Vad har Du för hundras?

D

darkoskille

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump: Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Bifoga gärna bild om du vill på din hund/hundar du har idag :heart

Senast ändrad av en moderator:
Jag har en Stabijhoun, tidigare har jag haft brukshundar men ville ha nåt som är stensäkert i spåret. Nån föreslog denna Holländska ras, som jag aldrig hört talas om tidigare.
Helt j*vla hopplös på att träna det han tycker är ointressant, helt magisk på de saker han själv gillar. Hårda spår, personspår, vilt, spelar ingen roll. Det är det bästa han vet. Han levererar fågel som en kung. Han är supermysig och lagom storlek och kommer aldrig när jag ropar trots timmar och åter timmar av inkallningsträning. :)
Midas vinter 17.webp

Jag två jobb, ett som betalar min räkningar, där är Midas med på kontoret. Sen driver jag hundträningfirma.

”Han är supermysig och lagom storlek och kommer aldrig när jag ropar trots timmar och åter timmar av inkallningsträning. :)

HAHA!
Fin beskrivning! Härligt att han hittat sin grej ändå 💕

Vad har du för hundras
Jag har en golden retriever, utställningsavlad.

varför valde du den? :bump:
Jag ville ha en enkel ras som första hund, och även en som inte blir en enmanshund då jag behöver ha flera alternativ till hundpassning. Hade även en golden när jag växte upp.

Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig?
Fördelar är att det är en hund som inte kräver jättemycket för att vara nöjd men ändå hänger med på det mesta. Gillar människor, kan lätt lämnas bort. Lagom stor. Lagom pälsvård om man inte ska ställa ut. Matglad, och därmed lättbelönad.
Nackdelar är att deras höftledsstatus. Kan vara lite seg i träningen ibland. Inte för den som siktar mot de högsta klasserna.

Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Kennelhosta. Men hon är bara två år.

Hur aktiverar du din hund?
Utöver promenader tränar vi rallylydnad och heelwork-to-music. Hon får apportera lite i samband med promenader. Gör lite nosework ibland som aktivering.

Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Ja, i stort sett.

Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Ja, men kan också tänka mig flera andra raser åt sällskapshållet.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Har du eventuellt en kennel?
Bara jag och hunden.

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
Hon får ett grisöra när det smäller och är då nöjd. Men för säkerhets skull är hon väl aktiverad under dagen och vi firar hos mina föräldrar som bor lite lugnare än jag. Jag går inte ut och tittar på raketer utan sitter kvar i soffan "som vanligt".

Jag har en Pekingese.
Han dök upp som omplacering på Blocket, övertalade min dåvarande sambo att åka dit och kolla enbart pga av att han var söt.

Det blev bättre än väntat!
Han blir 11 år på tisdag och är min absolut bästa och käraste vän.
Är med mig överallt utom på jobbet. I stallet, på träningar och tävlingar, på utflykter, fester osv.
Helt okomplicerad och underbart enkel. Väldigt reserverad mot andra och väljer sina människor vilket är otroligt skönt! Långt till skall och trygg i sig själv.

Har underbett och dåliga tänder, har fått dra ut de flesta. Fick operera bort en tårkörtel för ett par år sedan. I övrigt har han varit och är hälsan själv.

Kommer inte köpa Pekingese igen pga omöjligt att hitta uppfödare som avlar på sunda hundar.

Bor själv och jobbar heltid, han är hos hundvakt när jag är på jobbet.

Han är skottfast och sover sig igenom kriget som bryter ut här vid tolvslaget.

20181210_111210.webp

Jag har en Dvärgschnauzer på snart 6 år. Sen har maken två Schäfertikar på snart 11 resp 3 år.
När jag träffade maken hade jag "Skägget" och med maken fick jag 3 Schäfertikar och en kennel på köpet. Sen dess har hundar sålts och köpts. Kenneln har inriktning mot bruks och tjänst och han tävlar dem i IPO (spår, lydnad, skydd)

Skägget blev inte vad jag tänkt mig i hundväg. Han är jättego men saknar helt arbetslust. Men han är robust och käck och hänger på de stora i tempo och fart i skog och mark.
Jag har innan sparat en av våra uppfödningar men sålde henne då hon inte platsade helt i aveln. Saknar en hund för spår, Nosework och sök. Planerar att spara en ny tik ur en kull vi ska ta på en leasingtik nästa år. Till dess får jag nöja mig med min vrånga Dvärgschnauzer och gammeltiken "Mamma Mu".
Vi ska även para vår yngre tik i sommar men det är smartare i avelssynpunkt att spara en valp från leasingtiken.
Våra hundar har alla varit väldigt friska. Den gammla har bara behövt veterinärvård en enda gång och det var förra året när hon bet av en tand. Annars har det bara varit vanlig "service" som behövts på våra hundar :)
Schäfrarna är underbara. Föriga, arbetsvilliga, tåliga, glada, med på allt och det är därför jag gillar dem så mycket.
Maken jobbar ständig natt. Han är också engagerad i vår Schäferhundklubb, är skyddsfiggurant , spårläggare och provledare i IPO.
Jag sköter all markservice, pluggar SKKs uppfödarutbildning, sköter hemsida, kontakter, bokar provtider osv. Jag jobbar halvtid. Det skulle inte gå att driva runt det här om vi inte hadde de jobbtider som vi har.

Skägget
eZs4yZJ.jpg

Den gamla tiken "Mamma Mu"
2baINcS.jpg

Yngsta tiken Helga
yiZs1jM.jpg

Har 2 hundar ihop med pappa.
Ras smålamdsstövare och hedehund, drivande och ställande hundar har alltid funnits i mitt liv.
Fördelarna, trevliga hundar till jakt i behändig storlek.
Nackdelar, inte så intresserad av annan träning än det raserna är avlade för.

Har hundgård.

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den? :bump:Fördelar och nackdelar med rasen enligt dig? Har den haft några sjukdomar under sitt liv? Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig? Skulle du välja samma ras igen? Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig? Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Vad jobbar du med? Vilka tider?Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt? Har du eventuellt en kennel? Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?

Golden retriever, utställningsavlad.
Sambon ville absolut ha golden, pga uppvuxen med att hand morföräldrar haft en. Jag kollade lite uppfödare och sa sen ok.
Blev bättre än bra då jag upptäckt hur underbart roligt det är med jaktapportering! :love:

Fördelar är att det är en förarvek hund med mycket will to please. Lättfostrad med bra av- och påknapp. Extremt långt till skall! :up:

Nackdelar - blir lätt lite flamsig i träningen. Onödigt vekt psyke, hoppas att hon ska skaffa sig lite mer pondus med åldern, är bara tre år.

Nästa hund blir troligtvis en jaktlabbe.

Hon har haft en omgång gastrit troligtvis pga att det blev för mycket med flytt, ny bebis och foderbyte samtidigt. Annars frisk.

Tränas i jaktapportering, svårt att motivera till något annat och jag har helt enkelt inte heller tiden.
Sambon är ultralöpare och har med sig henne oftast. Så hon har sinnessjukt bra kondis!

Har två barn som hon typ samexisterar med. Hon gillar dom inte nåt värst men skulle aldrig göra något utan tolererar att dom finns....:grin:

Är mammaledig nu, annars är hon med mig på kontoret om dagarna.

Firar nyår hemma. Hon har varit väldigt skottberörd, något jag har lagt eoner av tid på att arbeta bort. Nu är det i stort sett borta men kommer ändå att se till att nyår inte sabbar nåt.
Bor på landet, nyligen flyttat hit, och enligt grannarna ska det vara lungt.
Firar med vänner som också har barn så vi brukar ha firat klart vid tolvslaget så att jag kan hänga med hunden då :).
02800B3D-40E9-4D24-9583-98C02F172C55.webp

Jag har hovawart. Ville ha en allround hund att prova på en massa hundsporter med och sen va den tvungen att tilltala mig utseende mässigt med. Föll som en fura och har nu 2 stycken med planer för ytterligare en under 2019. Hoppas på att min hane ska bli pappa och kommer i så fall ta en efter honom.

Fördelarna är att det är en frisk ras, mångsidig med både humor och humör. Nackdelarna är väl att de är lite spretiga exteriört och att en del brister i arbetsviljan.

Jag bor själv med mina och tycker väl att livet blivit ungefär som jag förväntat mig. Jobbar inom vården och har hundarna i hundgård då. De aktiveras främst med spår och lydnad förutom promenader och cykelturer. Hanen är den som fått prova på flest grenar då han är äldst och min ”prova på” hund.

Tiken har fått rotfylla en tand annars skadefri. Hanen har haft några muskelskador pga att tiken tacklat honom och sen fick han problem med prostatan sist hon löpte.

Till nyår kommer vi vara hemma. De kommer få något smarrigt att tugga på runt 12 snåret mest för sakens skull. De bryr sig inte om att det smäller.

BCF58477-4586-40B8-9CF2-30AC8E29B8B2.webp

vad har du för hundras
Sealyhamterrier

och varför valde du den?
Jag ville ha en sällskapshund och trillade över Sealyham egentligen, när jag läste på om rasen kändes det som att den skulle passa mig

Fördelar
Lättsam ras som inte kräver mycket alls men ändå hänger med på vad som helst.
Lättlärd och positiv
Rejäl hund trots att den inte är så hög
Min är totalt ointresserad av jakt om det inte handlar om möss

nackdelar med rasen enligt dig?
Lite för envis ibland
Pälsvården är rätt trist

Nej (han är 18 månader ca)

Hur aktiverar du din hund? Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Mest promenader, lite klickerträning, funderar på agilitykurs till våren

Beror mest på pälsvården tror jag, men jag är nöjd med sealyn som ras

Jag jobbar inte, hunden kan vara ensam ett tag men vi har inte tränat så mycket på det eftersom det inte direkt behövs.

Han bryr sig inte om fyrverkerier alls. Han är generellt väldigt orädd
40524738_2423446981006740_8435771065942147072_n.webp

Jag har saluki.
Att det blev just saluki är en ren slump (hamnade via vänner hos en kennel där jag kom att hjälpa till mycket, fick sedan en av deras f.d. avelstikar). Att jag däremot fortsätter med rasen är ingen slump. Jag älskar att leva med dem och de passar mig bra helt enkelt.

Fördelen är att de är lite "katt i hundförpackning", jag gillar sådant. De är självständiga och otroligt intelligenta, mycket bestämda i sina åsikter om allt och de tar stor skillnad på folk och folk. De är därmed inte speciellt lätta att träna, men det är ungefär den enda nackdelen med dem för mig. De har enorm jaktlust, vilket för 99% av hundägarna gör det i princip omöjligt att få bra inkallning på sina salukis, men det är just för att de i grunden är jakthundar som de har allt det jag gillar också. Mot icke-bytesdjur (människor och hundar) så är de annars otroligt vänliga. Det är extremt sällsynt att hanhundar inte går ihop med andra hanhundar, tvärt om så tar jag och många andra för givet att det går utmärkt att släppa ihop en hel hög med salukis hur som helst oavsett åldrar och kön, även om de aldrig träffats innan. Salukis är även generellt sett lätthanterade, orädda och enkla i alla tänkbara vardagssituationer. De kräver inte direkt någon mental träning, men älskar fysisk motion och sover sedan på valfri varm och mjuk plats (tex soffa eller säng).

Mitt liv med saluki blev inte som planerat. Det blev så mycket mer av allt och så otroligt mycket bättre. Jag trodde väl först att jag bara skulle ta hem en hund som jag gillade och leva hemma med henne, gå långpromenader och ha det kul ihop. Tja. Nu sitter jag här med saluki nr 3 & 4. Vi har tävlat framgångsrikt i lure coursing, och för rasen även med bra resultat i lydnad och rallylydnad. Jag har testat det mesta som går att testa med saluki, har blivit en extrem salukinörd med ett enormt kontaktnät som (tack vare internet) sträcker sig över hela världen. Jag har träffat enormt många salukis, sett till att lära mig mer om hundar generellt på alla tänkbara plan och de flesta av mina vänner idag är sådana som jag träffat genom livet med hund.

Jag lever ensam med mina hundar och jobbar idag heltid. Hundarna är då hos min mor där de får sällskap och jag rastar dem på lunchen. Jag har bara några få minuters restid till och från jobbet, så det blir inte mycket ensamtid alls för dem. Tidigare har jag jobbat med djur på olika sätt och kunnat ha med hundarna på jobbet. Någon kennel har jag inte, men det är inte helt otänkbart att jag i framtiden blir uppfödare om allt råkar passa för det (jag är dock extremt kräsen med allt från avelsdjur till valpköpare och så ska ju allt runtomkring fungera också).

När det gäller nyår så förbereder jag mig genom att motionera hundarna på morgonen och hålla mig inne så mycket som möjligt resten av dagen. Mina hundar är inte det minsta rädda (unga hunden gillar t.o.m. att sitta i fönstret och titta på dem), men i området där jag bor så händer det varje år att ungdomar skjuter fyrverkerier mot andra människor och mot djur. Jag går alltså inte ut eftersom jag är rädd att få fyrverkerier på mig. Det har varit riktigt nära förut, jag riskerar det inte igen i onödan.

Och justja. Sjukdomar. Sådant har vi sluppit, bortsett från första tiken som fick juvertumörer och urinvägsinfektion. Någon gång har vi råkat ut för öroninflammation och ögoninflammation också. Min nu äldsta är dock en riktig olycksfågel som varje år råkar ut för någon allvarligare skada. Hon har splittrat knäskålen, fått djupa sår, amputerat sporre som bröts (alltså själva klobenet, inte bara klon), skadat ett öga och allt vad det nu är. Alltid är det något... Som tur är läker hon otroligt snabbt från allt.

Bilder då, på alla de fyra jag haft :love:
Min första tik:
25399034_965186390296408_1891458495393528561_n.jpg

Min andra tik, dotter till den första:
75962_1364850710.jpg

Min tredje, halvsyster till den andra (samma pappa). Min nu äldsta:
26910214_983440271804353_7711422953263379548_o.jpg

Och min nu yngsta (barnbarn till min första, systerdotter till min andra):
27747476_997769997038047_5350968656096813206_o.jpg

Och sådär som jag helst ser dem:
26167602_181369089273986_872274643286964688_n.jpg

26112086_181375889273306_8589443973021772795_n.jpg

48090128_1226248520856859_6530032967912259584_n.jpg

Ursäkta bildbomben :angel:

Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?

Har 2 Australian kelpie hanar, snart 7 år är den äldre och den yngre 4,5 år. Vi ville ha en aktiv och förig hund som kunde vara med på det mesta. När jag köpte en den yngre ville jag ha en hund med kapacitet för att tävla i elitbruks och högsta agilityklasserna med bra resultat.

Fördelar: Storleken, pälsen, sociala och gillar människor, överlag bra arbetsfokus och arbetsvilja, föriga, mycket will to please, en ras där majoriteten röntgas och gör MH = hyffsat lätt att förutspå ledhälsa och mentalitet på en kull.

Den äldre har råkat ut för den del men förutom några magsjukor och prostataproblem så har det andra berott på yttre omständigheter. Den yngre har haft ett hornhinnesår.

Normalt tränar de lydnad, personspår, uppletade eller agility totalt iaf 4 ggr per vecka. Utöver det en hel del fysisk aktivitet som lösa skogspromenader, löpning eller cykling dagligen.

Ja det blev ganska precis som vi tänkt oss

Skulle du välja samma ras igen?
Ja om jag hittar en kombination som uppfyller mina ganska högt ställda önskemål.

Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Svårt men malle eller aussie kanske men då blir det nog inte lika mycket agility.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Lever med min man

Vad jobbar du med? Vilka tider?
Är tjänsteman och jobbar normalt kontorstider

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
De är oftast hos hundvakt.

Har du eventuellt en kennel?
Nej men kanske i framtiden

Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
De aktiveras väl på dagen och sen drar vi på lite musik när de smäller, brukar vara rätt lugnt här. Den äldre gillar inte raketer men blir inte panikslagen och slappnar av snabbt sen är det tystnar. Den yngre kan vakta lite på ljudet i början men i sen helt obrydd.

Den yngre:
lXN4uteeAU0KO52FXzU0V_rPhv41Wxo-OcuESeT8mlSlCbbNsRrEFylTnEFivjpv2OxLBFZu7TxScmlUVdBy-Ngtav3zni9PrEl9fLzzpm9jw-Gf0Z6Z57V1LgMnBrEQRBQ6yp_9lW_k02KSwAOu-ZlhgaUHUqc-PseZEjBj-Ncy8OgSZNdJA6wQgoHZaGQWtjU1Msg7O120DE-cOsY6rA_fuxSN8K3wRWbUy6b_y2wF2NXakTlbue1oVvXylqmFyeZSCREx5JNZd7UJJuFsR_nC3ExCgK750GaaKUimBW6kcLRZPz5IX-3bbw-dRR23rdFmkc37aU9bjq_pRaDT3HGvrVyGlH9884lXIyPFgZiqvPCY95sUsrrESEa0hbF512aeGlOv5BPqqfhV24LAd9mDwraz46PNwSMDZLAHs345OJfGTu457Ue33yHqD62m2wf8HU4CeN3zZUU5Qs6005_-ou2fvkI2nupua75zdM_F9n1DD97j6toOuEkuaizZ4nGrnxYhcg58Zr-Lj69zYAQW16ASVdYKj2ls3h0ZJyGU5qdfajBLcqZgvlzgyv8grafR5ueKRZ7BlCiO4AI9KQMMym3kubTKoW-tvwe0LdaSwCZjS14HE6gcbsMiGtQ0KGMbIqRVK_-NFMmpYzcmPyih=w1545-h869-no

Den äldre:
lpFrlea_rwMI2cYSOMwjEszbEI0rebxeuqkXxI0rAm8iriP-rXYyMIs3RozPVlmIxWvYrgxFvodoE-nPJlVE_t0qHXY4vGW4eOfH8QSds4j2mSF8t5L17v-6FS1-LZ7vw1yle0abiejZNo7SQ5rvi7LLq-NmSESPa4hWRO4VYGDPNSw1VRZeCgcDwAfj3dFQEvdqIMpRIC7w9FXx6AQGEAHWNR11AGKM7tF_Gc1TIhYoWNmBTemKC5L33biJ6E4GhFAFy8mQA7-eYd27rml155rqr5P79b7De-jd3F8LuSZ9k31yVzfbpJtJc5DTVTkTUIE0yMtIQ6DkXHyg_byz653jJHHYlCP6DXp5bWieHdwKBF7Dedzuf_pKwOph4ZkHp12rggd0ysjxzyLDxLX2jc_J7nQwmyqYAwFffZQ3X0JLBKoOvsPfJvm7LW80MgIASQkiQzI5IxyVo_4UqbK4g8sn5vADFfjOovHhJg2QUvPi3Iz8ylfv0CuxKrQm_ZnLeODCrtYhWXKBPGlsCkRcLFcO0UaOv9ZNWnNDsSaxgLuEhXzEVciExwRX9rUOvdf6T6s0mlRreN2vbhsIS3x9tiQKQpoSPuniWM4e5loksafNNGycANfwPJ0QvIlGJGuHWFkod29fODvwfEHTm7PW9eHx=w1545-h869-no

Golden retriever, utställningsavlad.
Sambon ville absolut ha golden, pga uppvuxen med att hand morföräldrar haft en. Jag kollade lite uppfödare och sa sen ok.
Blev bättre än bra då jag upptäckt hur underbart roligt det är med jaktapportering! :love:

Fördelar är att det är en förarvek hund med mycket will to please. Lättfostrad med bra av- och påknapp. Extremt långt till skall! :up:

Nackdelar - blir lätt lite flamsig i träningen. Onödigt vekt psyke, hoppas att hon ska skaffa sig lite mer pondus med åldern, är bara tre år.

Nästa hund blir troligtvis en jaktlabbe.

Hon har haft en omgång gastrit troligtvis pga att det blev för mycket med flytt, ny bebis och foderbyte samtidigt. Annars frisk.

Tränas i jaktapportering, svårt att motivera till något annat och jag har helt enkelt inte heller tiden.
Sambon är ultralöpare och har med sig henne oftast. Så hon har sinnessjukt bra kondis!

Har två barn som hon typ samexisterar med. Hon gillar dom inte nåt värst men skulle aldrig göra något utan tolererar att dom finns....:grin:

Är mammaledig nu, annars är hon med mig på kontoret om dagarna.

Firar nyår hemma. Hon har varit väldigt skottberörd, något jag har lagt eoner av tid på att arbeta bort. Nu är det i stort sett borta men kommer ändå att se till att nyår inte sabbar nåt.
Bor på landet, nyligen flyttat hit, och enligt grannarna ska det vara lungt.
Firar med vänner som också har barn så vi brukar ha firat klart vid tolvslaget så att jag kan hänga med hunden då :).
Visa bifogad fil 23251
Jag tänker hela tiden att det är en tollare eller iaf jaktavlad Golden DJ har eftersom hon ser så himla liten ut :o :D men väldigt fin! Varifrån är det hon kommer?

Vad har du för hundras?
Jag har en dvärgschnauzerhane, peppar och salt.

varför valde du den? :bump:
Jag ville ha en liten, robust, frisk och tålig hund som inte fäller då jag är lätt allergisk. Dessutom tilltalas jag enormt av utseendet. Älskar att schnauzrar ser ut som sura små farbröder :love:

Fördelar är att rasen generellt är pigg, alltid redo för att hitta på nåt, frisk, har mycket energi och gillar att jobba. Nackdelar är att rasen är populär vilket innebär att en del uppfödare avlar på tveksamma kombinationer vilket på sikt kan påverka hälsan negativt. Rasen är också skällig och pälsvården är faktiskt ganska jobbig (och dyr!).

Kennelhosta samt urinvägsinfektion. Min har dessutom känslig mage.

Utöver promenader tränar vi nosework och personspår. Nosework kör vi året om, personspår främst på vår, sommar och höst.

Nej - jag är mer intresserad och kunnig om hundar idag än vad jag var när jag skaffade honom.

Jag kan absolut tänka mig samma ras igen, förutsatt att jag hittar en bra kombination av linjer som jag tror på. Är även sugen på den större kusinen (schnauzer) samt diverse små terriers. Gillar hundar som har lite attityd och jävlaranama :D

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj? Har du eventuellt en kennel?
Sambo. Ingen kennel och kommer inte föda upp i framtiden.

Min hane är helt obrydd av fyrverkerier eller höga ljud vilket är oerhört skönt. Har en hund i min närhet som är livrädd för fyrverkerier. Gör ont i hjärtat av att se honom helt förstörd runt nyår :cry:
Skärmavbild 2018-08-18 kl. 23.21.48.webp

Jag har en utställningsavlad golden på 10,5 år. Golden har typ alltid varit rasen jag drömt om och tänkte att han skulle bli en bästa kompis som kunde vara med på allt. Och det har han absolut varit.

Fördelen med honom är att han alltid är så positiv och löjligt glad. Så himla snäll och på många sätt väldigt okomplicerad och vill göra rätt. Generellt tycker jag att goldens brukar vara rätt glada och positiva.

Nackdelarna är att han har så många mentala och fysiska problem så det har varit minst sagt känpigt till och från. Han är dessutom otroligt egensinnig och har alltid varit även om åldern har förstärkt dom dragen. Så det har inte alltid varit särskilt enkelt att träna med honom. Han är även lite brötig och eh ja, det är väl en av nackdelarna med rasen generellt.

Svansson har diverse problem så ja, livet blev inte riktigt som jag hade tänkt mig. Men det har samtidigt varit så himla himla bra och jag har lärt mig så mycket under vår tid ihop.

Just nu känns det rätt avlägset att skaffa ny hund, men jag är nog ändå inne på att det i så fall blir en Golden från någon av dom få kennlarna jag gillar (har som sagt lärt mig en hel del sedan jag skaffade Svansson).

Jag bor ihop med min sambo och vi jobbar omlott så han är nästan aldrig ensam, men är det något möte på jobbet så åker han med och sover i bilen. Innan jobbade jag kontorstider och bodde själv, så då var han på dagis (och jag fick hjälp av mina föräldrar) vilket fungerade bra i några år. Men det är skönt att kunna erbjuda honom pensionärsliv med sällskap eftersom det är vad han trivs med.

Vi har tränat en del apportering och skulle börjar tävla men där satte min hälsa stopp. Vi har även aktiverat oss med rally/någon form av nosework och spår utan några tävlingsambitioner öht utan bara för att det är kul :) Numera apporterar vi någon gång ibland, annars är det mest promenader och godissök/godisspår som gäller.

Angående nyår så är Svansson rädd så vi stänger in oss med höga ljud på tvn, fördragna gardiner osv. Vi går en lång promenad på förmiddagen och sen håller vi oss inomhus. Han har även DAP-halsband vilket jag tycker hjälper en del :)

Senast ändrad:
Som rubriken lyder, vad har du för hundras och varför valde du den?

Har 2 Australian kelpie hanar, snart 7 år är den äldre och den yngre 4,5 år. Vi ville ha en aktiv och förig hund som kunde vara med på det mesta. När jag köpte en den yngre ville jag ha en hund med kapacitet för att tävla i elitbruks och högsta agilityklasserna med bra resultat.

Fördelar: Storleken, pälsen, sociala och gillar människor, överlag bra arbetsfokus och arbetsvilja, föriga, mycket will to please, en ras där majoriteten röntgas och gör MH = hyffsat lätt att förutspå ledhälsa och mentalitet på en kull.

Den äldre har råkat ut för den del men förutom några magsjukor och prostataproblem så har det andra berott på yttre omständigheter. Den yngre har haft ett hornhinnesår.

Normalt tränar de lydnad, personspår, uppletade eller agility totalt iaf 4 ggr per vecka. Utöver det en hel del fysisk aktivitet som lösa skogspromenader, löpning eller cykling dagligen.

Ja det blev ganska precis som vi tänkt oss

Skulle du välja samma ras igen?
Ja om jag hittar en kombination som uppfyller mina ganska högt ställda önskemål.

Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Svårt men malle eller aussie kanske men då blir det nog inte lika mycket agility.

Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Lever med min man

Vad jobbar du med? Vilka tider?
Är tjänsteman och jobbar normalt kontorstider

Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
De är oftast hos hundvakt.

Har du eventuellt en kennel?
Nej men kanske i framtiden

De aktiveras väl på dagen och sen drar vi på lite musik när de smäller, brukar vara rätt lugnt här. Den äldre gillar inte raketer men blir inte panikslagen och slappnar av snabbt sen är det tystnar. Den yngre kan vakta lite på ljudet i början men i sen helt obrydd.

Den yngre:
lXN4uteeAU0KO52FXzU0V_rPhv41Wxo-OcuESeT8mlSlCbbNsRrEFylTnEFivjpv2OxLBFZu7TxScmlUVdBy-Ngtav3zni9PrEl9fLzzpm9jw-Gf0Z6Z57V1LgMnBrEQRBQ6yp_9lW_k02KSwAOu-ZlhgaUHUqc-PseZEjBj-Ncy8OgSZNdJA6wQgoHZaGQWtjU1Msg7O120DE-cOsY6rA_fuxSN8K3wRWbUy6b_y2wF2NXakTlbue1oVvXylqmFyeZSCREx5JNZd7UJJuFsR_nC3ExCgK750GaaKUimBW6kcLRZPz5IX-3bbw-dRR23rdFmkc37aU9bjq_pRaDT3HGvrVyGlH9884lXIyPFgZiqvPCY95sUsrrESEa0hbF512aeGlOv5BPqqfhV24LAd9mDwraz46PNwSMDZLAHs345OJfGTu457Ue33yHqD62m2wf8HU4CeN3zZUU5Qs6005_-ou2fvkI2nupua75zdM_F9n1DD97j6toOuEkuaizZ4nGrnxYhcg58Zr-Lj69zYAQW16ASVdYKj2ls3h0ZJyGU5qdfajBLcqZgvlzgyv8grafR5ueKRZ7BlCiO4AI9KQMMym3kubTKoW-tvwe0LdaSwCZjS14HE6gcbsMiGtQ0KGMbIqRVK_-NFMmpYzcmPyih=w1545-h869-no

Den äldre:
lpFrlea_rwMI2cYSOMwjEszbEI0rebxeuqkXxI0rAm8iriP-rXYyMIs3RozPVlmIxWvYrgxFvodoE-nPJlVE_t0qHXY4vGW4eOfH8QSds4j2mSF8t5L17v-6FS1-LZ7vw1yle0abiejZNo7SQ5rvi7LLq-NmSESPa4hWRO4VYGDPNSw1VRZeCgcDwAfj3dFQEvdqIMpRIC7w9FXx6AQGEAHWNR11AGKM7tF_Gc1TIhYoWNmBTemKC5L33biJ6E4GhFAFy8mQA7-eYd27rml155rqr5P79b7De-jd3F8LuSZ9k31yVzfbpJtJc5DTVTkTUIE0yMtIQ6DkXHyg_byz653jJHHYlCP6DXp5bWieHdwKBF7Dedzuf_pKwOph4ZkHp12rggd0ysjxzyLDxLX2jc_J7nQwmyqYAwFffZQ3X0JLBKoOvsPfJvm7LW80MgIASQkiQzI5IxyVo_4UqbK4g8sn5vADFfjOovHhJg2QUvPi3Iz8ylfv0CuxKrQm_ZnLeODCrtYhWXKBPGlsCkRcLFcO0UaOv9ZNWnNDsSaxgLuEhXzEVciExwRX9rUOvdf6T6s0mlRreN2vbhsIS3x9tiQKQpoSPuniWM4e5loksafNNGycANfwPJ0QvIlGJGuHWFkod29fODvwfEHTm7PW9eHx=w1545-h869-no
Glömde tydligen nackdelar.
Eftersom mina är helt olika mentalt har de olika nackdelar. Men det som är mest problematiskt gör oss är den sociala osäkerhet som den äldre har. Han gillar vuxna människor men vill att kontakt sker på hans villkor. Blir han trängd eller skrämd kan han bitas eller naffsas. Social osäkerhet förekommer i rasen. Rack och lov är det rätt ovanligt att de tar till tänderna som min gör. En annan nackdel är att de kan vara rätt ljudliga när de är uppe i varv.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 146
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 995
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 470
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 561
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V