vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:(

Fast jag tycker inte det är att "ta i i underkant" att säga att hästen är oinriden.

Det är oftast mycket mera jobb och tar längre tid att göra om en sabbad inridning än att rida in en häst från grunden.
 
Sv: vad hände ?:(

Försökt att rida henne och det går inte. . Hur roligt är det för ev köpare o tro att de bara kan hoppa upp o prov rida en häst som kastar sig själv i staketet bockar sparkar bakut stegrar mm
 
Sv: vad hände ?:(

Vi menar inte att du ska sälja hästen som en färdig ridhäst. Utan att du ska upplysa om att hästen fått dåliga erfarenheter och därför kanske kräver mera jobb än en oinriden häst.
 
Sv: vad hände ?:(

Skriv i stället att hästen är inriden men mycket känslig och kräver en duktig ryttare.

Sorgligt nog tror många att det bara är att sitta upp på en känslig unghäst.
 
Sv: vad hände ?:(

Jag tycker du ska lyssna på de kloka råd hur har fått här på buke ts!
Det känns som du är lite impulsiv, både vid köpet av denna osedda 4 åring och nu när du ska sälja henne.
Tänk igenom ordentligt först, lämna hästen till unghästberidare, som du verkar ha budget för. Även om du vill sälja så får du mer för hästen då än via den annons du har lagt ut på Blocket.
Hästen ser jättetrevlig ut på filmen, dock får man inte se när ryttaren sitter upp, och det kan ju vara så att hästen har uppsittningstvång eller liknande.
Hur många gånger har du suttit upp på hästen? Har du någon annan erfaren ryttare som kan sitta upp? Står den still eller springer iväg direkt vid uppsittningen?
 
Sv: vad hände ?:(

Försökt att rida henne och det går inte. . Hur roligt är det för ev köpare o tro att de bara kan hoppa upp o prov rida en häst som kastar sig själv i staketet bockar sparkar bakut stegrar mm

Men har du försökt igen med samma sadel? Du vet ju inte om det är sadelns fel, då måste du testa utan sadel eller med en utprovad sadel.
Din egen film visar en helt normal häst. Min häst brallar runt mycket mer om jag släpper honom och smackar på. Din travar ju lite lugnt bara.
Varför tar du inte ut en utprovare? Det verkar som om du ändrat dig och inte vill ha henne längre. Det verkar som om tråden bara syftar till att du vill ha stöd i att hästen är defekt så att du bör sälja den.
 
Sv: vad hände ?:(

Rek av hööks .


???? What?! Hööks kan väl inte rekommendera en sadel - den måste ju provas ut?! Det har ju med ryggform, ryttare och bombensvinkel att göra. Går inte att mäta ut, måste provas i rörelse.

Om en häst uppför sig som du beskriver går det ju inte ens att prova en sadel.
 
Sv: vad hände ?:(

Här är en super nära mig :D

Länk borttagen av moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad hände ?:(

Usch jag blir inte så lite beklämd av den här tråden:(. Jag förstår att du Bogna såklart ville köpa en fin häst nu när du ska ta upp ridningen igen. Och hästen du köpt ÄR jättefin. Men det har blivit fel för att den är för ung och för känslig för dig. Jag tror att det är en bra idé att sälja för jag får inte intrycket av att detta är hästen för dig.

Köp en äldre häst som läromästare så du lugnt kan börja rida och träna och få tillbaka en riktig ridning. Om några år kan du köpa unghäst igen, men det är inte lätt när du haft ett rätt långt uppehåll, att hålla på med hästar är i stor del ganska mycket färskvara.
 
Sv: vad hände ?:(

Det bästa rådet jag kan ge dig baserat på den kunskap du visar i svar efter svar är att du snabbt ringer någon av de duktiga (välrenomerade) unghästutbildare (hoppning) vi har här nere och hör om någon av dem har plats att ta henne direkt, sen ger du dom några veckor att rida henne och åker sen dit och provar henne och ser om det någonsin kommer vara en lagom svår häst för dig annars låter du dem sälja henne. Du kommer enkelt få igen den summan du får lägga ner för det med tanke på det pris du satt ut. Hästen får en ärlig chans att hitta tillbaka till sig själv med en duktig ryttare på ryggen och kanske är hon inte ett dugg komplicerad när hon har fått jobba lite och är trots allt en bra häst till dig själv alternativt får du bättre betalt för en välriden unghäst och kan dessutom använda ryttarens kontakter att sälja genom och hästen slipper att hamna hos ytterligare en med för lite kunskap som skall ge sig på en nu ännu mer förvirrad spänd häst.

Till TS
Instämmer till fullo med ovanstående kloka råd! Särskilt viktigt är det fetstilta. Det är så lätt hänt att köpare lockas av ett lågt pris, vilket resulterar i mindre genomtänkta impulsköp.
 
Sv: vad hände ?:(

Dessutom är det ett sto.

TS De du länkar till verkar bra.

Jag ser två vägar. Antingen behåller du hästen och tar jättemycket hjälp eller så byter du in hästen tex hos dem du länkar till och tar en äldre lugn valack i stället.
 
Sv: vad hände ?:(

Bokat träff med henne med.:) hon sa att jag ska komma med hästen så kommer göra det.
Kan gå ditt haha tänk vad nära det är trode bara de sålde :wtf::banghead:
 
Sv: vad hände ?:(

Som många andra redan sagt - Hööks är inga sadelutprovare. De säger det de säger för att sälja.
BRA att du bokat träff! Skaffa en ordentlig sadel som passar, ta hjälp av tränare & låt det ta den tid det tar.
Tror du får en fin kompis då.
 
Sv: vad hände ?:(därför

Nä, vet du vad. Vilken mardröm för säljaren, som helt klart sålt en fin unghäst som är visad riden. Du har skapat problem på hemmaplan och skyller detta på att säljaren lurat dig?! Det om något vill jag kalla förtal!

Vill du ha en trygg och pålitlig ridhäst, kan du ju knappast köpa unghäst på distans utan att ha provridit en gång. Hur tänker du då? Har du förutsättningar som är viktiga för dig, ligger det givetvis i ditt eget intresse att kontrollera att hästen fungerar för dig och dina behov.

Sätt dig ner och tänk igenom detta, och inse att problemen har skapats sedan hästen kom till Sverige. Det här är inte säljarens problem. Det är ditt.

Jag håller med, verkligen mardrömsköpare för säljarens del! Tyvärr är ju detta inte helt ovanlig scenario idag. Stackars människor som måste sälja hästar idag.. fasen inte lätt när var och varannan känner sig lurad bara för att dom inte har tillräckligt med kunskap för att reda ut det dom köpt.. dessutom osedd.. Hade TS åkt och provat hästen hade hen säkert insett där och då att hästen var för svår och känslig.

Gud så himla trist för den stackars hästen :(
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(

*kl

Tycker den här tråden visar tydligt att det är djur vi håller på med och inte maskiner!

Sen vill jag ge en eloge till TS som faktiskt ber om hjälp (och får förhoppningsvis kunnig hjälp)
 
Sv: vad hände ?:(

Förstår inte varför orutinerade ska köpa unghästar. Billigt å bra, eller? Glad dock att ts verkar inse problemariken och ber om hjälp.
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp