Jag älskar namn och har många och långa namnlistor utifrån ras, färg, kön och andra idéer jag har. Har inga specifika namnteman men gillar om vardagsnamnet kan börja på samma bokstav som stamtavlenamnet eller anknyta till namnet på något sätt.
Äldre hanen heter Seamist Silverstone,
Samson till vardags, långhårig colliehane i färgen blue merle. Här var starka namnkandidater Simson, Cirrus, Gatsby och Nimbus. Det landade i Samson under flygresan hem med honom när han var 8 veckor gammal. Samson (på svenska: Simson) är en biblisk figur som är känd för sin oerhörda styrka och sitt långa hår - passande på en långhårsras.
Yngre hanen heter i stamtavlan Inox vom Seehain, kallas
Izor till vardags, långhårig colliehane, trefärgad. Här var hela familjen engagerad i namnvalet och vi bollade Darcy, Jasper, Caius och Elton fram och tillbaka. Inox betyder rostfritt stål, och vi funderade också på att kalla honom Inox, men det kändes inte helt rätt... vi funderade också på Onyx, men där blir betoningen så knepig i ett namn som ska ropas. Izor är namnet på en gladiator, och, visar det sig, också på en duktig och framstående colliehane (Watchman-Izor) och det finns också minst en framstående polishund i nutid som blivit årets polishund och som heter/hetat Izor.
Tidigare collie var en sobeltik och hette Uniline's Secret-Surprice. Hon fick heta Lova, egentligen mest då hennes syster kallades Lovan (men det passade henne mycket bättre än Sippan som hon själv kallades
) På min lista då låg Gemma, Tara och Inka men inga av dem passade henne riktigt bra - av någon anledning kändes de namnen som "mörkare" dvs att de skulle passa på en trefärgad hund men inte en sobel. Jag tycker ex. att det är lite knepigt att kalla en hund något som betyder ljus eller eld (som exempelvis Gnista, Flamma, Lysa) om hunden ifråga är mörk i färgen. Vet inte om jag är den enda som tänker så? Samma sak med namn som Cirrus eller Nimbus - för mig är det namn på vita/grå/ljusa hundar.
Jag är jättenöjd med alla mina hundars tilltalsnamn - vad gäller stamtavlenamnen så tycker jag det är uppfödarens sak, men det är förstås roligt om en gillar även stamtavlenamnet. Så är fallet med mina nuvarande hanar. Har aldrig varit med om att välja stamtavlenamn då alla uppfödare haft ett specifikt tema/ett namn de tycker passar en specifik individ, och det har aldrig stört mig heller.