vad har skolan för ansvar?

Sv: vad har skolan för ansvar?

Jag hade hjälm när jag red. Jag tror inte Emmas son hade hjälm eller reflexväst på sig när han gick efter vägen.

Men det var inte riktigt vad jag menade. En reflexväst och hjälm är ett ganska litet skydd om man får 600 kilo över sig och den risken finns alltid när man rider. Poängen var att du tog chansen och att du inte tänkte "det där gör jag aldrig mer, tänk vad som hade kunnat hända" - utan du satt upp igen och försökte glömma rädslan, vilket kan vara tillämpligt även i detta fall.

Den riktigt trista konsekvensen är skulden som indirekt läggs på Englas föräldrar, som var oansvariga nog att låta flickan cykla den korta biten hem...

Så de föräldrar som vill och orkar ha uppsikt över sina barn ska genast sluta med det, för annars är det synd om Englas föräldrar som kanske känner skuldkänslor...?

Löjligt!

Så som jag ser det så är det flera saker att reagera på.

1. Eftersom det finns rutiner på skolan om hur barnen ska sättas på rätt bussar, så har man som förälder sin fulla rätt att bli upprörd när detta fallerar.
2. Fritids har totalt missat att pojken saknades, under lång tid - det känns ju förtroendeingivande för framtiden - inte...
3. Pojken trodde nog att han hade klivit på rätt buss och att hans pappa skulle komma och möta honom vid busshållplatsen. Nu kom ju ingen eftersom han åkt alldeles för tidigt, men det visste pojken inte om själv så han blev alldeles förtvivlad av att stå där ensam och vänta på en pappa som inte dök upp, för att till sist börja den långa promenaden hem, längs vägar som är olämpliga för ett ensamt barn att gå på.

I detta fallet handlar det inte om vad pojken borde klara av eller inte, utan att en kedja händelser gjort att pojken blivit förtvivlad och kanske rädd och mamman reagerar på att de som skulle ha tagit hand om pojken inte har gjort det på rätt sätt.

Nu går pojken på fritids och det ska finnas rutiner att följa för att få barnen på rätt bussar - OAVSETT vad man anser om behovet av detta!
Om fritids hade haft koll på pojken, på det sätt som det är meningen att de SKA ha, så hade detta inte hänt!

För att ETT barn fallit offer för en pedofil ska dagens barn inte kunna gå 500 meter utan föräldrarnas kontroll.

Skojar du med mig?
Engla är knappast enda barnet som fallit offer för pedofiler. Jag gissar att du bara läser tidningen när det faller dig in... Har du koll på hur många barn som saknas i Sverige? Hur många människor övh.

Poängen var att du tog chansen och att du inte tänkte "det där gör jag aldrig mer, tänk vad som hade kunnat hända" - utan du satt upp igen och försökte glömma rädslan, vilket kan vara tillämpligt även i detta fall.

Vaddå försökte glömma rädslan? Ska man bädda in sig i ett vadderat rum när man är gravid? Vet du ens vad jag jobbade med när jag var gravid om vi nu ska tänka på olyckor som kan ske ett fostret i magen? Och hur många mil bil jag körde varje dag för att ta mig till jobb och stall.

Vet du ens anledningen till att jag red överhuvudtaget? Varför jag inte bara skrittade ut och joggade henne några dagar ibland?

Fast det är nog just som du skrev som Hiddeous menade.

Att man inte ska bädda in sig i ett vadderat hem oavsett ( tror jag )

Så som jag ser det så är det flera saker att reagera på.

1. Eftersom det finns rutiner på skolan om hur barnen ska sättas på rätt bussar, så har man som förälder sin fulla rätt att bli upprörd när detta fallerar.
2. Fritids har totalt missat att pojken saknades, under lång tid - det känns ju förtroendeingivande för framtiden - inte...
3. Pojken trodde nog att han hade klivit på rätt buss och att hans pappa skulle komma och möta honom vid busshållplatsen. Nu kom ju ingen eftersom han åkt alldeles för tidigt, men det visste pojken inte om själv så han blev alldeles förtvivlad av att stå där ensam och vänta på en pappa som inte dök upp, för att till sist börja den långa promenaden hem, längs vägar som är olämpliga för ett ensamt barn att gå på.

I detta fallet handlar det inte om vad pojken borde klara av eller inte, utan att en kedja händelser gjort att pojken blivit förtvivlad och kanske rädd och mamman reagerar på att de som skulle ha tagit hand om pojken inte har gjort det på rätt sätt.

Nu går pojken på fritids och det ska finnas rutiner att följa för att få barnen på rätt bussar - OAVSETT vad man anser om behovet av detta!
Om fritids hade haft koll på pojken, på det sätt som det är meningen att de SKA ha, så hade detta inte hänt!

Det har du rätt i. Det är främst detta som trådskaparen vill diskutera.
Det ska finnas fungerande rutiner på fritids och om de kan förbättras så att det här inte händer ens när någon lärare är sjuk och har vikarie, så bör de faktiskt ta och titta över dessa rutiner.

Resten av diskussionen är lite OT, men icke desto mindre intressant.

Jag anser också att föräldrar idag - rent generellt - överbeskyddar sina barn och tror för lite om deras förmåga att klara sig själva.

Men det är ju skillnad på att bädda in sig i ett vadderat hem och skicka barnen att leka på motorvägen. Jag tycker inte att Hiddeous tankesätt är riktigt bra, av de anledningar jag skrev i inläggen hen inte ville svara på. Att säga "det gick bra den här gången, inget att bråka om" är inte riktigt hållbart. För även om det gick bra den här gången är det inte säkert att det gör det nästa gång. Därför måste fritids bli mer uppmärksamma på om barn försvinner under så pass lång tid.

Precis som jag skrev inte för att man ska anta att någon kommer att rövas bort, gå vilse, ramla och bli medvetslös - utan för att det kan hända. Precis som man har cykelhjälm när man cyklar, ridhjälm när man rider samt säkerhetsbälte när man kör/åker bil. Inte för att man tror att man kommer att ramla/krocka, utan för att vara så skyddad man kan ifall det skulle hända.

För övrigt är risken inte speciellt stor att ett barn skulle bli bortrövat av en peofil, det är större risk att ett barn skulle bli utsatt av någon som man själv gärna släpper inpå barnet. Dvs vänner, släkt, grannar. För liksom vid våldtäkter och sexuella övergrepp på vuxna är överfallsövergreppen i minoritet mot de övergrepp som utförs av någon med en relation till offret. Dock ska inte fritids undgå att märka att någon är borta under nästan en och en halv timme, för både det och andra otrevligheter kan trots allt hända. Personal finns på fritids för att man vill att någon ska ha lite koll. Annars hade de ju lika gärna kunnat plocka bort all fritidspersonal.

Kan du lämna en cyckel olåst var som helst utan att den blir stulen? Vad skönt för dig, det har inte funkat någonstans här jag bott. Tom skolbarn snor cycklar när de går hem från skolan!

Men nu måste jag lägga mig i, jag är 50+ och har aldrig kunna lämna en cykel, ens låst, någonstans någongång utan att den blivit stulen, förrän nu då jag bor på landet. Min första försvann när jag var 10 år, alltså för 40 år sen...efter det har ett stort antal cyklar blivit stulna för mig och mina barn på både 60, 70, 80 och 90 talet. Har bott i såväl i "fina" som "sämre" bostadsområden.

Första gången jag råkade ut för en blottare var jag ca 13 år, också mycket länge sen. Mitt i Stockholm blev jag nedslagen av en alkoholist på 70-talet och läskiga (ur barnperspektiv) heroinister fanns det många i de flesta städer.

Jag tror att dagens unga föräldrar läser och hör mycket mer om brott än vad dåtidens föräldrar gjorde. Tror inte ett dugg på att ungarna i verkligheten procentuellt sett råkar ut för fler brott nu.

:bow:

(Jag tycker även det är en väldigt stor skillnad på att en vuxen rider sin häst varje dag och råkar ut för en olycka och en 9 åring råkar ta fel buss och personalen på fritids inte märker nått)

Vi hade också blottare vid skolan och även uppe vid stallet. När jag gick i 8an och hade gympa upptäckte vi en gubbe som stod och kika in i omklädningsrummet och innan oss hade en klass 5or vart där :crazy:

Och dagens unga föräldrar är väl uppfostrade av sina föräldrar födda på 50-60 talet?

Min mamma hade en elev som började förskolan förra året, han klarade inte ens av att knäppa en knapp, kunde inte knyta skorna och visste inte hur man sprang eller lekte med de andra barnen :eek:

Men Jesus ;)

Jag skrev aldrig att jag håller med Hiddeous, för det gör jag verkligen inte när det kommer till vad tråden handlar om.

Däremot tror jag att det var precis det som Pmm påpekade som Hiddeous försökte få fram.

/C

Ja, hela svaret var inte till dig, utan mer till Hiddeous och de med åsikter som överensstämmer med hens. :) Och mycket rent allmänt vad jag tycker, har lätt att spinna vidare i mina egna tankar när jag väl börjar uttrycka dem. :)

:bow:

(Jag tycker även det är en väldigt stor skillnad på att en vuxen rider sin häst varje dag och råkar ut för en olycka och en 9 åring råkar ta fel buss och personalen på fritids inte märker nått)

Det jag var ute efter var ditt förhållningssätt till olyckor och risker, att det skiljer sig när det gäller din kropp och ditt barns kropp - tom när du är gravid. När det gäller ridningen - som innebär statistiskt sett en hög olycksrisk - tonar du ner faran, och när det gäller ett barn som tog sig hem genom trafik på egen hand driver du upp den. Vissa talar till och med om möjligheten att springa på en sexualbrottsling - som är näst intill noll!

Förstår precis vad du menar och personligen blir jag rädd över all denna rädsla som många människor numera uppvisar. Det är lite som när den rika befolkningen i vissa länder bygger in sig bakom murar av rädsla för "de andra", onda. Med vaktbolag och allt. Idag tycker vi det är absurt men om några år?

Det är knappt vi vågar leva längre för att vi blir matade av medias ensidiga bevakning av ondskan. Undan för undan blir vi mer och mer hjärntvättade att tycka att det är bra dessutom, att vara överdrivet rädd. Till slut tycker vi nog att det är naturligt att bo bakom höga stängsel med vaktbolag med all tänkbar skyddsutrustning och ingen frihet.

Fast när man sitter där på insidan så tycker man kanske att man är lyckligt lottad som klarat livhanken?

Ja, hela svaret var inte till dig, utan mer till Hiddeous och de med åsikter som överensstämmer med hens. :) Och mycket rent allmänt vad jag tycker, har lätt att spinna vidare i mina egna tankar när jag väl börjar uttrycka dem. :)

Jag håller med dig i sak - det mest konstruktiva är att tala med fritids om att förbättra översynen om de inte noterade att han var där.

Liknande trådar

Övr. Barn Först och främst, det är ett anonymt nick för att skydda min dotter, och skulle du veta vem jag är så får du gärna hålla det för dig...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 909
Övr. Barn Nu är jag arg, riktigt arg - vilket jag nästan aldrig brukar vara... Jag är så trött på högstadieungar så det finns inte! :banghead...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 951
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 979
Övr. Barn Jag bor 2,5 km från skolbussens hållplats. Vissa dagar i månaden ska mina pojkar åka till skolan med skolbussen och sedan vara på...
2
Svar
27
· Visningar
3 051
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV