Som rubriken lyder, vad har du för
hundras och
varför valde du den?
Har 2 Australian kelpie hanar, snart 7 år är den äldre och den yngre 4,5 år. Vi ville ha en aktiv och förig hund som kunde vara med på det mesta. När jag köpte en den yngre ville jag ha en hund med kapacitet för att tävla i elitbruks och högsta agilityklasserna med bra resultat.
Fördelar och
nackdelar med rasen enligt
dig?
Fördelar: Storleken, pälsen, sociala och gillar människor, överlag bra arbetsfokus och arbetsvilja, föriga, mycket will to please, en ras där majoriteten röntgas och gör MH = hyffsat lätt att förutspå ledhälsa och mentalitet på en kull.
Har den haft några sjukdomar under sitt liv?
Den äldre har råkat ut för den del men förutom några magsjukor och prostataproblem så har det andra berott på yttre omständigheter. Den yngre har haft ett hornhinnesår.
Hur aktiverar du din hund?
Normalt tränar de lydnad, personspår, uppletade eller agility totalt iaf 4 ggr per vecka. Utöver det en hel del fysisk aktivitet som lösa skogspromenader, löpning eller cykling dagligen.
Blev ditt liv med hund som du tänkte dig?
Ja det blev ganska precis som vi tänkt oss
Skulle du välja samma ras igen?
Ja om jag hittar en kombination som uppfyller mina ganska högt ställda önskemål.
Om inte, vilken ras kan du annars tänka dig?
Svårt men malle eller aussie kanske men då blir det nog inte lika mycket agility.
Lever du ensam med hund eller har sambo/familj?
Lever med min man
Vad jobbar du med? Vilka tider?
Är tjänsteman och jobbar normalt kontorstider
Är din hund hemma, med dig på jobbet, hos hundvakt?
De är oftast hos hundvakt.
Har du eventuellt en kennel?
Nej men kanske i framtiden
Nyår är här alldeles snart, hur hanterar din hund/hundar nyårsafton? Vad gör ni för att eventuellt mildra stressen?
De aktiveras väl på dagen och sen drar vi på lite musik när de smäller, brukar vara rätt lugnt här. Den äldre gillar inte raketer men blir inte panikslagen och slappnar av snabbt sen är det tystnar. Den yngre kan vakta lite på ljudet i början men i sen helt obrydd.
Den yngre:
Den äldre: