Vad har ni för nosgrimmor?

Sv: Vad har ni för nosgrimmor?

rider Herrn med aachen när jag har dressyrsadel på, när hoppsadeln är på är det pullar som gäller, helt enkelt för att ena sadeln är svart o den andra brun...:p

Mig spelar inte nosgrimman så stor roll förutom det estetiska. Varierar mellan engelsk, aachen, pullar och ingen nosgrimma alls.

har du verkligen aachen (dvs engelsk+snokrem) när du rider med kandar??
Varför?

Där för att hästen trivdes bättre med kandaret på så sätt. Upplever att betten ligger mer stilla i munnen och då trivs han. Det är därför jag har remont också. De senaste gångerna har han dock ridits på engelsk med kandaret och det har gått utmärkt. Han behövde helt enkelt lite hjälp att vänja sig. Lite oortodoxt, jag vet men efter mycket problem med att få honom att gilla kandaret så hittade jag rätt melodi.

okej, jag har aldrig provat att ha båda och men tycker att snoken och kedjan brukar ligga på samma plats, därav funderingen..
fin han är! :d

Funkar faktiskt bättre än vad man tror :) Vet att där finns bilder på när Kyra rider Max då hon också har snokrem på kandaret.. ( tror det var på repotaget i ridsport special..)

Tack :)

Funkar faktiskt bättre än vad man tror :) Vet att där finns bilder på när Kyra rider Max då hon också har snokrem på kandaret.. ( tror det var på repotaget i ridsport special..)

Tack :)

Det var därifrån jag fick idén. Skulle nog aldrig kommit på det annars....:p

har Aachen i dressyren och Pullar i hoppningen (: Har oftast Pullar när jag rider ut också

Kan tillägga att det även finns bilder på jan Brink när han har achen på Okeanos kandar =)

För att man inte får tävla på dem + att det är fullt på dressyrhästar

varför får man inte tävla med det? gäller det även de lättaste klasserna? :confused:
(tävlar ej dressyr, men kul att veta ändån;)) är det en nackdel med att träna dressyr med pullarnosgrimma?

just nu har jag alltid pullar på stoet p.g.a att jag inte haft henne länge och det var det enda jag fick med..men ska köpa achen(eller hur det nu stavas;)) när jag får tillfälle.
alltid achen till lilllkillen.. hade remont till islänningen, men det var väldigt fult, han passade inte alls i det:D

Jag använde aachengrimma på kandaret för "hundra" år sedan på min förra häst. Det var under en kortare period när hon gärna lade tungan över bettet. Problemet försvann när hon blev starkare och jag hade sedan engelsk nosgrimma på kandaret och aachen på tränset.

Anledningen till att man inte fåt tävla mend pullarnosgrimma är för att det står i dressyr-TR att man enbart får tävla med achen, engelsk eller remontnosgrimma.

*knapplån*

jag rider med aachen, engelsk eller pullar på min häst.. oftast så blir det aachen

Läser en del som skriver att dom har nosgrimmorna löst åtspända...men då måste ja fråga vad gör dom för nytta då?

man brukar ju säga 2 fingrar (gamla viset )

Jag varvar mellan aachen, pullar och hackamore.

På den lille shettisen som jag kör har jag en aachen fast utan snokrem, en engelsk. Och till den stora hästen har jag pullar vid bomarbete och uteritt, men aachen till dressyr. Brukar variera mellan vanlig knäppning eller pullback.....:)

Liknande trådar

Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 570
Senast: Badger
·
Utrustning Alltså inte för att försvara en för hårt åtdragen pullback-nosgrimma på något sätt, men det gjordes en studie för några år sen där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 870
Senast: SiZo
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
363
Senast: Cactus
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka