vad hände ?:(

Sv: vad hände ?:(

KL

Det jag tänkte på när jag såg filmen när hon har sadel i hagen, är att ni smackar på henne, och sen så fort hon börjar springa säger ni "hoo" ; varför ge dubbla signaler? vill ni att hon ska springa eller inte?

Jag tror inte du har blivit lurad. Hästen ser ridbar och trevlig ut på filmen, men känslig och lite spänd. Du har säkert erfarenhet och är duktig som ryttare, men den här hästen var kanske lite för svår för dig ändå? Jag jobbar med hästar och rider in/utbildar hästar och för mig finns det också svårare och lättare hästar att jobba med; inget konstigt i det. Tycker man att det är svårt tar man hjälp av någon med ännu mer erfarenhet.

Du behöver inte skriva ut att hon är oinriden: för så är inte fallet. Snarare är det kanske en känslig och lite spänd häst, som också eventuellt fått sadeltvång.

Vissa hästar ändrar sig helt när de kommer till nytt ställe. ex. jag sålde en häst förut och nya ägaren ringde tillbaka och sa att han betäckte och var helt annorlunda. Blev faktiskt en tvist om det... inte så kul som säljare!! (eller köpare heller för den delen) han gick i bland-flock, men när han fick komma till en flock med endast valacker blev han sig själv igen.

Mitt sto som jag köpte som 4åring blev också annorlunda när hon flyttade. Hon blev "bufflig" (var annars väldigt försiktig), skrek mycket och riktigt "dryg". Tog ca 1månad för henne att vänja sig vid nya stället... Kan tilläggas att hon aldrig varit ifrån gården innan. Nästa gång vi flyttade var hon sig själv redan ifrån början och trivdes utmärkt direkt!
 
Sv: vad hände ?:(

KL.

Jag säger som många av de andra: ta dig tid och råd att anlita en välrenommerad sadelutprovare! Du skrev i början att du hade en helt okej budget för ditt hästköp, vilket jag håller med dig om. Lägg då en slant på sadelutprovaren, tänk vilken bra och billig lösning om det visar sig "bara" vara sadeln!

Jag tolkar dina inlägg som att du gripits av panik. Jag tror inte alls att du är ensam om det efter ett hästköp. Försök ta in det många här i tråden skrivit, att din häst ser jättefin ut och att det visst kan bli bra om du ger det tid och tar proffshjälp nu.
 
Sv: vad hände ?:(

Rek av hööks .
Jag har en 5 åring också inga problem med henne alls. Någonsin. Och hon har ochså varit ny här . Fått en sadel mm . Så då är bogna mycket känslig . En som svarat på min annons skrev ;,Det verkar som den här hästen har ett lite problematiskt förflutet? Inte riktigt vad jag hade tänkt mig eftersom det kan vara svårt att göra sig av med... Men om ni sänker priset rejält kan jag fundera på om jag tar risken. Annars fin häst.Mvh Katarina
Då såg hon video från han i polen.
 
Sv: vad hände ?:(

Menar du att den som svarade på annonsen skulle ha sett hästens problematiska förflutna på den polska filmen? Är det inte troligare att hon läst sig till det i din annons, eller t.o.m. läst här på Bukefalos? Självklart vill köparen då försöka sänka priset.

Sedan är ju hästar individer, förstås! Det är ju jättebra att din femåring aldrig haft några problem, men det betyder ju inte att din nya häst kommer bete sig likadant. Tänk dig själv att åka långt, byta stall, land, ryttare ... allt!

Andas djupt och tänk på den fina häst du föll för i filmen. Hööks är återförsäljare, inte sadelutprovare. Följ de råd du fått här i tråden, ta ut ett proffs (minst) och om det fortfarande känns så här, sälj då hästen till någon som är beredd att ge den tid och resurser.
 
Sv: vad hände ?:(

Ge inte bort hästen i panik nu! Det förtjänar hon faktiskt inte. Lyssna på vad tränaren har att säga ikväll. Och rapportera gärna här! Är det en utbildad tränare?
 
Sv: vad hände ?:(därför

Jag känner mig lurad av säljaren. Fler än mig tror att hon kanske inte är inriden trots det vi ser på film. Om hon är det behöver hon börja om från start. Jag har ärligt ej kunskap eller tid tyvärr . Sökte en häst som går o rida .

Tittar du på youtube finns det flera filmer på henne, både där hon rids och hoppas. Det ser trevligt, lugnt och stadigt ut, och på lagom nivå för en fyraåring.

Jag tror inte säljaren har lurat dig, även om hästen inte funkade för dig. På filmen du la ut ser hästen stressad och osäker ut, tveksamt om hon förstår vad du vill att hon ska göra?

Vi har en häst i stallet som är nära släkt med din, och det är en ganska känslig häst, som inte tål att känna sig låst av ryttaren, då blir hon stressad och arg. Hon kan vara en rodeohäst eller snäll och lugn, beroende på hur hon rids. Det skulle ju kunna vara något liknande med din häst?

Din häst är ju dessutom väldigt linjeavlad på Ladykiller, så rimligen borde hon ha lite humör, det får man kanske räkna med, med den stammen.

.
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(

Men Hööks, hallå? De är inga sadelprovare!

Jag har oxå en femåring, köpt osedd från Irland. Superpsyke på honom, men hästar är individer, det måste du väl ändå förstå?
 
Sv: vad hände ?:(

Det bästa rådet jag kan ge dig baserat på den kunskap du visar i svar efter svar är att du snabbt ringer någon av de duktiga (välrenomerade) unghästutbildare (hoppning) vi har här nere och hör om någon av dem har plats att ta henne direkt, sen ger du dom några veckor att rida henne och åker sen dit och provar henne och ser om det någonsin kommer vara en lagom svår häst för dig annars låter du dem sälja henne. Du kommer enkelt få igen den summan du får lägga ner för det med tanke på det pris du satt ut. Hästen får en ärlig chans att hitta tillbaka till sig själv med en duktig ryttare på ryggen och kanske är hon inte ett dugg komplicerad när hon har fått jobba lite och är trots allt en bra häst till dig själv alternativt får du bättre betalt för en välriden unghäst och kan dessutom använda ryttarens kontakter att sälja genom och hästen slipper att hamna hos ytterligare en med för lite kunskap som skall ge sig på en nu ännu mer förvirrad spänd häst.
 
Sv: vad hände ?:(

En väldigt bra idé. Med tanke på att ts hade en budget på 80k borde det finnas gott om utrymme för att lämna bort hästen på utbildning.
 
Sv: vad hände ?:(

Det bästa rådet jag kan ge dig baserat på den kunskap du visar i svar efter svar är att du snabbt ringer någon av de duktiga (välrenomerade) unghästutbildare (hoppning) vi har här nere och hör om någon av dem har plats att ta henne direkt, sen ger du dom några veckor att rida henne och åker sen dit och provar henne och ser om det någonsin kommer vara en lagom svår häst för dig annars låter du dem sälja henne. Du kommer enkelt få igen den summan du får lägga ner för det med tanke på det pris du satt ut. Hästen får en ärlig chans att hitta tillbaka till sig själv med en duktig ryttare på ryggen och kanske är hon inte ett dugg komplicerad när hon har fått jobba lite och är trots allt en bra häst till dig själv alternativt får du bättre betalt för en välriden unghäst och kan dessutom använda ryttarens kontakter att sälja genom och hästen slipper att hamna hos ytterligare en med för lite kunskap som skall ge sig på en nu ännu mer förvirrad spänd häst.

+1
Vad bra, då slapp jag skriva hela denna raddan på mobilen :p
 
Sv: vad hände ?:(

Det bästa rådet jag kan ge dig baserat på den kunskap du visar i svar efter svar är att du snabbt ringer någon av de duktiga (välrenomerade) unghästutbildare (hoppning) vi har här nere och hör om någon av dem har plats att ta henne direkt, sen ger du dom några veckor att rida henne och åker sen dit och provar henne och ser om det någonsin kommer vara en lagom svår häst för dig annars låter du dem sälja henne. Du kommer enkelt få igen den summan du får lägga ner för det med tanke på det pris du satt ut. Hästen får en ärlig chans att hitta tillbaka till sig själv med en duktig ryttare på ryggen och kanske är hon inte ett dugg komplicerad när hon har fått jobba lite och är trots allt en bra häst till dig själv alternativt får du bättre betalt för en välriden unghäst och kan dessutom använda ryttarens kontakter att sälja genom och hästen slipper att hamna hos ytterligare en med för lite kunskap som skall ge sig på en nu ännu mer förvirrad spänd häst.

+ 1

Det låter som en väldigt bra idé!
 
Sv: vad hände ?:(

Okej, och du hade en budget på 80000, va? Då har du ju rätt gott om utrymme för de åtgärder som föreslagits här - såväl ny sadel inkl. utprovning som unghästutbildare.

Vore jätteintressant att höra hur du tänker kring det här nu, alla förslag du fått och så. Det känns inte som du vill eller orkar ta ut sadelutprovare som så många tipsat dom, stämmer det eller läser jag tokigt?
 
Sv: vad hände ?:(

Lite erfarenheter från mig angående 4-åringar som kanske kan vara till hjälp.

Jag köpte en 1,5 åring efter Quite Easy, red in utan problem, gick treårstest utan problem, gick i mycket fin form redan vintern det år han skulle fylla 4 år, oerhört lättlärd och smart häst. Hade inte ett endaste problem förrän vintern började övergå till vår, då kom rodeohästen fram. Jag har aldrig upplevt en så bockig ich busig häst, han rusade runt i paddock/ridhus i full fart och hoppade rakt upp i luften varpå han sedan satte ny fart. Jag fick lägga i nödbromsen och vända honom för att han skulle stanna ibland med hjälp av sargen. Det var en skräckfylld tid för man visste aldrig hur han skulle vara. Jag fattade ingenting, men hörde folk som sade sig veta att QE-avkommor gärna håller på med rodeo i 4-5årsåldern. Vet inte om det stämmer, men han blev en riktig buse under denna period.
Men året han fyllde fem var plötsligt rodeouppvisningarna historia och han gick superfint igen. Idag går han svår dressyr hos sin nya ägare som köpte honom på hösten när han var fem år. Han är jätteglad över sin häst och har aldrig märkt några tendenser till bus.

Så det jag vill förmedla är att alla unghästar har sina perioder med bus, A och O är att man utesluter alla former av störmoment såsom felanpassade sadlar och vad värre är, en sadel kan passa ena veckan för att sedan 2 veckor senare inte längre passa. O_o Så snabbt kan de alltså växa och ändra sig i kroppen. Det är en jobbig och dyr period, men när man väl kommer över den så blir de så fina. Jag tog MYCKET hjälp av mina tränare, hade två stycken och jag tränade 2 ggr per vecka för att hela tiden stämma av så att utbildningen låg i fas för TROTS att jag själv anser mig vara riktigt bra på unghästar så måste man ha någon på marken som kollar. Allt ser man inte själv, det gör ingen.

Mina råd är därför, bli inte besviken för att hästen busar under sitt fjärde levnadsår, det är fortfarande mycket leklust kvar som ska växa bort. Longera och tömkör MASSOR så att hästen lyssnar på din röst. Den är bra att ha i nödsituationer... ;)
Är det en känslig häst så träna minst två gånger i veckan för välrenommerad tränare med lång erfarenhet och intresse av pedagogik. Du måste förstå varför hästen gör som den gör och vad man gör åt det annars lär man sig ingenting.
Lär dig en bra fallteknik...kan komma väl till pass under året. ;)
Longera alltid och låt hästen bralla av sig en god stund innan du hoppar upp. En häst som gör av med energi när man longerar kan se ut som rena vildhästen, det är i sin ordning. Ha alltid någon i stallet så att ni kan ringa efter hjälp om oturen skulle vara framme. Ha alltid hjälm och säkerhetsväst såklart, vid allt arbete med hästen.
Kolla sadeln, låna andras sadlar och se om det blir någon skillnad, då är det lättare att förstå om sadeln är problemet. Testa att longera/rida bettlöst, själv är jag inte jätteduktig på Hackamore men om man är försiktig så borde det funka att åtminstone prova med det vid tillfälle. Kolla munnen! Om hon har vargtänder exempelvis är det som huggtänder som gräver ner sig i tandköttet, det gör JÄTTEONT och måste opereras bort omgående. Många många unghästar har vargtänder, det hade min också. Ta bort dem innan de skapar problem.

Ge inte upp! Ge aldrig upp, även om det känns för j-vligt under vissa perioder... Det blir bättre om du lägger lite pengar och energi i början. Hästen ser väldigt fin ut och jag tror du har goda chanser att få ordning på den.

Lycka till! Uppdatera gärna tråden om hur det går. :)
Eller om du inte vill diskutera offentligt så PM:a gärna.

Och du, strunta i kommentarer som inte för dig framåt. De är inte värda att läggas energi på ändå. Ingen här kan säkert veta vad du eller din häst behöver, det man inte själv vet får man ta reda på av proffs. Finns en hel del bra litteratur om hur man rider in och utbildar unghästar också. Läs och lär så mycket du kan! :)
Det du kan få från Buke är råd och tips, sedan får du själv sålla bland dessa. ;)
 
Sv: vad hände ?:(

Vore jätteintressant att höra hur du tänker kring det här nu, alla förslag du fått och så. Det känns inte som du vill eller orkar ta ut sadelutprovare som så många tipsat dom, stämmer det eller läser jag tokigt?

Kanske inte är så lätt att vara i TS skor heller när alla hackar på henne på ett internetforum. TS ska ta ut en tränare ikväll, ska bli intressant att höra vad denne säger. Att TS har köpt en fin häst men behöver massor med hjälp speciellt nu i början är nog de flesta överens om.
 
Sv: vad hände ?:(

:arghh: ni är snälla tack . Jag vet att jag inte är i form kanske. Haft häst uppehåll mellan alla mina 3 barn. Fy. Flera år sen jag hade egen häst (haft sköthäst)
jag behöver ochså en tränare. :o
Jag har de i mig jag har även betyg i ridning från gymnasiet .
 
Sv: vad hände ?:(

Jag försöker att inte hacka, tror inte att det ger något alls. Jag har också köpt en unghäst och när jag precis bestämt mig och tackat ja, greps jag också av panik. Jag är enormt glad nu att jag inte gjorde något förhastat utan tog hem honom och regelbundet tar hjälp. Jag lär mig så enormt mycket av min häst.

Några grejor som jag gjort under året skulle jag göra annorlunda nu, exempelvis skulle jag tagit ut sadelprovare direkt om jag fick backa bandet.
 
Sv: vad hände ?:(

Varför ljuger du i annonsen?

Hästen är ju inriden och inhoppad.

stor skillnad på en ej inriden och en häst som fått ett bakslag.
 
Sv: vad hände ?:(

Varför ljuger du i annonsen?

Hästen är ju inriden och inhoppad.

stor skillnad på en ej inriden och en häst som fått ett bakslag.

Vilken onödig kommentar!

Det är väl bättre att ta i i underkant än överkant när det gäller hästannonser?
Om TS uppfattar den som oinriden och oinhoppad så är det väl upp till henne om hon vill ha mindre betalt för sin häst som det i slutänden resulterar i?

Typiskt sådana här kommentarer som är innehållslösa och inte ger ett enda dugg. Håll dig på något annat forum om det enda du är intresserad av är att hoppa på folk. Usch!
 
Sv: vad hände ?:(

Så du tycker inte det är någon skillnad på en känslig unghäst som inte har fått några dåliga erfarenheter och en som har det?

Själv tycker jag det är en milsvid skillnad..
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp