Shit pomfritt
Jag har en märklig kollega som flyttat in på kontoret - i betydelsen samma rum. Han efterträder en älskad kollega som slutat. Den här personen är väldigt osocial, drar inte på munnen, är tafatt i kroppspråket och känns nästan lite ...udda? Pratar man med honom så sticker han ut taggarna omedelbart. men får akta sig för att inte säga något som på det minsta vis kan misstolkas.
Han har jobbat i ett afrikanskt land, presenterades för lärarlaget som lingvist. Han bär omkring på sina saker och sin dator i en väska och nyttjar inte sitt skrivbord, det är helt tomt. (Till skillnad från mig som har ett totalt överbelamrat dito..)
Jag har varit nyfiken på en person som är 40+? och varit i ett afrikanskt land och skapat skriftspråk för några av det landets språk. När jag ställt vanliga kallprats-frågor om hans tid där har jag fått väldigt undvikande svar. De gör mig ju inte mindre nyfiken.
Googlade och hittade att han varit missionär. I kväll fick jag för mig att kolla fb. Ser då han varit i det där landet för att översätta bibeln. Samt att att han gillar Kristna Värdepartiet.
För mig som centerpolitiker och feminist känns det ungefär som att dela rum med en sverigedemokrat. Ursäkta franskan men - det är en jävla tur att jag ska byta jobb snart.
jag har skummat en del youtubeklipp med honom och blir mörkrädd när jag tänker att en person som han ska delge svenska värderingar och svenskt liv till nyanlända.