vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Nej, inte jag. Det händer. Det är människor det handlar om, inte övermänniskor.

Enligt dig kan vi alltså inte förvänta oss att människor sköter sina jobb och tar ansvar, just för att de är människor?
När jag lämnar min son på dagis, ska jag då inte känna mig säker att de tar hand om och har han under uppsikt, för de är bara människor och om det skulle vara så att min son försvinner eller råka illa ut, så är det förlåtligt, för det är just människor som skulle ta hand om han? :eek:

Enligt dig kan vi alltså inte förvänta oss att människor sköter sina jobb och tar ansvar, just för att de är människor?
När jag lämnar min son på dagis, ska jag då inte känna mig säker att de tar hand om och har han under uppsikt, för de är bara människor och om det skulle vara så att min son försvinner eller råka illa ut, så är det förlåtligt, för det är just människor som skulle ta hand om han? :eek:

Inte förlåtligt, kanske, men mänskligt! Det händer att föräldrar också tappar kollen på sina barn stundvis, eller hur? Och chansen minskar knappast om man har 10 barn eller fler att hålla ordning på. Jag är mer förvånad att olyckor inte händer oftare!

Så länge vi inte har robotar som tar hand om barnen - utan människor av kött och blod som kan göra misstag eller bli distraherade - får vi kanske leva med den verkligheten och tänka positivt att det faktiskt slutade alldeles lyckligt!

De föräldrar som blivit drabbade, var det då rätt eller fel enligt dig att deras fantasi slog i gång när deras barn saknades!? Tycker inte att man är överbeskyddande för att man anser att ens barn ska vara säker och att den personal som ser över barnen MÄRKER om de saknas!

När barnen saknades - fullt förståeligt. Men varför älta katastrofscenarion i efterhand? Det kan jag inte se vitsen med. Och tankar kan man påverka - man kan välja att vara positiv och framåtsträvande om man vill.

Du får gärna förklara för mig mer ingående vad som har förändrats så radikalt sedan 70- 80-talet och vad som är det största hotet mot våra barn i dag.

Kan som sagt inte se hur man kan mista sina fria liv och livsglädje för att man skyddar och ibland även oroar sig, även om det är i onödan.

Därför att då lever du inte i nuet, utan i ett skräckscenario längre fram i tiden. I stället för att se nyktert på risker och faror överdriver du dessa och skrämmer dig själv ännu mer.

Inget liv jag skulle vilja leva i alla fall! Hellre dör jag än går och oroar mig konstant och låter mig uppröras över incidenter som faktiskt fått ett lyckligt slut.

Inte förlåtligt, kanske, men mänskligt! Det händer att föräldrar också tappar kollen på sina barn stundvis, eller hur? Och chansen minskar knappast om man har 10 barn eller fler att hålla ordning på. Jag är mer förvånad att olyckor inte händer oftare!

Så länge vi inte har robotar som tar hand om barnen - utan människor av kött och blod som kan göra misstag eller bli distraherade - får vi kanske leva med den verkligheten och tänka positivt att det faktiskt slutade alldeles lyckligt!

Jag är sten säker att TS ät väldigt glad att det slutade lyckligt, men förstår inte vad det har med saken att göra?
Överbeskyddande är man väl om man stänger in barnet pga. rädsla för att något ska hända. Det är väl en stor skillnad från att vara upprörd för att ens barn varit utan tillsyn, samt inte varit saknad under längre tid?

Fast vi vet ju ingenting om personalens omständigheter.

Men ska man acceptera det tycker du :confused:

-Omständigheterna gjorde att mitt barn inte saknades på 1½ timme, sånt kan hända.

Att man inte ska älta allt hemskt som kunde ha hänt under denna tid är väl en sak ( onödigt kanske ). Att däremot släta över personalens brist att hålla reda på barnen tycker jag är galet .

Jag är sten säker att TS ät väldigt glad att det slutade lyckligt, men förstår inte vad det har med saken att göra?

Jag tror bara att man mår bättre själv av att se saker positivt och sedan ha en konstruktiv och lugn diskussion med personalen om ev. brister i rutinerna.

Men ska man acceptera det tycker du :confused:

-Omständigheterna gjorde att mitt barn inte saknades på 1½ timme, sånt kan hända.

Att man inte ska älta allt hemskt som kunde ha hänt under denna tid är väl en sak ( onödigt kanske ). Att däremot släta över personalens brist att hålla reda på barnen tycker jag är galet .

Jag slätar inte över, men något kan ju ha hänt som gjorde att personalen behövdes någon annanstans?

När barnen saknades - fullt förståeligt. Men varför älta katastrofscenarion i efterhand? Det kan jag inte se vitsen med. Och tankar kan man påverka - man kan välja att vara positiv och framåtsträvande om man vill.

Du får gärna förklara för mig mer ingående vad som har förändrats så radikalt sedan 70- 80-talet och vad som är det största hotet mot våra barn i dag.

Man behöver ju inte älta något för att man kan se vad som kunnat hända. Samt att det ena behöver ju inte utesluta det andra eller hur!?

Är väl en hel del som har förändrats, är väl knappast någon som har missat det. Känns som väldigt onödigt att lägga tid på att förklara djupgående, några saker har jag ju tagit upp i ett tidigare inlägg. Samt att det jag hänvisade till i första hand var min uppväxt på 60-talet som barn. Jag behöver bara titta på klimatet i min egen hemstad under min tonårstid på 70-talet och hur det ser ut i dag. Så jag begriper inte hur du kan påstå att inget radikalt har förändrats!

Kicki :laugh:

Därför att då lever du inte i nuet, utan i ett skräckscenario längre fram i tiden. I stället för att se nyktert på risker och faror överdriver du dessa och skrämmer dig själv ännu mer.

Inget liv jag skulle vilja leva i alla fall! Hellre dör jag än går och oroar mig konstant och låter mig uppröras över incidenter som faktiskt fått ett lyckligt slut.

Men gör du inte saker lite väl svart/vita nu, för dig verkar det vara antingen eller!? Man kan leva i nuet och ändå se de faror som finns och försöka förebygga att något händer och det utan att måla upp skräckscenarion som tar över mitt nuvarande liv och gör att jag oroar mig konstant.

Så folk anmäler brott som inte har hänt menar du?
Kollar du aldrig på nyheterna du?
Om det är fler anmälda brott så betyder ju det också att fler brott har hänt

Nej det betyder det inte.

Anmälningsbenägenheten har ökat. Förr tyckte man många gånger att en misshandel inte var något att orda om, en våldtäkt så fick tjejen skylla sig själv osv osv i all oändlighet, men nu är vi mer pålästa; vi anmäler begågna brott mycket mer nu än förr. Inte bara pga att vi är mer pålästa utan också för att vi tex har försäkringar och får ut skadestånd och ersättningar från bolagen.

Innan man säger ATT brotten har ökat tycker jag att man ska titta på BRÅs statistik och diagram och forskning inom området först.

Jag har sett några diagram samt läst några av deras rapporter och jag får väl säga att så himla självklart att brotten har ökat är det inte alls. Tvärtom visar forskning på att vissa brott minskat till och med.

Hur det är med mord och pedofilbrott minns jag inte, men jag har för mig ( obs, har för mig betyder i detta fall att jag inte minns exakt) att pedofilbrotten ligger konstant, och inte har ökat.

Men jag tror att du kan finna information och rapporter om detta på BRÅs hemsida.

Det betyder inte nödvändigtvis a) att ofredandet har hänt, b) att brotten har ökat, c) dom fallit.

Oförskämd kommentar om jag kollar på nyheterna - jag är inte så korkad att jag använder nyhetssändningar och tidningar som statistiskt underlag.

Håller med. Det är det man oftast gör och då får man en skev bild av hur det egentligen ser ut.

Håller med. Det är det man oftast gör och då får man en skev bild av hur det egentligen ser ut.

Fast spelar det nån roll i denna frågan huruvida brottsligheten eller medvetenheten eller anmälningarna ökat?

En ensam 9-årng som ovan, ledsen och upprörd korsar starkt trafikerade vägar har ju ganska lite med pedofiler att göra.. det är ju större risk att han bli påkörd eller liknande.
Men det är ju lixom inte huvudsaken ifrågan, utan just att det brast i tillsyn och att de inte hade nån koll på att han var försvunnen.

Fast spelar det nån roll i denna frågan huruvida brottsligheten eller medvetenheten eller anmälningarna ökat?

En ensam 9-årng som ovan, ledsen och upprörd korsar starkt trafikerade vägar har ju ganska lite med pedofiler att göra.. det är ju större risk att han bli påkörd eller liknande.
Men det är ju lixom inte huvudsaken ifrågan, utan just att det brast i tillsyn och att de inte hade nån koll på att han var försvunnen.

Jag håller med om att det värsta i det här är att någon brast i tillsyn och att han kunde blivit påkörd.

Jag kommenterade bara det felaktiga inlägget om att brottsligheten ökar och att det vet man om man ser på tv typ. Även om det inte har med just den här pojken att göra så tycker inte jag att man ska uttala sig på det viset utan att någon kan kommentera det.

Varför fortsätta sprida felaktigheter?

Som du ser i ett av mina tidigare inlägg så tycker jag faktiskt att det är för jäkligt att detta kunde hända ens!

jag tycker ändå att det är föräldrarnas ansvar att se till att ungarna klarar sig själva om skolan inte skulle fullfölja sitt ansvar, kanske speciellt om man precis har flyttat.

jag tycker ändå att det är föräldrarnas ansvar att se till att ungarna klarar sig själva om skolan inte skulle fullfölja sitt ansvar, kanske speciellt om man precis har flyttat.

Men gjorde inte pojken det, klarade sig själv? Han gick ju hem själv.

Och eftersom jag betalar fritids för att se till min son så anser jag att han då också ska kunna vara säker där och inte råka ta fel buss eller försvinna på annat vis.

Min 6,5 åring skulle utan tvekan kunna ta sig hem själv, trots 2,5 km till bussen. Men frågan är, skulle han gå rakt hem eller skulle han leka runt i omgivningen? Vad händer om han skadar sig och jag tror att han är på fritids? Fritids kanske i sin tur tror att han är hemma .

Men gör du inte saker lite väl svart/vita nu, för dig verkar det vara antingen eller!? Man kan leva i nuet och ändå se de faror som finns och försöka förebygga att något händer och det utan att måla upp skräckscenarion som tar över mitt nuvarande liv och gör att jag oroar mig konstant.

Du frågade vad jag menade, och jag förklarade.

Huruvida du har en sansad inställning till "faror" (vilka de nu är) har jag ingen aning om, förstås. Men det räcker att titta på några av svaren i den här tråden för att se att många har en oproportionerlig och oförklarlig rädsla och tror att tidningarna ger en korrekt avspegling av samhällsklimatet.

Jag vet heller ingenting om din hemby, självklart, men kan konstatera att min är lika trygg som den alltid har varit. Om något borde jag kunna tillåta mitt barn ännu större frihet än vad jag själv hade. :)

Och eftersom jag betalar fritids för att se till min son så anser jag att han då också ska kunna vara säker där och inte råka ta fel buss eller försvinna på annat vis.

Jag tror att detta är den springande punkten. Vi betalar för en service, och därför ska vi få den, no matter what.

Om vi föräldrar tabbar oss och utsätter våra barn för dumma risker, tappar kollen på dem eller gör något annat mindre genomtänkt, är det en helt annan sak. Alla föräldrar gör misstag - men anställd personal får inte göra det. Men det är ju inte rimligt att förvänta sig att någon annan ska vara perfekt.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV