vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Gud sån tur att jag inte jobbar som lärare där.
Jag har aldrig haft ansvar för att se till att rätt ungar går på rätt buss eller om de ska till fritids eller inte. Det förutsätter jag att ungar som går i trean själva har koll på.

Däremot anser jag att fritids måste ha koll på vilka barn som ska vara kvar, att man har ett upprop precis när skolan slutat och att man sedan reagerar om ett barn "försvinner". Precis som jag skulle reagera om ett barn plötsligt inte dyker upp på mina lektioner.

Jag vet inte vilken klass de slutar att följa med barnen, jag är än så länge förälder i förskoleklass så jag har inte så mycket mer koll, men där är rutinerna så ialla fall. Och som sagt, läraren kanske inte gjorde något större fel men fritis däremot tycker jag har brustit rätt rejält.

En fundering i detta virrvarr.... :bump:
Varför fick han för sig att gå hem?
Vad utlöste detta?
För han är på fritis varje dag som jag förstår det.

Jag vet inte vilken klass de slutar att följa med barnen,

När jag vickade en termin följde jag varje tisdag med ut till bussen med en lista med alla barnen, läste upp allas namn, ända upp till sexan. Och dubbelkollade vilka som var sjuka, med hem till en kompis etc.

Det var praxis på skolan och inget konstigt alls.

Det var vikarie i skolan, vad jag vet så var det den vanliga personalen på fritids och ja det var meningen att han skulle vara på fritids till han skulle ta bussen...
i vår lilla skola så ligger alltså fritids på övervåningen av skolan så det är inte så att barnen förflyttar sig från en byggnad till en annan - det verkar som om läraren ser till att de barn som ska åka skolbussen direkt efter skolan slutat kommer med bussen och "prickar av" dem och "lämnar över" resten till fritids...

Är det samma chaufförer varje dag, alltså känner chauffören igen barnen?
Har chauffören fått schema så han/hon vet när vem ska åka med vilken buss och var? (det får vi nämligen lämna där jag bor! :idea:)

Gud sån tur att jag inte jobbar som lärare där.
Jag har aldrig haft ansvar för att se till att rätt ungar går på rätt buss eller om de ska till fritids eller inte. Det förutsätter jag att ungar som går i trean själva har koll på.

Däremot anser jag att fritids måste ha koll på vilka barn som ska vara kvar, att man har ett upprop precis när skolan slutat och att man sedan reagerar om ett barn "försvinner". Precis som jag skulle reagera om ett barn plötsligt inte dyker upp på mina lektioner.

Antagligen har den skolan det som rutin, jag har heller aldrig behövt bry mig om vilka som åker hem hur eller går på fritids.

En fundering i detta virrvarr.... :bump:
Varför fick han för sig att gå hem?
Vad utlöste detta?
För han är på fritis varje dag som jag förstår det.

Nej han är inte på fritids alla dar men även de dar han åker bussen hem så går han först någon timme på fritids - vad som utlöste det... jag vet inte, han fick väl se bussen och fick för sig att det var dags att åka hem - vilket han ju skulle fast med den senare bussen...

Är det samma chaufförer varje dag, alltså känner chauffören igen barnen?
Har chauffören fått schema så han/hon vet när vem ska åka med vilken buss och var? (det får vi nämligen lämna där jag bor! :idea:)
nej det tror jag inte... busschaffören såg ut som ett :confused: när jag frågade om hon visste var mitt barn var

utan det är fritids och skolan som sköter det verkar det som...

När jag vickade en termin följde jag varje tisdag med ut till bussen med en lista med alla barnen, läste upp allas namn, ända upp till sexan. Och dubbelkollade vilka som var sjuka, med hem till en kompis etc.

Det var praxis på skolan och inget konstigt alls.

här har det fungerat så "bra" tidigare att sonen inte fått kliva på bussen hem till en kompis när kompisens mamma hade glömt att skriva att de skulle åka tillsammans fastän vi hade skrivit det...

men väl på bussen har chafförerna ingen koll - sonen och hans kompis bestämde sig själva en dag i sexårsverksamheten att de skulle åka hem till kompisen och leka och bussfan blåser förbi mig där jag stod vid uppgiven avlämningsplats (det var första gången han åkte skolbussen - men ändå - står det en "mamma" på en skolbussavstigningsplats kanske man ska kolla ändå? speciellt när mamman ser upprörd ut, viftar med armarna och springer efter bussen:angel:)...

annat som upprört mig var bussen stannat på ett annat ställe än den skulle - nämligen längs med riksvägen (där vi bodde förut) sonen släptes av (6 eller 7 år) trots att bussbolagets representant försäkrat oss om att inget "litet" barn skulle släppas av på "fel sida" om riksvägen (eftersom de vägrade åka "vår" väg)utan att en vuxen tog emot

och så undrar de över varför man skjutsar barnen till och från skolan:grin:

hmmm för att förtydliga - det är alltså 2 bussar (stor eller liten) som mixat kör de olika turerna som går olika tider beroende på veckodag - det är alltså inte samma tider varje dag, det står inga nummer eller vart bussen går - det här är fjärde året sonen går i den här skolan och nu börjar jag lära mig hur turerna går... pappan måste fortfarande kontrollera så det blir rätt när han skriver och sonen åker inte varje dag och inte samma dagar utan det är olika beroende på hur vi jobbar... så nej - jag kan inte begära att sonen ska klara av det själv ...

Ert bussystem låter krångligt, men varför inte säga till sonen på morgonen vilken buss han ska åka med hem just för att undvika såna här saker? Och han är väl stor nog att själv fråga chauffören vart bussen åker?

Senast ändrad:

Ert bussystem låter krångligt, men varför inte säga till sonen på morgonen vilken buss han ska åka med hem just för att undvika såna här saker? Och han är väl stor nog att själv fråga chauffören vart bussen åker?

tja - det gör vi ju:idea: (+att vi skriver i kontaktboken) och det händer ändå:angel:
så nej - vår lilla 9-åring med huvudet i det blå kommer inte ihåg såna saker...

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV