vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Enligt dig kan vi alltså inte förvänta oss att människor sköter sina jobb och tar ansvar, just för att de är människor?
När jag lämnar min son på dagis, ska jag då inte känna mig säker att de tar hand om och har han under uppsikt, för de är bara människor och om det skulle vara så att min son försvinner eller råka illa ut, så är det förlåtligt, för det är just människor som skulle ta hand om han? :eek:

Givetvis ska vi förvänta oss att de sköter sitt jobb och klarar det så att våra barn inte utsätts för onödiga risker. Samtidigt finns ju oanade risker och händelseförlopp som gör att oväntade situationer uppstår och en fara kan uppstå.

Minns att min mattelärare på gymnasiet starkt hävdade att lumpen borde avskaffas, dels var det en (enligt honom) onödig % (eller 1,5 % eller vad det kan bli) av mäns liv och dels fanns risk att bli dödad. och så är det ju, dvs någon dör varje år eller vartannat eller vad det nu blir i genomsnitt.

Förhoppningsvis ska aldrig något barn dö på dagis men det händer tyvärr. Det händer att barn rymmer, att barn skadas, mm. Både i dagis, på fritids och på skoltid. Man kan aldrig lämna garantier men man kan försöka göra allt för att undvika detta. Det här har trådskaparens fritids/skola uppenbarligen brustit i och bör skapa bättre rutiner. Jag förstår TS reaktion samtidigt som jag kan förstå att en sådan situation har uppstått - den mänskliga faktorn eller vad man nu vill kalla den.

Men jag skulle råda dig att aldrig vara 100% säker på att inget någonsin kan hända ditt barn samtidigt som det antagligen och förhoppningsvis aldrig händer något väldigt illa och lättast är det ju om man inte går omkring och oroar sig hela tiden. Vad man kanske kan göra är att fråga om deras rutiner och direkt påpeka om man dels ser att de är bristfälliga eller om de inte efterlevs.

*kl*

Det jag funderat på hela tråden är var det var vikarie? Och hur rutinerna ser ut på fritids?

För är det så att det var en vikarie för läraren har det kanske inte med saken att göra? All ordinarie personal var kanske på fritids? Och då är det oförsvarbart att inte sakna ett barn på så länge!! Det kanske är överlämningen skola/fritids som inte funkar rent generellt? Om det alltid är struligt med sånt blir det ju extra virrigt när alla ordinarie inte är på plats...:crazy: Ta reda på hur de gör och ifrågasätt!!

Skulle han vara på fritids tills han skulle hoppa på rätt buss? Om inte, hur funkar bussrutinerna?

Eller var det på fritids det var vikarie? Då är det ju tyvärr lättare att det blir fel med bussar och allt... För det är mycket att hålla reda på när man hoppar in så där, och allt blir tyngre även för de ordinarie som jobbar. Det är en förklaring, men det är ändå oförlåtligt att missa ett barn så totalt!!

Ursäkta virret... Men jag är lite trött...:p Ni kanske fattar hur jag menar ändå!!

Jag vet inte vad man skall säga---

När min unge gick i lågstadiet stack han från skolan fler än en gång, INGEN gång blev vi kontaktede direkt. Han gick helt sonika hem. Under skoltid.

*kl*

Det jag funderat på hela tråden är var det var vikarie? Och hur rutinerna ser ut på fritids?

För är det så att det var en vikarie för läraren har det kanske inte med saken att göra? All ordinarie personal var kanske på fritids? Och då är det oförsvarbart att inte sakna ett barn på så länge!! Det kanske är överlämningen skola/fritids som inte funkar rent generellt? Om det alltid är struligt med sånt blir det ju extra virrigt när alla ordinarie inte är på plats...:crazy: Ta reda på hur de gör och ifrågasätt!!

Skulle han vara på fritids tills han skulle hoppa på rätt buss? Om inte, hur funkar bussrutinerna?

Eller var det på fritids det var vikarie? Då är det ju tyvärr lättare att det blir fel med bussar och allt... För det är mycket att hålla reda på när man hoppar in så där, och allt blir tyngre även för de ordinarie som jobbar. Det är en förklaring, men det är ändå oförlåtligt att missa ett barn så totalt!!

Ursäkta virret... Men jag är lite trött...:p Ni kanske fattar hur jag menar ändå!!

Det var vikarie i skolan, vad jag vet så var det den vanliga personalen på fritids och ja det var meningen att han skulle vara på fritids till han skulle ta bussen...
i vår lilla skola så ligger alltså fritids på övervåningen av skolan så det är inte så att barnen förflyttar sig från en byggnad till en annan - det verkar som om läraren ser till att de barn som ska åka skolbussen direkt efter skolan slutat kommer med bussen och "prickar av" dem och "lämnar över" resten till fritids...

Hej!

Har läst igenom tråden nu och du har all min förståelse! Jag hade varit rosenrasande. Det som hände var väldigt allvarligt och jag riktigt kan se rubrikerna i aftonbladet.

Förra veckan hände det så att min son trodde att han skulle gå hem från sin förskoleklass efter skolan och inte gå till fritids. Han gick hem, satt länge och väntade utan att vi var hemma. Sedan gick han upp till sitt gamla dagis och frågade om han fick vara där en stund och leka. Dagis ringde fritids och det ordnade sig. Allt som allt var han borta ca en halvtimme. (Vi bor nära skolan, nästan vägg i vägg). Jag har mått dåligt över det här, för tänk om han blivit jätteledsen, tänk om han fått panik etc. Och varför saknade inte fritids honom? Arg var jag också. Pratade med hans lärare och fritidspersonal och det var ett par saker som gjorde att han föll igenom. De såg ganska allvarligt på det och ska ändra en rutin så att det kan förebyggas.

Jag kan inte köpa argumentet att en 9 åring borde klara av... vad det nu är. Han klarade faktistk inte att hoppa på rätt buss, eller hur! Och det är ju därför det står en bussvakt och hjälper till.

*kl*

Förstår till fullo upprördheten - eftersom pojken inte saknades.
Någonstans har rutinerna fallerat. Jag skulle också bli upprörd - särskilt som pojken garanterat kände sig övergiven och blev ledsen. Hade det varit planerat att han skulle gå hem, hade han varit förberedd o en helt annan sak.

Jag har försökt förbereda mina barn på att det oväntade kan hända. Att de kommer hem före mig tex. Redan från början när de började åka buss så visade jag var extranyckeln fanns och satte upp en lista med telefonnummer bredvid telefonen - att ringa om de kom hem före mig, eftersom jag vet att saker kan hända. Bilen kan gå sönder etc. Just för att de inte ska känna panik för att ingen är hemma. Det ska inte innebära att barnen känner panik - utan att de har visats hur de ska agera.

Sen håller jag med Hiddeous och några till som kan se nyktert på nyhetsrapporteringen och allt vad den ställer till med.
Jag är helt övertygad om att brotten är tämligen konstanta, men vi har nyheterna så lättillgängliga och stora rubriker som återupprepas så vissa verkar tro att vi lever i ett mycket vålsammare samhälle än vad vi gör.

Folk har alltid slagits på fyllan tex. NU anmäler slagskämparna varandra till höger och vänster och en notis i tidningen är ett faktum.
Är övertygad om att mycket har hänt i alla tider men i det fördolda utan anmälningar och utan tidningsrubriker.

Klart att det är bra att saker och ting anmäls - MEN det får inte låta oss tro att vi lever i en våldsammare och farligare tid.

Har en granne här i skogen som var mycket upprörd över att min flicka fick hoppa av bussen ca 100 m hemifrån (vid hennes hus).

Bussen kör lite olika turer beroende på barn på bussen och ibland stannar de vid vårt hus och ibland inte. Hon tyckte att det var ytterst oansvarigt att hon skulle behöva gå ensam så långt - för vad som helst skulle ju kunna hända..

Men afan...Jag älskar min son över annat och om jag förlorar mitt fria liv och livsglädje enligt dig för jag gör det...ja då undrar jag om du någonsin älskat någon mer än ditt egna fria liv och din livsglädje.

Min son är min livsglädje...och han lever tillsammans med mig i våra tillsammans fria liv!

Samtidigt måste man vara modig och ta risker ibland, för att få tio-falt tillbaka. Barnen ska ju bli självständiga, trygga individer som känner att världen inte är livsfarlig, utan kul! Att älskas till den grad att man blir kontrollerad i varje steg är inget fritt liv. Jag förfasas över uppfinningar som västar med inbyggd GPS för att aldrig, aldrig låta barnen hamna ur sikte...

Det var vikarie i skolan, vad jag vet så var det den vanliga personalen på fritids och ja det var meningen att han skulle vara på fritids till han skulle ta bussen...
i vår lilla skola så ligger alltså fritids på övervåningen av skolan så det är inte så att barnen förflyttar sig från en byggnad till en annan - det verkar som om läraren ser till att de barn som ska åka skolbussen direkt efter skolan slutat kommer med bussen och "prickar av" dem och "lämnar över" resten till fritids...

Då är det ju helt klart en miss från fritids... Och överlämning är det även om det är i samma hus, vilket det i 90% av fallen är nu för tiden. Skulle det vart meningen att han skulle gått direkt till bussen hade det varit lärarens miss. Ta upp överlämningsrutinerna med personalen och ifrågasätt!!

Julle-Fritidspedagog

Jag vet heller ingenting om din hemby, självklart, men kan konstatera att min är lika trygg som den alltid har varit. Om något borde jag kunna tillåta mitt barn ännu större frihet än vad jag själv hade. :)

Om jag nu ser till Umeå som stad, bor ju inte själv i stan längre sedan 26 år utan några mil utanför, så har den förändrats. När jag var tonåring så var det i princip ofarligt som tjej/kvinna att gå ute nattetid. Något som det tyvärr inte är idag på långt när, överfall och utomhusvåldtäkter har ökat, Hagamannen bidrog ju friskt till den statistiken.

Jag ser det så här, ororar mig inte dagligen att jag ska köra ihjäl mig med bilen eller fastna i i en drivaxel på någon av gårdens maskiner, men jag är medveten om riskerna och förebygger dem. Och det genom att ta på bilbälte och att stänga av maskiner innan jag börjar fippla.

Kicki :laugh:

Samtidigt måste man vara modig och ta risker ibland, för att få tio-falt tillbaka. Barnen ska ju bli självständiga, trygga individer som känner att världen inte är livsfarlig, utan kul! Att älskas till den grad att man blir kontrollerad i varje steg är inget fritt liv. Jag förfasas över uppfinningar som västar med inbyggd GPS för att aldrig, aldrig låta barnen hamna ur sikte...

Men inte dumdristig med allt samlat under en flagg! Givetvis ska barnen bli självständiga och trygga, men det är ju inte detsamma som att man har ett minskat säkerhetstänk! Jag förstår inte riktigt ditt resonemang faktiskt, det är som om det är antingen eller. Ingen vill väl kontrollera vartenda steg barnen tar eller surra fast en GPS, isf. inte någon stor grupp föräldrar.

Ett bra säkerhetstänk ska ju bidra till att barnen blir självständiga och trygga, inte tvärtom. Det biten som några har talat om som inte släpper barnen mer än fem meter från tåspetsarna på sina egna skor är väl inte representativ som helhet bland föräldrarna!?

Fast vi vet ju ingenting om personalens omständigheter.

Om omständigheterna var så att man inte märkte att ett barn var borta så länge så bör man helt klart se över verksamheten och en ev. personalbrist. Att man i ett "tumult" av något slag missar en " rymling" t.ex.under en kortare tid är en sak, men inte så här länge.

Ett bra säkerhetstänk ska ju bidra till att barnen blir självständiga och trygga, inte tvärtom. Det biten som några har talat om som inte släpper barnen mer än fem meter från tåspetsarna på sina egna skor är väl inte representativ som helhet bland föräldrarna!?

Vad som är ett bra säkerhetsstänk varierar säkert, som du säger. Men som många har påpekat också har behovet av kontroll bland föräldrar ökat, snarare än minskat, trots att världen är så trygg som den bara kan bli (vilket innebär att det alltid finns en risk att saker kan gå snett). Säkerhetsvästen med GPS har framställts för att det finns en efterfrågan och det finns många andra sådana exempel också.

Jag kan inte uttala mig om genomsnittsföräldern, men nog är utvecklingen inte åt det avspända hållet.

Om jag nu ser till Umeå som stad, bor ju inte själv i stan längre sedan 26 år utan några mil utanför, så har den förändrats. När jag var tonåring så var det i princip ofarligt som tjej/kvinna att gå ute nattetid.

Det är möjligt att du har rätt, men hur kan du veta det? Kan det ha varit så att våldtäktsmännen var lika många, men att angreppen mer sällan rapporterades?

Jag tror nämligen inte att varken våldtäktsmän eller pedofiler plötsligt har blivit fler, procentuellt sett. Har de blivit fler i antalet beror det väl snarast på en större befolkning.

Vad som är ett bra säkerhetsstänk varierar säkert, som du säger. Men som många har påpekat också har behovet av kontroll bland föräldrar ökat, snarare än minskat, trots att världen är så trygg som den bara kan bli (vilket innebär att det alltid finns en risk att saker kan gå snett). Säkerhetsvästen med GPS har framställts för att det finns en efterfrågan och det finns många andra sådana exempel också.

Jag kan inte uttala mig om genomsnittsföräldern, men nog är utvecklingen inte åt det avspända hållet.

Men är det så fel med kontroll då!? Allt beror väl på hur kontrollen ter sig eller hur!?

Jag har ett väldigt högt säkerhetstänk runt mina barn, mycket bottnar i att de alltid varit här hemma med oss i arbetet på gården, är heltidslantbrukare med 75 mjölkkor. Iom. det så måste säkerheten vara hög, men för den skull inte frihetsberövande, tvärtom. Iom. att skapa medvetenhet och bra komunikation samt insikt så ökar ju både säkerheten och friheten. Det överför ju sedan till övriga livet.

hmmm för att förtydliga - det är alltså 2 bussar (stor eller liten) som mixat kör de olika turerna som går olika tider beroende på veckodag - det är alltså inte samma tider varje dag

Men han måste väl veta när han slutar skolan och när det är rast :confused:

Jag anser att skolan ska ha sådan koll att det inte ska gå så pass lång tid innan de märker att ett barn saknas, men lite eget ansvar måste man också lägga på barnen i den åldern och dit räknar jag personligen att de bla. ska ha koll på när skoldagen är slut.

Men om jag fattar det hela rätt så slutar han tex kl 1 och skulle då ha gått till fritis till kl 2 när nästa buss går hem. Istället åkte han med 1 bussen, dels blev det fel att läraren skickade iväg honom med bussen och dels är det fel att fritis inte reagerade när han inte kom dit. Sen hurvid han faktiskt klarade att ta sig hem eller inte är tämligen ointressant, skolan/fritis brast i sitt åtagande att ha koll på barnen. Hade de upptäckt strax efter 1 att han saknades så skulle de omdelbart ha ringt hans föräldrar och kollat av läget.

Ialla fall på vårat fritis är det dels en samling strax efter 1 när de som slutar ett kommer till fritis och de prickar av alla som är där och kollar så att ingen fattas, sen samlar de ihop de som ska med två bussen strax före två och följer med dem ut till den bussen och ser till att alla kommer med. Och sedan har de samling igen för att kolla så att ingen fattas eller ha missat bussen.

Ja, det tror jag.
All kontroll är naturligtvis inte av ondo. Men när de hela tiden eskalerar i takt med att vi lever i ett av världens tryggaste samhällen kan jag inte låta bli att undra vad som har gått snett.

Det beror ju på hur man ser det, jämför man som sagt med övriga världen så lever ju vi i sverige i ett väldigt tryggt samhälle. Men det är ju inget som man kan slå sig till ro med. Det som har gått snett som jag ser det är just barnens utsatthet och att vuxna lever ut sina dåliga sidor samt att världen i mångt och mycket har krympt.

Pedofiler har alltid funnits men möjlighet till samverkan och byte av information och annat har ju gjort att åtkommligheten åxå ökat. Jag upplever inte föräldrar som överhysteriska i någon stor utsträckning, utan mer att man är mer medveten och uppmärksam. Även om det finns de som kanske tar i i överkant, men å andra sidan så togs det många gånger i i underkant när jag var barn.

Nedanstående skrivs det ju ofta om i olika varianter, mest för att påvisa någon form av säkerhetshysteri i nutid verkar det som, inte vet jag.

Jag åkte ju bil utan bilbälte, visserligen överlevde jag men inte får mina barn vara utan bälte för det. Inte hade jag cykelhjälm heller, men mina barn har. Badade utan uppsikt fast simkunnigheten var skral, händer inte mina barn o.s.v. Så utom i extremfallen så är det väl många gånger medvetenheten som gör att vi agerar som vi gör.

Det är möjligt att du har rätt, men hur kan du veta det? Kan det ha varit så att våldtäktsmännen var lika många, men att angreppen mer sällan rapporterades?

Jag tror nämligen inte att varken våldtäktsmän eller pedofiler plötsligt har blivit fler, procentuellt sett. Har de blivit fler i antalet beror det väl snarast på en större befolkning.

Tror inte att det förhåller sig så faktiskt, klimatet är förändrat. Kan ju bara tala för Umeå eftersom det är där jag har tillbringat mitt liv och sett hur det ändrats på 20-25 år. Sedan är det ju inte bara våldtäktsmän, det är ju även misshandel och andra grövre övergrepp. Tonen är eljest det är ett faktum, men trots det så är ju Umeå jämförelsevis en trygg och bra stad.

Men om jag fattar det hela rätt så slutar han tex kl 1 och skulle då ha gått till fritis till kl 2 när nästa buss går hem. Istället åkte han med 1 bussen, dels blev det fel att läraren skickade iväg honom med bussen och dels är det fel att fritis inte reagerade när han inte kom dit. Sen hurvid han faktiskt klarade att ta sig hem eller inte är tämligen ointressant, skolan/fritis brast i sitt åtagande att ha koll på barnen. Hade de upptäckt strax efter 1 att han saknades så skulle de omdelbart ha ringt hans föräldrar och kollat av läget.

Ialla fall på vårat fritis är det dels en samling strax efter 1 när de som slutar ett kommer till fritis och de prickar av alla som är där och kollar så att ingen fattas, sen samlar de ihop de som ska med två bussen strax före två och följer med dem ut till den bussen och ser till att alla kommer med. Och sedan har de samling igen för att kolla så att ingen fattas eller ha missat bussen.

Gud sån tur att jag inte jobbar som lärare där.
Jag har aldrig haft ansvar för att se till att rätt ungar går på rätt buss eller om de ska till fritids eller inte. Det förutsätter jag att ungar som går i trean själva har koll på.

Däremot anser jag att fritids måste ha koll på vilka barn som ska vara kvar, att man har ett upprop precis när skolan slutat och att man sedan reagerar om ett barn "försvinner". Precis som jag skulle reagera om ett barn plötsligt inte dyker upp på mina lektioner.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV