Vad har ni att säga om dobermann?

Tigertofflan

Trådstartare
Någon här som har en dobermann eller är lite insatt i rasen som kan berätta lite? :) Hur är mentaliteten? Aktivergsbehov? Hur fungerar de som brukshundar? Lydnadshundar?

Sv: Vad har ni att säga om dobermann?

Någon här som har en dobermann eller är lite insatt i rasen som kan berätta lite? :) Hur är mentaliteten? Aktivergsbehov? Hur fungerar de som brukshundar? Lydnadshundar?

Jag har inte dobermann, men har sett allt från riktigt dj...la tuffa hårdingar till sådana som gör sig bäst i utställningsringen.
Så funderar du på att skaffa dobermann råder jag dig att gå in på Dobermannklubbens hemsida och gå igenom alla uppfödare för att försöka få en överblick över linjerna och kennlarnas inriktning
Sen kanske någon här som har dobermann kan PM:a dig och vägleda dig.

En riktigt trevlig ras som kan komma långt med rätt ägare. Kräver mkt motion och aktivering. Ofta allerta och smarta.

Vi har två dobermann(-ar? -s?) i vårt kvarter.
Den ena ser ut och beter lite som kalv (flamsig!) och den andra vill döda alla som kommer på närmre avstånd än 7 meter.

Jag är inte det minsta attraherad av rasen.

Jag är väl inte ute efter att köpa en dobermann själv, egentligen, men jag är allmänt nyfiken. Har googlat runt en del och läst vad som skrivits i forumtrådar och på uppfödarnas hemsidor, och fått lite intrycket av att rasen är ojämn mentalt och att de, trots att de är brukshundar inte är speciellt bra sådana. Har sett att många använder sina dobermanns som draghundar, vilket inte var ett användningsområde jag räknat med till exempel. Har också sett att många avelshundar (eller nåja, de som finns listade hos de uppfödare som har hemsidor iallafall) tränats i ipo. Så.. jag undrar väl mest egentligen hur dobermannen är som ras, är det en ras som kan hävda sig i bruksgrenar eller har den någonstans gått förlorad och man får nån slags "antingen eller"-hund, dvs, som du själv skriver, antingen en utställningshund eller en ren vakt-arbetsmaskin.

Vill gärna höra från någon som har koll på rasen :)

Doberman är en djävligt kul ras.
Men mentaliteten är rejält ojämn och vill man garanterat stå på prispallen på SM bör man se sig om efter en annan ras. Men tränar man för att det är kul, kanske hamna på sm och vill testa på många olika grenar så kan det vara ett intressant val. Men man måste vara beredd på att det är en hund med blixsnabba reaktioner, mycket känslig för "förarfel" och med en rejäl dos av jaktinstinkt och ganska ofta har problem med könsriktad aggressivitet. Så man bör vara rätt erfaren, inte banga för utmaningar och ha ett hårt pannben...

Men satan i gatan vilken lattjo hund det kan vara att träna! Det är en hund som verkligen ger allt eller inget. Inga mellanlägen.

Spring spring spring spring spring spring spring spriiiiiiing är min kommentar om dobermann. :D

Skämt åsido, om jag över huvud taget skulle få för mig att skaffa en dobbis, hade jag tittat utanför landets gränser. Jag har inte träffat en individ som har alla bitar på plats hittils, utom en enda. En skittrevlig tik från spanien som kör i vår träningsgrupp.

Min upplevelse är att nerverna är åt tjottaheiti, och det brukar brista i modet ganska mycket.

Jag har en omplacering. Hon är 12 år nu och tja.. börjar väl lugna ner sig liiiite nu, även om det oftast är full rulle ändå. Jag brukar säga att det går tre afghaner på en dobbis (det är vad min flock består av).

Som övriga redan sagt, ojämn avel, lätt till stress, högt aktiveringsbehov, sjukt mycket pipterror och ett rejält, långt långfinger. :D Mycket jakt, och mycket spring. En bekant har en 10 månaders dobermannhane från typ.. tjeckien eller nåt. Han är inte stilla många sekunder. När han väl är stilla så piper han konstant, och när han är på fötter så går han runt runt runt.

Jag gillar ändå rasen, men då har jag ju afghaner med så jag gillar lite det där långfingret som dom har ändå. Lite egna åsikter helt enkelt. Men skulle jag skaffa en dobbis idag skulle jag leta myyyycket noga efter bra linjer. Kan tänka mig att det tar lite tid.

Som ägare av raseb sen början på 80 talet Och uppfödare av den samma under ca 10 års tid,så säger jag också som en del andra,välj kennel med omsorg (bruks eller vänstervarvare) när jag födde upp var inte den mentala biten ett stort problem,men dom verkar ha blivit sämre (har själv köpt import senaste 8åren)
pipet finns nästan bara hos hanar,konsekvens är en nödvändighet första åren.Suuuuper trevliga att arbeta med även om dom är självtänkande vilket kan ställa till det lite för föraren på tävling men gillas av publiken :rofl:
Går bra med barn då dom tål att hanteras lite burdust.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 980
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 654
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 790
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka