Vad kostar era hästar i månaden

Sv: Vad kostar era hästar i månaden

Stall - 0 (sambons gård och jag betalar inget för gården/boende)

Till sommaren kommer det finnas ridbana (dränerad etc så den fungerar året runt, sambo tycker ridhus men jag tycker det är fånigt, finns ett 3 mil härifrån och åka transport är bara nyttigt!).

Jag skulle också behöva en sån sambo :cool:

Jag betalar 1400kr i mån för uppstallningen där hö + halm + betfor, havre och kornkross ingår. Hon verkas ca var 8de vecka det kostar 350kr. Försäkringen runt 1800kr om året. Vaccination runt 500-800kr. Det som kostar tycker jag är utrustning och träningen!

Då måste jag fråga dig: Hur mycket äter dina hästar?!?

Sista gången jag betalade för hösilage för ett år gav jag 2 800:- och då fodrade vi från okt-maj och då gick alla på 10 kg per dag och vi hade bra värden på det.

2000:- per månad är snordyrt! Ger du dom guld?

Det var ett sto med föl, hösilaget kostar nästan 4 kr kg om man ska räkna in frakt till gården.
Småbalar på 45 kg, perfekta värden. Dom åt 18 kg om dagen.

Nu fick jag tragiskt nog ta bort mitt sto, så nu har jag bara fölungen kvar.
Hon äter runt 5 kg på natten. Så bara hennes "natt-hö" kostar runt 600 kr i månaden.

Småbalssilage är ju apdyrt, men ibland har man inget val ju. Och gud så smidiga de är han handskas med!

Ja det är jättedyrt märkte jag, men vad gör man inte om man vill ha eget bra foder till bara två hästar.

Det är himla lätt att ha att göra med precis som du säger, en kaka från mina balar är två kg! Jag kräks nästan
av irritation när jag måste väga upp en höpåse från en storbal nu när jag vant mig vid mina småbalar.

Köper man småbalar blir det ett helt annat kg pris så då förstår jag att det kostar.

Tråkigt att du fick ta bort ditt sto, jag har följt er länge! Hon var jättefin!

Har häst ganska billigt:
Lösdrift inkl hö och halm i lösdriften 1 000 kr/mån
Försäkring 100 kr/mån
Hovslagare ca 1000 kr var 10e vecka (bra hovar)
Mineraler 200 kr varje halvår ungefär
Vaccinering 2000 kr/år

Det är väl typ det...

Och i Ironwills fall antar jag att hon tvingats leta efter det perfekta fodret med tanke på fånghäst med föl vid sidan.

Det perfekta höet är olika för olika hästar.. de får man inte glömma

Hennes hö som var det peffekta för hennes fånghäst skulle troligen vara ett dåligt hö att ge till en frisk tävlingshäst som har helt andra näringsbehov än vad en svårt fångsjuk häst har när den är sjuk.

Ett bra värderat hö till en ridhäst ja samma hö är inte alls bra till en digivande sto som behöver ha betydligt mer näring i sitt hö.

Jag hade en fångponny för många år sedan och till han beställde jag ett sorts hö till medans mina andra 2 hästar jag hade fick ett annat hö för de just hade helt olika behov av foder=)

Min nuvarande ponny köper jag hö som har lite lägre näringsinnehåll, för hon blir mkt lätt fet och skulle jag köpa samma hö som ett digivande sto får skulel min häs troligen bara kunna äta 3 kilo innan hon kom upp i sitt dagsbehov.
Och jag anser att 3 kilo är för lite att ge en häst om dagen och det spelar ingen roll om dessa 3 kilo täcker hennes dagsbehov.. jag anser att en häst behöver TUGGTID ockkså.
Jag vill kunna ge min ponny 6-7 kilo hö och att hon inte förrens här kommer upp till sitt dagsbehov.
Så i mina ögon är ett bra hö ett hö som har ett lite lägre näringsinnehåll:)

Men mitt hö är inget som är gjort för ett fullblod i tävlingskondis då blir mitt hö helt plötsligt"dåligt"

Så hurvida ett hö är bra eller dåligt behor på hästen som äter de, ja nu snackar jag bara om näringsinnehåll, självklart ska ju all hö vara av god kvalite alltså inge svamp, möggel..Damm kan ibland vara svårt att komma undan föramförallt på storballshö eller om vädret varit mkt torrt.Men då kan man vattna höet bara så är problemet löst!

Vad är näring för dig? Hur mäter du det och hur anger du det på för sätt?

Lösdrift inkl allt 1500 :-
Hovvård var 8e vecka drygt 250 :-
Försäkring knappt 400 :-
Vaccination knappt 50 :-

= 2200 kr

Sen tillkommer träning men tränar ej regelbundet samt kostnader för att ta sig till stallet men jag har nära o tar det på vägen från jobbet så blir inte många kronor.

Samt såklart slitage på utrustning samt ev om man behöver ta ut veterinär men det är ju inte fasta kostnader.

Jag betalar 1500 i månaden i stallavgift. Då har jag helinackordering med både strö och utfording, in utslätt och mockning. För att få det så billigt så hyr jag ut Arveig 3 dagar i veckan till islandshästverksamheten som är i stallet.
Till detta betalar jag skor 800 för sommarskor och 950 för vinterskor var 8 e vecka ungefär. Jag betalar kursavgift 3200 per termin och sen brukar jag köpa till privatlektioner för ungefär 2000 kr ytterligare per termin.
Lite vaccinationer och avmaskningar blir det också. Det blir ytterligare 200 i månaden ungefär. Arveig har dessutom eksem så jag köper salvor och flugmedel för några hundralappar på sommaren. Dessutom ska jag köpa nytt täcke i sommar och det lär gå på några tusen.
Så nej billigt är det inte men en underbar hobby som jag inte vill vara utan.
Jag har dessutom MS så för mig är det en fantastisk möjlighet att vara ute i naturen och känna mig rörlig.

Två hästar här kostar ca
stall: 0 kr
hösilage, 2,5/kg och de äter 6-8kg/ dag var
kraftfoder: ca 1000:-/år
spån: ca 2000/år (hämtar med lastbil på sågverk ca 15 kubik sågspån)
hovslagare 1050 för skor, 350 för verkning var 6-8v.

*kl*
Har häst väldigt billigt :D Jämfört med tidigare då jag betalade 1800kr för en häst, box då.
Kallhyra lösdrift 300kr/häst inkl halm och havre
Ekologiskt hö 1kr/kg
Verkar ena själv (utbildad), den andra 600kr var sjätte vecka

Har två pållar, en fjording och en islandshäst (foder). Betalar 800kr/häst i månaden, plus hovvård och försäkring på fjordingen (1600kr/år). Eftersom jag har islandshästen på foder betalar ägaren försäkring och honom verkar jag själv, herr fjord är inte den lättaste att verka så honom får min hovvårdare ta. De har fri begränsad tillgång, äter ca 25 kilo tillsammans per dag. Har billig hyra tack vare att jag sköter allt själv, men iom att de har fri tillgång och går på lösdrift så är det inte mkt jobb :)

Sen tillkommer ju vaccinationer, massage, equiterapi, avmaskning och sånt, hamnar väl på ca 1500kr/häst/år.

kl
Hamnar nog i genomsnitt på 3200 kr/månad för rena driftskostnader (dvs exkl träningar, utrustning, resor och ev. behandlingar)
- stallhyra inkl viss service 1500
- hösilage 500
- tillskott 100
- strö 200
- försäkring 300
- skoning 500
- vaccinationer & avmaskning 100

Min lillpojke kostar följand:

Lösdrift med full skötsel med hösilage + strö: 1250/månad
Helskoning var 8:e vecka ca 1100: 550/månad
Försäkring ca 2500/år: drygt 200/månad
Inget kraftfoder, bara lite morotskostnad :p
Veterinärkostnaderna är av logiska skäl försvinnande låga, nån hundralapp om året :p
Ofta kör jag förbi stallet när jag är ute med tjänstebilen, annars har jag knappt 3 mil enkel väg.

Total fasta kostander: runt 2000:- /månad :)

Det perfekta höet är olika för olika hästar.. de får man inte glömma

Hennes hö som var det peffekta för hennes fånghäst skulle troligen vara ett dåligt hö att ge till en frisk tävlingshäst som har helt andra näringsbehov än vad en svårt fångsjuk häst har när den är sjuk.

Nej nej nej, vad svammlar du om Niela?

Ett grovfoder som är bra för en fånghäst är ofta perfekt för de flesta hästar. Sen kan man få ge dom lättfödda lite halm om MJ är för hög. Till en mer svårfödd så kan man i princip ge vilket kraftfoder som helst, nästan alla kraftfoder på marknaden är ju energifoder nu för tiden.

Eller är runt 7 MJ och 56 smb rp dåligt för en tävlingshäst? Nej knappast. Snarare optimalt.

Eller tillhör du tron att fånghästar ska ha lite protein i sitt foder? Eller att protein ger feta hästar?

En liten häst som väger 300 kg och jobbas 30 minuter i trav och galopp och 20 minuter skritt varje dag, dvs
lätt arbete, kan äta 7 kg av det här silaget och ligga på MJ underskott. Lite mineraler. Inget kraftfoder behövs.

Senast ändrad:

När jag lånade en ponny så stog vi för alla kostnaderna så vi betalade detta per månad:

Stallhyra: 1850 kr, då ingick allt, foder, utsläpp, fodringar, spån, ridhus och paddock hyra och allt annat.
Försäkring: 200 kr
Hovslagare: Det var mammas kompis så hon gjorde det gratis :)

Nej nej nej, vad svammlar du om Niela?

Ett grovfoder som är bra för en fånghäst är ofta perfekt för de flesta hästar. Sen kan man få ge dom lättfödda lite halm om MJ är för hög. Till en mer svårfödd så kan man i princip ge vilket kraftfoder som helst, nästan alla kraftfoder på marknaden är ju energifoder nu för tiden.

Eller är runt 7 MJ och 56 smb rp dåligt för en tävlingshäst? Nej knappast. Snarare optimalt.

Eller tillhör du tron att fånghästar ska ha lite protein i sitt foder? Eller att protein ger feta hästar?

En liten häst som väger 300 kg och jobbas 30 minuter i trav och galopp och 20 minuter skritt varje dag, dvs
lätt arbete, kan äta 7 kg av det här silaget och ligga på MJ underskott. Lite mineraler. Inget kraftfoder behövs.

Alltid kul att läsa att andra tycker och tänker på olika vis som man kan få ta del av,
Vi delar dock inte samma åsikt men de är just de som är så underbart med Sverige att vi får tycka olika här utan att det är olagligt!

Ha en fortsatt trevlig dag!

Kl

Har ju flyttat så har nya utgifter så att så här mkt kosta hästen idag per månad!

Stallhyra: 3800 då ingår allt
Bensin ca 400
Försäkring ca 200
Träningar 2 st= 500

Totalt
4800 månaden
Sedan betalar medryttaren 500 i månaden men hennes peng åker i en burk som går enbart till hästen.
Om man behöver köpa nytt täcke eller nytt träns eller vad som nu kan behövas.

Ja för över 5000 varje månad till ett konto ett sk "hästkonto" blir ju över varje månad men de ligger kar där och växer.
Kan va bra att ha om vet behöver tas ut=)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Utrustning Är på jakt efter en hästtransport. Har hittat en jag ska kolla på i helgen. Blev besiktad UA dec 2023. Har trägolv men man får med ett...
Svar
7
· Visningar
709
Senast: Cavallo
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 660
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 187
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar