Vad har ni sagt?

impala

Trådstartare
Hej på er alla glada!

Det är så att jag har två hästar och sen blev jag gravid i höstas, woho! jättekul! Men vad jag blir trött, ledsen och irriterad av är att så fort folk får höra att man är gravid så ska dom börja tjata om att jag inte kan ha kvar mina hästar!! Varför? är inte det upp till mig att avgöra? jag kan väl inte vara den enda på jordklotet som har hästar och är gravid eller? Jag förstår väl oxå att det kommer bli kämpigt ett tag innan man fått in vanan på alla områden, men nog ska det gå och ha barn och häst eller? jag är ju inte ensam om barnet, det finns ju faktiskt ett pappa som oxå ska ta lite ansvar. Har ni varit med om samma sak? vad svarade ni folk?

Lite deppad...

Sv: Vad har ni sagt?

Jag fick hora precis samma saker nar jag var gravid med mina tvillingar. Hade ocksa 2 hastar da, men drog ner till en innan barnen foddes.

Jag svarade bara helt enkelt att "nej, jag tanker behalla hasten". Slutdiskuterat :cool:

Barnen har precis fyllt ett ar och jag har ff en hast, fast inte samma - salde tavlingshasten och kopte mig en 2-aring nar barnen var 6 manader.

Ja fy vad tråkigt!!

Jag rider på heltid och är nu i v 40+4 (rackarn vill tydligen vara kvar där inne :P ) och mitt problem har varit att alla har sagt: du rider väl inte än? Och du förstår väl inte att du ska kunna rida på länge efter förlossningen?

Vissa perioder har jag inte kunnat rida och vissa har gått betydligt bättre. Jag har en duktig beridare som sköter om allt så jag gör det jag orkar. Efter förlossningen får jag se. Jag kanske inte fixar att rida på jättelänge eller är tillbaka någorlunda snart, allt sådant löser sig. Dessutom ska min underbara sambo sedan 12 år vara hemma i nästan ett år.

Som sagt allt löser dig och jag har svarat att alla är olika och eftersom jag inte varit med om detta förut vet jag inte hur det kommer bli, men min plan är......

Just graviditeter och barn är ju alla sin egna expert på, men de flesta verkar även tycka att de är experter åt alla andra....

Jag har två hästar, en pensionär och en som rids på hobbynivå 3-4 ggr/vecka. Har en son på 4 månader. Det var nog aldrig någon som ifrågasatte att jag skulle behålla hästarna. Kan ju bero på att mitt umgänge består mest av såna som haft/har både häst, hund och barn:).

Men jag kan ju ärligt säga att hade jag inte haft hästarna nu under mammaledigheten skulle jag ha flippat ur. Hästarna är ju liksom en orsak att ta sig ut åtminstone 2-3 ggr/dag, även vid dåligt väder. Annars är det nog lätt hänt att man sitter inne hela dagen, speciellt om man har ett barn som sover lika bra inne som ute.

Och de 1-2 timmarna som jag är ute i stallet ENSAM på kvällen sen min sambo kommit hem är mitt andningshål. Det är då jag laddar batterierna så jag kan vara en bra mamma resten av dygnet.

Sist men inte minst är det jättebra för pappan och barnet att han ensam får ta ansvar för den lill*, utan att mamma lägger sig i.;) I början när bebisen äter ofta krävs det förstås att man pumpar ur eller har ersättning hemma som pappan kan ge.

Jag är inte gravid men redan nu hör jag dessa kommentarer från min närmaste omgivning.

"Du ska väl inte ha kvar hästarna (2st) när du ska ha barn?"

"Du vet väl att du ALDRIG kommer att orka/hinna med det, du kommer att vara med ditt barn hela tiden"

Är så trött på detta. Har sagt ifrån, hästarna flyttar inte, dock kan jag behöva ta in lite extra hjälp. Min sambo är införstådd med detta och han tycker inte heller att hästarna ska bort, tack o lov.

Vet inte varför människor uttrycker sig så. Kan det vara för att det själva inte hade någon "egen" tid när de fick barn? Skulle jag göra mig av med mina hästar skulle jag nog bli smått skogstokig.

Och de 1-2 timmarna som jag är ute i stallet ENSAM på kvällen sen min sambo kommit hem är mitt andningshål. Det är då jag laddar batterierna så jag kan vara en bra mamma resten av dygnet.

:bow::bow::bow:

Precis det försöker jag förmedla till alla "anti häst + barn" människor..

Har faktiskt aldrig fått kommentaren. Hade två hästar då jag blev gravid. En som jag red och en pensionär. Min ridhäst lånade jag ut under graviditeten då jag inte kunde rida pga foglossning men tog hem när bebis var född. Hade en period med tidsbrist då betäckte jag henne istället så hon fölade i våras. Nu är dotterns snart 2,5 och jag hinner med att rida iaf 4-5 dagar/vecka. Det mesta går bara man vill. :)

Jag har 4 barn mellan 1 1/2 - 17 år + 2 bonusbarn och 3 hästar.. Det går utmärkt om alla hjälps åt.
Under tiden jag fick barn nr 3 och 4 med 1 år emellan hade jag en häst som grannen fick rida på, sen när jag fått sista barnet sålde jag honom pga andra anledningar , men nu har jag 3 st skogsmullehästar.

Och pappan ska inte ta lite ansvar, han ska ta lika mkt ansvar ;)
Man kan ju skaffa medryttare om man behöver avlastning.

Jag har oxå två hästar, en jag rider mer och en halvpensionär som går "då och då".
Jag har faktiskt inte fått någon kommentar att jag inte skulle kunna ha hästarna kvar, kanske för att jag haft dem i 12 resp. 8 år?
Medryttaren jag hade på den ena frågade om hon fick köpa honom för att "underlätta för mig nu när jag skulle ha barn" dock och när jag sade nej slutade hon rida honom...

Däremot har jag fått flera kommentarer att "Det kommer bli sååå svårt att föda barn när du rider så mycket." men jag har då svarat att det beror på vilken BM man pratar med, vissa hävdar att det är lättare för man har kontroll på sina muskler och då har det generellt sett blivit tyst.

Sen skrattar folk åt/med mig när jag med glimten i ögat säger att tävlingssäsongen börjar i slutet av mars så då ska jag väl vara på gång igen... BF 13 februari. :D Jag vet själv att jag antagligen inte kommer vara i form till dess, men det har fått rätt många att tystna, att jag faktiskt har en plan och tänker komma igång igen. Herregud, ungen kommer ju faktiskt ha en pappa oxå! Okej att han inte kan amma, men allt annat kan han göra lika väl som jag.

Jag har nog aldrig fått höra det, där emot har jag fått frågan varför jag valt att sälja/låna ut min häst, och det har faktiskt ingenting med mitt barn att göra. Utan att jag blev sjuk efter förlossningen och tappat suget på att rida. Det är tråkigt för min häst inte kommer kunna prestera det jag vill rida. Då är de bättre att hon får komma till någon som vill vara på samma nivå som henne, och jag köper en häst som fixar det jag vill.

*knapplån*

Jag har fått frågan många gånger (inte av mina allra närmaste, men en del kompisar och släkt – de som redan innan inte förstår att man hinner med både hästar och heltidsjobb och inte ser hur hästarna skall kunna stanna i ekvationen när barn kommer till)... och den är lite tröttsam ja…:grin:

I mitt fall så har jag 2 hästar, ett avelssto och en ridhäst/tävlingshäst.
Jag rider fortfarande själv, är i v. 24 nu, men tar det lugnare och känner att jag inte kommer att kunna rida så länge till.

Då ridhästen kräver regelbundet och aktivt arbete för att må bra så kommer den att lånas ut en period, men det är allra mest för hästens skull, inte min (för min del hade den kunnat skrota i hagen den period jag inte kan rida, men den är inte en sådan typ av häst). Dock påverkar det ju ekonomin positivt förstås att låna ut, och det indirekt gör att vi kan vara hemma längre med bebisen vilket såklart känns väldigt bra.

Avelsstoet åker ingenstans, hon skall vara mitt andningshål/avkoppling, och är inte i närheten av lika krävande.

Jag vet definitivt att bebisen kommer att förändra livet – inte tu tal om det och är helt inställd på det, så jag kanske rent av säljer tävlingshästen sen, vi får se. Men det känns som mitt beslut, inte de som frågars… :crazy: Tyvärr känns inte ifrågasättandet nyfiket alla gånger utan mer ”skrivande på näsan” av folk som själva lagt allt annat än föräldrarollen åt sidan redan innan bebisen kommit, och det är så trist. Som tur är så köper de som frågar mina svar rakt av, jag väljer att svara med ett stort leende för enkelhetens skull, så diskussionen brukar sluta där.

Jag vill helt enkelt prova mig fram och är ödmjuk inför faktumet att det kanske inte fungerar och då får jag ta det därifrån.

Hästägande vänner ifrågasätter dock inte det minsta, men det är ju inte så konstigt ;)

Nu har jag inte hästarna hemma – kanske spelar det in i antalet frågor?

Senast ändrad:

jag fick också sådana kommentarer när jag var gravid. Men de som känner mig vet att jag inte gör mig av med hästen pga graviditet. Däremot spökade mina hormoner en hel del och vissa ggr ville jag sälja honom, men samtidigt sa hjärtat stopp. Han är en del av min familj. Jag red i perioder under graviditeten, även nu efteråt. det har blivit lite si och så med ridandet. Men nu ska vi komma igång igen. Min sambo tar verkligen sitt ansvar, han vet att jag behöver tid ensam. så det är riktigt skönt att komma ut i stallet om kvällarna.

Jag tror du fixar att både ha barn och häst, vi är ju många andra som gör det ;)

Medryttaren jag hade på den ena frågade om hon fick köpa honom för att "underlätta för mig nu när jag skulle ha barn" dock och när jag sade nej slutade hon rida honom...

Jag hade en liknande situation! Jag skaffade en medryttare som skulle hjälpa mig när det blev för tungt för mig. Hon visste att hon hade ca 15-20 minuters bilfärd till oss och att hästen skulle stå kvar hemma, men när hon ridit några gånger frågade hon om inte hon kunde få ta hem hästen till sig, för hon tyckte att det var för långt att åka :eek: Nej var mitt svar och hon slutade rida min gosse...

Tack och bock för alla svar:bow:

Det känns bra att veta att ni oxå har fått frågan ett antal gånger och som sagt den kommer oftast från folk som inte har en aning om hur det är att ha häst! Ska ta lite tips från er och svara alla så gott det går och så att dom förstår när frågan dyker upp igen ;)

Stor kram till er alla!! :love:

Det är lustigt ibland hur folk tänker...

Man (läs JAG) gör mig inte av med en kompis sedan 12 år tillbaka bara för att jag "råkat" bli med barn! (Bebis är planerad.)

Lyckligtvis är mina hästar av den sorten att det inte gör dem särskilt mycket att stå. Ponnyn skulle iof må bättre av att ridas kontinuerligt då han är gammal men han klarar sig med att bara gå någon gång i veckan. Hästen jag har och tävlar med är sådan sort att han istället mår bra av att vila i perioder och nu fick han helt enkelt en viloperiod när magen blev för stor för att få plats bakom hornet i westernsadeln. :D Han har bra grundkondis och motionerar sig själv i hagen så om jag får en hygglig förlossning är det inte helt omöjligt att jag faktiskt kan tävla i slutet på mars. Men det är ingen förlust om jag inte kan det, jag vinner ju en ny familjemedlem på mitt uppehåll!

Haha, ja när jag var gravid fick jag tipset att avliva KATTEN, för det 'skulle jag ändå behöva göra när bebisen kom'... :confused:

Sen om man har häst eller inte, det vet man bara själv. Vissa VILL inte ha häst längre när bebisen är född, andra säger att de aldrig hade orkat utan att ha häst. Och ingen vet hur man kommer reagera. Och blir det ett problem tar man väl hand om det - :confused: Varför skall folk påpeka det? Tror de att man GLÖMMER att man har häst? Eller att graviditeten resulterar i en bebis?
Sucka. Alla är olika och gör som de vill :) Inget är rätt eller fel. Hur svårt ska det vara att förstå det.

Det beror på vad du får för bebis. Jag hann eller orkade inte ens rasta hunden 30 meter utanför dörren. Min kusin satt och rullade tummarna de första veckorna och visste inte hur hon skulle få tiden att gå. Min kompis sitter fortfarande och rullar tummarna efter 3 månader. Efter 3 månader hade jag fortfarande varken tid eller ork att ens rasta en hund 2 ggr per dag.

Man vet inte innan vad man får för bebis. Allt går som inte att planera. De som pratat med dig har kanske haft bebisar som min??

nu lade jag hästar o typ allt som hör dit på hyllan i somras för ett tag framöver pga ryggskada och inte graviditet, men hade någon gnällt över att jag hade tänkt ha ha häst samtidigt som bebis så hade jag nog faktiskt blivit förbannad, det är väl ingen annan som ska tycka och bestämma vad jag vill och orkar, det är ju upp till dig själv o välja om du vill försöka få ihop det med häst o bebis, det kan ju faktiskt funka jättebra, men som någon tidigare nämnt att det går knappt planera sånt i förtid för man vet ju inte hur bebis blir.. men det är ju något man får ta tag i då om det blir aktuellt. men man måste ju ha ett mål o iaf försöka om det är vad man vill!! lycka till:)

Har ingen häst men har däremot en hund o jag har fått en massa kommentarer angående hunden. "Ska du verkligen ha kvar hunden? Det tar mycket tid med barn..."
Min hund är 10 år gammal. Jag såg henne första gången när hon var 3 veckor. Hur skulle man kunna göra sig av med det? Hur tänker folk egentligen? Hunden är på sätt o vis min första bebis. Inte hade man väl gjort sig av med sin (människo-)bebis när man börjar planera bebis nr 2??
Nu blir det ju lite lättare med tanke på min hunds ålder. Hon behöver inte motion på samma sätt längre. Men även om det varit en 3-åring så hade jag ju sett till att få det att funka.

/S

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 410
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 653
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar