Vad har ni för nosgrimmor?

Sv: Vad har ni för nosgrimmor?

När jag kör russet så har jag ju travhuvudlag med en liten rem över nosen bara ;) Annars när jag rider har jag en engelsk nosgrimma ;) Men ja köpte ett pullarträns till henne, men hon verkar inte riktigt tycka om det :(:) Annars föredrar jag pullar och engelsk.

Läser en del som skriver att dom har nosgrimmorna löst åtspända...men då måste ja fråga vad gör dom för nytta då?

man brukar ju säga 2 fingrar (gamla viset )

Pga att slemhinnorna kläms och hästen får sårskador inne i munnen. Ett vanligt problem hos nästan varje häst om du frågar en hästtandläkare. I Hästmagazinet som är ute nu kan du läsa om Nina Lundgren ifrån HBGs djursjukhus. Hon tar upp just detta problem. Jag har haft turen och kommit på föreläsning hos henne.

Nog för att jag håller med dig, men svaret kanske känns lite inaktuellt så här 5 år efter att tråden senast var aktiv ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka