vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Håller visserligen med dig om att man som förälder givetvis vill skydda sina barn så gott det går.
Men jag tycker även att det gått lite väl långt ibland, på gränsen till överbeskydd.

Hade en förälder på skolgården för några dagar sedan, som stod och pratade med läraren som har ettan.
Föräldern tittade sig ideligen oroligt omkring på skolgården och frågade läraren om hon hade koll på vart alla barnen var.

Koll på vart alla barn är??
Varför??

Barn i ettan klarar utan vidare problem av att leka på en skolgård utan att punktmarkeras.
Men det var inte en ovanlig fråga, berättade läraren till mig. En del föräldrar blir jätteupprörda om deras barn skrubbat knäna på rasten och ingen vuxen fanns i dess direkta närhet.
Klart att det ska finnas rastvakter, men inte en för varje barn.

Ska vi börja med att åka och droppa våra barn på olika platser och vänta på att de hittar hem och belöna dem med en go-bit?

En nioåring måste kunna ta sig fram i trafik, kunna ta kontakt med andra vuxna och klara sig lite på egen hand - just för att vara förberedd om det inträffar oförutsedda händelser.

De händer aldrig mig tänker väl alla som råkar ut för olyckor?

Jag tänker osökt på dig, som gravid red på ett fullblod som hade stegrat över en gång och ändå ansåg att det var okej. Du chansade trots att olycksrisken var uppenbar. Jag undrar om du själv skulle vilja leva det liv du verkar vilja att alla barn och unga ska leva.

Och de var på den tiden man kunde lämna sin cyckel olåst var som helst utan att den blev stulen om vi nu ska blanda in det som hände Engla.

Bullshit - ursäkta mig. Det inträffar inte fler brott nu än tidigare. Men föräldrar är mer hysteriska än någonsin och det gynnar inte barnen.

... så ska man inte stänga in alla andra 500 000 barn i Sverige. Ja - med emfas!

Stänga in - absolut inte. Ska däremot fritids reagera om ett barn är borta under nästan 1 och en halv timme - svar ja. Dock har du en poäng i att det inte ska gå till överdrift, men de som har hand om våra barn ska ändå ha koll på vart barnen är. Kanske inte alla minuter, men en timme och tjugo minuter är för lång frånvaro för att det ska vara ok. Nu åkte han hem och allt gick bra. Men det hade lika gärna kunna vara ett EP-anfall, ett fall i en skogsdunge av skolgården me medvetslöshet som följd. Under så lång tid bör någon ha reagerat och funderat över vart barnet befinner sig.

Men det hade lika gärna kunna vara ett EP-anfall, ett fall i en skogsdunge av skolgården me medvetslöshet som följd. Under så lång tid bör någon ha reagerat och funderat över vart barnet befinner sig.

Jo - men måste man alltid tänka i de banorna att något betydligt hemskare kunde ha inträffat? Är det inte en väldigt pessimistisk syn på livet? Varför inte bara glädjas åt att det gick bra och att barnet - förhoppningsvis - blev lite klokare av incidenten?

Nåja, det är mina tankar i alla fall. God kväll till er alla!

... så ska man inte stänga in alla andra 500 000 barn i Sverige. Ja - med emfas!

ok, jag kan tänka mig en hel del grejjer som kan hända en ensam 9 åring... Som inte har med pedofili att göra :grin:

år 2006 var det 22 anmälda brott för Utnyttjande av barn för sexuell posering inkl grov och 2007 70 anmälda fall... en liten ökning?

http://statistik.bra.se/solwebb/action/anmalda/urval/sok
Här har du tex statestik på anmälda sexualbrott i sverige 75-07 och jo, en ökninga ja..

Nej, självklart är det så! Men fortfarande är det fel att fritids inte lägger märke till att någon försvinner under så pass lång tid. Den här gången gick det bra - nästa gång kanske det inte gör det, därför är det viktigt att fritids blir ordentligt tillsagda så att rutiner ändras, om det var där det brast. Just för att nästa gång kan det vara någon som ligger avsvimmad och det kan göra stor skillnad om det noteras i tid.

Och jag har ridhjälm när jag rider - inte för att jag tror att jag kommer att falla av, utan för att det kan hända. Av samma anledning använder jag säkerhetsbälte när jag kör bil. Har inte du och dina barn cykel- och ridhjälm samt säkerhetsbälte när de åker bil? Samma sak.

God natt. :)

Senast ändrad:

Men om vi ska se det lite positivt i stället för nattsvart negativt kanske han har lärt sig att gå på rätt buss nu! :)

*harkel* Jag måste tyvärr hålla med. han är 9 år och då kan man väl faktiskt lära sig själv vilka bussar som går vart och vilka man ska ta ?

hmmm för att förtydliga - det är alltså 2 bussar (stor eller liten) som mixat kör de olika turerna som går olika tider beroende på veckodag - det är alltså inte samma tider varje dag, det står inga nummer eller vart bussen går - det här är fjärde året sonen går i den här skolan och nu börjar jag lära mig hur turerna går... pappan måste fortfarande kontrollera så det blir rätt när han skriver och sonen åker inte varje dag och inte samma dagar utan det är olika beroende på hur vi jobbar... så nej - jag kan inte begära att sonen ska klara av det själv - det begärs inte heller att han ska klara det själv utan skolan/fritids har sitt system med listor på barn som ska prickas av - det missades... sonen hittar utan problem hem för vi har gått vägen många gånger tillsammans men har blivit tillsagd att vänta tills han blir hämtad... eftersom det inte finns något övergångställe alls över en väg som leder till en industri och trafikeras av stora lastbilar och det heller inte finns övergångställen med trafikljus när man ska över de "stora vägen" antar jag att vägen inte är tänkt för barn att går själva och därför tycker jag fortfarande att det är en mycket olämplig väg för en 9-åring att gå (jag fick själv åka tunnelbana till min mormor med min lillasyster i samma ålder - men inte fasiken fick vi gå själva från tunnelbanan trots breda trottoarer och trafikljus)

Nej, självklart är det så! Men fortfarande är det fel att fritids inte lägger märke till att någon försvinner under så pass lång tid. Den här gången gick det bra - nästa gång kanske det inte gör det, därför är det viktigt att fritids blir ordentligt tillsagda så att rutiner ändras, om det var där det brast. Just för att nästa gång kan det vara någon som ligger avsvimmad och det kan göra stor skillnad om det noteras i tid.

Och jag har ridhjälm när jag rider - inte för att jag tror att jag komemr att falla av, utan för att det kan hända. Av samma anledning använder jag säkerhetsbälte när jag kör bil. Har inte du och dina barn cykel- och ridhjälm samt säkerhetsbälte när de åker bil? Samma sak.

God natt. :)

:bow::bow:

ok, jag kan tänka mig en hel del grejjer som kan hända en ensam 9 åring... Som inte har med pedofili att göra :grin:

år 2006 var det 22 anmälda brott för Utnyttjande av barn för sexuell posering inkl grov och 2007 70 anmälda fall... en liten ökning?

http://statistik.bra.se/solwebb/action/anmalda/urval/sok
Här har du tex statestik på anmälda sexualbrott i sverige 75-07 och jo, en ökninga ja..

Anmälda brott = inte detsamma som att brotten har ökat! :)

En nioåring måste kunna ta sig fram i trafik, kunna ta kontakt med andra vuxna och klara sig lite på egen hand - just för att vara förberedd om det inträffar oförutsedda händelser.

Men då behöver vi ju inga fritids, eller inga lärare i alla fall. För ungarna är ju stora nog att ta hand om sig själva!

Klart en 9 åring ska veta hur man gör, men att gå längst med en tungt trafikerad 70 väg där förarna dessutom lätt får en tung högerfot är läskigt. Det tycker t.om. jag.

Jag tänker osökt på dig, som gravid red på ett fullblod som hade stegrat över en gång och ändå ansåg att det var okej. Du chansade trots att olycksrisken var uppenbar. Jag undrar om du själv skulle vilja leva det liv du verkar vilja att alla barn och unga ska leva.

Nu minns du helt fel.

Jag red på min egna häst. Och hon har aldrig stegrat förut. Jag försökte få henne att gå höger öppna för att släppa och fatta höger galopp för min medryttare hade inte lyckats med den på flera dagar. Jag började få ordning på det hela och sen blev det ett missförstånd mellan oss två, jag gjorde galoppskänkel och hon trodde på nån öppna och de sluta i att hon reste sig. När vi kom på benen efter de så var vi lika skakis båda två men jag satt upp igen, travade några varv och fattade sen högergalopp, flera gånger om, utan problem.

Jag hade hjälm när jag red. Jag tror inte Emmas son hade hjälm eller reflexväst på sig när han gick efter vägen.

Bullshit - ursäkta mig. Det inträffar inte fler brott nu än tidigare. Men föräldrar är mer hysteriska än någonsin och det gynnar inte barnen.

Kan du lämna en cyckel olåst var som helst utan att den blir stulen? Vad skönt för dig, det har inte funkat någonstans här jag bott. Tom skolbarn snor cycklar när de går hem från skolan!

Och föräldrar var visst hysteriska när jag var liten och gick i lågstadiet i början på 90 talet. Jag minns att lärarna varnade oss för att ta emot mutor från vuxna och vi fick absolut inte hoppa in i bilen om någon stannade och frågade om vi ville ha skjuts.

Nio år?

Då hade jag gått hem ensam från bussen på trafikerade vägar i flera år redan. Att jag skulle med en buss och vilken det var fick jag allt hålla reda på själv. Det borde verkligen en nioåring klara.

Självklart ska personalen på fritids märka att det saknas någon redan efter tio minuter, men här handlar det trots allt om en nioåring och inte en treåring.

Jag undrar jag om man inte gör barnen en stor otjänst att hela tiden låta någon annan ta ansvaret och göra deras miljö som ofarlig som möjligt. De blir ju osjälvständiga.

Nähä? Så vem vet om det ökar eller inte om man inte får gå efter anmälda brott? :confused:
Men ok, anmälningar på brott ökar tydligen...

Ja, men det beror helt enkelt på att fler anmäler. Antalet aktiva pedofiler torde vara hyfast konstant och det är ytterst få.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV