kilos (typ) islänningar. Nånstans mellan 3300 och 3500 kilo. Låter det som jag räknat rätt? Första gången jag ens behövt räkna så kan ha räknat åt helvete. Går på gräs under sommarmånaderna.

Det stämmer nog bra för 2 hästar. Räknade ut det själv när jag räknade ut årsbehovet för hö/silage tidigare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 664
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II