Vad har ni för nosgrimmor?

Sv: Vad har ni för nosgrimmor?

kl

använder aachen, remont och pullar. rider aldrig med engelsk.
alltid aachen i dressyren
pullar eller remont ut i naturen (ibland aachen)
pullar vid hoppning

Jag har aachen på mitt 6-åriga sto,
för att hon lägger tungan över bettet.
Jag tycker att aachen ser finare ut än remont på min dressyrponny, drf har jag det istället för remont. :)

Att hästen pullar är inte framåtbjudning, snarare tvärtom. Framåtbjudning är inte detsamma som att det går fort. Enda anledningen jag kan tänka mig är att en del har heta hästar i hoppningen som blir starka och därför har en pullar. Men jag har aldrig märkt att en het häst skulle bli mindre het på en viss typ av nosgrimma eller tvärtom för den delen. Går inte att förändra en hästs temperament så enkelt. Däremot kan en häst trivas olika bra på olika nosgrimmor och därmed kännas trevligare att rida men som sagt framåtbjudning har med utbildningen och lydigheten att göra. Inte med att det går fort. Men ordet är lite missvisande, typ som gå på tygeln det är inte så enkelt.

jag varierar mellan aachen- och remontnosgrimma, mest nu har jag remont :)

KL

Jag varierar mellan engelsk och remont. Dock är den engelska alltid så löst spänd så jag tror att den absolut skulle kunna tas bort.. :)

Min blivande flt-dressyrminihäst går enbart på en engelsk spänd med 2 stående fingrar. Han gillar helt enkelt inte remmar under bettet. Går lika bra utan men jag vill ha nosgrimman på.

På barbackaturer är det dock grimma + halsrem som gäller, där grimman bara används vid akut behov. Jag hade dessutom gärna velat utveckla barbackaturerna till dressyrmässig ridning i repgrimma, men det får ligga i framtiden då vi har tid till sådant som läget är nu.

ponnyn går oftast med Engelsk. alt. Pullar (inte ofta) eller hackamore.
Hästarna jag rider på skolan har alla Aachen.

varvar mellan alla olika sorters nosgrimmor

remont med reglerbar nosdel
Aachen tjock som smal
Engelsk till kandaret och pelham
Pullar vid enstaka tillfällen, t.ex i skogen
Även hack eller sidepul när jag känner för det

Senast ändrad:

Remont eller engelsk, för tillfället oftast remont.
De engelska är utan pullback, har bara normala, smidiga nosgrimmor.

Målet är att ta bort nosgrimman helt, men vi är inte där ännu. ;)

Jag använder remont till fullblodspojken, han blir lugnare i munnen har jag märkt. Rider oxå ofta på hackamoore, det går han suveränt på, dock får man inte tävla med det, dum regel tycker jag!! :-)

Knapplån

Rider allt som oftast med aachennosgrimma, har ridit med remont också. Upplever att de är lika bra. Tycker däremot inte om att rida med bara en engelsk, tycker inte jag får samma harmoni i handen då.. (Men mest är det nog bara järnspöken - jag är otroligt skrockfull och undviker att ändra på saker.)

just nu rider jag mest på vanlig engelsk. men rider också med aachen samt utan nosgrimma.

Hästen rids oftast på remont, har aachen på uteridningstränset samt engelsk eller aachen på kandaret. Just, det Aachennosgrimma på kandaret. :devil:Det fungerar alldeles utmärkt!

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka