Kan du lämna en cyckel olåst var som helst utan att den blir stulen? Vad skönt för dig, det har inte funkat någonstans här jag bott. Tom skolbarn snor cycklar när de går hem från skolan!
Men nu måste jag lägga mig i, jag är 50+ och har aldrig kunna lämna en cykel, ens låst, någonstans någongång utan att den blivit stulen, förrän nu då jag bor på landet. Min första försvann när jag var 10 år, alltså för 40 år sen...efter det har ett stort antal cyklar blivit stulna för mig och mina barn på både 60, 70, 80 och 90 talet. Har bott i såväl i "fina" som "sämre" bostadsområden.
Första gången jag råkade ut för en blottare var jag ca 13 år, också mycket länge sen. Mitt i Stockholm blev jag nedslagen av en alkoholist på 70-talet och läskiga (ur barnperspektiv) heroinister fanns det många i de flesta städer.
Jag tror att dagens unga föräldrar läser och hör mycket mer om brott än vad dåtidens föräldrar gjorde. Tror inte ett dugg på att ungarna i verkligheten procentuellt sett råkar ut för fler brott nu.