Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det har jag nog aldrig varit med om, däremot kan ju självklart andra saker göra att man trots att man är i tid får lov att vänta. Värst var när jag åkte med daghunden till veterinären, jag fick vänta 1,5 h trots att jag var i god tid för besöket. Jag hade nog blivit mindre grinig om någon hade kunnat ta sig tiden att be om ursäkt och förklara att de av någon anledning hade kommit efter i schemat. Istället skynda de sig förbi mig och vända bort blicken...Kommer man innan utsatt tid eller till utsatt tid fär man ju gärna vänta minimum 15 - 30 min ändå, bara för att den inne på kontoret vill "proove a point" ...
Kommer man innan utsatt tid eller till utsatt tid fär man ju gärna vänta minimum 15 - 30 min ändå, bara för att den inne på kontoret vill "proove a point" ...
Skulle man kunna tycka.
Men jag är uppbokad med en person var 20:e till 30:e minut så om jag skulle göra så, skulle jag bli ohjälpligt försenad.
Så det fungerar inte här.
Kryddisen är distriktsläkare.Får "gubbe" fråga vad kryddan jobbar med, och även få ett svar?
På vårat VC bokar de 15 minuters tider, vilket i praktiken kan betyda att man får träffa läkaren i 5 min och ska då hinna dra hela historiken och förklara dagens ärende eftersom de inte har haft tid att läsa in sig på varje patient innan. Bäst var det kanske när jag var med svärmor på besök och läkaren var så stressad så hen frågade om svärmor hade problem med prostatan... Nej inte så värst mycket... Men det var ju åtminstone rätt tänkt eftersom hon var inne för problem med uvi.Skulle man kunna tycka.
Men jag är uppbokad med en person var 20:e till 30:e minut så om jag skulle göra så, skulle jag bli ohjälpligt försenad.
Så det fungerar inte här.
På vårat VC bokar de 15 minuters tider, vilket i praktiken kan betyda att man får träffa läkaren i 5 min och ska då hinna dra hela historiken och förklara dagens ärende eftersom de inte har haft tid att läsa in sig på varje patient innan. Bäst var det kanske när jag var med svärmor på besök och läkaren var så stressad så hen frågade om svärmor hade problem med prostatan... Nej inte så värst mycket... Men det var ju åtminstone rätt tänkt eftersom hon var inne för problem med uvi.
Det är verkligen något som är riktigt fel i hela systemet, hos oss går det antingen att boka en akuttid dvs samma dag men är det något som inte är så akut men man ändå behöver få träffa en läkare (kanske den biten man tycker att VC ska vara till för) så finns det några få tider så släpps tre månader i taget, de bokas upp fort och råkar man då ringa när de närmsta tre månaderna är uppbokade så måste man ringa igen vid nästa månads skifte för de kan inte boka framåt i systemet... Vilket gör att folk bokar akuttider för sånt som skulle kunna vänta lite med för att det är enda möjligheten att få träffa en läkare inom tre månader... Vilket då gör att de som faktiskt behöver akuttider blir utan och istället blir skickade till akuten och så blir det kaos på ett ställe till. Men jag har svårt att hitta någon vettig lösning på det också, möjligtvis om man kunde sätta in typ dubbelbemanning på alla VC under ett års tid så att man kom i kapp på något sätt.Usch, ja.
Beroende på journalsystem får man räkna med att 5-10 minuter går åt för att rent praktiskt orientera sig runt i journalsystemet, ytterligare ett par minuter för receptförskrivning och eventuella remisser.
Verklig tid för patient och läkare i möte blir som regel 10 till i bästa fall 25 minuter.
Och många gånger finns en förväntan att kunna ta upp flera ärenden förutom det som bokningen gäller.
Och det är bokat i ett så i verkligheten finns inte tid att kolla gamla journaler, nej.
Organisationen ger egentligen inte så gott utrymme att göra ett bra jobb vilket är jättetråkigt (fast tråkigast förstås för paitenten).
Det är verkligen något som är riktigt fel i hela systemet, hos oss går det antingen att boka en akuttid dvs samma dag men är det något som inte är så akut men man ändå behöver få träffa en läkare (kanske den biten man tycker att VC ska vara till för) så finns det några få tider så släpps tre månader i taget, de bokas upp fort och råkar man då ringa när de närmsta tre månaderna är uppbokade så måste man ringa igen vid nästa månads skifte för de kan inte boka framåt i systemet... Vilket gör att folk bokar akuttider för sånt som skulle kunna vänta lite med för att det är enda möjligheten att få träffa en läkare inom tre månader... Vilket då gör att de som faktiskt behöver akuttider blir utan och istället blir skickade till akuten och så blir det kaos på ett ställe till. Men jag har svårt att hitta någon vettig lösning på det också, möjligtvis om man kunde sätta in typ dubbelbemanning på alla VC under ett års tid så att man kom i kapp på något sätt.
Som sagt en otrolig skillnad när jag kom till onkologen och de verkligen hade tid att sitta och lyssna, förklara, visa, hämta saker för att visa osv. Numera är det "bara" återbesök och då sitter läkaren nästan och frågar om det verkligen inte är något mer jag vill fråga om eller prata om.
Jag kan hjälpa dig Yalla yalla! Och Baksis (med viss reservation på stavningen)ska jag skratta eller gråta...
Min engelska kompis hade tid hos läkare. Tolk skulle bokas lovade de. Hon kommer dit och hittar en arabisk tolk. Hennes arabiska är exakt lika obefintlig som min.