Vad kan vi göra? Ukraina

Aviello

Trådstartare
Jag känner att jag vill göra något som privatperson, men vad kan man göra? Jag skulle jättegärna ta emot en flyktingfamilj om möjligheten gavs, jag själv skulle själv vilja känna mig önskad om det vore det motsatta, men hur kommer man i kontakt med folk som arrangerar det här?

Nu är jag i Spanien, inte i Sverige, så vägarna är lite annorlunda, men ändå.

Vad annars kan man göra som privatperson?
 
Sen jag skrev det här har jag gått med i ett gäng facebook-grupper, jag är inte normalt på facebook, men jag tänkte...

Som det ser ut just nu verkar det största behovet finnas just utanför gränsen (så klart) men framöver kan våra insatser kanske göra skillnad. En familj i taget är min tanke, man kan inte hjälpa alla, men man kan hjälpa någon.
 

Bifogade filer

  • 2022-02-26_04h30_00.webp
    2022-02-26_04h30_00.webp
    17,8 KB · Visningar: 36
Hittade just en facebookgrupp för ukrainska kattuppfödare. Där erbjuder folk sig att ta emot med alla djur runt om i Europa. Polen har tillfälligt tagit bort flera krav på djur som kommer genom gränsen där, så folk lättare ska kunna fly med sina djur.

Det finns alltså flera olika facebookgrupper att titta i, där finns säkert nått.
 
Jag tänkte skänka pengar till Röda korset idag. Ska också se om jag hittar någon djurskyddsorganisation som jobbar internationellt som jag kan ge en slant till.

Jag tror att i det här skedet är de stora, etablerade välgörenhetsorganisationerna de bästa.

Hörde Röda korsets representant på radio igår och han berättade om deras arbete i krigshärdar.
 
Jag tänkte skänka pengar till Röda korset idag. Ska också se om jag hittar någon djurskyddsorganisation som jobbar internationellt som jag kan ge en slant till.

Jag tror att i det här skedet är de stora, etablerade välgörenhetsorganisationerna de bästa.

Hörde Röda korsets representant på radio igår och han berättade om deras arbete i krigshärdar.
Jag vet inte hur seriösa Network for Animals är men jag har fått mail från dem där de ber om pengar för Ukrainas djur.
 
Alltså, om mänskligt liv är så lite värda för Putin (inte ryssar i allmänhet, de protesterar på gatorna av vad jag läst) så lär djurs liv vara ännu mindre värda. Vad underbart att det finns en möjlighet att rädda även dem. ❤️
 
Nu lät det kanske som att jag sa" jag skulle ta emot om någon frågade" men jag och maken försöker aktivt ta emot en flyktingfamilj (gärna med djur 😁) men de har inte hunnit resa till Spanien ännu. Vi försöker hitta grupper där man handhjälpligen kan hjälpa. Jag tänker att om jag vore i den situationen kanske saker inte vore så enkla, vilken hjälp hade jag själv behövt?
 
Jag känner att jag vill göra något som privatperson, men vad kan man göra? Jag skulle jättegärna ta emot en flyktingfamilj om möjligheten gavs, jag själv skulle själv vilja känna mig önskad om det vore det motsatta, men hur kommer man i kontakt med folk som arrangerar det här?

Nu är jag i Spanien, inte i Sverige, så vägarna är lite annorlunda, men ändå.

Vad annars kan man göra som privatperson?
Tror det dröjer innan flyktingarna kommer till Spanien. Det är väl snarare grannländerna de flyr till?

Annars kan man väl skänka pengar till hjälporganisationer. Vet inte om man kan göra så mycket mer på distans?
 
Tror det dröjer innan flyktingarna kommer till Spanien. Det är väl snarare grannländerna de flyr till?

Annars kan man väl skänka pengar till hjälporganisationer. Vet inte om man kan göra så mycket mer på distans?
Vad man kan läsa på svt så har spanien en ganska stor Ukrainsk befolkning så det är nog inte omöjligt att många flyr dit eftersom de har släktingar där. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ni-har-de-forsta-flyktingarna-fran-ukraina-kommit-till-skane
 
Jag förstår att alla vill hjälpa husdjur men kom ihåg att det finns rabies i Ukraina. Jag vet inte hur de lättade reglerna för resor med djur som Polen infört ställer sig till rabiesvaccinering men släpper vi ut sjukdomen i vårt eget land hjälper vi ingen.
 
Jag förstår att alla vill hjälpa husdjur men kom ihåg att det finns rabies i Ukraina. Jag vet inte hur de lättade reglerna för resor med djur som Polen infört ställer sig till rabiesvaccinering men släpper vi ut sjukdomen i vårt eget land hjälper vi ingen.
Det går kanske att ha veterinärer som vaccinerar djur som kommer från Ukraina?
 
Jag förstår att alla vill hjälpa husdjur men kom ihåg att det finns rabies i Ukraina. Jag vet inte hur de lättade reglerna för resor med djur som Polen infört ställer sig till rabiesvaccinering men släpper vi ut sjukdomen i vårt eget land hjälper vi ingen.
Polen var åtminstone inte senast jag kollade rabiesfritt (kanske har ändrats dock) så jag misstänker väl mer att det handlar om andra lättade regler så som krav på ID-märkning eller EU-pass kanske.

Borde dock inte vara så svårt att läsa om?

Jag förstår att människor som flyr vill ha med sig sina husdjur, men slopa kravet på rabiesvacc för inresande i Sverige vore jättefarligt 😳 Men det är nog inte på tapeten heller, har inte hört eller läst något alls om det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 844
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 866
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
13 859
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp