Sv: Min son börjar bli ett problem för skolan....pga sin funktionsnedsättning.
Hugger sista. En del elever upplever det som väldigt utpekande att ha en assistent med sig i klassrummet. Ingen annan har ju det. Det om något är att peka ut barnet som problematiskt.
Men vi har uppenbarligen helt olika syn på om specialklasser/särskola osv är bra för elever eller inte. Så här tänker jag. Utifrån det ts beskriver och med den erfarenhet jag har från skolans värld och om det hade varit mitt barn hade jag aktivt arbetat för att barnet skulle få komma till en för det bättre skolmiljö, med personal utbildad för just det behovet som barnet har. Barnet mår uppenbarligen inte bra i sin skolsituation. En (outbilad, kanske oengagerad) assistent verkar inte vara lösningen på problemet. Specialpedagog några timmar i veckan verkar otillräckligt i den här situationen. Resurser är oftast begränsade i skolans värld, de ska räcka till alla barn. I en utopi kan alla barn få en en-till en-lärare, men verkligheten ser inte ut så. Snarare skulle anpassade lokaler, tät personaluppbackning, tid att låta pojken få landa efter att han blivit upprörd, andra barn som agerar på liknande sätt så att barnet inte behöver känna sig som en främmande fågel utan kan ta lärdom av andra barns erfarenheter vara till gagn.
Några verkar tro att man blandar elever med alla problem hej vilt i speciella undervisningsgrupper. Så är det inte. Alltså skulle ts son inte gå med Tussinussens dotter, som inte skulle gå med en elev med Downs, som inte skulle gå med en med hjärnskada osv osv.
Jag är inte säker på att föräldrar till andra barn i klassen glömmer stölder, slagsmål och utbrott lika lätt som ts gör. Utåt kanske de håller god min, men vis av erfarenhet kan det pysa mycket inåt. Det ser pojken så klart i deras ansikten, ögon osv. Vilket förmodligen exkluderar honom.
Sedan vet jag inte om man ska vara tacksam eller beklaga skolans skyddsombud som accepterar att en gravid lärare blir slagen i magen.
Men självklart ska ts göra det som hon känner är bäst för sig och sitt barn. Jag är absolut inte ute efter att säga till ts vad hon ska göra, bara ge en syn på hur jag skulle ha resonerat, utifrån de få uppgifter jag har att utgå från i den här tråden, som är knapphändiga, och den erfarenhet jag har. Är jag förkyld går jag till en allmänläkare, har jag en ihållande bihåleinflammation går jag till en specialist. Allmänläkaren är bra på mycket, men inte specifika problem av svårare art. Samma med lärare, vi har olika inriktningar.
Hugger sista. En del elever upplever det som väldigt utpekande att ha en assistent med sig i klassrummet. Ingen annan har ju det. Det om något är att peka ut barnet som problematiskt.
Men vi har uppenbarligen helt olika syn på om specialklasser/särskola osv är bra för elever eller inte. Så här tänker jag. Utifrån det ts beskriver och med den erfarenhet jag har från skolans värld och om det hade varit mitt barn hade jag aktivt arbetat för att barnet skulle få komma till en för det bättre skolmiljö, med personal utbildad för just det behovet som barnet har. Barnet mår uppenbarligen inte bra i sin skolsituation. En (outbilad, kanske oengagerad) assistent verkar inte vara lösningen på problemet. Specialpedagog några timmar i veckan verkar otillräckligt i den här situationen. Resurser är oftast begränsade i skolans värld, de ska räcka till alla barn. I en utopi kan alla barn få en en-till en-lärare, men verkligheten ser inte ut så. Snarare skulle anpassade lokaler, tät personaluppbackning, tid att låta pojken få landa efter att han blivit upprörd, andra barn som agerar på liknande sätt så att barnet inte behöver känna sig som en främmande fågel utan kan ta lärdom av andra barns erfarenheter vara till gagn.
Några verkar tro att man blandar elever med alla problem hej vilt i speciella undervisningsgrupper. Så är det inte. Alltså skulle ts son inte gå med Tussinussens dotter, som inte skulle gå med en elev med Downs, som inte skulle gå med en med hjärnskada osv osv.
Jag är inte säker på att föräldrar till andra barn i klassen glömmer stölder, slagsmål och utbrott lika lätt som ts gör. Utåt kanske de håller god min, men vis av erfarenhet kan det pysa mycket inåt. Det ser pojken så klart i deras ansikten, ögon osv. Vilket förmodligen exkluderar honom.
Sedan vet jag inte om man ska vara tacksam eller beklaga skolans skyddsombud som accepterar att en gravid lärare blir slagen i magen.
Men självklart ska ts göra det som hon känner är bäst för sig och sitt barn. Jag är absolut inte ute efter att säga till ts vad hon ska göra, bara ge en syn på hur jag skulle ha resonerat, utifrån de få uppgifter jag har att utgå från i den här tråden, som är knapphändiga, och den erfarenhet jag har. Är jag förkyld går jag till en allmänläkare, har jag en ihållande bihåleinflammation går jag till en specialist. Allmänläkaren är bra på mycket, men inte specifika problem av svårare art. Samma med lärare, vi har olika inriktningar.