vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:(

Många tränare är duktig på sadlar också, det är ju inte Rocket Science direkt. Och du slipper någon som har egenintresse att sälja just sina sadlar. Hittar man inte det man vill ha i den ena butiken så åker man vidare till nästa.

Och om tränaren vill rekommendera någon annan så vet ju TS vart hon ska vända sig.

En kompis till mig fick sin sadel utprovad av en sadelutprovare och kom hem med en sadel som låg sämre än den hon redan hade. Hon hade den bara på prov som tur var och vi övertalade henne om att lämna tillbaka den igen.

Behöver iof inte ens vara så komplicerat . Som jag skrev - professionella har både kunskap i sig men än mer kunskap om hur man behåller nöjda kunder ...
 
Sv: vad hände ?:(

Du har haft hästen i två veckor och redan lagt ut den på annons? Som oinriden dessutom? Varför?
 
Sv: vad hände ?:(därför

Jag känner mig lurad av säljaren. Fler än mig tror att hon kanske inte är inriden trots det vi ser på film. Om hon är det behöver hon börja om från start. Jag har ärligt ej kunskap eller tid tyvärr . Sökte en häst som går o rida .
 
Sv: vad hände ?:(därför

Det är ju bra att du inser det.
Jag tror dock hon är inriden men hon är ung, rest långt, känner sig inte trygg, har felaktig utrustning osv. Det kan få vilken häst som helst att flippa.
 
Sv: vad hände ?:(därför

Liksom Bison tror jag att hästen visst är inriden. Eller ja, så länge det är samma häst på filmen förstås. Där såg den i allra högsta grad ut att vara ridbar i de olika gångarterna.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag tror visst att hästen är inriden, annars hade den inte gått som den gör på första filmen. Det folk inte fattar är att bara för att en unghäst är inriden och det ser fint ut på film är det inte bara att hoppa upp och köra på som att det var en gammal ridskolehäst.

Jag tror säkert att hästen har varit inriden, kanske har den varit känslig vid just uppsittning eftersom detta inte visas på filmen och det är ganska dumt, för hästens skull, av säljaren att inte säga något om det i så fall.
Men det behöver inte vara så att den var mer känslig än en normal unghäst, och om förra ryttaren gått försiktigt fram som man bör har hästen känt sig trygg under hela processen och därför inte visat något nervöst beteende vid ridning.

Tyvärr så räcker det med en ny dålig upplevelse av ridning (eller ibland bara sadel) för att allt det gamla jobbet skall vara ogjort.

Så ja, du har rätt i att hon behöver "ridas in" på nytt nu. Men inte för att hon inte var inriden från början, utan för att hon blivit skrämd.
 
Sv: vad hände ?:(därför

Jag känner mig lurad av säljaren. Fler än mig tror att hon kanske inte är inriden trots det vi ser på film. Om hon är det behöver hon börja om från start. Jag har ärligt ej kunskap eller tid tyvärr . Sökte en häst som går o rida .

Jag tycker detta svar är oerhört ledsamt i sammanhanget . Utifrån det du redovisat . Du har lite dålig koll , begränsad kunskap och har köpt hästen på distans dvs ovisad av dig personligen . Hästen inte inriden ???? :(

Varför i hela friden köper du en 4 åring på import från Polen osedd om du vill ha en trygg förutsägbar riden häst ? Och tycker problemen med en dålig sadel som du lagt på är problem ? Jag fattar inte ?:(
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(

Jag har ridit och tagit hand om unghästar innan . Inridna lite rädda eller outbildade. Har en 5 åring som är lite små rädd när vi rider ut och inte går i form ännu hon kan skritt trav o galopp men behöver jobbas med i det. Jag förväntade mig inte att få en riden men rädd häst som ska börja från 0 . Hade han sagt att hon blivit rädd och var ej ridbar mer så ok men Han sa att tjejen i stallet på 17 red hästen bara några dagar innan hon kom till mig. Men hästen hade ingen sadel när jag fick henne. Kunde ej prova hästen.
 
Sv: vad hände ?:(

Men det är ju inte hos säljaren den har blivit skrämd utan det är ju hos dig så det kan du ju inte beskylla säljaren för. Du sa ju tom att du sett bilder från när hästen tävlade så hur sjutton får du ihop det med att den inte skulle vara inriden.

Man ser ju direkt på filmen att det är en lite spänd häst trots att den ju troligen har traskat i det ridhuset ett väldigt stort antal gånger så slappnar den aldrig av riktigt med att däcken ligger där.
Vet inte om det är uppfödaren du köpt ifrån är det det så har hästen flyttat för första gången i sitt liv och hamnat bland helt främmande både människor och hästar och främmande miljö bara en sån sak kan få en lite försiktig häst överspänd och helt ur gängorna.
Sen sadlar du med en sadel som inte passar och sitter upp helt utan att ha linat först, du är en människa hästen inte känner och har förtroende för än och när du klättrar upp så klämmer kanske sadeln till i ryggen kanske sitter du heller inte upp lika försiktigt som en ryttare som är van att rida in unghästar, det är inte konstigt om en häst som redan är spänd i det läget exploderar och får ett sadeltvång.

Sen blev både du och hästen rädd (ett sadeltvång är lika otäckt för hästen som för ryttaren för de har ingen kontroll alls själva över det utan det blir en blackout som ofta skrämmer unghästar rejält) och det skapas ännu mer spänningar.

Bara för att en unghäst får ett sadeltvång säger det inte ett spår om hur mkt riden eller utbildad den är. Jag hade tex en unghäst för en del år sedan som jag ridit ett år ca på hemmaplan välutbildad hoppade lekande lätt banor stod alltid som en staty när man satt upp och kallades lite skämtsamt min 3 åriga soffa för att den var så otroligt stabil. Tills första gången den befann sig på en tävlingsplats, blev lite uppspelt och spänd av röran, högtalarljud och dylikt men inte mer än att den var lite spänd men stod still vid uppsittningen som gick till precis på samma sätt som alla andra hundratalsgånger tävlingsschabrak på som var lite halare än de vanliga och sadlen gled lite precis i uppsittningen det tillsammans med att hästen redan var spänd utlöste ett kraftigt sadeltvång och det var full rodeo på parkeringen, nu är jag van att det kan hända saker på unghästar så jag hade redan ett bra tag i förbygeln och tar alltid båda stigbyglarna innan jag sätter ner rumpan i sadeln på en unghäst så jag lyckades sitta kvar, men hästen stod och skakade i hela kroppen när tvånget släppte. Men trots det så skrämde denna upplevelse hästen ordentligt det tog många tävlingar innan hästen var lika avslappnad vid uppsittningar i den miljön trots att man var extra noga att förebygga.
 
Sv: vad hände ?:(därför

Jag känner mig lurad av säljaren. Fler än mig tror att hon kanske inte är inriden trots det vi ser på film. Om hon är det behöver hon börja om från start. Jag har ärligt ej kunskap eller tid tyvärr . Sökte en häst som går o rida .

Nä, vet du vad. Vilken mardröm för säljaren, som helt klart sålt en fin unghäst som är visad riden. Du har skapat problem på hemmaplan och skyller detta på att säljaren lurat dig?! Det om något vill jag kalla förtal!

Vill du ha en trygg och pålitlig ridhäst, kan du ju knappast köpa unghäst på distans utan att ha provridit en gång. Hur tänker du då? Har du förutsättningar som är viktiga för dig, ligger det givetvis i ditt eget intresse att kontrollera att hästen fungerar för dig och dina behov.

Sätt dig ner och tänk igenom detta, och inse att problemen har skapats sedan hästen kom till Sverige. Det här är inte säljarens problem. Det är ditt.
 
Sv: vad hände ?:(

Hur kommer det sig att andra som rör sig i stallet flera olika människor inte tycker de är fel på min sadel
 
Sv: vad hände ?:(

Låt henne landa i den nya miljön och börja med markarbete bygg upp ett förtroende mellan er.
tänk på att hon ryckts upp från sin trygga hemmamiljö, med en ryttare hon är van vid.

Det är inte robotar vi har att göra med, dessutom om hon är polsk är det antagligen mycket fullblod i henne vilket gör att hon kan vara så mycket känsligare än normalt. (egen erfarenhet).

Så ta det lugnt och låt det ta den tid det tar kan behövas flera månader för henne att komma till ro.
 
Sv: vad hände ?:(därför

Jag känner mig lurad av säljaren. Fler än mig tror att hon kanske inte är inriden trots det vi ser på film. Om hon är det behöver hon börja om från start. Jag har ärligt ej kunskap eller tid tyvärr . Sökte en häst som går o rida .

Nej du har inte blivit lurad men du har köpt en häst som är lite för ung, känslig och svår för dig att klara av själv i nuläget. Men om du får mycket hjälp nu i början kan du ha en jättebra häst sedan. Ge inte upp utan ta hjälp av någon i stället.
 
Sv: vad hände ?:(

Hur kommer det sig att andra som rör sig i stallet flera olika människor inte tycker de är fel på min sadel

Det är inte säkert det är fel på sadeln (även om Gylle säger att hon ser något på den lilla filmsnutten). Något är det hon reagerat på och det är som att lägga ett pussel. Fråga tränaren när han kommer förbi i kväll.

Min egen häst gjorde något liknande när hon kom till mig som fyraåring och jag skulle hoppa upp från marken i ridhuset första gången. Andra gången hade jag pall och någon som höll hästen och då gick det mycket bättre.

Hästar är känsliga djur det behövs inte så mycket för att det ska bli fel.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag har ridit och tagit hand om unghästar innan . Inridna lite rädda eller outbildade. Har en 5 åring som är lite små rädd när vi rider ut och inte går i form ännu hon kan skritt trav o galopp men behöver jobbas med i det. Jag förväntade mig inte att få en riden men rädd häst som ska börja från 0 . Hade han sagt att hon blivit rädd och var ej ridbar mer så ok men Han sa att tjejen i stallet på 17 red hästen bara några dagar innan hon kom till mig. Men hästen hade ingen sadel när jag fick henne. Kunde ej prova hästen.

Den videosnutt du lagt ut lite tidigare, ser i mina ögon OK ut. Lite spänd häst som inte slappnar av.

Du har köpt en fin fyraåring som du inte själv provat, och fått en fin häst som är spänd.

Det du beskriver ovan för att visa din unghästvana, ser inte jag som någon merit eller bevis på kunskap utan snarast tvärt om.
Att du köpte en fyraåring och förväntade dig en lugn och problemfri häst, säger också en del om att din erfarenhet inte är så stor.

Tufft för hästen att få byta hem igen snabbt, men antagligen det bästa både för dig och hästen.

Jag tycker som de flesta uttryckt: det är inte säljarens fel att det gick snett. Du har i dagsläget inte kunskap för den här hästen.

Jag tänker att du får ta detta som "läropengar" och tänka att du nästa gång behöver testa en häst noga, både från marken och uppsuttet och gärna provrida flera gånger så du testar både vid uteritt och på ridbana.
Och om du känner dig det minsta osäker på den häst du provar: tänk inte att det ordnar sig med tid utan tänk då att du ska leta vidare.

Det ska vara kul att rida, och man måste vara noga för att hitta "rätt" häst.
 
Sv: vad hände ?:(

Hur kommer det sig att andra som rör sig i stallet flera olika människor inte tycker de är fel på min sadel

Men du ...
Jag förstår mindre och mindre vad du öht vill med tråden ? Du vill inte ta till dig att man självklart utesluter sadeln på en häst som reagerar som din, och du har inte provat ut sadeln du har i dagsläget utan använt ett måttband ?

Hur duktiga med sadlar är "alla" i din omgivning ? Och varför sitter det så långt inne för dig att du SJÄLVKLART måste utesluta sadeln i första hand innan du börjar krångla med annat ?
Ang att krångla med säljarna tycker jag du bör skämmas . Du har på eget bevåg köpt en häst osedd och utan att prova den .
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp