vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:( okey

Jag kan klara visa problem andra inte. Hade hon haft ett annat problem tex het , tittig , seg tex så ok men inte dessa problem som för mig är stora. Jag viste inte att jag skulle få en häst med dessa problem då skulle jag inte ta henne. Om det hänt under provridning hade jag inte köpt hästen. Han sa ju att det gick o rida henne UTAN problem. Tillb barn skulle kuna rida henne sa han. Hans ryttare är 17 år!. Han hade ej ens en sadel som tillhörde hästen.
 
Sv: vad hände ?:(Sadel

Jag bad ju honom om att få köpa sadel och träns till hästen då sa han att han inte hade någon. Så 1 han ville ge en annan häst drn sadel hon haft som passade henne. Eller ej int av o sälja . Nej han sa ju jag har ingen sadel. Så fort jag kommer på hur jag skickar en bild skickar jag foto på smset

Hi I dont have saddel for sale:( I did ask my friend , but now she sold all..
 
Sv: vad hände ?:(

Het häst eller tittig och en unghäst är helt olika saker.. en unghäst i sin trygga miljö kan nog acceptera en hel del. Sätt in den i en ny miljö som nu, och med en oerfaren ny ägare som enligt hästen inte är mkt att lita på så är det något helt annat.

Men att spekulera vad detta beror på är ju omöjligt. Jag hoppas för din å hästens skull att du hittar en erfaren att få hjälp av. Hösten är - återigen - jättefin!! :)
 
Sv: vad hände ?:( okey

Men det är precis så det är med unghästar, de kan växla från ena dagen till den andra. Är man inte rutinerad nog att hantera det så skall man inte köpa så unga hästar. Är man rutinerad nog att ha så unga hästar så vet man också att det är så och förväntar sig alltid att precis allting kan hända. De är inte stabila nog i den åldern för att hantera förändringar och gå obemärkt igenom det.
4års åldern är faktiskt den svåraste åldern överhuvudtaget med unghästar för då börjar de bli tuffare som treåringar är de oftast vekare och vågar inte sätta emot ryttaren utan lyder mer blint. Det är som 4 åringar de börjar att testa, köra lite rodeo för att se om människan blir kvar eller gå i strejk och resa sig för att de inte känner för att gå åt ett visst håll. 4 års åldern är den verkliga tonårsperioden och det är då om någon gång de behöver rutinerade ryttare.
 
Sv: vad hände ?:(

Men du. Att få köpa sadel tillsammans med hästen, kan man aldrig räkna med om det inte står uttryckligen i annonsen. Och inte ens då, kan man blint räkna med att den passar - risken finns alltid att den inte ligger som den ska och behöver bytas ut.

Det är mycket möjligt att hästen var betydligt mer okomplicerad och problemfri hos säljaren. Det är alltid en risk när man flyttar en häst, speciellt en så ung och känslig individ. Ta nu hjälp av en bra sadelmakare, en bra tränare/unghästutrbildare och eventuellt en veterinär för att kolla igenom hästen så att hon inte fått ont någonstans. Om du känner att det är en annan typ av häst du vill ha/behöver, så sälj henne och köp en annan, äldre och tryggare. Men snälla, snälla, snälla, kolla upp de problem som uppkommit först.
 
Sv: vad hände ?:(Sadel

Att man inte har specifik sadel till varje häst när man har många hästar är inget som betyder att inte hästen har gått med en sadel som passar den. Ofta har man några olika sadlar som passar olika typer av hästar och därmed täcker in de flesta ryggtyper. Dessa säljer man naturligtvis inte med en häst för de används ju oftast till fler hästar som har samma typ av rygg.
Jag skulle tex kunna behålla 2 av mina sadlar och ändå ha sadlar som låg bra till alla mina 9 hästar. Hade jag sålt en av sadlarna hade jag plötsligt bara haft passande sadel till 5 vilket inte hade varit så lyckat.
 
Sv: vad hände ?:(

Dessutom så måste man byta sadel i samband med köp är det verkligen a och i att sadeln man byter till verkligen passar ....

Bogna : att köpa en hööks sadel på distans måste du väl ändå med blotta förnuftet förstå är en extremt stor risk att sadeln inte passar och därmed stör hästen ?
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(Sadel

Jag bad ju honom om att få köpa sadel och träns till hästen då sa han att han inte hade någon. Så 1 han ville ge en annan häst drn sadel hon haft som passade henne. Eller ej int av o sälja . Nej han sa ju jag har ingen sadel. Så fort jag kommer på hur jag skickar en bild skickar jag foto på smset

Hi I dont have saddel for sale:( I did ask my friend , but now she sold all..

Det är inte alltid hästen har en sadel, speciellt om ägaren har flera hästar. Som någon skrev hade hon två sadlar på nio hästar; om en försvinner är det flera hästar som blir utan sadel. Är detta en uppfödare eller "hästhandlare" du köpt hästen av är chansen liten att det finns en sadel att få/köpa till.

Jag tränar själv hästar och har ibland försäljningshästar, jag har EN sadel (lånar andra sadlar av ridskolan om den inte passar någon häst). Så jag kan absolut inte skicka med eller sälja den tillsammans med någon häst ;)

Köper man ny häst får man oftast räkna med att köpa sadel också; om man inte har en sen innan (och den passar) eller om man kan få/köpa av tidigare ägare.
 
Sv: vad hände ?:(

Men du har ju två hästar ? Varav en till är unghäst. #123

Jag tycker iallafall att du har fått utmärkta råd i denna tråd.
Börja med en ny sadel.
Ta det lugnt, ta ett litet steg i taget.
Låt hästen landa.
Rid inte förrän allt annat sitter perfekt.

Vill du sälja hästen så gör som gylle föreslog, ta kontakt med en duktig utbildare och låt hästen vara där några månader och sälj genom dens kanaler
 
Sv: vad hände ?:(

Detta är mycket tråkigt för mig. När jag såg bogna första gången på bild kände jag att hon vill jag ha. när hon kom grätt jag av lycka. All älskade henne min man syster 2 brödrar. De följer med mig till stallet som aldrig igentligen varit int. Min yngsta bror tog in henne från hagen borstar henne och vi gosar mycket. Hon är som en valp på gos nivå. Hon skulle sitta i ditt knä om det gick. Jag bara älskar henne. Nu är jag rädd för henne . Drömmen gick i tu . Har bara varit ledsen sedan dess.
 
Sv: vad hände ?:(

Varför skickar du inte henne på tillridning hos en erkänt duktig tränare, och beslutar därefter vad du vill göra?
Hästen har uppenbarligen allt annat du önskar, något kanske bara har skurit sig vid flytten. Jag hade skickat till tränare, och OM hon fortfarande är jobbig, DÅ först hade det varit dags att klaga hos säljare.
 
Sv: vad hände ?:(

Nejdå, du ska ju få hjälp av dina duktiga grannar. Du ska se att det löser sig antingen.med Bogna eller med någon annan häst som passar dig bättre. Ge inte upp! Det är jättebra att du inser dina egna begränsningar och ber om hjälp, tycker jag. Fler borde göra som du!
 
Sv: vad hände ?:(

Detta är mycket tråkigt för mig. När jag såg bogna första gången på bild kände jag att hon vill jag ha. när hon kom grätt jag av lycka. All älskade henne min man syster 2 brödrar. De följer med mig till stallet som aldrig igentligen varit int. Min yngsta bror tog in henne från hagen borstar henne och vi gosar mycket. Hon är som en valp på gos nivå. Hon skulle sitta i ditt knä om det gick. Jag bara älskar henne. Nu är jag rädd för henne . Drömmen gick i tu . Har bara varit ledsen sedan dess.

Ja jag förstår det men varför lyssnar du då inte på anledningarna att det blivit fel ? Det är ju inte ett gosedjur du köpt ? och borde inte vara vad du tror du köpte heöler ?:( Det är ju inga fel på hästen vad jag kan se och utröna av dina svar om hur du förhåller dig och vad du kan osv ?

Att köpa häst osedd på import utan att träffa och rida själv gör man aldrig om man inte är väldigt säker på vad man pysslar med, som ryttare, bedömare utifrån filmer på distans , och Ffa på hur medveten man är om att ett sånt köp aldrig kommer inte innebära överraskningar utifrån det man tror sig sett på film osv ?
Lägg till att du då köpt en grön 4 åring ? Och lagt på en sadel du inte ens passat in ?

Jag hoppas du verkligen kan läsa och ta till dig vad folk skriver här på din tråd i fråga om synpunkter och hjälp ? Det är du som gjort ett köp du inte riktigt tänkt igenom eller kunnat bedöma - inte att du blivit lurad av säljare eller köpt en galen häst !
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(

Jag tycker det var skönt att se filmen som du lade upp. En häst som anpassat sig så bra efter 1:a gångens kaos som du skrev om...Hon ser ut som om hon inte vet vad hon ska göra men hon ser inte anti och ointresserad ut. Du får tänka på att hon är ung. som en 6 åring i förskolefart ibland går det klockrent ibland bryter världen ihop, det kan blixtra ibland och sedan är det glömt.

En häst lever i nuet och hon verkar ju inte speciellt stressad på filmen och det är jätteskönt att se!

Om du har bestämt dig att sälja, gör det, vore det min häst skulle jag låta någon rida den ett par mån bara för att se hur fin hon kan bli :)

Men hon är känslig så den grunden kommer inte att ändra sig bara för hon blir mer utbildad...
 
Sv: vad hände ?:( snart

Kl 9 ska vi promenera iväg med hästen till frida i utbildningsstallet blir spännande.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag har följt din tråd och önskat för dig och din häst att det här ska lösa sig för dig med proffshjälp. Stort lycka till!
 
Sv: vad hände ?:(

Jag har en polsk häst hemma, troligen från samma ställe då det är samma som lagt upp försäljningsfilmerna på You Tube. När han kom till mig hade han varit ett år i Sverige redan, och han kom på inridning (var dock riden några gånger i Polen). Han var rent förskräcklig i början, hade mycket med sig i bagaget, känslig, spänd och dominant. I dag, ett år senare, har det hänt jättemycket och han är nu ridbar i alla gångarter. Men det är fortfarande en speciell häst, som jag inte bara sitter upp och rider hur som helst, jag tror dock att han kommer bli jättebra men det har krävts och kommer krävas mycket jobb.

Tror absolut att du kan få ordning på din häst men var beredd på att det tar tid och tålamod. Jag tror att de importerade hästarna kan ha med sig ganska mycket i bagaget när de kommer hit. Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp