Vad har ni för nosgrimmor?

Sv: Vad har ni för nosgrimmor?

Ponnyn: hemma-ingen, tävling-engelsk, hoppning-pullar
Unghäst: Aachen (ska införskaffa remont)

Tycker så att helst ska det funka utan/engelsk, om något annat föredrar jag remont istället för Aachen.

jag har engelsk eller aachen på min, travaren har remont eller engelsk. På aachen är nosremmen bara löst spänd.. mest för syns skull förmodligen:angel::p

Nästan enbart engelsk. Har ett träns med pullarnosgrimma som jag använder när jag hoppar, typ 3 ggr och året :p

På ena har jag ingen alls eller ev. ganska löst spänd remont.
På andra hästen har jag en löst spänd engelsk nosgrimma, då han rent ut sagt hatar remmar över nosen.

Pullarnosgrimmar är enligt mig bara en modenyck. Ser många med illasittande pullarnosgrimma.

Själv rider jag med remont, som också är ett aber att hitta en som sitter bra. De flesta remontgrimmor har för lång "framsida", så ringarna i nosgrimman ligger över bettet, de ska de inte göra.

Och jag skulle aldrig våga prova pullarnosgrimma. Är livrädd för att den lilla framåtbjudningen som finns i hästen ska försvinna helt.

Aha! Intressant!
Kan du utveckla det?
Vad är det för skillnad på moderna och de gamla?
Och om det inte är nån pullarnosgrimma, varför används den?

Har förkärlek för att rida med remontgrimma, har haft det på min gammelhäst - när jag insåg att det var den han föredrog. Nu har jag en ny "unghäst" och på unghäst har remontnosgrimman så många fördelar, dels med att lära dem förstå ledande tygeltag osv. eftersom nosgrimman följer med och "ramar in".
på kandaret hade jag ju engelsk nosgrimma som sig bör - på "gammelhästen" när han levde.

För Lilla Rosea är kandartiden långt fram i framtiden.

De unghästar jag har ridit in eller/och utbildat har fått ha remontnsgrimma.

mvh
CiaAn

*kl*

Båda mina har löst spända engelska nosgrimmor. :)

hingsten rider jag med pullargrimma nästan jämt förutom när jag dressyrar :) då har han aachen, lagomt spännt. Han är 5 år och jag red in honom som 4 åring, och då hade jag remontgrimma.
stoet rider jag också på pullargrimma alltid så länge jag inte tränar eller tävlar dressyr för på är det också aachen som gäller, eller kandaret med vanlig engelsk.
ibland får stoet gå med hackamore.

Jag har ingen aning, har aldrig provat men som jag fattat utifrån namnet på grimman så används den när hästen pullar och det är väl en sorts framåtbjudning, eller?

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka