Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stall - 0 (sambons gård och jag betalar inget för gården/boende)
Till sommaren kommer det finnas ridbana (dränerad etc så den fungerar året runt, sambo tycker ridhus men jag tycker det är fånigt, finns ett 3 mil härifrån och åka transport är bara nyttigt!).
Då måste jag fråga dig: Hur mycket äter dina hästar?!?
Sista gången jag betalade för hösilage för ett år gav jag 2 800:- och då fodrade vi från okt-maj och då gick alla på 10 kg per dag och vi hade bra värden på det.
2000:- per månad är snordyrt! Ger du dom guld?
Och i Ironwills fall antar jag att hon tvingats leta efter det perfekta fodret med tanke på fånghäst med föl vid sidan.
Det perfekta höet är olika för olika hästar.. de får man inte glömma
Hennes hö som var det peffekta för hennes fånghäst skulle troligen vara ett dåligt hö att ge till en frisk tävlingshäst som har helt andra näringsbehov än vad en svårt fångsjuk häst har när den är sjuk.
Nej nej nej, vad svammlar du om Niela?
Ett grovfoder som är bra för en fånghäst är ofta perfekt för de flesta hästar. Sen kan man få ge dom lättfödda lite halm om MJ är för hög. Till en mer svårfödd så kan man i princip ge vilket kraftfoder som helst, nästan alla kraftfoder på marknaden är ju energifoder nu för tiden.
Eller är runt 7 MJ och 56 smb rp dåligt för en tävlingshäst? Nej knappast. Snarare optimalt.
Eller tillhör du tron att fånghästar ska ha lite protein i sitt foder? Eller att protein ger feta hästar?
En liten häst som väger 300 kg och jobbas 30 minuter i trav och galopp och 20 minuter skritt varje dag, dvs
lätt arbete, kan äta 7 kg av det här silaget och ligga på MJ underskott. Lite mineraler. Inget kraftfoder behövs.