Men hörni, tror ni inte att diskussionen polariseras väldigt om det är två läger, en för nosgrimmor och en mot nosgrimmor?
Hästar är olika och gillar olika saker. Jag föder upp hästar och rider oftast in dem innan jag säljer. Hopphästar. Det är väldigt olika vad som funkar bra.
Min grundinställning är att så lite som möjligt är bra.
Just nu har jag tre som rids, en 6 åring och två fyraåringar. En går på lingus fairfield, en på PS Helsinki och en Micklem. Och då är det inte så att jag vill snörpa ihop munnen för att kunna dra lite hårdare på den som går på micklem. Han gillar helt enkelt det bäst, annars slår han med huvudet och blir väldigt styv. De andra två får du absolut inte ha något som håller ihop munnen på då får de bakom lod och är missnöjda.
Vilket bett som kombineras med nosgrimman är minst lika viktigt.
Låt oss som iaf tycker att frågan är viktig låta bli att träta med varandra utan vända oss mot avarterna istället. Fokus måste vara hästvälfärden, inte utrustningen. Du kan tortera en häst med bettlöst också.
Problemet här är att vi inte vet varför han slår med huvudet om du inte drar åt hårdare och varför han slutar slå med huvudet om du drar åt hårdare. Din slutsats bygger helt på beteendet - men forskning visar att det är typ omöjligt att se om hästen har inlärd hjälplöshet, eller blir introvert i en situation. Det kan vara som du säger, att han blir nöjdare och gillar det bäst så. Men det kan lika gärna vara att han då inser att det inte är någon idé att krångla. Och hur ska du någonsin bli 100% säker på att det är antingen det ena eller andra?
Jag rider med pulsmätare av just denna orsak. Den säger givetvis inte alltid hela sanningen, som i ditt fall, att fysiskt kasta med huvudet ger givetvis högre puls. Men om pulsen skulle sänkas
markant med nosgrimma så kanske man ändå kan dra några lösa slutsatser av det. Fakta blir det inte, men det hjälper. Pulsmätaren är min bästa vän när jag rider, framförallt när jag jobbar med unghästar. Den har förvånat mig ganska så många gånger. Och för att krångla till det ytterligare, ett djur kan vara trygg i sin inlärda hjälplöshet, att det blir så pass förutsägbart att de blir lugna och trygga i det och därmed ändå får sänkt puls, beroende på vad det gäller givetvis.
Det jag vill påtala här är att detta är
svårt!!! Det är inte så enkelt att bara titta på hästen och säga, jo den är mer nöjd för beteende x upphörde. Det kan vara så, ja. Det säger jag absolut inte emot. Men det är inte så enkelt, tyvärr. Jag vet att det forskas på "happy face" på hästar, men jag vet inte hur långt de har kommit eller om de har hittat något än. Men när det kommer så kanske man kan sätta fakta på sånthär. Sen är det nog alltid svårt att se nyanser - bara mindre missnöjd, eller lite mer nöjd kan bli svårt.
Men, om han verkligen behöver nosgrimman - hur skulle han i så fall gå på tex sidepull? Det kan ju lika gärna vara själva bettet i sig som är problemet tänker jag.
Och ja, givetvis kan du tortera en häst bettlöst också. Det tror jag inte att någon någonsin har sagt emot. Men man tar bort ett komplett onaturligt redskap åtminstone. För hästar har inte plats i munnen för bett - det är ju bara fakta hur man än vänder och vrider på det.