vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Min mamma hade en elev som började förskolan förra året, han klarade inte ens av att knäppa en knapp, kunde inte knyta skorna och visste inte hur man sprang eller lekte med de andra barnen :eek:

Det där är skrämmande och är det inte precis det som vi bäddar för när vi inte låter ungarna göra saker själva. I all välmening tar vi ifrån morgondagens människor deras intiativförmåga om vi bäddar in dem i för mycket bomull.

Visst är förövrigt dagens föräldrar uppfostrade av sina föräldrar men samhället bidrar också till hur vi beter oss. Media och myndigheter bär en stor del i det. Vi blir helt enkelt rädda av allt vi ser och varnas för och rädslan eskalerar tyvärr.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tonar inte ner faran. Jag red av en anledning och det tror jag du vet om?

Varken en 9 åring eller en vuxen ska behöva ut och gå långt längst med och över stora vägar. Där jag bodde förut fick jag lov att korsa E4an för att komma till bussen!

Jag tror inte 9 åringen är korkad, där emot vet jag att bilister är korkade, stressade, påverkade och trötta.

kl

Att ha med i beräkningen är att det är en annan sak om det är planerat att barnet ska gå hem från bussen själv. Är det planerat kan man förbereda genom att gå igenom hur barnet ska gå, vad hen ska tänka på etc. Det är annorlunda när det inte är planerat och barnet inte vet vad hen ska göra. (Förhoppningsvis vet dock barnet det iaf.)

Dessutom är synen inte fördigutvecklad förrän barnet är äldre än nio (är det tio eller tolv tunnelseendet är helt borta?) och även det är något man ska ha med i beräkningen.

Självklart tänker man annorlunda angående sitt barn och sig själv. Jag har inga problem med min surmärr, och jag hade själv kört in henne och kört henne som helt grön - om jag inte varit gravid. Nu har jag istället valt att skicka bort henne för att dels kan saker hända med mitt barn och det vill jag inte riskera, samt att jag inte är lika smidig vilket kan påverka mitt sätt att hantera hästen till det sämre. Dock kommer jag inte låta mitt barn när hon är fem-tio sätta sig i vagnen bakom en nyinkörd unghäst, då ett barn i den åldern inte själv kan inse vilka risker det innebär. Att sätta henne i vagnen bakom en mer rutinerad och säker häst är en helt annan sak. Men självklart utsätter man sig själv för andra risker än sitt barn, oftast för att barn är outvecklade på vissa områden och vissa saker alltså innebär en större risk för dem.

Jag håller med dig i sak - det mest konstruktiva är att tala med fritids om att förbättra översynen om de inte noterade att han var där.

Jag undrar om vi kanske inte egentligen tycker ungefär samma sak, fast vi väljer att uttrycka oss på olika sätt? :)

Jag förstår inte hur denna tråd blivit så hetsk?
Ts barn var "borta" ca. 1 1/2 h och utsattes för onödiga risker och mådde väldigt dåligt pga. av någon på skolan klantat sig. SJÄLVKLART är detta INTE ok!!! Jag hade blivit vansinig om detta hänt mitt barn. Skolan har ansvar för våra barn, när vi inte är närvarande och här har detta brustit. Däri tycker inte jag att det finns något mer att diskutera. Skolan gjorde fel och jag vet inte vad man skulle kunna göra för att det inte ska hända igen, hota dom kanske?:crazy:

Detta inlägg har ju sedan på nåt vis eskalerat i huri vida dagens föräldrar är överbeskyddande eller inte, men jag kan inte fatta hur någon förälder kan påstå att om denna situation hänt ens eget barn, inte hade tyckt att det gjorde något???

Om man som förälder idag är överbeskyddande eller ej går ju att diskutera, men det jag brukar fråga mig själv när det gäller mitt barn är OM det händer något, kan jag som förälder säga då att "jag vidtog de försiktighets åtgärder som jag kunde utan att det för den skull gjort mitt barns liv sämre?"

I personlig åsikt kan jag tycka att det är bra för barnet att gå hem från skolan själv, men å andra sidan, om mitt barn skulle bli påkörd, våldtagen, mördad då skulle jag nog inte kunna förlåta mig själv för att jag inte gick och hämtade mitt barn.

För övrigt kan jag tycka, som själv växt upp med mycket eget ansvar, att det är en hysteri kring att barn "ska ta ansvar, dom är så stora nu" DET ÄR FEL!!! Man är inte mogen nån stanns som 9-åring! Ärligt talat så är man inte mogen som 18-åring heller! Hjärnan är inte färdigutvecklad förens man är i 20-års åldern. Barn tänker inte som vuxna och det är vi som är vuxna som ska ta ANSVAR INTE BARNEN! Låt barnen vara barn, och sluta göra dom till små vuxna!!!:mad:

Jag menar inte med detta inlägg att barn aldrig ska utsättas för någonting, jag menar att barn kan få vara barn, men att vi ska skydda dom mot onödigt lidande, hur jobbigt är det egentligen att hämta sina barn i skolan? Se till att dom går ihop med en kompis åt minstonde? Vi kanske tar ifrån våra barn en del frihet, men vi får försöka gottgöra det på andra sätt. Det kan ju faktiskt vara så att just den dagen då du hämtade din lilla tjej i skolan åkte det förbi en mördare/pedofil... det vet du inte och vill du verkligen ta reda på det???

Jag förstår riskerna, men det gick BRA och sonen lärde sig för hoppningsvis såväl vägen hem som hur man tar sig fram i trafik PLUS hur man går på rätt buss!

Dessutom är synen inte fördigutvecklad förrän barnet är äldre än nio (är det tio eller tolv tunnelseendet är helt borta?) och även det är något man ska ha med i beräkningen.
´

Precis det där tänkte jag skriva. Även om det är ett moget och förnuftigt barn så är det inte fysiskt utvecklat att bedömma avståndet till bilar mm, speciellt inte på en väg där det inte finns trottoarer och där bilarna kör mycket fort, eller där man måste korsa och det inte finns några övergångsställen.

Det är även lite konstigt att ingen noterat att han var borta på en och en halv timme. Någon ordinarie personal borde där väl varit?

Därför att dagens föräldrar är så rädda att mista sina barn att de offrar sina fria liv och sin livsglädje för att förhindra ond bråd död. De lever inte, de överlever.

Men afan...Jag älskar min son över annat och om jag förlorar mitt fria liv och livsglädje enligt dig för jag gör det...ja då undrar jag om du någonsin älskat någon mer än ditt egna fria liv och din livsglädje.

Min son är min livsglädje...och han lever tillsammans med mig i våra tillsammans fria liv!

Ja, men det beror helt enkelt på att fler anmäler. Antalet aktiva pedofiler torde vara hyfast konstant och det är ytterst få.

Men då skulle jag ju gärna vilja se din källa till att brottsligheten inte ökar... tycker det är ju nästan varannan dag man hör/läser eller ser på tv där det rapporteras om att brottsligheten ökar + våldet blir grövre...

Jag förstår inte hur denna tråd blivit så hetsk?
Ts barn var "borta" ca. 1 1/2 h och utsattes för onödiga risker och mådde väldigt dåligt pga. av någon på skolan klantat sig. SJÄLVKLART är detta INTE ok!!!
---
Detta inlägg har ju sedan på nåt vis eskalerat i huri vida dagens föräldrar är överbeskyddande eller inte,

Ja, visst är det knäppt! Även om man är den typen av förälder som motovägstränar sitt barn och gör allt för att INTE överbeskydda, så blir man väl ändå upprörd ifall någon inte håller vad den lovat!? Skola/fritids har tydligen lovat att ha koll på barnen tills de kliver på rätt buss, men de lever inte upp till det i det här fallet.

Men herregud människa!
Vilken värld lever du i?!
Kriminaliteten i Sverige HAR ökat!
Bortrövande av barn har också ökat, likaså pedofili, mord och andra hemskheter.

Aldrig att jag skulle låta en 9 åring gå/cykla hem själv från skolan.
(eller andra ställen)Dem kan ju bli påkörda eller vad 17 som helst.
Du kanske tycker det är mesigt men det handlar bara om att man faktiskt är rädd om sina älskade barn.

Och hur 17 kan du säga att det var föräldrarnas fel att Engla mördades? :crazy:

*kl*

Jag skulle inte tillåta mitt barn gå vid en tungt trafikerad väg heller.

Barn tänker inte lika logiskt såsom vi vuxna gör, man kan inte förvänta sig att de ska tänka som vi.

Här där jag bor kör folk som galningar på de större vägarna.

Men, tack och lov har de ökat säkerheten vid låg och mellanstadieskolan här. All skolbusstrafik och personbilstrafik har letts bort en bit. De har byggt om allt där borta för att förhindra olyckor.

Om det är fler anmälda brott så betyder ju det också att fler brott har hänt

Lite off topic men ändå värt ett svar:

Nej, det behöver inte allt betyda det. Däremot så är folk mer och mer medvetna om VAD som räknas som ett anmälningsbart brott, samt att vi numera redan från barnsben får lära oss ett "rätt och fel"-tänk som föregående generationer inte har fått.

Ett exempel: Barn har agats i alla tider och i alla samhällsskick, det blev inte olagligt förren 1978 (?), dvs då blev det också möjligt att anmäla. Tack o lov...

Lägg hand på ett barn idag och du anmäls på studs, det anmäls flitigt och i mängder av fall leder det inte till dom då det enligt lagens mening inte varit aga utan något annat.

Brotten kan vara de samma, möjlighet och insikt till anmälan ökar däremot.

(Eller jo, brotten kan visst vara fler, men inte om man räknar i %, så som sig bör när det gäller statistik)

Rea

Så folk anmäler brott som inte har hänt menar du?
Kollar du aldrig på nyheterna du?
Om det är fler anmälda brott så betyder ju det också att fler brott har hänt

Det betyder inte nödvändigtvis a) att ofredandet har hänt, b) att brotten har ökat, c) dom fallit.

Oförskämd kommentar om jag kollar på nyheterna - jag är inte så korkad att jag använder nyhetssändningar och tidningar som statistiskt underlag.

Men herregud människa!
Vilken värld lever du i?!
Kriminaliteten i Sverige HAR ökat!
Bortrövande av barn har också ökat, likaså pedofili, mord och andra hemskheter.

Aldrig att jag skulle låta en 9 åring gå/cykla hem själv från skolan.
(eller andra ställen)Dem kan ju bli påkörda eller vad 17 som helst.
Du kanske tycker det är mesigt men det handlar bara om att man faktiskt är rädd om sina älskade barn.

Och hur 17 kan du säga att det var föräldrarnas fel att Engla mördades? :crazy:

Du har nog missförstått varenda mening jag har skrivit...

Du får gärna belägga att kriminaliteten har ökat med siffror om du vill ha någon som helst trovärdighet. Annars är jag mer beredd att tro att anmälningsbenägenheten har ökat.

Jag har ALDRIG beskyllt föräldrarna för att Engla blev mördad. Tvärtom - de gjorde sitt jobb och blev utsatta för ett brott! Jag bara konstaterar att ett mördat barn inte får leda till att vi inte låter 9-åringar eller 11-åringar få cykla hem från skolan 20 minuter till bostaden för risken att det kommer en sexualbrottsling. I så fall ska det vara andra faktorer som spelar in.

Senast ändrad:

Ja, visst är det knäppt! Även om man är den typen av förälder som motovägstränar sitt barn och gör allt för att INTE överbeskydda, så blir man väl ändå upprörd ifall någon inte håller vad den lovat!? Skola/fritids har tydligen lovat att ha koll på barnen tills de kliver på rätt buss, men de lever inte upp till det i det här fallet.

Nej, inte jag. Det händer. Det är människor det handlar om, inte övermänniskor.

You tell me vilka katastrofer som hade inträffat då! Jag förundras alltid över föräldrars fantasi så fort minsta lilla problem uppstår. När jag var 7 år gick jag hem själv från skolan.

Vad spelar det för roll om du gick hem själv från skolan när du var 7 år!? Det gjorde jag åxå, även mina barn då de går i byskolan och inga stora vägar att gå/korsa. Men det spelar väl ingen roll som jag ser det!? Livet ser inte ut på samma sätt, även om du tycks tro det.

De föräldrar som blivit drabbade, var det då rätt eller fel enligt dig att deras fantasi slog i gång när deras barn saknades!? Tycker inte att man är överbeskyddande för att man anser att ens barn ska vara säker och att den personal som ser över barnen MÄRKER om de saknas!

Kicki :laugh:

Bullshit - ursäkta mig. Det inträffar inte fler brott nu än tidigare. Men föräldrar är mer hysteriska än någonsin och det gynnar inte barnen.

Men här är du väl ute och cyklar rejält!? Klart att det gör! Hur många pedofilligor tror du att det fanns organiserade på 60-talet då jag växte upp. Hur många "mötesplatser" fanns det för att förenkla den verksamhet som de sysslade med!?

Att vara alltför flat gynnar inte heller barnen!

Därför att dagens föräldrar är så rädda att mista sina barn att de offrar sina fria liv och sin livsglädje för att förhindra ond bråd död. De lever inte, de överlever.

På vilket vis mister man sitt fria liv och sin livsglädje genom att förhindra ond bråd död!? Och om så vore....ja, då är det isf. värt det! Jag mister hellre mitt liv än mina barn och om det bara ses som om man överlever så är det ju mer än vad man gör om mister dem.

Kan som sagt inte se hur man kan mista sina fria liv och livsglädje för att man skyddar och ibland även oroar sig, även om det är i onödan.

Nej, inte jag. Det händer. Det är människor det handlar om, inte övermänniskor.

Ser inte att man behöver vara övermänniska för att hålla ingågna avtal, i detta fallet att barn hamnar där de ska och saknas i en grupp.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV