vad hände ?:(

Låter som gjordtvång, behöver inte uppkomma direkt vid inridningen.
Eric le Tixarand-gjord samt en sadel som ligger still kan hjälpa. Vid gjordtvång kan hästen även reagera när man lägger till skänkeln då den även då känner sig trängd.
Att sälja hästen som oinriden och inte informera köparen om problemen kan vara förenat med livsfara!!

Skönt att du får hjälp med hästen.
 
Sv: vad hände ?:( wooiooiiooo iiii

Det gick bra:) vi longerade med sadel hon hade massa energy. Sen gick vi in i ridhuset och frida hoppar upp med pall en annan tjej ledde henne runt sen lossade linan de gick jätte bra och jag fick en förklaring. Den här tjejen köper hästar o säljer o hon tar in från holland hon sa att ofta när hästen är såld så står den i boxen tills den åker. Hästen har nog stått i boxen i 2vec och sen hos mig i 2 och när jag hoppade upp hade hon så mycket energy att hon exploderade. Sen efter det har jag ju longerat henne med o utan sadel tog bort kraft fodert och tagit de lungt. Hästen är inriden men mycket känslig minsta signal så går hon / stannar. Känslig mun och känslig i skänken (stavning?) Spände bara vaden utan att ta till hälen alls. Hon känndes spänd var lite på tårna men lugnade sig när hon varit igång. Frida tycker att hon inte riktigt tar bettet. Över känslig där. Bara du kortar tyglen stannar hästen även om du inte ville det .. Jag måste rida för tränare ett tag så jag lär känna hästen och så tränas vi båda ihop:D hon hade inte sadeltvång.

Jag vet inte vad som hände men allt många säger stämmer. Hon måste landa mer. Alla hästar är olika . Min andra häst "Q" kan stå flera dagar o sen kan du hoppa upp utan problem . Red den andra bara någon dag efter hon kom till oss
Individer är dom ju. Jag blev rädd B kände säkert det. Men nu har jag ridit min häst .
 
Sv: vad hände ?:( wooiooiiooo iiii

Å vad härligt att höra att du fått bra hjälp!! Lycka till i framtiden:).

Vad sa hon som hjälpte dig om din sadel?
 
Sv: vad hände ?:(

Vad glad jag blir! Rid för tränare, lär känna varandra så kommer du och Bogna säkert bli ett bra team.
 
Sv: vad hände ?:( wooiooiiooo iiii

Vad bra att det gick bättre! Däremot låter den inte så mycket känslig som lydig, en unghäst har kanske inte lärt sig än att man ska fortsätta gå i samma takt när ryttaren tar tygeln, utan tror att man gör en förhållning.

Är din andra häst också ett halvblod med lite prestationsblod? Såna hästar har ofta rätt mycket energi, man vill ju att de ska vilja jobba hårt. Det är inte sagt att man kan låta en sån häst vila flera dagar när den är i kondition utan att få en väldigt sprallig häst med massor av överskottsenergi.
 
Sv: vad hände ?:(

Hon satte på en annan sadel :banghead:

Och då kan alltså alltihop fortfarande bero på din sadel precis som vi gissat och inte på någon överskottsenergi, lägg nu för guds skull inte på den sadeln och försök sitta upp utan se till att direkt få hjälp att prova ut en korrekt sadel till hästen, nu ser du ju att hon är ridbar med en sadel som passar henne.
 
Sv: vad hände ?:(

Va kul! Bra av dig att ta hjälp :)

Var det kul o kunna rida henne eller var du fortfarande rädd pga det som hänt? Antar att du behåller henne nu?
 
Sv: vad hände ?:(

Jag var lite rädd men det hjälpte att se att det gick bra för tränaren. Skrittade mycket innan jag vågade trava.
Jag hade någon int kund igår så hela sitsen är lite konstig nu.. jobbigt. Tycker mycket om hästen.
 
Sv: vad hände ?:(

Klart du ska behålla henne, eller vad tycker Frida? Stort grattis och jag tror du kommer ha hur mycket roligt som helst med din nya häst och dina nya grannar :)

Låt dem hjälpa dig flera ggr i veckan i 1-2 månader, sedan funderar du om du vill sälja isf hjälper de till med försäljningen.

Ta med sadeln nästa gång och fråga om den passar hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: vad hände ?:(

Tuck myckrt om henne som sagt :)<3 tror också de kan bli super med bra hjälp. Hon har träning 2/vec mellan där får jag rida i hagen hemma. :D
 
Sv: vad hände ?:(

Tycker inte du ska rida själv på egen hand nu i början. Lina henne bara eller gå ut en promenad och låt Frida rida henne. Be henne titta på sadeln också innan du använder den igen.
 
Sv: vad hände ?:(

Å vad trevligt att höra!:)
Lycka till med den fina hästen! Du kan väl uppdatera emellanåt hur det går?
Och skynda mycket långsamt ....;)
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp